Találatok: 21
49
hatóbb változás jelentkezik. A velencei üvegművészet XVI. századi fénykora után a XVII. század a lassú hanyatlás kora, amely összeesik a barokk fellépésével és uralomra jutásával. Hatására a muranói üvegek kristályosán tiszta szerkezete, áttekinthető felépítése megbomlik. Szeszélyes formáik néha egyenesen bizarr hatásúak. A muranói üveg művészi színvonalának ezzel a fokozatos süllyedésével egyidejűleg előbbi, szinte kizárólagos uralmát veszedelmes vetélytársak törik meg: a cseh és sziléziai huták. Működésük kezdete a középkor legvégére tehető. Fejlődésük rohamos. A cseh kristályüvegek lépésről lépésre szorítják ki a piacokról a híres velencei kristályedényt. Az új üvegek merőben más művészi felfogásúak, mint olasz vetélytársaik. Vastag falú, nehézkes edények ezek, amelyek már kezdetben sem képviselik tisztán a fúvott stílust. Később pedig mindjobban a kristálystílus felé tolódnak el, és az átmeneti megoldások egész sorát mutatják. Ezt bizonyítja az is, hogy míg a velencei edényen nagyon ritka a köszörült dísz, addig a cseh üvegre kezdettől fogva jellemző a gazdag köszörülés és csiszolás.
Hogyan érintette e döntő változás, a súlypont e fokozatos eltolódása délről északra a magyar üvegművességet, amely szorosan összeforrott Velencével? Éppen az erős olasz hatás miatt nehezen találtak utat és megértést a cseh üvegek Magyarországon. A XVII. század vége felé azonban már tagadhatatlan az északi üvegművészet mind erősebb jelentkezése. A fejedelmi vagy gazdag főúri asztalokon a velencei serlegek mellett ott csillogtak már az újmódi köszörült, csiszolt cseh üvegek is. A cseh példák hatására a magyar huták is készítenek köszörült, cseh ízlésű üvegeket. Együtt járt ezzel a huták személyzetében a cseh és német hutamesterek megjelenése. A cseh—német hatással az olasz reneszánsz és barokk ellentéteként az északi barokk művészet levegője járta át a magyar üvegművességet, a fúvott stílus helyett a kristálystílus érvényesült. Ennek ellenére a magyar üvegmű- vességnek az olasz üvegstílushoz való kötöttsége oly erős volt, olyannyira a magyar ízlés mélyéből és lényegéből nőtt ki, hogy ezt a kap
30