Skip to content

Korszerű harckocsik és harcjárművek

Találatok: 64

136

Ml 09 A 2 155 mm

önjáró tarack

Gyártó ország: Amerikai Egyesült Államok

Személyzet: 5 fő

Fegyverzet: Egy 155 mm-es löveg; egy 12,7 mm-es vagy 7,62 mm-es légvédelmi géppuska Méretek: Hosszúság llöveggell 29 láb TI inch 19,12 ml; hosszúság falváz) 20 láb 4 inch 16,2 ml; szélesség {mindkettői 10 láb 6 inch 13,2 ml; magasság la löveg tetejéig) 10 láb 10 inch 13,28 ml

Tömeg: 55 000 font 124 948 kg)

Motor: Detroit Diesel 8V-7TT turbófeltöltésű, kétütemű, vízhűtéses, nyolchengeres dízel, 2300 percenkénti fordulaton 405 LE teljesítménnyel

Teljesítmény: Sebesség úton 35 mf/h 156,3 km/hl; hatótávolság úton 217 mf I349 km); lép­csőmászó képesség 1 láb 9 inch (0,53 ml; árokáthidaló képesség 6 láb 0 inch 11,83 ml; kapasz­kodóképesség 60%

Történet: Az M109 típus 1962-ben került gyártásba és még |elenleg is gyártják. 26 haderőnél áll szolgálatban: Ausztria, Belgium, Kanada, Dánia, Egyiptom, Etiópia, Németország, Görögor­szág, Hollandia, Irán, Izrael, Jordánia, Dél-Korea, Kuvait, Marokkó, Norvégia, Olaszország, Pa­kisztán, Peru, Portugália, Szaúd-Arábia, Spanyolország, Svájc, Tajvan, Egyesült Királyság és Egyesült Államok. Az 1992-ig gyártott mennyiség: MÍ09 – 3194; M109A1 – 3418; M109A2 – 2457

Ezt a kiváló konstrukciót 30 éve folyamatosan gyártják és 26 haderőnél van szolgálatban. A legszélesebb körben alkalmazott tarack, és még jó ideig szolgálatban marad a 21. században is. A test teljes egészében hegesztett alumíniumszerkezet. A vezetőt a torony elejére, bal oldalra

Lent: Az M109A1 kísérleti tüzelést hajt végre a Martin Marietta gyártmányú, rézfejű lövegből indított irányított lövedékkel a White Sands rakétalőtéren, Új-Mexikóban (USA)

152

Fent: A 155 mm M109 önjáró tarack tűztámogató bázison a vietnami Phu Balban. Jóval több, mint 3000 db M109 tarackot gyártottak

ültették, a motor tőle jobbra van. A személyzet másik őt tagját, a parancsnokot, az irányzót és a három lőszerkezelőt a test hátulján lévő toronyban helyezték el. A test hátulján egy nagy ajtó van lösze rután pótlási célokra. A torony oldalain és a hátulján nyílásfedelek vannak; kettő

Lent: Az alumíniumszerkezet alkalmazásával az M109 harci tömegét 60 000 font (27 240 kg) alatt tartották

153

Fent: Az M109A1 prototípusa, az M109A1E1 az USA Szárazföldi Erő Aberdeen próbapályáién, Marylandben. Maximum 19 685 yard 118 000 m) távolságra tüzelhetett

a torony tetején, a parancsnokéval a jobb oldalon. Egy Browning 12,7 mm-es géppuskát szerel­tek fel légvédelmi feladatra. A felfüggesztés torziós rugó típusú és hét futógörgőből áll, a lánc­vezetővel elöl, és a láncfeszítőkerékkel hátul. Lánctalphordozó görgők nincsenek.

