Találatok: 64
136
Gyártó ország: Kína
Személyzet: 4 fő
Fegyverzet: 169-1 típusi Egy 100 mm-es sima csövű löveg; egy 54 típusú 12,7 mm-es párhu- zamosított géppuska; egy 59T típusú, 7,62 mm-es légvédelmi géppuska (69-II típusi; egy 100 mm-es huzagolt löveg; egy 54 típusú, 12,7 mm-es párhuzamosított géppuska; egy 59T típusú, 7,62 mm-es légvédelmi géppuska
Páncélvastagság: 1,5 inch-8 inch (39 mm-203 mm)
Méretek: Hosszúság Imagába foglalva a fő fegyverzetet! 26 láb 5 inch (8,66 ml; hosszúság (páncéltesti 20 láb 6 inch (6,24 ml; szélesség 10 láb 10 inch (3,29 ml; magasság 9 láb 3 inch (2,81 ml
Tömeg: Harci 81 500 font (37 000 kgl
Fajlagos talajnyomás: 11,80 font/inch2 (0,83 kg/cm2)
Motor: 12150L-7BW V-12 folyadékhűtéses dízel, 2000 percenkénti fordulaton 580 LE teljesítménnyel
Teljesítmény: Sebesség úton 31 mf 150 km//bl; hatótávolság 273 mf (440 kml; lépcsőmászó képesség 2 láb 7 inch (0,79 ml; árokáthidaló képesség 8 láb 10 inch (2,7 ml; kapaszkodóképesség 60%
Történet: Az első sorozatgyártású 69 típust az 1980-as évek elején készítették el. Ma is gyártják. Szolgálatban van: Kína 16000), Irán (néhány százl, Irak (kb. 10001, Thaiföld (néhány százl. Nemrég gyártani kezdték Pakisztánban is
14
A 69 típus a kínai 59 típus továbbfejlesztése. Attól főleg a fegyverzetében, tűzvezető- és éjjel látó berendezéseiben különbözik. Az 59 típushoz hasonlóan a vezető elöl, bal oldalon ül, míg a személyzet három tagját a toronyban helyezték el. A 69-1 és a 69-11 közötti különbség a fegyverzetben található. Az első sorozatgyártású harckocsikba két különböző löveget építettek be: néhány közülük 100 mm-es huzagolt, míg mások 100 mm-es sima csövűek. A sima csövű löveggel ellátott harckocsikat 69-l-nek nevezték el; ennek kissé hosszabb a csöve, a csőszáj mellett füstelszívó van. Alapos kipróbálás után kiderült, hogy a huzagolt csövű löveg jobb, ezért a 69-I típus gyártását a 150. harckocsival befejezték.
A 69-II típust az 59 típusú harckocsival azonos 100 mm-es, huzagolt csövű löveggel szerelték fel, és a kínai tervezésű és gyártmányú lőszerek széles változatával tüzel, köztük APFSDS, HE- AT, HE és APHE lőszerekkel. A löveg teljesen stabilizált, a lövegpajzs fölé szerelték a Tank Laser Rangefinder-1 típusú lézer távolságmérőt. A harckocsit egyszerűsített tűzvezetőrendszerrel látták el. A legtöbb 69-II típuson megtalálható a külsőleg felszerelt lézer távolságmérő, azonban a torony belsejében elhelyezett egyszerűsített tűzvezetőrendszer magába foglalja a löveg célzókészülékével összehangolt lézert is.
A 69 típust jelentős mennyiségben exportálták. Irak több száz db-ot kapott az 1980-as években, Iránnak több mint 1000 db-ot szállítottak. A Thaiföldi Királyi Szárazföldi Erő 500 db 69-11 típust rendelt, amelyet ott 30 típusnak neveztek el.
