Találatok: 13
160
úgyis darabokra hullott országot és társadalmat, új szellemi egységet teremt: nemzeti irodalmi nyelvet és teljesen nemzeti színezetű irodalmi kultúrát. A következő században pedig a felocsúdó katolicizmus is az ő irodalmi nyomdokain elindulva csinálja meg a visszahatást. Emellett a protestánskor irodalma közvetítette egészen széles rétegek felé a műveltség eddigi anyagát. Megindul a keresztény műveltség átadása: a biblia- és zsoltárfordítások, s a vita: a szentírás minden mondata, az egyház minden tétele felett. Verses elbeszélésekben dolgozzák fel a szentírást, s a latinnyelvű históriáktól kezdve egész történelmi hagyományunkat versbe öntik. A protestáns prédikátorok többnyire humanista műveltséget szívtak magukba s a humanizmust is nemzeti kul- túrkinccsé érlelték. Sajátságos társadalmi helyzetüknél fogva sokat merítettek a népkultúrából. Az eddig már latinnyelvű mivoltánál fogva is szűk rétegeket tápláló műveltség most a magyarság közkincsévé válik. A „kodex“ helyét pedig most már végérvényesen a nyomtatott könyv foglalja el.
A politikailag, társadalmilag s vallásilag széttöredezett országban egy új egység körvonalai kezdenek kibontakozni: a nemzeti kultúráé. A nemzeti lélek egyszerre szélesedni és gazdagodni kezd, a műveltség a tömegek felé árad. S ez elsősorban a protestáns irodalom érdeme.
A protestáns író és az új közösség.
E korban eltűnik a magányos cellájában ülő, másoló szerzetes, a középkor jellegzetes írója, s az udvar és a kastély légkörében sütkérező história-író éppenúgy, mint a hatalom fényében fürdő humanista és reneszánsz-ember s helyükbe a harcos prédikátor lép. Eltűnik a tekintély iránt
53