A 155 mm-es tarack függőleges irányzási korlátái +75° és -3°, és a torony 3B0°-kal forgat­ható el. A függőleges és a vízszintes mozgatás is motorral történik, de van kézi irányítás is szükséghelyzetre. A fegyver különböző lőszerekkel tüzelhet, köztük HE gránáttal, harcászati atomlőszerrel, világító-, köd- és vegyi gránátokkal. A löveg összesen 28 db, osztott lőszert szál­lít, azonkívül 500 db géppuskalőszert. A második bemutatott modell az M109A1 volt, ami a füstelszívóval és csőszájfékkel ellátott hosszabb cső kivételével megegyezett az M109 típussal. A füstelszívó a lövedék kilövése után eltávolítja a lőporgázokat a csőből, így megakadályozza a füstnek a küzdőtérbe szivárgását. Az M109 maximális lőtávolsága 16 076 yard 114 700 ml, míg az M1D9A1-Ö 19 685 yard 118 000 ml. Az M109 a folyókon maximum 6 láb 11,83 ml mélysé­gig képes átgázolni. A járműhöz kifejlesztettek egy speciális úszófelszerelést, azonban nem használják széles körben. Ez kilenc, felfújható légzsákból áll, melyeket rendes körülmények kö­zött teherautóval szállítanak. Ebből négyet függesztenek a test mindegyik oldalára, a fennma­radót pedig a test elejére. A jármüvet a vízben a lánctalpakkal hajtják meg, maximum 4 mf/h 16,4 km/h) sebességgel. Az M109 típust ellátták infravörös fényszórókkal, és néhányat felszerel­tek a tömegpusztító fegyverek elleni védőrendszerrel.

Jobbra: Az Európában állomásozó 7. USA Hadsereg M109A1 tarackja. A tarackokat háromüteges tüzérosztályokba szervezték. Az ütegek mindegyike harcászati atomlövedékek kilövésére is alkalmas hat tarackkal rendelkezik

154

M551 Sheridan könnyű harckocsi

Gyártó ország: Amerikai Egyesült Államok

Személyzet: 4 fő

Fegyverzet: Egy 152 mm-es löveg/rakétaindító; egy 7,62 mm-es, a fő fegyverzettel párhuza­mosított géppuska; egy 12,7 mm-es légvédelmi géppuska; négy ködgránátvető a torony mind­egyik oldalán

Páncélzat: Titkosított

Méretek: Hosszúság 20 láb 8 inch (6,30 ml; szélesség 9 láb 3 inch (2,82 ml; magasság (teljesl 9 láb 8 inch 12,95 ml

Tömeg: Harci 34 898 font 115 838 kg)

Fajlagos talajnyomás: 6,97 font/inch210,49 kg/cm!l

Motor: Detroit Diesel 6V53T hathengeres dízel, 2800 percenkénti fordulaton 300 LE teljesít­ménnyel

Teljesítmény: Sebesség úton 45 mf/h 170 km/hl; sebesség vízen 3,6 mf/h 15,8 km/hl; hatótá­volság 373 mf (600 kml; lépcsőmászó képesség 2 láb 9 inch 10,83 ml; árokáthidaló képesség 8 láb 4 inch 12,54 ml; kapaszkodóképesség 60%

Történet: 1966-ban rendszeresítették az USA Szárazföldi Erőnél és jelenleg a 82. légídeszant hadosztálynál van szolgálatban

1959 augusztusában az USA Szárazföldi Erő kidolgozta egy „olyan új páncélozott jármű’ iránti igényeit, „amelynek a képességei meghaladják a saját és bármely ellenség készletében lévő más fegyverét’. A következő évben a Generál Motors Allison részlege megbízást kapott a köve­telményeket kielégítő jármű megtervezésére, amit páncélozott felderítő légideszant rohamjár- mú’nek (ARAAVI neveztek el. Az XM551 elnevezésű első prototípust 1962-ben fejezték be, amit további 11 prototípus követett. 1965 végén az Allison gyártási szerződést kapott, és az első so­rozatgyártású járműveket 1966-ban készítették el. Ezek M551 vagy Sheridanként ismertek. 1700 db harckocsi elkészítése után a gyártást 1970-ben leállították.

