Találatok: 64
136
Gyártó ország: Szovjetunió
Személyzet: 3 fő
Fegyverzet: Egy 2A46 125 mm-es löveg; egy PKT 7,62 mm-es párhuzamosított géppuska; egy NSVT 12,7 mm-es légvédelmi géppuska
Páncélzat: Titkosított
Méretek: Hosszúság ffő fegyverzettel) 30 láb 4 inch (9,24 ml, hosszúság Itestl 22 láb 10 inch (6,95 ml; szélesség 15 láb 7 inch (4,75 m); magasság 7 láb 10 inch (2,37 ml
Tömeg: Harci 90 310 font (41 000 kgl
Fajlagos talajnyomás: 11,80 font/inch2 10,83 kg/cm2)
Motor: V-12 dízelmotor, 2000 percenkénti fordulaton 780 LE teljesítménnyel
Teljesítmény: Sebesség úton 50 mf/h (80 km/hl, hatótávolság úton 300 mf I483 kml, lépcsőmászó képesség 2 láb 8 inch (0,85 ml, árokáthidaló képesség 8 láb 10 inch (2,7 ml; kapaszkodóképesség 60%
Történet: 1973-ban rendszeresítették a Szovjet Szárazföldi Erőnél; a Szovjetunióban, Csehszlovákiában, Lengyelországban, Indiában, Irakban, Romániában és Jugoszláviában gyártják. Szol-
Lent: A T-72 széles körben teljesít szolgálatot a Szovjet Szárazföldi Erőnél és számos más haderőnél szerte a világon. Személyzete három fő. Automata töltője van, és külön töltik be minden egyes lőszer lövedékét, valamint lőportöltetét
gálatban van a következő országokban: Algéria 12001, Bulgária 12001, Csehszlovákia 18501, Finnország 1801, India 1750), Irak 15001, Kuba (501 Kuvait (?), Líbia 11801, Lengyelország 14001, Magyarország 1200), Románia 1100), Szovjetunió, Szíria 11000) és Jugoszlávia I300)
Jóllehet a T-72 külsőleg némileg hasonlít a T-64 harckocsihoz, valójában egészen más tervezőintézet fejlesztette ki. Sorozatgyártása 1971-ben kezdődött meg és 1973-ra már széles körben szolgálatban volt, bár 1977-ig a nyugati szakértők nyilvánosan nem beszéltek róla. A legutóbb gyártott szovjet harckocsikhoz hasonlóan a vezetőt az erősen lejtős homlokpáncél alá, középre ültették. A személyzet másik két tagját a toronyban helyezték el, a parancsnokot a jobb, az irányzót a bal oldalra. A Varsói Szerződés haderői használatára gyártott összes T-72 harckocsit ellátták speciális szintetikus, ólom alapú anyagból készült belső burkolattal. Ez bizonyos fokú védelmet nyújt az atomrobbanás hatásai közül kettő ellen: a személyzetet a neutronsugárzás, az elektronikai berendezéseket pedig az elektromágneses impulzusok ellen védi.
Automata töltőberendezéséhez – a T-64 típuson lévőtől eltérően – vízszintes adagolórendszer csatlakozik. A legkorábbi változat kivételével, a főfegyverzet a teljesen új 2A46 125 mm-es sima csövű löveg, ötvözött hőkiegyenlítővel és füstelszívóval; három lőszertípussal tüzel. A kinetikus energiájú APFSDS-T kezdősebessége 5900 láb/s (1800 m/s>, maximális hatótávolsága 4400 yard (4000 ml. A másik páncéltörő lövedék kumulatív töltetű, amely hivatalosan HEAT-FS-ként
Fent: A Finn Szárazföldi Erő T-72
harckocsijai páncélozott harcjárművek
kíséretében, a 2A46 125 mm-es
lövegeikkel tüzelve előrenyomulnak.
A Finn Szárazföldi Erő a 14 külföldi
vásárló egyike, és 80 db-ot szerzett be.
