Skip to content

Korszerű harckocsik és harcjárművek

Találatok: 64

136

SO-120 (2S9| önjáró

120 mm tarack/aknavető

Gyártó ország: Szovjetunió

Fegyverzet: Egy 120 mm-es tarack/aknavető

Személyzet: 4 fő

Méretek: Hosszúság 19 láb 9 inch (6,02 ml; szélesség 8 láb 7 inch 12,63 ml; magasság 7 láb

6 inch 12,29 m)

Tömeg: Harci 17 621 font (8000 kgl

Motor: Egy 5D20 dízel, 300 LE teljesítménnyel

Teljesítmény: Sebesség úton 37 mf/h (60 km/hl; hatótávolság 310 mf (500 km); kapaszkodó­képesség 60%

Történet: 1984-ben rendszeresítették a Szovjet Szárazföldi Erőnél. Gyártása befejeződött. Szol­gálatban van: a szovjet légideszant-csapatoknál, a Szovjet Szárazföldi Erőnél, a Szovjet Haditen- ii gerészeti Erőnél és az Afgán Szárazföldi Erőnél

Ezt a különös harcjárművel speciálisan az elit légideszanterők részére fejlesztették ki. 120 mm- es űrméretű, 5 láb 11 inch 11,8 ml hosszú aknavetőcsövet szereltek be a hagyományos torony­ba, amelynek vízszintes irányzási lehetősége mindkét oldalra 39° Különleges, hogy a cső meg­emelhető +B0°-ra, ami azt jelenti, hogy aknavetőként alkalmazható, közei 9600 yard I8800

mj-re tüzel az aknagránátokkal. Az aknagránátoknak három típusa ismert: a repeszromboló, a fehér foszforos és a ködgránát. A töltőrendszer félautomata, amelynél a töltökezelő kézzel rá­helyezi a lőszert a töltősínre, majd egy gomb megnyomását követően a rendszer a lőszert auto­matikusan betölti és a zárat reteszeli. Jól kiképzett kezelőszemélyzettel a maximális tűzgyorsa- ság elérheti a percenkénti nyolc lövést.

A cső közvetlen tüzelési módhan is használható. HEAT lövedékkel közel 2000 yard 11830 ml-re tüzelve. Ez a lövedék képes 2,36 inch 16 cml vastagságú páncél átütésére. A jármű mindenfajta lőszerből összesen 60 db-ot szállít. Géppuskát nem szereltek fel rá.

A jármű szokásos utazó magassága 7 láb 6 inch (2,29 ml. A felfüggesztést a tüzeléshez leen­gedik, hogy stabilabb talpazatot biztosítson, így a magasság 3 inch 11,90 ml-re csökken.

A személyzet négy fős; a vezető a homloklemez közepén ül. A torony kétszemélyes, az irány­zó ül a bal, a töltőkezelő a jobb oldalon. A jármű másik különlegessége, hogy a parancsnok nem a toronyban, hanem a jármű elejében, a vezetőtől balra, egy nyilásfedél alatt helyezke­dik el.

A jármű úszóképes. A homloklemezen egy hullámtörőlemez van, és felszereltek egy fenékvíz- emelő szivattyút. A meghajtás két vízsugárral történik hátul, ez a vizen közel 6 mf/h (9 km/hl sebességet biztosít.

Az 80-120 Anona (Szellörózsal bármely közepes vagy óriás szovjet szállító-repülőgépen szál­lítható. Több ejtőernyővel és fékező rakétával felszerelt raklappal deszantolható.

Összességében igen figyelemreméltó, tíiztámogató jármű, jól példázva, hogy a szovjet kato­nai tervezők nem ismernek lehetetlent. A harcban az 80-120 az élelmekkel érkezhet be a de- szantroham során, és közvetett, valamint közvetlen tűztámogatási nyújthat.

Balra: Az S0-120 méretei pontosan
érzékelhetők a fotón; a négyfős
személyzetből kettő látható. Közepes
méretei lehetővé teszik, hogy
az S0-120-at többféle szovjet szállító-
repülőgéppel légi úton szállítsák –
rendkívül nagy előny, amikor
a hangsúly az előrenyomuló csapatok
gyors és hatásos tüztámogatásán van

85

T-55 közepes harckocsi

Gyártó ország: Szovjetunió

Személyzet: 4 fő

Fegyverzet: Egy 100 mm-es löveg; egy SGMT 7,62 mm-es párhuzamosított géppuska; két SGMT 7,62 mm-es légvédelmi géppuska

Páncélvastagság: Maximum 5,9 inch 1150 mml

Méretek: Hosszúság Ifő fegyverzettel) 29 láb 6 inch 19,0 ml; hosszúság Itestl 21 láb 2 inch (6,45 ml; szélesség 10 láb 9 inch (3,27 ml; magasság 7 láb 10 inch (2,4 ml

Tömeg: Harci 94 410 font 141 500 kgl

Motor: 12 hengeres, négyütemű, vízhűtéses dízelmotor, 2000 percenkénti fordulaton 630 LE teljesítménnyel

