Találatok: 64
136
Lent: Az XM1 Abrams prototípusainak egyikét alapos próbának vetik alá a marylandi (USA) Aberdeen próbapályán. Az első 2374 harckocsit az 1980-as években szállították le az USA Szárazföldi Erő részére
sokat és beállítást. Az Ml harckocsit többféle üzemanyaggal működtethető Lycoming Textron gázturbina hajtja. Ez megbízhatónak bizonyult a szolgálat során, és magas, 27 LE/tonna teljesít- mény/tömeg arányt biztosít az M1 harckocsinak és nagyon gyorsan, 6 mp alatt gyorsítja fel 0-ról 20 mf/h-ra (0-ról 32 km/hl. Szerkezetileg egyszerű és különösen könnyű a szervizelése. Viszont roppant zajos, és nagyon meleg kipufogógázt bocsát ki lés így erős az infravörös „jele’l, azonban talán a legkomolyabb hibája, hogy sokat fogyaszt. Az erőátvitel teljesen automata, és négy előremeneti, valamint két hátrameneti sebességfokozattal látták el.
2374 db alap M1 harckocsi legyártása után, 1985 februárjában átálltak az Ml {korszerűsített) gyártására, amelynek a páncélzata jobb, de egyébként azonos az alap Ml típussal. Nagyobb változás az M1A1 típussal következett be, amely először 1987-ben gördült le a gyártósorról. Ezt Rheinmetall M256 120 mm-es, sima csövű löveggel fegyverezték fel, amit eredetileg Németországban fejlesztettek ki a Leopárd 2 harckocsihoz. A 105 mm-es löveggel felszerelt Ml harckocsi 55 db lőszeréhez viszonyítva az M1A1 40 db 120 mm-es lőszert szállít. A tömegpusztító fegyverek hatása elleni integrált védőrendszert építettek be, és korszerűsítették a felfüggesztést.
A legutóbbi változat az M1A1 harckocsi, nehéz páncél felszereléssel. Ennél a test bizonyos részeit, különösen az elejét, új típusú páncélból készítették, amely acélba burkolt kimerített urániumból áll, ami 250%-kal nagyobb tömörséget biztosít, mint a rendes acél. Arra tervezték, hogy ellenálljon a legújabb kinetikus energiájú, páncéltörő lövedékeknek és csak az európai szolgálatra szánt M1A1 harckocsihoz alkalmazzák. A kimerített urániumnak alacsony a sugárzási emissziós foka, de lényegesen megnöveli a harckocsi tömegét.
Jelenleg kidolgozás alatt áll a „Block II. Improvement’-ként ismert fejlesztések sorozata, ami – ha elfogadják – az M1A2 típust eredményezi. Ezek a fejlesztések nagyrészt az irányítási-vezetési, az elektrooptikai és az elektronikai rendszerekhez kapcsolódnak. Ha ezeket végrehajtják, az M1A1 megtarthatja a világ legbonyolultabb harckocsijának pozícióját.
221 db M1A1-et rendeltek az USA Tengerészgyalogsága IUSMCI részére, az elavuló M60A1 fel-
Fent: Szorult helyzetben az Európai USA Szárazföldi Erő Ml Abrams harckocsija, amely gyakorlat alatt egy német városon gördül keresztül
Lent: Az Ml Abrams harckocsik lenyűgöző felsorakozása a kuvaiti sivatagban, az Iraki Szárazföldi Erők elleni támadási parancsra várva
váltására. Ez a modell szinte azonos a Szárazföldi Erő M1A1 harckocsijával, kivéve a partraszállásokhoz felszerelt mélyvízi gázlófelszerelést.
Az 1988-ban aláírt egyezmény alapján az M1A1 típust Egyiptomban is gyártani fogják. Az első harckocsikat az USA-ból küldik teljesen összeszerelve, amelyeket részben összeszerelt változatok, majd a felszerelések követnek. Egyiptom már bizonyos alkatrészek gyártását megkezdte, azonban a testet, a löveget, a lőszert és az elektronikai berendezéseket az USA szállítja.
Az amerikai erők részére megrendelt/leszállított M1 sorozatú harckocsik száma 1991 végén:
Ml (alap)
Ml (korszerűsített)
M1A1 – Szfi. Erő
– USMC
M1A2
2374 – leszállítva —
894 – leszállítva
4199 – gyártás alatt
221 – gyártás alatt
62-tervezett —
Összesen 7750
A jövőkép kissé bizonytalan a feszültség – a legutóbbi kelet-európai megállapodásokból és a hidegháború befejezéséből származó – csökkenése miatt. Valószínűtlennek tűnik, hogy az M1A2 gyártása a csak két zászlóaljhoz elegendő 62 db-nál befejeződik. Ismert, hogy az USA Szárazföldi Erő a 140 mm-es harckocsilöveg kifejlesztésével foglalkozik, amellyel – ha megfelelő lesz – átfegyverzik a meglévő Ml harckocsikat.
