Találatok: 21
49
Végigtekintve a magyar üvegművesség fénykorának műtárgyain, látjuk, mily nagy utat tett meg a magyar üvegművesség a szerény középkori kezdet óta. Az emlékanyag a sokféle forma ellenére is egységes fejlődést mutat. A különböző díszítőmódok emlékeit egységbe foglalja a bennük megnyilvánuló magyar ízlés. Minden csoportra jellemző az erős olasz hatás, hiszen — mint láttuk — majd minden magyar üvegdíszítőtechnika Itáliára vezethető vissza, de még jellemzőbb a fúvott stílus Magyarországon ekkor szinte megingathatatlan uralma. Ezen a téren lényeges változás csak a következő korszakban, a klasszicizmus korában következik be.
IRODALOM
Borsos Béla: A magyar üvegművesség fénykora. Művészettörténeti Értesítő
1-2. (1954), P- 46-68.
Borsos Béla: Régi pesti üvegpoharak. Budapest III. (1947), p. 44—48. Díváid Kornél: Az üveg. Az iparművészet könyve III. Budapest, 1912. Höllrigl József: Régi magyar üvegek. Magyar Művészet III. (1934),
p. 146—184.
Sághelyi Lajos: A magyar üvegesipar története. Budapest, 1938.
47