Skip to content

Korszerű harckocsik és harcjárművek

Találatok: 64

136

X1Á2 közepes harckocsi

Gyártó ország: Brazília

Személyzet: 3 fő

Fegyverzet: Egy 90 mm-es lőveg; a fő fegyverzettel párhuzamosított 7,62 mm-es géppuska; egy 12,7 mm-es légvédelmi géppuska; hat ködgránátvető

Páncélzat: Titkosított

Méretek: Hosszúság (fegyverzettel! 23 láb 3 inch 17,1 m); hosszúság (páncéltesti 21 láb 4 inch (6,5 ml; szélesség 8 láb 6 inch 12,6 ml; magasság la torony tetejéig! 8 láb (2,45 ml Tömeg: Harci 41 895 font (19 HDD kgl

Fajlagos talajnyomás: 8,96 fontíinch2 (0,63 kg/cmzl

Motor: Scania DS-11 hathengeres dízel, 2200 percenkénti fordulatszámnál 300 LE teljesítménnyel Teljesítmény: Sebesség úton 34 mf/h (55 km/hl; hatótávolság 466 mf (750 km/h|; lépcsőmá­szó képesség 2 láb 3 inch (0,7 ml; árokáthidaló képesség 6 láb 10 inch 12,1 ml; kapaszkodóké­pesség 70%

Történet: A gyártás befejeződött. A Brazil Szárazföldi Erőnél áll szolgálatban (501

Az X1A2 a Sáo Paulo-i Bernardíni cég által a Brazil Szárazföldi Erő részére gyártott, teljesen új harckocsi. Az X1A2 egyesíti a korábbi X1A és X1A1 harckocsik jellemzőit, azonban ez egy átépí­tett, amerikai M3A1 Stuart könnyű harckocsi, amelyből az Egyesült Államok közel 200 db-ot szállított több mint 30 évvel ezelőtt.

A páncéltest teljes egészében hegesztett szerkezet, és három fülkére osztották: a vezetőfül-

kére elöl, a küzdőtérre középen és a motortérre hátul. A vezető a bal oldalon ül, a lőszert tőle jobbra helyezték el. A személyzet másik két tagját a hegesztett toronyba ültették, a parancsno­kot a bal, az irányzót a jobb oldalra. Mindketten egyetlen darabból álló, hátrafelé nyíló nyílásfe­déllel és látóberendezéssel rendelkeznek. A Brazíliában licenc alapján gyártott motor összekap­csolódik a két előremeneti és egy hátrameneti sebességfokozatú sebességváltóval. A felfüg­gesztés gömbrugó típusú. Mindkét oldalon három forgózsámoly található, mindegyik két futó­görgővel, a láncvezetőkerék elöl és a láncfeszítőkerék hátul helyezkedik el. A három lánctalp­hordozó görgő a lánctalpat tartja belülről.

A fő fegyverzet a 90 mm-es lövegből áll, amelyen kétkamrás csőszájfék van. A löveg 831 yard/s (700 m/sl kezdősebességü, 8,04 font 13,05 kgl tömegű HEAT-lövedékkel tüzel – ami 0°-os becsapódási szög esetén áthatol a 12 inch I320 mm)-es páncélon -, valamint a 711 yard/s 1750 m/sl kezdő sebess égő, 12,56 font (5,7 kg) tömegű repeszgránáttal. A 7,62 mm-es géppus­ka a fő fegyverrel párhuzamositott, és a torony tetejére egy 12,7 mm-es légvédelmi géppuskát szereltek. A harckocsi lőszerkészlete 66 db 90 mm-es, 2500 db 7,62 mm-es és 750 db 12,7 mm-es lőszer. Három elektromosan működtetett ködgránátvetőt szereltek a torony mindkét ol­dalára. A lehetséges felszerelés magába foglalja a lézer távolságmérö beépítését, az infravörös éjjel látó felszerelést és a légkondicionáló rendszert. Az X1A2 képes átgázolni 4 láb 3 inch 11,3 ml mély vízen.