A hazai gyártás kiegészítéseként 555 db-ot rendelt Egyiptom, és számítani lehet más megrendelésekre is, mint pl. Szaúd-Arábiáéra, Pakisztánéra s Svédországéra. Az Ml sorozat versenybe szállt megrendelésekért más korszerű harckocsikkal az Egyesült Királyságban és Svájcban, azonban nem rá esett a választás.
Lent: Ez a felülnézeti kép az M1A1 Abrams harckocsiról világosan mutatja a torony megkülönböztető szögletes mellső és oldalsó lemezeit, valamint a Rheinmetall M256 120 mm-es, sima csövű lövegét
M41 Walker Bulldog könnyű harckocsi
Gyártó ország: Amerikai Egyesült Államok
Személyzet: 4 fő
Fegyverzet: Egy 76 mm-es löveg; egy 7,62 mm-es, a fő fegyverzettel párhuzamosított géppuska; egy 12,7 mm-es légvédelmi géppuska
Páncélvastagság: 0,36 inch-1,49 inch (9,25 mm-38 mml
Méretek: Hosszúság llöveggell 26 láb 11 inch 18,21 ml; hosszúság (test) 19 láb 1 inch 15,28 ml; szélesség 10 láb 6 inch 13,12 ml; magasság (a 12,7 mm-es géppuskávall 10 láb 1 inch 13,07 ml
Tömeg: Harci 51800 font I23 495 kg)
Fajlagos talajnyomás: 10,24 font/inch2 (0,72 kg/cm2)
Motor: Continental vagy Lycoming AOS-895-3, hathengeres, benzines motor, 2800 percenkénti fordulaton 500 LE teljesítménnyel
Teljesítmény: Sebesség úton 45 mf/h (72 km/hl; hatótávolság 100 mf (161 kml; lépcsőmászó képesség 2 láb 4inch 10,71 ml, árokáthidaló képesség 6 láb 11,83 ml; kapaszkodóképesség 60%
Történet: 1951-ben rendszeresítették az USA Szárazföldi Erőnél. Jelenleg is szolgálatban van: Brazília 13001, Chile 1601, Dánia 1521, Dominikai Köztársaság (121, Guatemala (101, Szomália (101, Tajvan (6751, Thaiföld 1200), Tunézia (10) hadseregeiben
A második világháború végén az USA Szárazföldi Erőinek rendszeresített harckocsija a 40 285 font 118 289 kg) tömegű és 75 mm-es löveggel felfegyverzett M24 Chaffe volt. Röviddel a háború befejezése után elkezdték a munkát a T37-nek elnevezett új könnyű harckocsin. 1949-ben készült el a T37 Phase l-ként ismert prototípus. Ezt a T37 Phase II követte, áttervezett toronnyal és új tűzvezető rendszerrel. Ezt később átkeresztelték T42 típusra, amelynek kissé módosított változatát, a T41E1 típust, M41 harckocsiként rendszeresítették. Az M41 gyártását 1949-ben engedélyezték és Little Bulldognak nevezték el, bár a nevét később a Koreában 1951-ben balesetben meghalt W. W. Walker tábornokról Walker Bulldogra változtatták. A M41 gyártását a Generals Motors Cadillac Cár részlege végezte a clevelandi harckocsigyárban, és az első sorozatgyártású modelleket 1951-ben fejezték be. Az M41 további modelljei az M41A, az M41A2 és az M41A3 voltak. Ezeknek kissé eltérő lövegirányzó rendszere volt, míg az M41A2 és az M41A3 motorját ellátták tüzelőanyag-befecskendező rendszerrel. Az M41 mint az USA Szárazföldi Erő részére az 1950-es években kifejlesztett három harckocsi egyike – a másik kettő az M47 közepes és az M103 nehéz harckocsi volt – a számos közös alkatrészt tartalmazó járművek egész családjának első tagja lett. A családhoz tartozott az M42 önjáró légvédelmi löveg, az
Jobbra: Az M41 könnyű harckocsi az Egyesült Államokban
az 1950-es években kifejlesztett három harckocsi egyike
volt. A másik kettő az M47 közepes és az M103 nehéz
harckocsi. Az M41 alkatrészei közül számos azonos
az ikercsövű M42 40 mm-es önjáró légvédelmi lövegnél,
az M44 (155 mm) és az M52 (105 mm) önjáró tarackoknál
alkalmazottakkal. Az M41 típust az USA Szárazföldi Erőiben
az M551 Sheridan harckocsi váltotta fel, de nagy számban
szolgált más országokban a világ minden részén. Fő
fegyverzete a 76 mm-es löveg
138
