Skip to content

Borsos Béla – Régi magyar üvegművészet

Találatok: 21

49

mények mint kiemelkedő domborművek jelennek meg a formába fúvott üveg falain.

Miután így áttetsző vagy színes üvegből öntéssel vagy fúvással az edények megformálása megtörtént, azokat vagy változatlanul hagy­ták, vagy további díszítésnek vetették alá. A legfontosabb megmunká­lási mód a köszörülés, illetőleg csiszolás. Eszköze az esztergapad gyorsan forgó tengelyére szerelt vörösréz korongocska. Ehhez a kis koronghoz szorítja a művész az üvegtárgyat, miközben a korongra gyémánt csiszolópor hull és víz csepeg. így a fölös üveganyagot a súr- lódó gyémántporral eltávolítva kapja meg az edény nemcsak szögletes formáját, hanem a sima felületeket borító, gyakran bámulatosan gazdag mértani vagy alakos díszét is. A csiszolás hasonló a köszörü­léshez, de míg a köszörült felület érdes és fénytelen, a csiszolt a munka befejezése után tökéletesen zárt, sima és ragyogó. A festett díszítéseket magas hőfokon olvadó zománcfestékkel égetik az edény felületére. Magas hőfokon rögzítik az üvegek felületén az aranyozást is.

Megismerkedtünk — ha csak dióhéjban is — a művészi üvegedény születésével és díszítésével egészen addig a pillanatig, amikor e töré­keny, csillogó művek elhagyták a régi üveghutát. Amint látjuk, tűzben születtek. Esztétikai megítélésüknél leglényegesebb tulajdonságukat, a formát, izzó állapotban kapták. Az izzó üvegnek azonban, amelyből születtek, egészen más anyagi sajátosságai vannak, mint a lehűlt, meg­merevedett anyagnak. Az olvadt üveg sűrűn folyó, képlékeny, ragadós, nyúlós massza. A lehűlés, a megmerevedés után anyagi sajátosságai merőben ellentétesek lesznek. Drágakövekkel vetekedően kemény, rideg, merev, kagylós törésű, rendkívül nehezen megmunkálható, általában mindenben a kristályos testekkel, pl. hegyi kristállyal rokon. Míg a legtöbb díszítőművészeti technika anyaga az egész megmunká­lási, formaadási és díszítési folyamat alatt, sőt utána is változatlan (mint a márvány, nemes kövek, hegyi kristály, borostyán, teknőc, ele­fántcsont stb.), addig az üveg a formálás és később a díszítés alatt merőben ellentétes anyagi sajátosságokkal bír. Ez a kettősség igen

9

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Lap tetejére!