Találatok: 13
160
A magyar humanizmus irodalmi útja nem állt meg Mátyás udvarában. Hatása több százados hatás lett s legelsősorban is az egész szellemi folyam beleömlött a protestáns korba, tehát a legközvetlenebb jövőbe, s eleven vérkeringés volt időkön keresztül minden magyar Íróban. Mátyás alakja pedig egyre nőtt eközben, az irodalomban éppenúgy, mint a néplélekben.
Irodalom: Kardos Tibor: Magyar reneszánsz irók. Csánki Dezső: Mátyás udvara. Békési: Magyar irók Hunyady Mátyás korában s Ábel Jenő idevágó értekezései.
Mit teremtett a humanizmus és a reneszánsz Magyarországon? Elsősorban két nagyszabású és korszalkalkotó teremtményéről kell beszámolnunk: Mátyás királyról és a humanista történetírásról. Mátyás király alakja eszménykép és iránytű volt korszakok szellemi élete számára. A humanista történetírás pedig tovább építette és kiszélesítette az udvar történelmi és birodalmi hagyományát.
Máyás király igazi reneszánsz ember volt s elsősorban testi és lelki életének páratlan összhangja tette azzá. Fölszabadult, izmaiban, erejében, rejtelmes belső gazdaságában gyönyörködő, az életet finom örömökkel élvező test. Vidám, egészséges, elpusztíthatatlan ösztönök táplálták óriási szellemi erőfeszítéseit és hatalomvágyát. Történetírója, Bonfini, azt írja róla, hogy testéből többször különös illat párázott, mint Nagy Sándoréból. Nem csupán az udvaronc hizelkedése ez. Bonfini azt akarta éreztetni, hogy Mátyásban milyen ragyogó értelmet nyert a szép emberi test.
Pályája tüneményes volt. Családja a mélyből, csaknem
40