M44 és M52 önjáró tarackok és a2 M75 páncélozott szállító harcjármű. Az 1950-es években még számos kísérleti változat is létezett. Az USA Haditengerészet néhány M42 harckocsit célként használt, QM41 néven. Felszerelték távirányító berendezéssel, ezeket mozgó célpontként használták az új levegő-föld rakétákhoz. Az M41 teste teljes egészében hegesztett acél, míg a torony hegesztett és öntött szerkezet. A vezetőt a test elejére, bal oldalra ültették, a személyzet másik három tagját pedig a toronyba. A parancsnokot és az irányzót a jobb, a töltőkezelőt a bal oldalra. A motor és az erőátvitel a test hátuljára került, és tűzbiztos válaszfallal különítették el a küzdőtértől. Ezen időszak legtöbb amerikai harckocsijához hasonlóan az M41 testét is ellátták menekülőnyílással, így lehetővé tették a személyzet számára, hogy nagyobb túlélési eséllyel hagyják el a harckocsit, mintha a torony- vagy a vezetőnyíláson keresztül sajtolódnának ki. A felfüggesztés torziós rugó típusú és öt futógórgőből áll, a láncvezetővel hátul, valamint a láncfeszítőkerékkel elöl. Három lánctalphordozó görgő van. Az M41 fő fegyverzete a 76 mm- es löveg, amelynek függőleges irányzási korlátái +19° és -9°, a vízszintes irányzás lehetősége pedig 360° Egy 7,62 mm-es géppuskát szereltek a fő fegyverzettől balra és egy 12,7 mm-es Browning géppuska található a parancsnoki tornyon. A harckocsi közel 65 db 76 mm-es, 2175 db 12,7 mm-es és 5000 db 7,62 mm-es lőszert szállít. A 76 mm-es csövet füstelszívóval és „T‘ típusú légnyomásterelővei látták el. Ez utóbbi feladata a légkörbe áramló meghajtógázok által okozott légnyomás csökkentése Különben ezek a gázok porfelhőt keltenek és megnehezítik a fegyverrel történő célzást.
Az USA Szárazföldi Erőnél szolgálatot teljesítő M41 harckocsikat M 551 Sheridannal váltották fel, és sok más haderő is kivonta a szolgálatból. Azonban 1000 db-nál jóval több maradt szolgálatban több haderőnél, köztük a brazil, a tajvani és a dán haderőnél, amelyek lényegesen korszerűsítették, hogy még 10 évvel meghosszabbítsák a szolgálati idejüket. Különböző korszerűsítési csomagokat ajánlanak más alkalmazóknak is, pl. a 76 mm-es löveg felváltását 90 mm-es fvagy 105 mm-es) fegyverrel és az eredeti hathengeres benzinmotor felváltását jobb tüzelőanyag-hatásfokú dízel meghajtóegységgel.
139
Gyártó ország: Amerikai Egyesült Államok
Személyzet: 5 fő
Fegyverzet: Egy M36 90 mm-es löveg; egy M1919A4E1 0,3 inches géppuska az orr-részben; egy M1919A4E1 0,3 inches, a fő fegyverzettel párhuzamosított géppuska; egy M2 0,5 inches géppuska a parancsnoki tornyon
Páncélvastagság: 0,50 inch-4,60 inch 112,7 mm-TI5 mm]
Méretek: Hosszúság (löveggell 2B láb 1 inch (8,1 ml; hosszúság (testi 20 láb El inch (6,1 ml; szélesség 10 láb 6 inch (3,51 m); magasság (légvédelmi géppuskávall 11 láb (3,35 ml Tömeg: Harci 101 775 font (46170 kg)
Fajlagos talajnyomás: 13,3 font/inch2 (0,93 kg/cm2)
Motor: Continental AV-1790-5B 12 hengeres, léghűtésű benzines motor, 2800 percenkénti fordulaton 810 LE teljesítménnyel
Teljesítmény: Sebesség úton 30 mf/h 148 km/h); hatótávolság 80 mf (130 km); lépcsőmászó képesség 3 láb 10,914 ml; árokáthidaló képesség 8 láb 6 inch (2,59 ml; kapaszkodóképesség 60% Történet: 1952-ben rendszeresítették az USA Szárazföldi Erőnél. Jelenleg a kővetkező országokban szolgál: Görögország (390), Irán (1001, Olaszország 13131, Jordánia (260), Pakisztán 13001, Szomália 11201, Dél-Korea 1390), Spanyolország 13751 és Törökország (5231. (Megjegyzendő, hogy az esetek többségében raktárban vannak, és nem elsővonalbeli szolgálatban I
A koreai háború kitörésekor az M26 és az M46 voltak az USA Szárazföldi Erő rendszeresített harckocsijai, de sürgősen szükség volt egy új közepes harckocsira. Ezt úgy hozták létre, hogy a meglévő M26 Pershing alvázára felszerelték az új, kísérleti harckocsi, a T42 tornyát. Az új harckocsi, amelyet az USA Szárazföldi Erő átmeneti konstrukciónak tekintett, az M47 Patton nevet kapta, és 8676 db-ot gyártottak belőle 1950 és 1953 között – nem megvetendő mennyiség egy „hézagpótló’ esetében!
