Találatok: 64
136
Gyártó ország: Brazília
Személyzet: 3 fő
Fegyverzet: Egy 90 mm-es lőveg; a fő fegyverzettel párhuzamosított 7,62 mm-es géppuska; egy 12,7 mm-es légvédelmi géppuska; hat ködgránátvető
Páncélzat: Titkosított
Méretek: Hosszúság (fegyverzettel! 23 láb 3 inch 17,1 m); hosszúság (páncéltesti 21 láb 4 inch (6,5 ml; szélesség 8 láb 6 inch 12,6 ml; magasság la torony tetejéig! 8 láb (2,45 ml Tömeg: Harci 41 895 font (19 HDD kgl
Fajlagos talajnyomás: 8,96 fontíinch2 (0,63 kg/cmzl
Motor: Scania DS-11 hathengeres dízel, 2200 percenkénti fordulatszámnál 300 LE teljesítménnyel Teljesítmény: Sebesség úton 34 mf/h (55 km/hl; hatótávolság 466 mf (750 km/h|; lépcsőmászó képesség 2 láb 3 inch (0,7 ml; árokáthidaló képesség 6 láb 10 inch 12,1 ml; kapaszkodóképesség 70%
Történet: A gyártás befejeződött. A Brazil Szárazföldi Erőnél áll szolgálatban (501
Az X1A2 a Sáo Paulo-i Bernardíni cég által a Brazil Szárazföldi Erő részére gyártott, teljesen új harckocsi. Az X1A2 egyesíti a korábbi X1A és X1A1 harckocsik jellemzőit, azonban ez egy átépített, amerikai M3A1 Stuart könnyű harckocsi, amelyből az Egyesült Államok közel 200 db-ot szállított több mint 30 évvel ezelőtt.
A páncéltest teljes egészében hegesztett szerkezet, és három fülkére osztották: a vezetőfül-
kére elöl, a küzdőtérre középen és a motortérre hátul. A vezető a bal oldalon ül, a lőszert tőle jobbra helyezték el. A személyzet másik két tagját a hegesztett toronyba ültették, a parancsnokot a bal, az irányzót a jobb oldalra. Mindketten egyetlen darabból álló, hátrafelé nyíló nyílásfedéllel és látóberendezéssel rendelkeznek. A Brazíliában licenc alapján gyártott motor összekapcsolódik a két előremeneti és egy hátrameneti sebességfokozatú sebességváltóval. A felfüggesztés gömbrugó típusú. Mindkét oldalon három forgózsámoly található, mindegyik két futógörgővel, a láncvezetőkerék elöl és a láncfeszítőkerék hátul helyezkedik el. A három lánctalphordozó görgő a lánctalpat tartja belülről.
A fő fegyverzet a 90 mm-es lövegből áll, amelyen kétkamrás csőszájfék van. A löveg 831 yard/s (700 m/sl kezdősebességü, 8,04 font 13,05 kgl tömegű HEAT-lövedékkel tüzel – ami 0°-os becsapódási szög esetén áthatol a 12 inch I320 mm)-es páncélon -, valamint a 711 yard/s 1750 m/sl kezdő sebess égő, 12,56 font (5,7 kg) tömegű repeszgránáttal. A 7,62 mm-es géppuska a fő fegyverrel párhuzamositott, és a torony tetejére egy 12,7 mm-es légvédelmi géppuskát szereltek. A harckocsi lőszerkészlete 66 db 90 mm-es, 2500 db 7,62 mm-es és 750 db 12,7 mm-es lőszer. Három elektromosan működtetett ködgránátvetőt szereltek a torony mindkét oldalára. A lehetséges felszerelés magába foglalja a lézer távolságmérö beépítését, az infravörös éjjel látó felszerelést és a légkondicionáló rendszert. Az X1A2 képes átgázolni 4 láb 3 inch 11,3 ml mély vízen.
