Találatok: 21
49
üveg bokályt őriz az Iparművészeti Múzeum, amelyet zegzugosan vezetett, vörösbarna sávokból kialakított jellegzetes, írásos mustra díszít, s amely mustrákhoz hasonlatos díszítményeket a habánok is előszeretettel használtak.
A magyar üvegművesség fénykorára jellemző sajátosságként emelhetjük ki az ötvös technikák utánzását. Érthető ez Magyarországon, ahol az ötvösség nagy múltra tekinthetett vissza, s csodálatos fejlettséget ért el. Az első üvegedények pedig mint a drága, ötvösművű serlegek, díszedények stb. olcsóbb pótlékai kerültek a szegényebb udvarházak asztalára. Az ötvös hatás mindenekelőtt a fúvott stílusú edények formaképzésén nyilatkozik meg. Az üvegkancsók, serlegek körvonalai mögött gyakran érezzük az ezüstből vagy aranyból trébeléssel kialakított edény formáit. Ez legtöbbször egyet jelent a későgótika szellemének érvényesülésével.
★
A XVII—XVIII. századi üvegcsűrök terméséből az úri osztály és a föld népe számára készített áruk mindjobban elkülönülnek. Az utóbbiakat nevezzük „parasztüvegek”-nek. Nem népművészet ez, de közel áll hozzá. A nép, ha nem is maga készíti tárgyait, de ízlésével közvetett úton alakítja azokat, mintegy vezeti a huta munkásainak kezét. így alakult ki még a XVII. század folyamán a magyar parasztüvegek csoportja. E rusztikus művészet virágzása a XVIII. századra esik. Utolsó nyomai pedig jóval túl esnek korszakunk időhatárán, és egészen az 1860. év tájáig megtalálhatók.
A parasztüveg jellemzésére elmondhatjuk azt, ami minden népművészetre igaz. Alkotásai időtlenek. Ha egy formát, díszítőmódot megszeret, a mellett nemzedékek hosszú során át kitart. Míg az úri művészet szinte kísérleti területe az egymást gyorsan követő stílusáramlatoknak, a parasztművészetben igen nehéz megállapítani egy műtárgy korát. A rusztikus üvegművészet szinte gyűjtő területe a gótikus, reneszánsz, barokk és rokokó stüuselemeknek, amelyeket
3 Regi magyar Üvegművészet
33