A test és a torony teljes egészében öntött szerkezet. A vezetőt a test elejére, bal oldalra ültették. A személyzet másik négy tagja: a beépítettgéppuska-kezelő a vezetőtől jobbra, valamint a torony szokásos személyzete: a parancsnok, az irányzó és a töltőkezelő. A fő fegyverzet az M36 90 mm-es löveg, amelyen T-alakú lég nyomáste relő van és különböző lőszerekkel tüzel,
Lent: Az M47 harckocsit a koreai háború idején fejlesztették ki.
Ez alapvetően egy módosított M26 Pershing alváz, amelyre aT42
harckocsihoz kifejlesztett tornyot szerelték fel. Több mint 8500 db
M47-et gyártottak az1950 es években
köztük a robbanótöltettel ellátott HEAT és HEAT (szárnystabilizéItl gránáttal. A belga MECAR és az izraeli IMI legutóbb kifejlesztette a 90 mm-es APFSOS lőszert ehhez a fegyverhez. A harckocsi 71 db 80 mm-es lőszert szállít. Megtalálható rajta egy 7,62 mm-es párhuzamosított géppuska, egy 12,7 mm-es légvédelmi géppuska és egy 7,62 mm-es orr-rész géppuska.
Mindössze néhány éves szolgálat után az USA Szárazföldi Erő az M47 harckocsikat tartalékba küldte, de sokat átadtak a NATO-országoknak. Bár néhány még elsővonalbeli szolgálatban maradt, nagyon sok raktáron van. 1970 és 1972 között egy új harckocsigyárat építettek Iránban, és a gyártásra kiválasztott első harckocsi az M47 továbbfejlesztett változata, az M47M volt. Ez megtartotta a 90 mm-es löveget, de számos alkatrészt felhasznállak az M48A3 és M60A1 sorozatoktól, köztük a motort, az erőátvitelt, az elektronikai és az optikai felszerelést. Ez sokkal hatékonyabb harckocsit eredményezett, nagymértékben megnövelt hatótávolsággal. Közel 400 db-ot gyártottak, amelyből körülbelül 100 lehet még szolgálatban.
Fent: Egy M47 gyalogsági támogatással halad a harctérre. Az USA Szárazföldi Erőben az M47-et hamar felváltotta a jelentősen korszerűsített M48, azonban ebből a megbízható harckocsiból még sokat átadtak kilenc ország haderejének
Gyártó ország: Amerikai Egyesült Államok
Személyzet: 4 fő
Fegyverzet: Egy M68 105 mm-es huzagolt csövű löveg; egy M60D 7,62 mm-es párhuzamosított géppuska; két M60D 7,62 mm-es légvédelmi géppuska
Páncélvastagság: Maximum 0,5 irrch-4,8 inch (12,7 mm-120 mml
Méretek: Hosszúság la fő fegyverzettel! 30 láb 6 inch (9,31 ml; hosszúság Itestl 21 láb 1 inch 16,42 m); szélesség 11 láb H inch (3,63 m]; magasság 10 láb 2 inch (3,09 ml Tömeg: Harci 107 900 font I48 987 kgl
Fajlagos talajnyomás: 12,51 font/inch2 10,88 kg/cm!l
Motor: Continental AVDS-1790-2D 12 hengeres, vízhűtéses dízelmotor, 2400 percenkénti fordulaton 750 LE teljesítménnyel
Teljesítmény: Sebesség úton 30 mf/h I48 km/h); hatótávolság 310 mf 1500 km); lépcsőmászó képesség 3 láb 0 inch (0,92 ml; árokáthidaló képesség 8 láb 6 inch 12,6 ml; kapaszkodóképesség: 60%
Történet: 1953-ban rendszeresítették az USA Szárazföldi Erőnél. Jelenleg szolgálatban van: Dél-Korea I950I, Görögország 11200), Irán (1001, Izrael (5001, Jordánia (kb. 2001, Libanon 1104], Marokkó (1731, Németország 1875), Norvégia 1381, Pakisztán 13451, Portugália 1861, Spanyolország 11801, Ta|van (206), Thaiföld (175J, Tunézia I28I, Törökország (2700], USA (10131 (A műszaki adatok az M48A5-re vonatkoznak!
