Találatok: 21
49
tartó. A biztos kézzel odavetett virágszálak fehér zománcfestéssel alapozónak, fekete vonalas rajzzal (23. kép).
Már megemlékeztünk a dunántúli üvegcsűrökben készült, dél- tiroli befolyásról tanúskodó festett üvegekről. Készítési idejük a XVIII. század első fele. Leggyakoribbak a hasábos testű pálinkás bütykösök, éleiken legtöbbször lesarkítva, csavaros ónkupakkal. Díszítésük figurális vagy virágszálas omamentum, nagyon gyakran a korabeli barokk aláírások cikornyáira emlékeztető kalligrafikus térkitöltéssel (24., 25., 26., 27. kép).
Már a klasszicizmusba hajló magyar kései rokokó ízlés remek példái egy dunántúli eredetű, teljes pincetok-készlet egyes darabjai; homloklapjuk közepén egy-egy állatalak, ló, házinyúl, mókus, papagáj és róka opák zománcfestésű képe látható, fehér alapon halványvörös színben. Az egyes darabokon rajta van a magyar ízlés nyoma. Nem parasztüvegek, de nem is főúri használatra készültek. Gondos kidolgozásuk mellett jólesik helyenként a rusztikus ízű ügyetlenség. Nagy díszítetlen felületeik mellett mértéktartóan kevés a díszítmény. A hosszú fülű nyuszi vagy mókus alakja jó természetmegfigyelőre vall. Az állatkák feje kedves naivsággal emberi arcra emlékeztet. Az üveg halványzöldes színe, a fehér és hússzín az arannyal megka- póan meleg, barátságos színharmóniába egyesül, a magyar udvarházi élet egyszerű, meghitt varázsát, a fehér asztal s gyertyafény vendégmarasztaló hangulatát idézve.
★
A köszörült és csiszolt díszű edények megjelenése szorosan összefüggött az egész európai üvegművesség helyzetében bekövetkező nagy változással, a súlypont fokozatos eltolódásával délről északra és a német és cseh üveg mind nagyobb mérvű érvényesülésével. Ez többé-kevésbé egyet jelentett a tiszta fúvott stílusú edényformák helyett a kristálystílus felé átvezető, átmeneti típusok megjelenésével. Csehországban és Németországban a változás, a csiszolt és köszörült edények sűrűbb
39