A Sheridan teste teljes egészében alumíniumszerkezet, míg a torony hegesztett acél. A veze­tőt a test elejére ültették, a személyzet másik három tagját pedig a toronyba, a töltőkezelőt

a bal, az irányzót és a parancsnokot a jobb oldalra. A motor és az erőátvitel a test hátulján van. A felfüggesztés torziós rugó típusú, és öt futógőrgőből áll; a láncvezetővel elől és a láncfeszítő kerékkel hátul. Lánctalphordozó görgők nincsenek. A Sheridan legérdekesebb jellemzője a fegy­verrendszere Ez magába foglalja a 152 mm-es löveget/rakétaindítót, amelynek a függőleges irányzási korlátái +19° és -8°, a vízszintes irányzási lehetőség pedig 360°. Felszereltek egy, a fő fegyverzettel párhuzamosított 7,62 mm-es géppuskát és van egy 12,7 mm-es Browning géppuska is a parancsnoki tornyon. Az utóbbival nem lehet a torony belsejéből célozni és tüzel­ni, és a vietnami harci tapasztalatok alapján ezt a fegyvert pajzzsal is ellátták. A 152 mm-es löveg/rakétaindító – ezt a változatot szerelték fel az M60A2-re és az MBT-70-re is – Shillelagh rakétával vagy hagyományos lőszerekkel tüzel, köztük a HEAT-T-MR a WP gránáttal és kar­táccsal, amelyeknek elégő hüvelyűk van. A Shillelagh rakétát a2 USA Szárazföldi Erő Rakéta Parancsnoksága és a Philco-Ford Corporation fejlesztette ki, és a maximális hatótávolsága kö­rülbelül 3201 yard I3000 m). A rakétát az irányzó irányítja, akinek csupán a célon kell tartani a szálkeresztet, hogy biztosítsa a csapást. E rakéta tömege 59 font 126,7 kgl és egyfokozató, szilárd hajtóanyagú hajtóműve van, amelynek az égési ideje 1,18 másodperc. Amikor a rakéta elhagyta a löveget/indítót, négy vezérsík nyílik ki a végén, és kétirányú parancs-összeköttetés vezérli a célra, ami kiküszöböli azt, hogy az irányzó meghatározza a cél irányát és távolságát. A Sheridan rendes körülmények között nyolc rakétát és 20 db lőszert szállít, azonban az össze­tétel az igénynek megfelelően szabályozható.

1978-ban bejelentették, hogy az M551 típust kivonják a szolgálatból, de 1991-ig sok maradt üzemben a 82. légideszant hadosztálynál, és részt vettek Kuvait felszabadításában IDesert Storm hadműveleti. Mások kiképzési célra maradtak szolgálatban a Fórt Irwin (Kaliforniai Álla­mi Kiképző Központban – ezekből néhányat átalakítottak, hogy a szovjet páncélozott harcjár­müvekre hasonlítsanak valamint a Kentuckyban lévő Fórt Knoxban.

Lent: Shillelagh rakéta egyfokozatú, szilárd hajtóanyagú, 1,18 másodperc égési idejű hajtóművének lángcsóvája. A hátuljára szerelt vezérsíkjai kinyílnak, miközben elhúz az M551 Sheridan tetején lévő 152 mm es lövegtöl/indítótól. A rendes fedélzeti készlet nyolc rakéta harckocsikként

Commando Stingray könnyű harckocsi

Gyártó ország: Amerikai Egyesült Államok

Személyzet: 4 fő

Fegyverzet: Egy Royal Ordnance LRF105 mm-es huzagolt csövű löveg; egy 7,62 mm-es M240 párhuzam osított géppuska; egy M2 12,7 mm-es légvédelmi géppuska

Páncélzat: Titkosított

Méretek: Hosszúság (fő fegyverzettel! 30 láb 6 inch (9,30 ml; hosszúság Itest) 21 láb 2 inch (6,45 ml; szélesség 8 láb 11 inch [2,71 m|; magasság 8 láb 3 inch (2,55 ml

Tömeg: Harci 46 707 font 121 205 kg!