Az 1950-ben kirobbant koreai háborút követő újrafegyverzés termékét, az M48 típust két hónap alatt megtervezték, a prototípus egy évvel később működött, és az első sorozatgyártású modelleket 1953-ban leszállították – ez olyan menetrend, ami ma megvalósíthatatlan lenne Az M48 harckocsit 90 mm-es löveggel fegyverezték fel, négyfős személyzete van, és az M47 típushoz viszonyítva jelentősen korszerűsített futóműve. Az eredeti változatot gyorsan követte az M48A1 és az M48A2, amelyek mindegyikén kisebb korszerűsítéseket végeztek; az első na-
Jobbra: Az M48A5 egy korábbi
M48 harckocsi számos
korszerűsítéssel, amelyek közül
igen figyelemre méltó
a 90 mm-es löveget felváltó
M68 105 mm-es, huzagolt csövű
löveg. Közel 8950 db M48
maradt szolgálatban
142
Fent: Az M67A1 lángszórós harckocsi támadásban Vietnamban. Az Egyesült Államok összes lángszórós harckocsiját raktárba helyezték – háborús használatra
gyobb előrelépés az M48A3 esetében történt azzal, hogy az USA Szárazföldi Ere összes -A1 és -A2 harckocsiját e szabvány szerint korszerűsítik. Az M4BA3 esetében a benzines motort dízellel váltották fel, és korszerű tűzvezetórendszert szereltek fel.
Végül felismerték, hogy a 90 mm-es löveg ideje lejárt, és elhatározták, hogy az M68 105 mm-es löveg felszerelésével ismét korszerűsítik az M48 típust. Ez és a számos más változás szinte új harckocsit hozott létre, amely csak kismértékben különbözött az M60 típustól (amely eredetileg egyszerű M48A3 harckocsi volt, 105 mm-es löveggel).
Az M49 harckocsit nagy mennyiségben exportálták és kb. 8950 db maradt szolgálatban, 17 haderőnél. Ezek közül csak kisszámú azon M48A2 vagy -A3, amelyek megtartották a 90 mm-es löveget, de többségüket 105 mm-es löveggel korszerűsítették. Eltekintve az USA Szárazföldi Erői M48A5 harckocsijainak átalakításaitól, e programok egyik legnagyobbika a német Wegmanné, amely L7A3 105 mm-es huzagolt csövű löveg, valamint korszerűsített optikai és tüzvezetórendszer felszerelésével 650 harckocsit alakított át M48A2GA2 szabvány szerint. Hasonló programokat már végrehajtottak – vagy megvalósítás alatt állnak – Törökországban, Iránban és Izraelben.
143
Gyártó ország: Amerikai Egyesült Államok
Személyzet: 4 fő
Fegyverzet: Egy M 68 105 mm-es huzagolt csövű löveg; egy M 73 7,62 mm-es párhuzamosított géppuska; egy M85 12,7 mm-es légvédelmi géppuska
Páncélzat: Titkosított
Méretek: Hosszúság (fő fegyverzettel! 30 láb 11 inch (9,44 ml; hosszúság (testi 22 láb 9 inch 16,95 ml; szélesség TI láb 11 inch 13,63 ml; magasság 10 láb 9 inch 13,27 ml
Tömeg: Harci 107 900 font (48 987 kgl
Fajlagos talajnyomás: 12,37 font/inch2 (0,87 kg/cm2)
Motor: Continental AVDS-1790-2c, 12 hengeres, léghűtéses dízelmotor, 2400 percenkénti fordulaton 750 LE teljesítménnyel
Teljesítmény: Sebesség úton 30 mf/h (48 km/hl; hatótávolság 300 mf (480 km); lépcsőmászó képesség 3 láb 0 inch (0,92 ml; árokáthidaló képesség 8 láb 6 inch (2,6 ml; kapaszkodóképesség 60%
Történet: 1960-ban rendszeresítették az USA Szárazföldi Erőnél. Jelenleg szolgálatban van: Ausztria (1701, Bahrain (541, Egyiptom (7531, Etiópia (221, Görögország 11101, Irán 12001, Izrael
Lent: Az M60 parancsnoka és irányzója a térkép fölött tanácskozik az USA Szárazföldi Erői észak-európai gyakorlatán
Fent: Az USA Tengerészgyalogság M60A1 harckocsija az ország belseje felé halad
egy törökországi partraszállási gyakorlaton
(1400), Jemen I64I, Jordánia (2181, Olaszország 13001, Omán (61, Szaúd-Arábia (2581, Szudán (20), Tunézia (541, USA 198001
Az 1950-es években az USA Szárazföldi Erejének rendszeresített harckocsija az M48 volt. 1957-ben egy M48 sorozatú harckocsit kísérleti célokból új motorral láttak el, majd ezt másik három portotípus követte 1958-ban. 1958 végén elhatározták, hogy az új harckocsit felszerelik a brit 105 mm-es L7 sorozatú löveggel, amit az USA-ban gyártottak M68 elnevezés alatt. A jelenleg M60-nak hívott új harckocsira az első gyártási megrendelést 1959-ben kapta a Chrysler, és a típus gyártása 1959 végén kezdődött a Detroit Tank Arsenalnál azzal, hogy az első sorozatgyártású harckocsikat a kővetkező évben elkészítik.