Az Iraki Szárazföldi Erő harckocsijait
széles körben alkalmazták
az Öböl-háborúban, azonban
a hatékonyságukat nagymértékben
semlegesítették a koalíció páncélvadász
erői
93
ismert és amelynek a maximális hatótávolsága 4400 yard 14000 m). Végül van egy HEFRAG- FS lövedék, amelyet bunkerek, nyílt terepen lévő csapatok és járművek ellen használnak, és amelynek közvetett tüzelési mód esetén a maximális hatótávolsága 10 300 yard I94Q0 ml.
A harckocsi rendes körülmények között 39 lőszert szállít: 12 db APFSDS-T, 21 db HE FRAG-FS és 6 db HEAT-FS lövedéket. Mind a három lűszertípus két részből áll: a lövedékből és a hüvelyből, amely utóbbi egy kis fémcsőnk kivételével teljes egészében éghető. Az elméleti tűzgyorsaság nyolc lövés/perc, de ez – figyelembe véve a hosszan tartó harctéri tüzelést – gyakorlatilag kétséges.
A felfüggesztéshez torziós rugókra szerelt hat, nagy átmérőjű futógörgőt alkalmaztak. A korábbi sorozatgyártású modellek különös jellemzője, hogy a lánctalpakat négy, rugóhatás alatt álló köténylemez védi, amelyek előreugranak körülbelül 60°-ra, amikor támadás előtt kinyitják őket. Ez – feltételezhetően – védelmet nyújt a HEAT-lövedék ellen, de nem található meg a későbbi változatokon.
A mély vízen való átkeléshez egy keskeny légzőcsőt szereltek az irányzó periszkópjának talpazatára. Az ilyen cső nem nyújt a személyzetnek menekülési lehetőséget, ha valami elromlik a járművön a víz alatt. A vízi átkelés nagyon népszerűtlen a szovjet páncélosegységeknél szolgálatot teljesítő katonák körében.
A harckocsinak számos változata van, amióta az alap T-72 először megjelent. A fő típusokon belül még számos kisebb változat létezik, ami a megnevezések összekeveréséhez vezethet.
A korlátozott számban gyártott első változat a T-72A volt, amit a T-64 típussal azonos 2A26 löveggel fegyvereztek fel. Ezek többségét később műanyag köténylem ezekkel és lézer távolságmérővel látták el. Az első fő sorozatgyártású modell a T-72B, amelyet elsőként láttak el végleges 2A46 löveggel és más korszerűsítésekkel; nagy részüket később külön páncéllal és lézer távolságmérővel szerelték fel.
Az 1970-es évek végén a szovjet gyártást átállították a T-72M-ként ismert, még korszerűbb modellre, amely számos változatban jelent meg. A T-72B típushoz viszonyítva az eredeti T-72M-en jelentős korszerűsítéseket végeztek. A toronyra plusz páncélt, valamint rétegelt műanyag köténylemezeket és új lézer távolságmérőt szereltek fel. A következő a T-72M1, a homloklemezre szerelt nagy páncéllal. E modell legutóbbi változatain új típusú pán cél borítást alkalmaztak a torony tetején és a vezetőfülke oldalain. A harckocsi felső felületein elhelyezett plusz páncél nyilvánvaló válasz volt a NATO „felülről támadó* lőszereire, amelyeknek a rendszeresítése ebben az időszakban kezdődött meg.
A T-72M2 – ismert NATO-elnevezése Szovjet Közepes Harckocsi M19B6 – a T-72M1 továbbfejlesztett változata, amelynek tornyát nem csak megvastagított páncéllal, hanem a tetejére erősített plusz páncéllappal is megerősítették. A T-72M2 harckocsi későbbi változatain kiegészítő reaktív páncéllapokat helyeztek el a homlokpáncélon (egy réteget], a tornyon körbe (egytől három rétegígl és a harckocsi oldalain végig (egy réteget], hogy bizonyos fokú védelmet nyújtsanak a felfüggesztésnek és a felső testnek. Mindez felhizlalta a T-72 páncélját, különösen a felső páncélzatot. Erről kapta gúnynevét: dús keblű Dolly Parton harckocsi.
