Találatok: 12
160
lett vívnia és új törvényeket, új belső formát kellett teremtenie a fölkavart lelkek számára. A protestántizmus szét- töredezte az egyház egységét. Mikor pedig osztó ereje Magyarországra ért, itten már egy nagy politikai széttöredezésre talált. A magyar egység Mohács után jó időre darabjaira hullott, s e darabokon bévül újabb osztódást hajtott végre a protestántizmus. A Jagellók közönye s csöndes züllésbe fulladó évei után Magyarország robbanó harci katlanná alakult, önálló királyságra törekvők s Habsburg-pártiak, törökbarátok és németbarátok, katholikusok és protestánsok, kálvinisták és unitáriusok, önálló Erdélyért égő hitek s magyar egységről álmodozók állanak egymással szemben. Az ország szét- osztódásával egyidőben köszöntött reánk Európa vallási szét- osztódása.
A vallás élete s a vallásos irodalom teljesen átalakult. A középkorban a vallásos irodalom tekintélyszerűen közölte világképét a tömegekkel. Most azonban egy új vallási világkép emelte fel a fejét, tehát elkeseredett harc indult meg. A harcos nem igen válogathatja a fegyvereit, a vallási harc is átcsapott a szorosabb értelemben vett vallásos élet határain. A protestántizmus csakis úgy birt megállni a talpán, ha gyors tömeghatásra tesz szert s e hatás elérésére egyelőre csak szellemi fegyverei voltak: a szónoklás és az irodalom, természetes tehát, hogy különös erővel ragadta meg e fegyvereket. A gyors tömeghatás céljából vetette rá magát a nemzeti nyelvre is. S nem lehetett megállania a hittételek vitatásánál, ott kellett az ellenségbe szúrni, ahol a legérzékenyebb: magánélet, történelmi események, tények és pletykák, mind a vallásos irodalom érvei közé tolulnak. Az irodalom jellege és célkitűzései továbbra is vallásosak maradnak, de a vallásos irodalom magába szívja és tükrözi az egész életet.
A protestántizmus miközben széttagolja a különben már
52