1962 végétől az M60-ról átálltak a jelentősen korszerűsített M60A1 gyártására. A legjelentősebb változás a torony áttervezése volt. Az M60A1 teste és tornya teljes egészében öntött szerkezet. –1 A vezetőt a test elejére ültették, a személyzet másik három tagját pedig a toronyba, a parancsnokot és az irányzót a jobb, a töltőkezelőt a bal oldalra. A motor és az erőátvitel hátul van, amelyek közül az utóbbi egy hátrameneti és két előremeneti sebességfokozatú. Az M60 felfüggesztése torziós rugó típusú és hat futógörgőből áll, a láncvezetővel elöl és a láncfeszítőkerékkel hátul; a lánctalphordozó görgők száma négy. A 105 mm-es löveg függőleges irányzásának korlátái +20° és -10°, a vízszintes irányzás lehetősége 360° A függőleges és vízszintes mozgatást is motor végzi. Felszereltek egy M73 7,62 mm-es, a fő fegyverzettel párhuzamosított géppuskát és a parancsnoki toronyra egy 12,7 mm-es M85 géppuskát. Az utóbbival a toronyból lehet célozni és tüzelni, a függőleges irányzásának korlátái +60° és -15°. A harckocsi közel 60 db 105 mm-es, 900 db 12,7 mm-es és 5950 db 7,62 mm-es lőszert szállít. Infravörös fényszórókat szereltek fel állandó jelleggel és egy infravörös/fehér reflektort a fő fegyverzet fölé helyeztek. Az összes M60 harckocsit ellátták a tömegpusztító fegyverek elleni védőrendszerrel. A harckocsi testének elejére tolólap szerelhető. Az M60 felkészítés nélkül 4 láb 11,22 ml mély vízen képes átgázolni, vagy
8 láb 12,44 ml mély vízen egy felszerelés segítségével. A mélyvízi átkeléshez légzőcső szerelhe- J tő fel, ami lehetővé teszi a 13 láb 6 inch [4,114 m) mély vízen történő átkelést. Radikális eljárást hajtottak végre az 1960-as években kifejlesztett M60A2 típuson, amelynél a szabvány M60 testet összeházasították egy új toronnyal, majd egy új, 152 mm-es löveggel/indítóval. Ez Shillelagh rakétával, vagy az éghető hüvelyű, hagyományos lőszerek változataival tüzelhet. Ebben hasonlít az M551 Sherídan könnyű harckocsira. A program vég nélküli problémákat okozott, és csak
526 db M60A2 típust gyártottak, mielőtt elhangzott az állj parancs. A Németországba áttelepí- . tett M60A2 harckocsik visszatértek az USA-ba; később a harckocsit kivonták a szolgálatból.
Eközben terveket készítettek a 105 mm-es löveggel felfegyverzett változat korszerűsítésére. Az új tűzvezetőrendszer, a lézer távolságmérő és a számítógép lényegesen megnövelte az első lövésből történő megsemmisítés valószínűségét. Ezt még inkább elősegítette a hőérzékelős irányzók beépítése Ez M60A3 típusból számos új gyártmányú, míg a többiek korszerűsített M60A1 harckocsik.
146
Fent: M60A2 harckocsik éjszakai Ifigyakorlaton. A harckocsikat 152 mm-es löveggel/indítóval fegyverezték fel, ami hagyományos típusú lőszerek változataival, valamint Ford Shillelagh rakétával tüzelhet
A Pentagon szándéka, hogy az M60 típust 1997-re kivonja a készletből. így a korszerűsítéseket azok biztonságára és a környezetvédelemre korlátozzák.