A T-72M2 típuson új ködfejlesztő elrendezés található, az irányzó nyílásfedelének bal oldalára szerelt nyolc ködgránátvetővel. A 12,7 mm-es géppuska lőszertárát elhagyták, és az éjszakai célzást az irányzó részére felszerelt megnövelt éjszakai célzókészülékkel javították.
Utolsóként (1987-ben) a T-72MS jelent meg, amely az egész jármű nagyobb mérvű áttervezése; új felfüggesztése, motorja és robbanó reaktív páncélzata van. Ez a T-72 első olyan változata, amely képes az AT-8 „Songster’ irányított páncéltörő rakéta kilövésére
A T-72 harckocsinak számos speciális változata létezik. A T-72K parancsnoki harckocsi, külön híradóeszközökkel a zászlóalj és ezredtörzsek részére. A BREM-1 páncélozott javító és vontatójármű, az IMR-2 pedig műszaki harcjármű. A T-72 működési sokoldalúságát tovább növelték aknaszedő berendezés felszerelésével. A parancsnoki feladatokra kialakított harckocsik kivételével a T-72 összes modelljén lehet ilyen felszerelés a páncéltest elején. A Lengyel Szárazföldi Erő T-72 harckocsijaira másfajta aknamentesítő-rendszert helyeztek el. Ez a PW-LWD rakétameghajtású, robbanótöltetű cső, amit a harckocsi tetejére, a páncéltest vége felé felszerelt konténerben szállítanak. A T-72 legkevesebb 15 haderőben teljesít szolgálatot és több ezret gyártottak a négy szovjet állam vállalatnál. A T-72G típust Csehszlovákiában és Lengyelországban gyártják. Ezek csak kismértékben térnek el a szovjet változatoktól, azonban a TR-125 típusnak elnevezett román változaton számos eltérés található, ami a jármű harci tömegét közel 47,27 tonnára (48 tonna) növelte. A T-72M1 típust Indiában is gyártják és a T-72G típust Irak-
94
Fent: A T—72 harckocsik menetben; a Lengyel Szárazföldi Erő által beszerzett
400 db-ból hat (megfigyelhető a toronyra feltűnően elhelyezett rombusz alakú felségjelzés). Minden esetben a harckocsi parancsnoka kezeli az NSVT 12,7 mm-es géppuskát. A lengyel harckocsik PW-LWO aknamentesítő-rendszert szállítanak, amit a páncéltest tetejére, a vége felé helyeztek el
bán (ahol az elnevezése Ássad Babyle vagy Lion vagy Babilon). Végül M-B4 elnevezéssel gyártják Jugoszláviában is. Ez számtalan dologban különbözik a szovjet T-72-től, főleg optikai és elektronikai berendezéseiben. Nagyszámú jugoszláv M-84 harckocsit exportállak Kuvaitba.
95
Gyártó ország: Szovjetunió
Személyzet: 3 fő
Fegyverzet: Egy 2A46 125 mm-es löveg; egy PKT 7,62 mm-es párhuzamosított géppuska; egy NSVT 12,7 mm-es légvédelmi géppuska
Páncélzat: Titkosított
Méretek: Hosszúság (fő fegyverzettel! 32 láb 6 inch 19,9 ml, hosszúság Itestl 24 láb 3 inch 17,46 ml; szélesség 11 láb 2 inch I3,4D ml; magasság 7 láb 3 inch (2,20 ml
Tömeg: Harci 94 715 font (43 D00 kgl
Fajlagos talajnyomás: 6,80 font/inch2 (0,83 kgfcm2)
Motor: Gázturbinás motor, 985 LE teljesítménnyel
Teljesítmény: Sebesség úton 47 mf/h (75 km/h), hatótávolság úton 250 mf 1400 kml, lépcsőmászó képesség 2 láb 11 inch 10,90 ml, árokáthidaló képesség 9 láb 6 inch (2,9 ml; kapszkodó- képesség 60%
Történet: A T-80 harckocsit 1985-ben rendszeresítették a Szovjet Szárazföldi Erőnél lAz adatok a gázturbinával meghajtott T-80 típusra vonatkoznak!
