Találatok: 13
160
ták át általános és egyenlő mértékben az országot. A társadalmi, érzületi és szellemi ellentétek egész sokasága keletkezett és gyarapodott. Gondoljunk csak az őslakók és a honfoglalók, a bensőleg is kereszténnyé vált magyarok s a titkon pogányok, vagy félig pogányok, a római kereszténység s a magyarság egyes törzseihez és az őslakókhoz régebben eljutott keleti kereszténység, az udvari ember s a mezei úr (legendáinak s még Tinódi is a „XVI-ik században,, paraszt urak- ról“ beszélnek) ellentéteire. A magyarság haladt az egységes birodalmi gondolat felé, de törzsi ősemlékezései is folyton felütötték fejüket. Ennek a különös árpádkori lelkiségnek a Gesták az egyedüli kifejezői. A Gesták ezért inkább irodalmi művek, mint történetiek, inkább a kor lelkületét fejezik ki, mint történelmi életünk valóban megtörtént eseményeit.
Jakubovich Emil Gestáinkban régi hősi énekeink nyomait fedezte fel. A finnugor őskultura mellett az ótörök emlékeket is figyelembe vette, s e megbővült látókörbe helyezte ősi énekeink kérdését. Azt az eredményt szűrte le, hogy mondáink s így Gestáink forrását is a szájhagyomány útján továbbélő hősi énekek alkották. Szilády Áront is nagyon meglepte a XVI-ik század hatalmas históriás ének-kultúrája. Lehetetlennek tartotta, hogy igen mélyre nyúló hagyományok nélkül egyszerre a XVI-ik században nőtt volna ki a földből. „Minden nyom arra mutat, hogy őskori nemzeti epikánk történeti énekeink krónikaszerű láncolatából állott. . . minden kornak megvoltak a krónikaszerző lantosai. Az ezek nyomán támadt első történetírók mit tettek? Kivagdalták, kiollózták . . . legtöbb esetben tönkre tették az eredeti képek arányait44. Jakubovich eredményei abban különböznek Szilády felfogásától, hogy szerintük ősi epikánk távolról sem volt krónikaszerű (Gestáink modora sem krónikás modor!), hanem mint az ősi ugor és turk énekek: a megdicsőült,
12