Találatok: 13
160
(1515—1574)
Heltai Gáspárnak a bolygó sorsa adatott. A szellem „napjának11, Dávid Ferencnek bolygója lett, híven követte merész útját, s utána rebegte nem kevésbbé merész hitvallásait. önálló utakat nem vágott, a vitának sem volt mestere, pedig a viták hevében bugyogott elő az új kor termékeny iszapja, s lobogott fel maga a szellemi értelemben vett kor. Heltai a kor összes szellemi szükségleteinek kielégítésére törekedett, író volt, s könyvkiadó, első könyvkiadónk, ki széles elgondolás szerint dolgozott. A „bolygó14 folytonosan megosztotta önmagát, s egész kis csillagrendszert teremtett.
Kolozsvári sajtójából rendre jöttek a művek: bibliafordítás, zsoltáros könyv, hittudományi fejtegetések, népkönyvecskék, katekizmus1, ábécés könyv, históriás énekeink gyűjteménye, meséskönyv, krónika, özvegye pedig Gáspár mester halála után kiadta Méliusz füvészkönyvét ilyen ajánlással: „Az boldog emlékezetű Heltai Gáspár meghagyott felesége kíván Istentől jó egészséget minden jámbor istenfélő embernek. A kinyomtatásnak munkája és költsége enyim. Ezt én tőlem szegény özvegy asszonytól a magyar nemzet jónéven vegye.44
72
Meséit Aesopusból és egyebünnen gyűjtötte, hogy „mi okból műveltem legyen ezt, minden jámbor olvasó megértheti az értelmekből, melyeket minden fabula mellé szerzettem és utána vetettem44. A mesék örök értelmét korszerű értelemre fordította. Hitét, társadalomszemléletét, s írói kedélyét e mesékben fejezte ki. Védi a szegényeket, ostorozza a hatalmasokat. Erkölcsi tanítások mellé gazdasági tanácsokat ád. A maró szatírát kedves humorral váltja: „És miképen az ebek akkor sántáinak, mikoron ők akarnak, azonké- pen az asszonyállatok akkoron sírnak, mikoron ők akarnak.44 Okoskodásába folytonosan közmondásokat, népi bölcsességeket kever. A tanító s a mulattató hang nála már összeforrott.
Lefordította Bonfini históriáját a magyarok viselt dolgairól. A humanista történetírást tehát ő közvetítette szélesebb rétegek felé. Bonfini Mátyás királyát azonban alaposan átalakította, s a Hunyadiak történetéhez hozzá fűzte az azóta keletkezett mondákat. Ezt írja többek között: „Itt e helyen szólanom kell az Hunyadi Jánosnak eredetiről és nemzetségéről: nem az Bonfinius mesternek írása szerént, hanem az igaz história szerént, melyet hallottunk azoktól, kiknek aty- jok szolgálta régen az Hunyadi Jánost és sok ütközetben forgattanak véle. Mert az olasz Bonfinius kedvesködni akarván Mátyás királynak olaszt csinál belőle, de a dolog nem úgy vagyon, hanem mint ebben az írásban, megtalálod írván, igy higyjed az históriát igaznak lenni44. A szájhagyomány világa ez. Hunyadi János a Morzsinai-lány fia. Atyja Zsig- mond király, ki birtokot s jövőt igér fiának és, hogy a jövőben felismerje, gyűrűt ád a Morzsinai-lánynak. A lány Vojk Buthihoz megy feleségül, aki csakhamar meghal, ekkor a kÍ6 Jankulával bátyjánál telepszik le. „Üdő múlva az asszony monda az ő bátyjának Morzsinai Gáspárnak: „Szerető bátyám! e gyermekkel ennékem utam volna, mert fel kellene mén
73
nem Budára, de nem tudom, mint mehessek: kérlek édes bátyám jere velem: kérlek vigy oda, mert netalántán te se bá- nod.“ Monda a bátyja: „Jó húgom! igen messze a Buda. Mi patvart járnál te ott?“ Monda az asszony: „Vagy messze vagy nem messze de ennékem fel kell mennem. Ha eljössz velem nagy hasznot téssz a kis Jankulának, sőt az egész nemze- tünknek“. Hallván ezt Morzsinai Gáspár elálmélkodék rajta és monda: „Hadd haladjon a dolog valamennyére: im gondolkodom felőle. Meglássuk44.