A T-80 tervezését és kifejlesztését a Nyizsnyij Tagilban lévő, Ural harcjármügyári AF Kartsev tervező intézet végezte, amely felelős volt a T-64 harckocsién is. A fejlesztés az 1970-es évek közepén kezdődött, a gyártás 1983 körüli beindításával és 1985 körüli szolgálatba állítással.
A T-80 a T-64-hez viszonyítva számos előnnyel rendelkezik, amelyek közül a legjelentősebb a gázturbinás motor beépítése. Ezt valószínűleg az USA Szárazföldi Erőinek Ml Abrams harckocsiján alkalmazott hasonló meghajtás ösztönözte. Kevés dolog ismert a szovjet gázturbináról, kivéve, hogy megközelítőleg 985 LE a teljesítménye; kézi sebességváltós, öt előremeneti és egy hátrameneti sebességfokozattal. A T-80 hátuljára két plusz ledobható tüzelőanyag-tartályt szereltek fel, és egy harmadik tartály helyezhető el a motorháztetőn. Jelentős változás, hogy a T-80 legutolsó változatát (részletes leírása alábbi dízelmotor hajtja meg. így feltételezhető, hogy a Szovjet Szárazföldi Erő nem volt elégedett sem a gázturbina általános teljesítményével, sem a tüzelőanyag-fogyasztással.
A T-80 teste acélból készült, az olyan létfontosságú területen, mint a homloklemez, rétegelt páncél van. A torony öntött acél, azonban van egy belső „különleges’ páncélrétege. A vezetőfülkét és a torony belsejét a T-72 típuson lévőhöz hasonló speciális, szintetikus, ólom alapú anyaggal bélelték ki, ami védelmet nyújt a neutronsugárzás és az elektromágneses impulzusok ellen.
A felfüggesztés mindkét oldalon hat, torziós rugókra szerelt futógörgőből áll. A T-64 kisméretű futógörgőihez s hidra pneumatikus felfüggesztéséhez viszonyítva ez visszatérést jelent a hagyományos szovjet rendszerhez.
A fő fegyver a 2A46 125 mm-es sima csövű löveg, vízszintes töltőberendezéssel, ami – lég-
aiábbis külső megjelenésre – azonos a T-72 típuson használttal. A T-BD harckocsikból néhányat felszereltek az AT-8 „Songster’ páncéltörő rakéta kilövésére, de nem mindegyiket. A löveg a T-72 típusra szerelttel azonos lőszerekkel tüzel: kétféle APfSDST, HEAT-FS és HEFRAG (FSI típusokkal.
Az összes szovjet harckocsihoz hasonlóan a T-80-at is alkalmassá tették mélyvízi átkelésre. Nagy, henger alakú konténert szereltek a torony hátuljára keresztbe, amelyben két légzőcső található. Az egyiket az irányzó periszkópjának talpazatára szerelik, a másikat a hűtőrács fölé, hogy légbeszívónyílásként szolgáljon a gázturbina részére.
A T-80 új változatát 1987-ben hozták nyilvánosságra, jóllehet néhány éve már szolgálatban volt. Az USA Szárazföldi Erőhen általánosan ismert elnevezése 7-80 M1984, amelynek homloklemezére és tornyára 185-220 db közötti robbanó reaktív páncéllapot IERAI szereltek. Ezek az ERA-lapok a HEAT-lövedék becsapódásakor felrobbanva elindítanak egy megolvasztott fémsugarat, ami eloszlatja a gránát energiáját a blokkon való áthaladás során, így nem marad elég energia a harckocsi fő páncéljának átütéséhez. Az ilyen eszközök jelentős védelmet nyújtanak a lövegekből kilőtt HEAT-gránátok és a HEAT-fejjel felszerelt rakéták ellen.