Teljesítmény: Sebesség úton 31 mf/h 150 km/hl; hatótávolsága plusz két 200 literes üzem­anyagtartállyal 340 mf 1545 kml; lépcsőmászó képesség 2 láb 8 inch 10,8 ml; árokáthidaló ké­pesség 8 láb 10 inch (2,7 ml; kapaszkodóképesség 60%

Történet: A T-54-et 1947-ben, a T-55-öt 1960-ban rendszeresítették a Szovjet Szárazföldi Erő­nél. Több mint 60 000 db T-54/-55-ÖI gyártottak a Szovjetunióban, 2000 db-ot Lengyelország­ban és 3000 db-ot Csehszlovákiában, amelyből 47 280 db szolgál még 47 haderőnél. A T-55 gyártását 1981-ben a Szovjetunióban befejezték. A T-54 másolatát gyártották Kínában (lásd 59 típusi. (A műszaki táblázatban lévő adatok a T-55 AM2B-re vonatkoznak.!

Több mint 65 000 db T-54/-55 harckocsit gyártottak a Szovjetunióban, Csehszlovákiában és lengyelországban, plusz további 7000 db 59 típust Kínában. Ez jelentősen meghaladja a szovjet T-34 harckocsiból gyártott 50 000 db-ot, ami a T-54/-55 típusokat minden idők legszélesebb körben használt harckocsijává tette; olyan rekord ez, amelyet nem valószínű, hogy a jövőben megdöntenek.

A második világháború alatt a Szovjet Szárazföldi Erő fő harckocsi-konstrukciója a T-34 volt, amelyre 85 mm-es löveget szereltek, és a háború legsokoldalúbb harckocsija lett. A T-34 típust továbbfejlesztették T-44 típussá, amit kis számban gyártottak, de 1947-ben, a nagymértékben korszerűsített T-54 megjelenésekor kiderült, hogy csak közbeeső konstrukció. A T-54 a Varsói

86

Szerződés első rendszeresített harckocsijává vált. A T-54 harckocsit 0-10T 100 mm-es löveggel fegyverezték fel, ami APHE-, HEAT- és HE-lőszerekkel tüzel. Függőleges irányzási korlátái +17° és -4°. Az utóbbi érték lényegesen kisebb, mint a nyugati harckocsiké. A torony gyakorlatilag félgömb alakú, ami jó ballisztikai védelmet nyújt, azonban a nyugati szabványokhoz viszonyítva belül kissé szűk.

A T-55 1960-ban jelent meg és számos fejlesztést egyesített, köztük a nagyobb teljesítmé­nyű motort. A harckocsira 100 mm-es löveget szereltek, és az első sorozatgyártású modell megtartotta az elöl felszerelt géppuskát, bár ezt a T-55A típustól kezdve elhagyták.

A T-54/-55 harckocsiknak számos módosított változata van, és bonyolult átfegyverzési prog­ramokba kezdett az Izraeli Szárazföldi Erő, a brit Royal Ordnance és az amerikai Teledyne Conti- nental cég. A Szovjetunió szintén folytatja a Szovjet Szárazföldi Erőnél szolgálatban lévő válto­zatok korszerűsítését, amelyekből a legutóbbiak egyike a T-55 AM2B. Ezen új torony, a torony­ra és a testre szerelt páncél, új és nagyobb teljesítményű motor, jelentősen korszerűsített elekt­ronikai berendezések és látóeszközök, valamint a T-72 típuson is alkalmazott lánctalpak talál­hatók.

Az új változatot a 100 mm-es fő lövegből 9KT16 irányított páncéltörő rakétával történő tüze­lésre tervezték. E rakéta hatótávolsága közel 4400 yard 14023 ml, félautomata irányítórend­szert használ, ami megköveteli, hogy az irányzó a becsapódásig a célon tartsa a célzókészülé­ket. A rakéta üreges töltetű robbanófeje kis átmérőjű, ami korlátozza a legújabb, Chobham tí­pusú páncélt alkalmazó nyugati harckocsik elleni hatékonyságát.

Fent: Az Egyiptomi Száraz-
földi Erő T-55 harckocsija,
miután az Egyesült
Királyságban 105 mm-es
löveggel látták el
Jobbra: Egyiptomi Száraz-
földi Erőnél szolgálatban
lévő T-54 harckocsi
látképe

87

T—62 harckocsi

Gyártó ország: Szovjetunió

Személyzet: 4 fő

Fegyverzet: Egy U-5TS115 mm-es löveg; egy PKT 7,62 mm-es, a fő fegyverzettel párhuzamo- sított géppuska; egy DShK 12,7 mm-es légvédelmi géppuska (optikai)

Páncélvastagság: 0,79-9,52 inch (20-242 mm)

