Találatok: 13
160
egyén, s az elmélkedés alapja az olvasmány lett, az elmél- kedtető írás. Kódexeink tele vannak ilyen elmélkedtető olvasmányokkal, s ezeknek szelleme túlnő a vallásos szakirodalom keretein. Az egyénhez szóltak, az egyén lelkét akarták táplálni, közelebb jutottak az emberhez és éppen ezért egészen önkéntelenül is irodalmi eszközöket használtak.
Az irodalom anyaga nemzetközi. Az Egyház nemzetek feletti tényező volt, s e kiváltságos helyzetét nem utolsó sorban az a nemzetközi irodalmi anyag biztosította, melyet gondosan átszűrt az egyház őrködő tekintete. Magyar nyelvű nyelvemlékeink legnagyobb része tehát fordítás, átköltés, átdolgozás. Irodalmi szempontból mint nyelvi megoldások érdekelnek bennünket, magasabb fokon pedig az a szempont vezérel, hogy mennyire sikerült a saját életünkhöz, sorsunkhoz hajlítanunk őket.
Ez az irodalmi anyag, ha nagyobbrészt nem is eredeti, mégis fontos tényező a magyar irodalom s még inkább az európai magyar szellem fejlődésének történetében. Hiszen pontosan kifejezi az első nagy európai kultúráramlatot, mely szellemünkbe hatolt. A félbarbár s a kultúra előcsarnokában forrongó népek számára a kereszténység adta meg az élet új gyújtópontját, az új értékrendszert, a földi világgal szemben az égi világot, a pogánnyal szemben a szentet. Megteremtette a belső élet vonzóerejét. Hőst csinált a szentből, magányos belső életéből pedig izgalmat, mesét, eseményt, olykor kalandot alakított. A középkori keresztény irodalom elsősorban a belső élet ingerlő zártságát töri fel s vetíti eseménnyé, történetté. A hősök mind a belső élet hősei. Szenvedéseik, küzdelmeik, kínzatásuk, önsanyargatásuk és önfeláldozásuk mind belső célért, magasabbrendű szellemi örömért történik. S így: új erények, belső képességek, lelki vonások fejlődnek ki bennük. Az európai műveltség s az euró-
16