Lent: Egyesítve az X1A és X1A1 közepes harckocsiknál szerzett tapasztalatokat, az X1A2-t speciálisan a Brazil Szárazföldi Erő részére építették, amiből végül 50 db- ot rendeltek. Látható a megkülönböztető három forgózsámoly, a kettős futógörgő­elrendezés és a 90 mm-es löveg kétkamrás csőszájféke

59 típusú harckocsi

Gyártó ország: Kína Személyzet: 4 fő

Fegyverzet: Egy 59 típusú ID-10T másolatai 100 mm-es huzagolt löveg, egy 59T típusú 7,62 mm-es párhuzamosított géppuska; egy 59T típusú 7,62 mm-es légvédelmi géppuska Páncélvastagság: 1,5 inch-8 inch 139 mm-203 mml

Méretek: Hosszúság la fő fegyverzettel együtt) 29 láb 6 inch 19,00 mml; hosszúság (páncél­testi 19 láb 10 inch (6,04 ml; szélesség 10 láb 8 inch 13,27 ml; magasság 8 láb 6 inch (2,59 ml Tömeg: Harci 79 300 font 136 000 kg)

Fajlagos talajnyomás: 11,38 font/inch2 10,80 kg/cm2)

Motor: 12150L V-12 folyadékhűtéses dízel, 2000 percenkénti fordulaton 520 LE teljesítménnyel Teljesítmény: Sebesség úton 31 mf/h I50 km/hl; hatótávolság 273 mf (440 kml; lépcsőmászó képesség 2 láb 7 inch (0,79 ml; árokáthidaló képesség 8 láb 10 inch (2,7 ml; kapaszkodóképes­ség 60%

Történet: Az első sorozatgyártású 59 típust 1957-ben készítették; a gyártását befejezték. Szol­gálatban van: Albánia 115), Banglades (kb. 100), Kína (60001, Kongó (151, Kambodzsa (néhány), Eszak-Korea (175), Pakisztán (1100), Tanzánia (30), Vietnam (160), Zimbabwe (35)

Amikor a Népi Felszabadító Hadsereg (NFH) 1949-ben legyőzte Csang Kai-Sek Koumintangját, a japán és amerikai harckocsik keverékét örökölték, amelyekkel kiegészítették saját, kisszámú, elavult szovjet harckocsijaikat. Szükséges volt, hogy a lehető leghamarabb létrehozzák saját harckocsigyártásukat, és e célból néhány T-54-es harckocsit szereztek be az akkor még baráti Szovejtuniótól. Ezt a modellt pontosan lemásolták, és megkezdték gyártását a Peking melletti Baotouban lévő új gyárban. A Nyugat által 59 típusúnak nevezett harckocsi sorozatgyártásának első darabjai körülbelül 1957-ben kerültek az NFH-hoz és a gyártás az 1970-es évekre elérte az évi 500-700 db-ot, és körülbelül évi 1000 db-bal tetőzött az 1980-as évek elején. Jóllehet hiva­talosan nem erősítették meg, de a gyártását mára leállították.

Az eredeti 59 típus azonos volt a szovjet 54 típussal, azonban amíg Kínában gyártották, foko­zatosan fejlesztették is. Két, 105 mm-es löveggel ellátott változat ismert. Az egyiket Kínában fejlesztették ki, és az NFH 59-11 típusnak, míg az USA Szárazföldi Erő 59M1984 típusnak nevez-

te el. Ezt hőkiegyenlítővel és füstelszívóval felszerelt, 105 mm-es löveggel látták el, ami nagyon hasonlít a brit L7-hez. A másik változatot a Royal Ordnance gyártotta az Egyesült Királyságban, és szabvány L7A3 löveggel és más kiegészítő fegyverzettel látta el. Ezt a harckocsit 1987-ben Pakisztánban kipróbálták, de ezt nem követte megrendelés.

A harckocsi gyártója – a kínai North Industries Corporation – nem kevesebb, mint nyolc önál­ló készletet ajánl, hogy lehetővé tegye az 59 típusú vagy a T-54/-55 harckocsik használóinak azok korszerűsítését. Ezek a készletek a rászerelt páncéltól az új optikai és elektronikai berende­zéseken keresztül, az új modell 100 mm-es vagy a kínai fejlesztésű 105 mm-es lövegig mindent felölelnek.

Fent: Az NFH T-59 harckocsijai támadásba lendülnek az éleslövészettel egybekötött gyakorlaton. A szovjet

T—54-re alapozott 59 típusú harckocsik hosszú éveken keresztül az NFH páncélos erőinek gerincét képezték, s számos exportmegrendelést elnyertek

Balra: Jóllehet a T-59 eredete az 1950-es évek elejére nyúlik vissza, amikor a Szovjetunió számos T-54 harckocsit (a T-59 konstrukció alapja) szállított Kínának, ez a megbízható harckocsi még hosszú éveken keresztül szolgálatban lesz. Jelenleg közel 6000 db van az NFH-nál szolgálatban, és a nyugati szakértők két, megnövelt űrméretű löveggel (105 mm) ellátott változatot azonosítottak

13

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Lap tetejére!