1989-ben megjelent a T-80 továbbfejlesztett változata is, amelynek csak a Szovjet Közepes Harckocsi M19B9 vagy SMT 1989 elnevezése ismert. E típuson a gázturbinát dízelmotorral váltották fel, ami megközelítőleg azonos a T-72 típusra felszerelt V-12, 785 LE-s modellel. A legszembetűnőbb külső változás az új, további páncélvédelem a tornyon, amelynek során fémtoldatot szereltek az ERA-lapok közepére, ami feltűnő változást eredményezett a harckocsi külső megjelenésében. A homloklemezen átrendezték az ERA-lapokat, hogy tömörebb és kiterjedtebb fedést biztosítanak. Számos más változtatást is végeztek, pl. a távirányítású tüzeléshez a harckocsi tetejére szereltek egy 12,7 mm-es légvédelmi géppuskát, valamint további ködgránátvetőket és a korszerűsített fedélzeti túzvezetőrendszert alkalmaztak.
Fent: A legújabb szovjet harckocsi
a T-80, amely egyesíti a T-64 és
a T-72 jellemzőit, és amelyet
az osztottan betöltött lőszerrel tüzelő
125 mm-es löveggel fegyvereztek fel.
Négy lőszertípussal tüzel
Balra: A T-64 típushoz hasonlóan
a T-80 harckocsit is felszerelték
robbanó reaktív páncéllal, hogy
jelentősen megnöveljék a HEAT-fejet
szállító, irányított páncéltörő
fegyverek elleni védelmet
97
Gyártó ország: Svédország
Személyzet: 5 fő
Fegyverzet: Egy 155 mm-es löveg, egy 7,62 mm-es légvédelmi géppuska
Páncélvastagság: 0,79 inch 120 mml
Méretek: Hosszúság (teljes) 36 láb 1 inch 111 ml; hosszúság (páncéltesti 21 láb 6 inch 16,55 ml, szélesség TI láb 1 inch (3,37 ml; magasság (légvédelmi géppuskával) 12 láb 8 inch (3,85 ml Tömeg: Harci H6 850 font 153 DÓD kgl
Fajlagos talajnyomás: 12 láb/inch2 (0,85 kg/cm2J
Motorok: Egy Ftolls-Royce K.6Q dízel, 3750 percenkénti fordulaton 240 LE teljesítménnyel, és egy Boeing Modell 502710MA gázturbina, percenkénti 38 000 fordulaton 300 LE teljesítménnyel
Teljesítmény: Sebesség úton 17 mf/h I28 km/h), hatótávolság 143 mf I230 km); lépcsőmászó képesség 3 láb 2 inch (0,95 ml; árokáthidaló képesség 6 láb 7 inch 12,0 ml; kapaszkodóképesség 60%
Történet: 1966-1968 között gyártották. 30 db van szolgálatban a Svéd Szárazföldi Erőnél
A Bandkanon 1A, vagy VK-155, ahogy még ismert, a világon szolgálatot teljesítő legnehezebb önjáró lövegek egyike. A prototípust a híres Bofors Ordnance Company gyártotta 1960-ban; azonban a típusból nem készült sok. Csak két évig gyártották. A VK-155 számos alkatrésze, például a meghajtórész, azonos az S-harckocsiéval, amit szintén a Bofors tervezett és gyártott. A vezetőt a páncéltest elején helyezték el, míg a személyzet másik négy tagját a páncéltest vé- ‘ gén lévő nagy toronyban. A 155 mm-es löveg függőleges irányzási korlátái +40° és -3° A víz-
98