Skip to content

Féja Géza – A régi magyarság

Találatok: 13

160

A magyar humanizmus irodalmi útja nem állt meg Má­tyás udvarában. Hatása több százados hatás lett s legelső­sorban is az egész szellemi folyam beleömlött a protestáns korba, tehát a legközvetlenebb jövőbe, s eleven vérkeringés volt időkön keresztül minden magyar Íróban. Mátyás alakja pedig egyre nőtt eközben, az irodalomban éppenúgy, mint a néplélekben.

Irodalom: Kardos Tibor: Magyar reneszánsz irók. Csánki Dezső: Mátyás udvara. Békési: Magyar irók Hunyady Mátyás korában s Ábel Jenő idevágó értekezései.

A reneszánsz — ember.

Mit teremtett a humanizmus és a reneszánsz Magyar­országon? Elsősorban két nagyszabású és korszalkalkotó te­remtményéről kell beszámolnunk: Mátyás királyról és a hu­manista történetírásról. Mátyás király alakja eszménykép és iránytű volt korszakok szellemi élete számára. A humanista történetírás pedig tovább építette és kiszélesítette az udvar történelmi és birodalmi hagyományát.

Máyás király igazi reneszánsz ember volt s elsősorban testi és lelki életének páratlan összhangja tette azzá. Föl­szabadult, izmaiban, erejében, rejtelmes belső gazdaságában gyönyörködő, az életet finom örömökkel élvező test. Vidám, egészséges, elpusztíthatatlan ösztönök táplálták óriási szelle­mi erőfeszítéseit és hatalomvágyát. Történetírója, Bonfini, azt írja róla, hogy testéből többször különös illat párázott, mint Nagy Sándoréból. Nem csupán az udvaronc hizelkedése ez. Bonfini azt akarta éreztetni, hogy Mátyásban milyen ragyogó értelmet nyert a szép emberi test.

Pályája tüneményes volt. Családja a mélyből, csaknem

40

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Lap tetejére!