Lent: Egyesítve az X1A és X1A1 közepes harckocsiknál szerzett tapasztalatokat, az X1A2-t speciálisan a Brazil Szárazföldi Erő részére építették, amiből végül 50 db- ot rendeltek. Látható a megkülönböztető három forgózsámoly, a kettős futógörgőelrendezés és a 90 mm-es löveg kétkamrás csőszájféke
Gyártó ország: Kína Személyzet: 4 fő
Fegyverzet: Egy 59 típusú ID-10T másolatai 100 mm-es huzagolt löveg, egy 59T típusú 7,62 mm-es párhuzamosított géppuska; egy 59T típusú 7,62 mm-es légvédelmi géppuska Páncélvastagság: 1,5 inch-8 inch 139 mm-203 mml
Méretek: Hosszúság la fő fegyverzettel együtt) 29 láb 6 inch 19,00 mml; hosszúság (páncéltesti 19 láb 10 inch (6,04 ml; szélesség 10 láb 8 inch 13,27 ml; magasság 8 láb 6 inch (2,59 ml Tömeg: Harci 79 300 font 136 000 kg)
Fajlagos talajnyomás: 11,38 font/inch2 10,80 kg/cm2)
Motor: 12150L V-12 folyadékhűtéses dízel, 2000 percenkénti fordulaton 520 LE teljesítménnyel Teljesítmény: Sebesség úton 31 mf/h I50 km/hl; hatótávolság 273 mf (440 kml; lépcsőmászó képesség 2 láb 7 inch (0,79 ml; árokáthidaló képesség 8 láb 10 inch (2,7 ml; kapaszkodóképesség 60%
Történet: Az első sorozatgyártású 59 típust 1957-ben készítették; a gyártását befejezték. Szolgálatban van: Albánia 115), Banglades (kb. 100), Kína (60001, Kongó (151, Kambodzsa (néhány), Eszak-Korea (175), Pakisztán (1100), Tanzánia (30), Vietnam (160), Zimbabwe (35)
Amikor a Népi Felszabadító Hadsereg (NFH) 1949-ben legyőzte Csang Kai-Sek Koumintangját, a japán és amerikai harckocsik keverékét örökölték, amelyekkel kiegészítették saját, kisszámú, elavult szovjet harckocsijaikat. Szükséges volt, hogy a lehető leghamarabb létrehozzák saját harckocsigyártásukat, és e célból néhány T-54-es harckocsit szereztek be az akkor még baráti Szovejtuniótól. Ezt a modellt pontosan lemásolták, és megkezdték gyártását a Peking melletti Baotouban lévő új gyárban. A Nyugat által 59 típusúnak nevezett harckocsi sorozatgyártásának első darabjai körülbelül 1957-ben kerültek az NFH-hoz és a gyártás az 1970-es évekre elérte az évi 500-700 db-ot, és körülbelül évi 1000 db-bal tetőzött az 1980-as évek elején. Jóllehet hivatalosan nem erősítették meg, de a gyártását mára leállították.
Az eredeti 59 típus azonos volt a szovjet 54 típussal, azonban amíg Kínában gyártották, fokozatosan fejlesztették is. Két, 105 mm-es löveggel ellátott változat ismert. Az egyiket Kínában fejlesztették ki, és az NFH 59-11 típusnak, míg az USA Szárazföldi Erő 59M1984 típusnak nevez-
te el. Ezt hőkiegyenlítővel és füstelszívóval felszerelt, 105 mm-es löveggel látták el, ami nagyon hasonlít a brit L7-hez. A másik változatot a Royal Ordnance gyártotta az Egyesült Királyságban, és szabvány L7A3 löveggel és más kiegészítő fegyverzettel látta el. Ezt a harckocsit 1987-ben Pakisztánban kipróbálták, de ezt nem követte megrendelés.
A harckocsi gyártója – a kínai North Industries Corporation – nem kevesebb, mint nyolc önálló készletet ajánl, hogy lehetővé tegye az 59 típusú vagy a T-54/-55 harckocsik használóinak azok korszerűsítését. Ezek a készletek a rászerelt páncéltól az új optikai és elektronikai berendezéseken keresztül, az új modell 100 mm-es vagy a kínai fejlesztésű 105 mm-es lövegig mindent felölelnek.
Fent: Az NFH T-59 harckocsijai támadásba lendülnek az éleslövészettel egybekötött gyakorlaton. A szovjet
T—54-re alapozott 59 típusú harckocsik hosszú éveken keresztül az NFH páncélos erőinek gerincét képezték, s számos exportmegrendelést elnyertek
Balra: Jóllehet a T-59 eredete az 1950-es évek elejére nyúlik vissza, amikor a Szovjetunió számos T-54 harckocsit (a T-59 konstrukció alapja) szállított Kínának, ez a megbízható harckocsi még hosszú éveken keresztül szolgálatban lesz. Jelenleg közel 6000 db van az NFH-nál szolgálatban, és a nyugati szakértők két, megnövelt űrméretű löveggel (105 mm) ellátott változatot azonosítottak
13