Találatok: 13
160
tart az útja? Történelmi mértéket keresnek a magyar sors számára, 8 Farkas András prédikátor az ószövetségi sorssal méri össze. Óriási vallásos gyökerű bűntudat szállja meg nemcsak az írót, hanem az országot is, de ennek a bűntudatnak is megvan a valláson túlnövekedő jellege: befelé irányítja a tekinteteket, mérni kezdjük önmagunkat, pályát tervezünk életünknek és erőinknek. A magyarság önmagára eszmél. A látóhatár fekete, a sors szörnyű. Megismeréseiről, önismeréséről, önmagáraismeréséről immár vallomásokat mond. Nagy elkeseredéssel, de még nagyobb megújhodási elszántsággal.
Az író s az irodalom teljes átalakulása természetesen új műfajokat hozott létre. Három nagy műfajban fejezte ki ez a kor a mondanivalóját: a prédikációban, a históriás énekben és a lírában.
A prédikáció volt a kor legszabadabb, legátfogóbb műfaja. A prédikációt kiki a maga sajátságos hajlamai és képességei szerint teremtette meg. Belezsúfolhatták mindazt, ami semmiféle műfaj keretei közt sem fért el: hittudományt és tapasztalatot, lírát és epikát, tudást és költészetet, áhítatot és érzelmi viharokat, merengéseket és indulatokat. A vallás, az egyház és az igehirdető sorsa a prédikáció hatásán fordult meg, a szellem tehát benne lobogott és benne bontakozott ki a legélesebben és legjellegzetesebben. A prédikáció hirdette a kötelező magatartást az élettel szemben, s mondott bírálatot az egész életről. Éppen ezért nem száműzhetjük a szorosabb értelemben vett vallásos irodalom területére, mint a vallásos vitairatok egyrészét.
A históriás ének vallomás a kor egész emberi érdeklődéséről. Benne épült ki a XVI-ik század műveltségének egész
56