Fajlagos talajnyomás: 10,24 font/inch210,72 kg/cm2l

Motor: Detroit Diesel 8V-92 TA dízel, 2330 fordulaton 535 LE teljesítménnyel

Teljesítmény: Sebesség úton 41 mf/h I67 km/hl; hatótávolság 300 mf I480 kml; lépcsőmászó képesség 2 láb 6 inch (0,76 ml; árokáthidaló képesség 7 láb 0 inch (2,13 ml; kapaszkodóképes­ség 60%

Történet: Az első sorozatgyártású Stingray-t 1988-ban fejezték be; jelenleg 108 db van szolgá­latban a Thai Királyi Szárazföldi Erőnél

A világ nagyobb haderői hosszú éveken keresztül olyan harckocsik kifejlesztésére összponto­sítottak, amelyeket vagy a közép-európai dombos síkságok, vagy a közel-keleti nyílt sivata­gok harctereire szántak. Ennek eredményeként ezek a harckocsik egyre nagyobbak, bonyolul­tabbak és nehezebbek lettek, és egyre növekvő űrméretű [övegekkel fegyverezték fel Őket. Si­került néhányat eladni belőlük e hadszíntereken kívül is, azonban számos, a harmadik világhoz tartozó ország – amely örömmel vásárolta meg a kevésbé bonyolult M47 vagy Centurion harc­kocsikat – ezeket az új harckocsikat egyre kevésbé találta megfelelőnek. Ennek oka a járművek magas ára, s hogy ezek a monstrumok túlságosan nehéznek bizonyultak a helyi hidakhoz.

Természetesen sok könnyű harckocsi is van a piacokon, olyan, mint a brit Scorpion-család és a Ibár elavulói francia AMX-13. Azonban számos haderő olyan harckocsit keres, amelynek a tö­mege 30 nettó tonna (30,5 tonna) és 105 mm-es löveggel fegyverezték fel. Különböző harcko­csikat fejlesztettek ki a piac ezen igényeinek kielégítésére. A brit Vickers cég a harckocsik soro­zatát gyártotta, s eladott bizonyos mennyiséget Indiának, Kenyának, Kuvaitnak és Nigériának llásd Vickers harckocsi), míg a német Thyssen Henschel az Argentin Szárazföldi Erő részére ki­fejlesztette a TAM harckocsit IIásd 6-7. oldalakat).

Az Egyesült Államokban a Cadillac Gage szintén megcélozta ezt a piacot. Némi piackutatás után a következőkben állították fel a prioritásokat: tűzerő (előnyben a NATO-szabvány lőszerrel tüzelő 105 mm-es löveg), nagy mozgékonyság, minimális méret, könnyű súly, és a Lockheed

Lent: A lényegre törő tervezés eredménye: a korszerű szerkezetű, könnyű harckocsi. A Stingray, LRF 105 mm-es löveget hord

0-130 Hercules repülőgépen való szállíthatóság. Az elvi munka 1983-ban kezdődött, a tervezés 1983 szeptemberében. A prototípus 1984 augusztusában elkészült és két hónappal később be­mutatták. A prototípust 1986-ban küldték Thaiföldre kipróbálásra, és a Thai Királyi Szárazföldi Erő 108 db Stingray harckocsit rendelt 1987 októberében, amelyeket 1988 és 1990 között szállí­tottak le

Mivel a tűzerő és a mozgékonyság ilyen nagy prioritást kapott, a védelmet elkerülhetetlenül csökkentették. A test acélpáncélból készült, amely képes ellenállni a szovjet 7,62 mm-es löve­déknek. A test elejének megnövelt védelme ellenáll a szovjet 14,5 mm-es lövedéknek. Mivel ez­zel az előírással Thaiföld részére gyártják a harckocsit, a Cadillac Gage megkezdte a páncélvé­dettség korszerűsítésének a vizsgálatát, hogy más vásárlóktól is megrendeléseket kapjon.