Méretek: Hosszúság (teljesl 30 láb 7 inch (9,33 ml; hosszúság Itestl 21 láb 9 inch 16,63 ml; szélesség 11 láb 13,35 ml; magasság (légvédelmi géppuska nélkúl) 7 láb 10 inch (2,4 ml Tömeg: Harci 88 200 font (40 000 kgl

Fajlagos talajnyomás: 11,8 font/inch2 (0,83 kg/cm2)

Motor: Modell V-55-512 hengeres vízhűtéses dízelmotor, 2000 percenkénti fordulaton 580 LE teljesítménnyel

Teljesítmény: Sebesség úton 31 mf/h 150 km/hl; hatótávolság (plusz üzemanyagtartály nélküli 280 mf (450 kml; lépcsőmászó képesség 2 láb 8 inch 10,08 ml; árokáthidaló képesség 9 láb 2 inch (2,8 ml; kapaszkodóképesség 60%

Történet: 1963-ban rendszeresítették a Szovjet Szárazföldi Erőnél. A Szovjetunióban Ikb. 20 000), Csehszlovákiában (1500) és Észak-Koreában Ikb. 2000) gyártották. A gyártást befejez­ték. Megközelítőleg 19 000 db maradt szolgálatban 17 haderőnél

A T-62 harckocsit a T-54/-55 sorozat utódaként fejlesztették ki az 1950-es évek végén, és nyil­vánosan először 1965 májusában mutatták be. Külső megjelenésében nagyon hasonlít a koráb­bi T-54 típushoz, azonban páncélteste hosszabb és szélesebb, a torony és a fő fegyverzet új. A T-54 típustól könnyen megkülönböztethető, mivel a T-54 eltérő nyílású az első és második futógörgők között, m(g a T-62 futógörgőit egyenletesebben helyezték el, és a T-62 lövegét el­látták füstelszívóval. A T-62 teste teljes egészében hegesztett páncél, 4 inch (10 cml vastagsá­gú homloklemezzel. A torony öntött páncél, aminek a vastagsága 6,7 inch (17 cml-től (elöli 2,4 inch (6 cml-ig (hátull változik. A vezetőt a páncéltest elején, bal oldalra ültették, a személyzet másik három tagját pedig a toronyba. A parancsnokot és az irányzót a bal, a töltőkezelőt a jobb oldalra. A motor és az erőátvitel a test hátuljában van. A felfüggesztés a jól kipróbált torziós rugó típúsú és hat futógörgőből áll, a láncvezetőkerékkel elöl és a láncfeszítőkerékkel hátul. Az U-5TS löveg sima csövű. A függőleges irányzás korlátái +17° és -4° Egy PKT 7,62 mm-es, a főfegyverzettel párhuzamosított géppuskával szerelték fel. Amikor a T-62 először megjelent, nem volt rajta légvédelmi géppuska, de azóta számos T-62-t elláttak szabvány DShK 12,7 mm- es fegyverrel, amit a töltőkezelő nyilásfedele fölé szereltek. Az így felszerelt harckocsit T-62A-nak nevezték el. Három lőszertípust szállít: repeszromboló gránátot; leváló köpenyes, szárnystabilizált, űrméret alatti, páncéltörő nyíllövedéket IFSAPDSI, és robbanótöltettel ellátott csúcsos páncéltörő gránátot IHEATI. Az FSAPDS kezdősebessége 5512 láb/s (1689 m/s) és a ha­tásos lötávolsága 1749 yard (1600 ml. Amikor a lövedék elhagyja a csövet a vezetőabroncs (le­dobható „csúszósam’ a lövedék körüli leválik, és a vezetőszárnyak kinyílnak, hogy stabilizálják a lövedéket a repülés alatt. Izraeli jelentés szerint ez a lövedék 1094 yard (1000 m)-es távolsá­gon átüti a 11,8 inch (30 cm-esl páncélt. A 155 mm-es lövedéket kézzel töltik be, de kilö-

Jobbra: A T-62 rendszeresített felszereléséhez tartozik
a tömegpusztító fegyverek elleni védőrendszer, az éjjel látó
felszerelés – közte az infravörös fényszóró, az infrareflektorok
a főfegyverzettől jobbra, valamint a parancsnok kupolájának
tetején, amelyek a torony belsejéből működtethetők

88

Fent: A T-62 harckocsioszlop szovjetunióbeli gyakorlaton elgördül a Szovjet Szárazföldi ErÖ motorkerékpáros felderítőcsoportja mellett

vés után a lovag automatikusan visszatér a beállítási szögre, az üres hüvelyt kiveti a cső farból, ami egy csúszdában mozogva kivetődik a torony hátulján lévő, kisméretű nyílásfedélen keresz­tül. A T-E2 típusnak három változata van: a T-62M korszerűsített harckocsi, a T-S2K parancs­noki harckocsi és az M1977 páncélozott vontatójármű. Közel 19 DÓD db T-62 maradt szolgálat­ban világszerte, melyek közül sokat új páncéllal, lánctalpak, köténylemezek és lövegek felszere­lésével korszerűsítenek.

89

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Lap tetejére!