Az M60 sorozat második legnagyobb alkalmazója az Izraeli Szárazföldi Erő – közel 1400 M60, M60A1 és M60A3 harckocsija van ezek folyamatosan korszerűsítés alatt állnak. Mindegyik megkapja a Teledyne Continental dízelmotor nagyobb teljesítményű változatát, míg a helyileg gyártott M66 105 mm-es huzagolt csövű löveget ellátják az izraeli fejlesztésű hőkiegyenlitővel. Az izraeli M 60 harckocsikat felszerelik még Blazer robbanó reaktív páncéllal, amely speciálisan kialakított, a test és a torony külsejére csavarozott lapokból áll, hogy védelmet nyújtson a vegyi energiájú robbanófejek ellen. Jelenleg újabb, MAGACH-7-nek nevezett páncéllal látják el, amely testesebb és lényegesen megváltoztatja a harckocsi külső megjelenését, különösen a toronyét; ez megnövelt védelmet nyújt a vegyi és kinetikus energiájú lövedékek ellen. Beszerelik a MATADOR nevű új tűzvezetőrendszert is.
Lent: Összesen 526 db M60A2-t építettek Detroitban az 1960-as években, azonban a sok-sok probléma miatt a harckocsi az 1970-es évek közepéig nem lépett szolgálatba az USA Szárazföldi Erőinél
147
M107 175 mm önjáró löveg/M110A2 203 mm tarack
Gyártó ország: Amerikai Egyesült Államok
Személyzet: 5 fő
Fegyverzet: M107 egy 175 mm-es löveg; M110A2 egy 203 mm-es tarack
Méretek: Hosszúság (löveggell M107 36 láb 11 inch (11,26 ml, M110A2 35 láb 3 inch (10,73 ml; hosszúság (alváz) (mindkettő) 22 láb 11 inch (7,0 ml; szélesség (mindkettő) 10 láb 10 inch (3,3 ml; magasság la cső tetejéig menetben! M107 12 láb 1 inch (3,60 ml; M110A2 10 láb 4 inch 13,14 ml
Tömeg: M107 62 098 font (28 160 kg); M110A2 62 500 font (28 350 kgl
Motor: Detroit Diesel 8V-71T turbófeltöltésű, kétütemű, vízhűtéses, nyolchengeres dízel, 2300 percenkénti fordulaton 405 LE teljesítménnyel
Teljesítmény: Sebesség úton M107 34,8 mf/h (56 km/hl, M110A2 34 mf/h <54,7 km/hl; hatótávolság úton M107 450 mf I725 kmJ, M110A2 325 mf (523 kml; lépcsőmászó képesség (mindkettő) 2 láb 11 inch (1,11 ml; árokáthidaló képesség M107 7 láb 9 inch (2,36 ml, M110A2 6 láb 3 inch (1,91 ml; kapaszkodóképesség 60%
Történet; M107 Gyártás befejeződött. Szolgálatban van: Dál-Korea (számuk nem ismert), Görögország 1361, Irán 18), Izrael 11401, Olaszország 118), Spanyolország 112), Törökország Í36)
Fent: Az M110 hátulján lévő, hidraulikusan működtetett talptámaszt a tüzelés megkezdése előtt leengedik a szilárd kitámasztás érdekében
Az M110 1962-ben lépett szolgálatba. Szolgálatban van: Dél-Korea 1991, Görögország 131), Irán 138), Izrael (481, Spanyolország 112)
Az M110A2 1978-ban lépett szolgálatba. Szolgálatban van: Belgium (Hl, Németország 12261, Olaszország (23), Japán 1201), Jordánia 11012), Hollandia (75I, Pakisztán (40), Tajvan I60), Törökország (161, USA 11071)
1956-ban az USA Szárazföldi Erő kiadta a légi úton szállítható, önjáró tüzérségi eszközök sorozatával szembeni követelményeit. A washingtoni Pacific Cár és Foundry Comany kapta meg a fejlesztési szerződést és 1958-tól elkészített három, azonos alvázra szerelt önjáró löveget. Ezek voltak a T2351175 mm-es löveg], amelyből az M1D7 lett, a T236 1203 mm-es tarack), amelyből az M110 lett, és a T245 1155 mm-es löveg), amelyet később kivettek a sorozatból. Ezeket a prototípusokat benzines motor hajtotta, azonban hamarosan dízelmotorral váltották fel, mivel az nagyobb hatótávolságot biztosít. A dízelmotor felszerelésekor a T235 típusból T235E1 lett, és további kísérletek után M107 elnevezéssel került gyártásba 1962-ben, a következő évben pedig szolgálatba lépett a Szárazföldi Erőnél. Az M1C7 típust valójában három különböző vállalat gyár-
148
Fent: Az M107 175 mm-es löveg a vietnami háború idején támadásban, 151,5 fontos (68,78 kgl HE lövedékkel tüzel