A löveget a brit Royal Ordnance tervezte és gyártotta, és a sikeres L7A3 fegyverükből fejlesz­tették ki. A 105 mm-es csövet ellátták csőszájfékkel és áttervezett füstelszívóval, hőkiegyenlítő­vel, valamint a cső és az optikai irányzó tengely párhuzamosításának ellenőrzésére szolgáló rendszerrel. A fő változást a teljesen új hátrasikló rendszer jelenti, ami a csőcsapra ható maxi­mális erőt 60%-kal, 30 000 font 113 608 kgl-ra csökkentette. A harckocsi 44 db szabvány 105 mm-es lőszert szállít, nyolcat a toronyban, a többit pedig a toronygyűrű alatt, a testben. Van egy 7,62 mm-es párhuzamosított géppuska és vagy egy 12,7 mm-es vagy egy másik 7,62 mm- es géppuska szerelhető a torony tetejére, a parancsnok nyílásfedele fölé A Thai Királyi Száraz­földi Erő részére szállított Stingray harckocsikat ellátták a brit Marconi digitális tűzvezető rend­szerrel, azonban lövegstabilizátort nem szereltek fel, bár ez is megrendelhető kiegészítés. A Stingray-t a jól bevált Detroit Diesel 8V-92 TA hajtja és a torziós rugós felfüggesztést az elmúlt 25 évben az M109 155 mm-es önjáró lövegen használt felfüggesztésre alapozták.

Fent: A Stingray tornyának egyenes vonalai a gyártó célját jelzik, hogy alacsony profilú harckocsit gyártson

Lent: Az 1987. októberi 108 db-os megrendelésével a Stingray egyedüli vásárlója eddig a Thai Királyi Szárazföldi Erő

A könyvben alkalmazott rövidítések:

APDS = leválóköpenyes, űrméret alatti, páncéltörő nyíllövedék

APFSDS = leválóköpenyes, szárnyastabilizált, űrméret alatti, páncéltörő nyíllövedék

APFSDS-T = nyomjelzős, leválóköpenyes, szárnystabilizált, űrméret alatti, páncéltörő nyíllövedék

APHE – páncéltörő lövedék

HE – repeszromboló gránát

HE-T = nyomjelzős repeszromboló gránát

HEAT = robbanótöltetű, csúcsos páncéltörő gránát

HEAT-FS = szárnystabilizált, robbanótöltetű, csúcsos páncéltörő gránát

HEAT-MP = többcélú, robbanótöltetű, csúcsos páncéltörő lövedék HEFRAG(FS) = szárnystabilizált repeszgránát

HÉRA = rakétapóthajtású, repeszromboló gránát

HE-T = nyomjelzős, repeszromboló gránát

HESH – nagy robbanóerejű, rogyókúpos repeszgránát

HESH-T = nyomjelzős, nagy robbanóerejű, rogyókúpos repeszgránát

HVAP = nagy sebességű páncéltörő gránát

RAP = rakétapóthajtású lövedék

WP-T = nyomjelzős lövedék

ISBN 963 09 3722-0

ISSN: 1216-805 X

FELELŐS KIADÓ KOCSIS ANDRÁS SÁNDOR, A KOSSUTH KÖNYVKIADÓ IGAZGATÓJA

ATHENAEUM NYOMDA RT. 94.0345

FELELŐS VEZETŐ VIDA JÓZSEF VEZÉRIGAZGATÓ

SZERKESZTETTE NAGY MÉZES RITA

MŰSZAKI VEZETŐ KUN GÁBOR

MŰSZAKI SZERKESZTŐ SZILVÁSSY GYÖRGY

TERJEDELME 8.8 IA15) IV

(4936)

640 Ft

A világ 51 főbb harckocsijának
és harcjármüvének illusztrált kézikönyve

160 oldal, több mint 40 000 szavas
tájékoztató elemzéssel és teljes adatokkal,
több mint 130 fotóval és művészi rajzzal

KOSSUTH KÖNYVKIADÓ

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Lap tetejére!