Találatok: 64
136
DÁVID MILLER
KORSZERŰ
HARCKOCSIK ES HARCJÁRMŰVEK
A magyar kiadás az alábbi angol eredeti alapján készült:
The New lllíjstrated Guide to Modern Tanks & Fighting Vehicles Salamander Books Limited, London-New York 1992.
Első kiadás: Salamander Books Limited, 129-137 York Way, London N7 9LG, United Kingdom.
Copyright – 1992 Salamander Books Ltd.
Minden jog fenntartva. A Salamander Books Ltd. hozzájárulása nélkül a könyv egyetlen részét sem lehet semmilyen formában lemásolni, legyen az bármilyen eszköz (elektronikus, mechanikus, fénykép vagy fénymásolat), tartalmát bármilyen információszolgáltató rendszerben tárolni vagy továbbítani.
ARGENTÍNA |
IZRAEL | ||
TAM közepes harckocsi |
6 |
Merkava harckocsi Soltam L—33 155 mm önjáró |
48 |
AUSZTRIA |
löveg (tarack |
54 | |
Panzerjager K 4KH7FA SK 105 kön ny ű ha rcko esi (ha rckocs iva d ász |
8 |
OLASZORSZÁG |
56 |
01 Ariete harckocsi | |||
BRAZÍLIA X1A2 közepes harckocsi |
10 |
JAPÁN |
58 |
61 típusú harckocsi | |||
KÍNA |
74 típusú harckocsi |
60 | |
59 tipusú harckocsi |
12 |
75 típusú 155 mm önjáró tarack |
64 |
69 tipusú harckocsi |
14 |
DÉL-KOREA | |
FRANCIAORSZÁG AMX-13 könnyű harckocsi |
16 |
88 típusú harckocsi |
66 |
AMX-30B2 harckocsi |
20 |
SZOVJETUNIÓ | |
MK F3 155 mm önjáró tarack |
26 |
SO-122 I2S1) Gvodzika (M-1974) | |
AU 1 1GCT) 155 mm önjáró löveg |
28 |
122 mm önjáró tarack |
70 |
Léc le re-harc kocsi |
32 |
NÉMETORSZÁG
Jagdpanzer 4-5 Kánoné, Jaguar 1
Rakete ás Jaguar 2 harckocsivadász
Leopárd 1 harckocsi
Leopárd 2 harckocsi
A kötet szerzője:
Dávid Miller, a Brit Szárazföldi Erő volt tisztje, jelenleg katonai szakíró.
Fordította: Dr. Gömbös János
Szakmailag ellenőrizte: Magyar László
Hungárián translation © Dr. Gömbös János, 1994
SO-152 I2S3) Akatsija (M-1973) |
SVÁJC | ||
152 mm önjáró lövegitarack SM-240 I2S4I Tjulpan IM-1975) |
72 |
Pz 61 ás 68 harckocsik |
108 |
240 mm önjáró aknavető |
74 |
EGYESÜLT KIRÁLYSÁG | |
SD—203 (2S7) (M—1975} 203 mm |
AS-90 155 mm önjáró lőveg |
110 | |
önjáró lőveg |
76 |
Centurion harckocsi |
114 |
ASÜ-85 önjáró páncéltörő ágyú |
78 |
Challenger harckocsi |
116 |
PT-76 könnyű úszó harckocsi |
82 |
Chieftain harckocsi |
122 |
S0—120 (2S9I 120 mm önjáró taracklak na vető |
84 |
Vickers harckocsi |
126 |
T—55 harckocsi |
86 |
EGYESÜLT ÁLLAMOK | |
T—62 harckocsi |
88 |
Ml Abrams harckocsi |
130 |
T-64 harckocsi |
90 |
M41 Walker Bulldog könnyű | |
T—72 harckocsi |
92 |
harckocsi |
138 |
T—80 harckocsi |
96 |
M47 közepes harckocsi M48A5 közepes harckocsi |
140 142 |
SVÉDORSZÁG |
M60A3 harckocsi |
144 | |
Bandkanon 1A 155 mm önjáró lőveg Infant erika non vagn 91 könnyű |
98 |
Ml07 175 mm önjáró lövegIMI 10A2 203 mm önjáró | |
ha re koc s i| ha re ko esi va d ás z |
102 |
tarack |
148 |
Stridsvagn Strv-103 harckocsi |
106 |
