Találatok: 13
160
Szkárosi Horvát András politikai lírája.
(1542-től 1549-ig írt, Tállyán volt református pap.)
A társadalmi gondolat terén Szkárosi Horvát András messzebbre ment minden kortársánál, ő már tudatosan egy társadalmi osztály, a földmíves szegénység történelmi panaszának a kifejezője.
A protestánskor írói a bajok okát hitbeli, s erkölcsi okokban keresték. Teljesen áthatotta őket a nemzeti bűntudat érzése, mely a történelmi csapásokat Isten méltó büntetésének tekintette. Ez a tragikus, ősi emberi félelemérzetekből és a sivár jelen ijesztő képeiből táplálkozó tudat természetesen az Ószövetség haragos és bosszúálló Istenéhez vezette őket. Az újra feltámadt ószövetségi istenarcot Szkárosi Horvát költészete tükrözi a legtisztábban.
Szkárosi az Ószövetségre hivatkozik folytonosan, versei magvát és alapihletét onnan meríti, de beléjük szövi a XVI. század magyar társadalmi életének keserű kritikáját. A vallási gondolat burka alatt társadalmi gondolatok magvai érnek. Az „Átokról41 nevezett komor versének ihletét Mózes V-ik könyvének 28-ik részéből merítette, de a haragos Istennel, s annak rettenetes bosszújával való fenyegetést az úri rend ellen irányítja, mert siralom völgyévé s bűn tanyájává tette ezt a földet. Mózes átkának erkölcsi bátorsága vezette őt a magyar szociális átok erkölcsi bátorságához.
Már Szilády Áron észrevette, hogy az 1514-ik évi parasztlázadás milyen komoly hatást gyakorolt a század irodalmára. „Mindenkiben a szegény földmívelő ellenségét látja
76
(t. i. Szkárosi), s egy új Dózsa György mellett hihetően vállalkozott volna Mészáros Lőrincz szerepére.44 A humanizmus mellett e nagy társadalmi esemény még eleven emléke szi- nezte legerősebben a XVI-ik század társadalomszemléletét.
XVI-ik századtól kezdve „bujdosásairól44 beszél és panaszkodik mindenki. Ez volt az ószövetségi sorsérzésnek megfelelő magyar életforma. Az összezilált és folytonosan kavargó, martalék sorsra jutott országban a magyar „hívők44 nem építhettek maguknak „házat44 s az utakkal örökre eljegyezték magukat. A sors elhelyezetlensége s imbolygása nyomában a választottak Hungária bolygói lettek e hazában, 8 túl e hazán. A bujdosás sorsa a későbbi századokban még jobban megnőtt, még dúsabb érzelmi és szellemi tartalmat kapott. Szkárosi a bujdosásnak is társadalmi okát adja:
„Nem tudjuk immár mely felé hajoljunk
Urak, miattatok mind bolygóban vagyunk, Kegyetlenségtektől, mert oly igen félünk, Semmi segítséget bennetek nem értünk.44
Az írás az ő szemében már prófécia, Isten üzenete:
„Nem mondhatjátok, hogy nem tudtátok Isten akaratját Mert minden pap, deák, gyermek, hegedős nagy nyilván
[kiáltják, Ám meglátjátok miként várjátok az ítélet napját.44
Hangja: harcos, humoros, szatirikus, jóízzel feleselő, pró- fétikus-fenyegető, átkozó, feddő, puritán hang. Tulajdonképen egyetlen nagy szociális feddőéneket írt folytonosan. Megtámadja a fejedelmeket:
77
„Romlásainknak egyik oka fejedelmek vattok. Nagy óhajtván*) mindez ország panaszol reátok, Kémélletlen, az föld népén csak hatalmaskodtok, Az Istennek tisztességét nem oltalmazzátok/6
Az urakat:
„Oly igen féltek a hús-ételtől, túrótól, tikmontól* ** És az Istennek szent szerzetitől, a házas papoktól Semmit sem féltek a részegségtől, az paráznaságtól44.
A társadalmi bűnök gyűjtőedénye Szkhárosinál a fösvénység volt. A riasztó társadalmi jelenségeket a maguk meztelenségében látta meg és fejezte ki. De a korszellem hatása alatt gyökerüket ő is tisztára erkölcsi okokban kereste. A fösvénység az oka mindennek:
„Fejetlen lábbá az urakat tötted, Az sok dulásból őket felemelted, Kegyelmes nraknak őket mind nevezted.44
A fösvénység döntötte nyomorúságba a föld népét, hozta a hamis törvényeket és harmincadokat, dézsmát és rovást, az ispánságot és hamis bírságot. Minden társadalmi osztály a fösvénység rabja:
„Mert teneked szolgál lám minden mesterség Kalmárság, komplárság, minden szekeresség, Vargaság, molnárság, hopp, mely szép tisztesség44
*) sóhajtván
** tojástól.
78
Az áldozat egyedül a föld népe:
„Néked fáradoznak mind a szegény szántók
Nagy éhen szomjan tereád kiáltok Neked verejteznek a szegény kapások, Tebenned fázódnak az szomju halászok, Neked sütköződnek az futó vadászok.44
Költészetében a nép felel a történelemnek. A népi panaszt harsonázza:
„Ezerötszázban és az negyvenötben, Az urak valának nagy kegyetlenségben, És szegény község nagy szertelenségben, Tállyán az polgárok nagy egyetlenségben44.
Verselése kezdetleges, mint a históriás éneké általában, de helyenkint nagy irodalmi hivatásához méltó, tömör, csupa- izom nyelvet teremtett, melynek epikai kiszélesedését a következő században egyedül Zrínyi Miklós képviseli:
„Érccé válik fejed felett a szép csillagos ég Vassá válik talpad alatt az nagy jó zsíros föld Port, harmatot, aszú hamut eszik az aszuföld, Megrepedez, úgy panaszol reád az szomju föld.44
Szkárosinak sikerült megütnie a magyar politikai líra egyik időtlen alaphangját.
Lásd: Régi Magyar Költők Tárát.
79