Találatok: 21
49
és adminisztrátorok voltak. Az igazi alkotó művészek neve, sajnos, feltehetőleg örökké ismeretlen marad előttünk. Ezek ugyanis az egyszerű üvegfúvó munkások voltak. Ez a korszak — mint már a bevezetőben is hangsúlyoztuk — az olvadt üveg anyagszerüségét kifejezésre juttató fúvottüveg-stilus kora. Ez a stílus bontakozik ki teljes pompájában a XVII. és XVIII. századi magyarországi üvegművességben. Márpedig a fúvott stílusú üvegtárgy az üvegcsürben születik meg. Formáit az egyszerű üvegfúvó munkás alakítja ki hallatlanul nehéz küzdelemmel. Reggeltől estig fárasztó munkát végez a régi huta füstgázoktól fojtó levegőjében, amelynek a homályában úgy lobognak a sárga lángkígyók, mint a pokol tornácán. A régi üvegtárgyak mégis hallatlan alkotóerőtől duzzadnak, játékos kedvről, feszülő energiáról tanúskodnak, mintha az üvegfúvó munkás a lelkét fújta volna beléjük a fúvópipán át.
Az üvegfúvók a huta közvetlen környékének lakosságából verbuválódtak. Legfeljebb a huta megindulása után, az első időkben dolgoztak bennük külföldi művesek, de azok is hamar átadták a helyüket és tudásukat a környék igen gyakran magyar nemzetiségű jobbágyságának. Hasonlóan, mint századokkal később Hcrcndcn, az első magyar porcelánmanufaktúrában.
*
A középkori üveggyártás megindítói, amint láttuk, olasz mesterek voltak. Magyarországi működésüknek a középkor után is megtaláljuk nyomait. Természetes tehát, hogy a középkori magyar üvegmüvesség eredeti, szoros kapcsolata az olasz üvegművészethez később mindjobban elmélyül. Annál is inkább, mert a muranói Üvegművészet éppen korszakunk elején — kb. 1530 és 1600 között — bontakozik ki teljesen korai időszakának, a kései gótika és a kora reneszánsz küzdelmének vajúdásaiból és ragyog fel teljes fénnyel. Ez a fénykor a cinque- centóra, a reneszánsz kifejlődési idejére esik. A fejlett reneszánsz stílus ötvöződik itt a fúvóit üveg stílusával. Az edényformák a képlékeny olvadt üveg anyagi sajátosságait juttatják maradéktalan kifejező
28