Ml09 155 mm önjáró tarack M551 Sheridan könnyű harckocsi Commando Stingray könnyű harckocsi |
152 156 158 |
Gyártó ország: Németország (terv), Argentína ígyártás)
Személyzet: 4 fő
Fegyverzet: Egy 105 mm-es löveg; a fő fegyverzettel párhuzamosított 7,62 mm-es géppuska; egy 7,62 mm-es légvédelmi géppuska; nyolc ködgránátvető
Páncélzat: Titkosított
Méretek: Hosszúság (löveggel) 27 láb (8,23 ml; hosszúság Iharckocsitest) 22 láb 3 inch (6,78 ml; szélesség 10 láb 8 inch (3,25 ml; magasság 7 láb 11 inch 12,42 ml
Tömeg: Harci 67 252 font 130 500 kg)
Fajlagos talajnyomás: 11,23 font/lnch2 (0,79 kg/cm2l
Motor: MTU hathengeres dízel, 2200 percenkénti fordulaton 710 LE teljesítménnyel Teljesítmény: Sebesség úton 46 mf/h (75 km/hl; hatótávolság 342 mf (550 kml; lépcsőmászó képesség 3 láb, 3 inch (1 m); árokáthidaló képesség 8 láb, 2 inch (2,5 ml; kapaszkodóképesség 60%
Történet: A gyártás befejeződött. Az Argentin Szárazföldi Erőnél áll szolgálatban (350)
A múltban az Argentin Szárazföldi Erő felszerelésének nagy részét az Egyesült Államoktól szerezte be. Az utóbbi időszak amerikai politikája azonban számos dél-amerikai országban a fegyverszállítások drasztikus csökkentéséhez vezetett. így az Argentin Szárazföldi Erő 1974-ben szerződést kötött a nyugatnémet Thyssen Henschel vállalattal a Tanque Argentino Mediano (TAM) közepes harckocsi tervezésére és kifejlesztésére. Ezzel egy időben szerződést kötöttek a Véhiculo Combate Infanteria IVCII-nek nevezett gyalogsági harcjármű tervezésére és kifejlesztésére is, amit a TAM-mal együtt kívántak alkalmazni. A szerződés alapján a TAM-ból és a VCI-ből három prototípust szállítottak le, és egy gyárat létesítettek Argentínában mindkettő gyártására. Kezdetben a németek által szállított alkatrészekből szerelték őket össze, de idővel Argentínában gyártották mindkettőt; ezzel nemcsak munkahelyeket biztosítottak, hanem megtakarították az ország deviza költségeit is.
A TAM és a VCI nagyrészt a Nyugatnémet Szárazföldi Erőnél 1971-ben rendszeresített Marder páncélozott szállító harcjármű alvázán alapul. A TAM teste teljes egészében hegesztett acélszerkezet. A vezető a test erősen lejtős elejének bal oldalán ül, jobbján a motorral. A hegesztett tornyot a harckocsitest hátuljára szerelték fel, amelyben a parancsnok és az irányzó a jobb oldalon, a töltőkezelő a bal oldalon ül. A felfüggesztési rendszer torziós rugós típusú és hat db kettős abroncsú futógörgőből áll, a láncvezetőkerékkel elöl és a láncfeszítőkerékkel hátul, valamint három lánctalphordozó görgővel. Az első, a második, az ötödik és a hatodik futógörgőt
Fent: A TAM közepes harckocsi hatótávolsága 342 mf
(550 km), ami a harckocsitest hátulján lévő két póttartállyal
559 mf (900 km|-re növelhető. A TAM alapvetően a Marder
páncélozott szállító harcjármű teste új toronnyal
és 105 mm-es löveggel a test hátsó részén
6