tolta, különböző időszakokban: az FMC, a Bowen-McLaughlin York, és a Pacific Cár és Foundry Company. Jelenleg nem gyártják. A test teljes egészében hegesztett alumíniumszerkezet, a vezetővel elöl, a bal oldalon, a motorral a jobb oldalán. A löveget a test vége felé szerelték fel. A felfüggesztés torziós rugó típusú és öt futógörgőből áll. Az ötödik futógörgő láncfeszítő kerékként működik. A léncvezető kerék elöl ven. Ötfős személyzetet (vezető, parancsnok és három lövegkezelői szállítanak a löveggel. A személyzet másik nyolc tagja a lőszert is szállító M548 lánctalpas jármüvei laz M113 páncélozott szállító jármű alvázára alapoztákl követi a löveget, mivel az M1Q7 maga csak két db kész lőszert szállít. A 175 mm-es löveg függőleges irányzási korlátái +65° és -2°, a vízszintes irányzás lehetősége pedig 30° balra és 30° jobbra. A függőleges és vízszintes mozgatást motor végzi, azonban van kézi irányítás is szükséghelyzetre. Az M107 maximális lőtávolsága HE lövedékkel 35 870 yard (32 800 ml. Nagy, hidraulikusan működtetett talptámaszt szereltek a test hátuljára, amit leeresztenek, mielőtt a löveg tüzet nyit. A felfüggesztés tüzeléskor szintén rögzíthető, ami sokkal stabilabb tüzelési talpazatot biztosít. A löveg hivatalos tüzgyorsasága egy lövés/perc, azonban a jól kiképzett személyzet képes percenként két lövés leadására. Mivel a lövedék nagyon nehéz, hidraulikus emelőről gondoskod-
149
tak, hogy ráhelyezze a lövedéket a töltősínre; majd a lövedéket hidraulikusan betolják a csőfarba, mielőtt a töltetet a helyére tolják, reteszelik a lövegzárat és azt követően elsütik a löveget. A löveg maximum 3 láb 6 inch 11,06 ml mély vízen képes a folyókon átgázolni, de nincs úszóképessége. Infravörös fényszórókkal látták el, azonban nincs a tömegpusztító fegyverek elleni védőrendszere.
Az M110 203 mm-es önjáró tarackot az M107 175 mm-es löveggel azonos alvázra szerelték, és azonosak a cső függőleges irányzásának korlátái 1+65° és -2°), valamint vízszintes irányzás lehetősége la középvonaltól balra és jobbra is 30°). Az M110 1963-ban rendszeresített eredeti változatának rövid, vastag csöve volt. Ezt az M110A1 esetében sokkal hosszabb csővel cserélték le, ami a lőtávolságot a jellemző HE gránát esetében 18 373 yard 116 800 ml-ről 25 044 yard I22 900 ml-re növelte. Az MTI0A1 típust később M110A2 szabványra korszerűsítették, amely alapvetően magába foglalta a kétkamrás csőszájfék felszerelését, és lehetővé tette a 9-es töltet használatát, mivel az M110A1 csak 8-as töltet használatára volt képes. Néhány haderő megtartotta az alap M110 tarackokat, de mindazok, akik kaptak MTI0A1 önjáró tarackot, azokat M110A2-re korszerűsítették.
Az MTI0A2 különböző lövedékekkel tüzelhet. A vegyi és az atomlőszerek kivonását megelőzően az MR0A2 mindkettővel tüzelhetett. Az atomlőszer az M422 volt, 19 800 yard 118100 ml maximális lőtávolsággal, amelyen körülbelül 10 kt-ás hatóerejű W33 robbanófej volt. Ez körülbelül a fele a Hirosimára ledobott atombomba töltetének. A vegyi lövedék IM426I szarin és VX hatóanyagot hordozott. Az M110A2 tarack HE gránátokkal tüzelhet, ezek közül a legnagyobb teljesítményű az M650 HÉRA gránát, amelynek a maximális hatótávolsága 32 800 yard I30 000 ml.
Fent: A Brit Királyi Tüzérség M110 lövege röviddel tüzelés után a Királyi Tüzériskolán, Larkhill, Wiltshire
Az M110 sorozat kitűnő fegyvernek bizonyult a szolgálatban, azonban a személyzetet védő torony hiánya miatt nagy a kockázat az atomháborúban. A gyártás az 1980-as évek elején befejeződött.
Fent: Az M107 tüzet nyit Vietnamban.
Ez az önjáró löveg a HE gránáttal
maximum 35 870 yard (32 800 m)
távolságra tüzelhet
Balra: Az M110 tarackot az M107
önjáró löveggel azonos testre
szerelték fel, és azonosak
a függőleges irányzás korlátái (+65°
és -2°), 30°-os vízszintes irányzási
lehetőséggel
151