Egy néhány nap múlva az asszony mosni készül vala: és letette vala az Jankulát a földre, hogy ott hallgatna és játszódnék a porba, és igen erősen kezde a gyermek ott sírni. Az asszony oda méné és a Zsigmond király gyűrűjét adá a Jankula kezébe, hogy avval játszódjék és veszteg hallgatna a porban, egy holló meglátta a fáról a szép fényes gyűrűt az gyermek kezébe és odarepülvén kikapta a gyermek kezéből a gyűrűt és felvivé azt a fára. Az Jankula her- telen igen kezde kiáltani. Az anya elhagyá az szappanyozást, és elfutamék az gyermekhöz, tehát nincs a gyűrű. Feltekintvén a fára, tehát a holló orrába fémlik és ott praktikái rajta. Elijede az asszony és mindjárt a bátyjához futamék és ott nagy zokogással megbeszélté néki mint járt volna és monda: „Szerelmes bátyám! Megyünk? Az átkozott holló elkezdi minden szerencsénket elveszteni. Mert orrában vagyon a Zsigmond király gyűrűje, melyet jegyül ada ennékem midőn megművelém az ő akaratát. Ha az gonosz holló elviszi az gyűrűt, nem fogja a király megállani az ő ígéretét, melyet ennékem tött. Bizony a gyűrű nélkül soha nem merek a király elejbe kerülni, sem merem a szegény Jankula dolgát előtte említeni. Jaj! Jaj hová legyek14.
Morzsinai is elijedvén megragadá ijját és tegzét s el- méne az húgával. íme tehát a holló ott vagyon a fán és
74
praktikái az orrával a gyűrűvel. És mindjárást egy nyíllal hozzá aránza:*) de a nagy hertelenkedésbe nem találá a hollót. Más nyilat vén és avval mellybe lövé az hollót, hogy alá esék mind gyűrűstől, és nagy örömbe lőnek mindketten.“
Fölmennek Budára, Zsigmond szeretettel bánik a kis Jankulával, s Hunyadot és Dévát ajándékozza neki. „A hollót pedig, kinek egy aranygyűrű volna orrába, azt adá címerül az Jankulának és az egész Morzsinai nemzetnek.41
Heltai krónikája a magyar mondaképződés egyik gócpontja. A humanista Mátyáshoz hozzá illeszti a mondák népkirályát. Bonfini csak annyit tudott, hogy Mátyás paraszti ruhába öltözve járt 8 kelt, így értesült népe bajairól. Heltai már azt is tudja, hogy a kapások közé vegyült, velük együtt dolgozott, így tudta meg a népnek róla alkotott ítéletét. Keményen megbüntette a jobbágyokat kínzó kolozsvári bírót, a szebeni polgármestert. Mátyás törvényeinek tárgyalásánál Heltai élesen kidomborítja népet védő intézkedéseit. „Mi is a szent királyok nem jobbágyul adtuk a szegény népeket és falukat a városokhoz, hogy a bírák és tanácsosok rabul bírják azokat. . . Még a nemeseknek is nem adtuk a szegény népet jobbágyul avagy rabul, hanem csak a földet adtuk nékik az ő vitézségekért, hogy majorkodjanak rajta és a szegénység is majorkodjék rajta. És miért, hogy a szegények élik az ő földjüket, azért adót adjanak nékik a király adója mellett és bizonyos napokon is szolgáljanak nékik: és ezért viszontag tartoznak a nemesek véle, hogy gondjukat viseljék és megoltalmazzák őket.11
A protestáns irodalom fejedelmi eszményképe ez a király. Nem nehéz felismernünk, hogy a világias vallásosság
♦) célozott.
75
szelleme virágzott ki, mint végső eredmény, ebben az eszményképben.