Skip to content

Borsos Béla – Régi magyar üvegművészet

Találatok: 21

49

pasztából készültek. Színük legtöbbször sötétkék vagy sötétzöld. Gyakran előfordul a különböző színű üvegmasszák összegyúrása, összekeverése, amelynek eredményeképpen a kis, néhány milliméter átmérőjű üveggömböcske a természetes réteges kövekhez, márványok­hoz vagy féldrágakövekhez lett hasonló. Az üvegtechnika fejlődésével később komplikáltabb díszítőeljárásokkal is megpróbálkoztak a gyön- gyöcskék készítői. A színes üvegmasszákat nem szabálytalanul, rend­szertelenül gyúrták össze, hanem a gyöngyöcske magja köré rétegezték egymást takaró héjacskák módjára. Ezután a színes üvegrétegeket az építészetben gyakori sgrafitto eljáráshoz hasonlóan köszörüléssel lehántották egymásról. így a különböző mélységben egymásra tapadó különböző színű üvegrétegek szabályos rendben láthatóvá váltak, és a gyöngyszemek felületét pávaszemhez hasonló mustrával élénkítet­ték. Hatásos és anyagszerű díszítőeljárás első előfordulása ez (i. kép).

Nem könnyű e gyöngyöcskék pontos korának meghatározása. Sokáig azt tartottuk, hogy Magyarországon a legrégibb üvegtárgyat — egyszerű, igénytelen kis kék gyöngyszemet — korai vaskori leletből hozta napfényre az ásó. Az utóbbi évek ásatásai azonban olyan gyön- gyöcskéket is felszínre hoztak, melyeknek kora a leletkörülmények alapján még ezt az időt is megelőzi valamivel. Ezek a régi üvegtárgyak nem a Kárpát-medencében készültek. Távoli vidékekről, délről és ke­letről hozták őket, a prehisztorikus idők fejlett kereskedelmének bizo­nyítékaként. A régebbi régészeti felfogás kizárólag Egyiptomból szár­maztatta e gyöngyöket, ma azonban már azt tartják, hogy e viszonylag késői korban más földközi-tengeri üveggyártó központok is működtek, s nagy részben ezek terméke volt a Kárpát-medencébe kerülő üvegáru is.

A római kultúra, amely alatt az üvegművesség első csodálatos és sok tekintetben máig túl nem szárnyalt virágkorát élte Magyaror­szágon — illetve az akkori Pannóniában —, igen gazdag leletanyagot hagyott ránk. A magyarországi római üvegleletek művészi értéke sok­

12

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Lap tetejére!