Találatok: 13
160
bán átütnek a valóság körvonalai. Boldog Margitnak, IV. Béla király lányának legendája már pontos életrajz s hivő képzelet mellett a valóság ízei jelentkeznek benne. A szent életének tüneményes belső mámora és szárnyalása mellett megjelenik az elgyötört test valóságos, szinte naturalisz- tikus képe: a királylány önkínzásoktól gyötörve, féregtől kínozva, éhezve, önmagát sanyargatva, ostorozva, apró ellenséges indulatok között szenvedve áll előttünk. De mindezek dacára egyre tisztultabb lelki békét és fölemelkedést teremt a margitszigeti kolostorban.
Irodalom: Horváth Cyril: A magyar irodalom története.
(1435(?)—1504).
Ha a középkori vallásos irodalom legkimagaslóbb alakját keressük, Temesvári Pelbártnál kell megállapodnunk. A középkor vallásos irodalmának minden útja összefut benne: a legenda, a példák, a hittudomány, a tudományágak, mint a hittudomány függvényei, a vallásos képzelet gazdagsága, a szónoki képesség és az írástudás, s az újkor első friss leheletéként a fejlődő valóságérzék. Életéről nem sokat tudunk. Temesvárott született, mint ferencrendi szerzetes a krakkói egyetem hallgatója volt, 1483-ban a budai rendházban él és tanít, ír és szónokol. Munkái közül a Szűz Máriát dicsérő Stellárium és a szent beszédeit tartalmazó Pomerium a legnevezetesebb.
A középkor határmesgyéjén teljes erővel fellángolt benne a középkor egész naiv, tiszta hite. De ugyanolyan erővel izgatta őt már a vallás világának minél közvetlenebb,
32