Lent: Az először 1982-ben feltűnt kínai 69 típusú harckocsi az 59 típus továbbfejlesztése. A 100 mm-es löveg fölött, attól jobbra nagy infrareflektort szerelek fel
*
3
í
5
Gyártó ország: Franciaország
Személyzet: 3 fő
Fegyverzet: Egy 90 mm-es lőveg; egy 7,5 mm-es vagy 7,62 mm-es, a fő fegyverzettel párhuzamosított géppuska; két füstgránátvető a torony mindkét oldalán
Páncélvastagság: 0,4 inch-1,6 inch 110 mm-40 mml
Méretek: Hosszúság (löveggel) 20 láb 10 inch 16,36 m); hosszúság (páncéltest) 15 láb 14,88 m); szélesség 8 láb 2 inch 12,50 ml; magasság 7 láb 7 inch (2,30 ml
Tömeg: Harci 33 069 font 115 000 kgl
Fajlagos talajnyomás: 10,81 font/inch2 (0,76 kgácm2)
Motor: SOFAM M8 GXb nyolchengeres, vízhűtéses, benzines motor, amelynek 3200 percenkénti fordulaton 250 LE a teljesítménye
Teljesítmény: Sebesség úton 37 mf/h (60 km/hl; hatótávolsága 218 mf (350 kmI; lépcsőmászó képesség 2 láb 2 inch 10,65 ml; árokáthidaló képesség 5 láb 3 inch 11,6 ml; kapaszkodóképesség 60%
Történet: A Francia Szárazföldi Erőnél 1953 óta alkalmazzák. Jelenleg a következő haderőknél áll szolgálatban: Argentína (80), Chile 147), Dominikai Köztársaság 12), Ecuador (1081, Salvador (121, Indonézia (100+1, Elefántcsontpart (5), Libanon 1501, Marokkó (601, Nepál (5), Peru (1101, Szingapúr 1350), Tunézia (401 és Venezuela 136). A gyártás befejeződött
Az AMX-13 harckocsit a Párizs melletti Atelier de Construction d’lssy-les-Moulineaux IAMX) tervezte, és az első prototípus 1948-ban készült el. A típus sorozatgyártása 1952-ben kezdődött
Lent: Ezen az AMX-13 könnyű harckocsin 105 mm-es löveg van, amely HEAT lövedékkel tüzelhet, ami 3280 láb (1000 mi ről, 0° becsapódási szög mellett
Fent: Ezt az AMX-13 könnyű harckocsiból származó páncélozott vontatójárművet arra használják, hogy a három csörlöje segítségével elszállítsa az üzemképtelen harckocsikat
meg az Atelier de Construction Roanne cégnél, és itt folytatódott az 1960-as évek elejéig, ami- kőris átadták a chalons-sur-saone-i civil Creusot-Loire gyárnak. Az AMX-13 sorozatgyártása az 1980-as évek végéig folytatódott, amely időre a páncélozott járművek ezen családján belül nem kevesebb, mint 7700 könnyű harckocsit, önjáró löveget és PSZH-t gyártották. Az AMX-13-at harckocsivadász és felderítő harcjárműnek tervezték, és hosszú éveken át a Francia Szárazföldi Erő rendszeresített könnyű harckocsija volt.
A páncéltest hegesztett acélszerkezet, 1,58 inch 140 mm)-es maximális páncélvastagsággal. A vezető a test elején, bal oldalon ül, a motor mellett. A torony a páncéltest hátulján van, a parancsnokkal a bal és az irányzóval a jobb oldalon. Hogy a páncéltestet a lehető legalacsonyabbra építhették, a harckocsit 5 láb 8 inch 11,73 ml-nél nem magasabb kezelőszemélyzethez tervezték. A torony szokatlan „lengő’ típusú és két részből áll. Az alsó részét a páncéltest gyűrűjére építették és két forgócsappal látták el. A löveget mereven rögzítették a felső részbe. Ez a konstrukció lehetővé tette az automata töltőberendezés felszerelését; így a személyzetet három főre csökkenthették.
A löveget két forgó, hat lőszert befogadó tárból töltik. Amikor a 12 lőszert felhasználták, az ismételt feltöltéshez a személyzet egyik tagjának el kell hagynia a harckocsit. Az üres hüvelyeket a torony hátulján lévő ajtón keresztül vetik ki. Az első AMX-13 harckocsikat HE és HEAT lőszerekkel tüzelő 75 mm-es löveggel látták el. A későbbi harckocsikat 105 mm-es vagy 90 mm-es löveggel szerelték fel. Számos AMX-13-ason páncéltörő rakéta, rendszerint francia SS-TI található. Van egy 7,5 mm-es vagy 7,62 mm-es párhuzamosított géppuskája, és a torony tetejére egy 7,5 mm-es vagy 7,62 mm-es légvédelmi géppuskát szereltek fel.
Az AMX-13 alvázát számos változathoz használták alapként. Ezek közé tartozik az AMX VCI páncélozott szállító harcjármű és két önjáró tarack: a 105 mm-es Mk 61 és a 155 mm-es Mk F3. Van egy hídvető is, a Char Poseur du Pont, amely 25 osztályú ollóhidat szállít, valamint egy páncélozott vontatójármű, a Char de Depannage.
Az AMX-13 két legnagyobb korábbi alkalmazójánál, a francia és a holland hadseregnél, már nincs szolgálatban. Jelenleg a Szingapúri Szárazföldi Erő az egyetlen és legnagyobb üzemeltetője, és a szingapúri Automotive Engineering AMX-13SM1 szabvány szerint átalakította, így magába foglal egy teljesen új automatizálási készletet, dízelmotort és automata sebességváltót. A Creusot-Loire-től kívánságra átfegyverző készlet is beszerezhető, amely egy Fives Cail Bab- cock FL-15, toronyba épített GIAT 105 mm-es lövegből áll.
Túloldalon: Az AMX-13 VCG műszaki harcjármű hidraulikusan működtetett, nagyméretű tolólapja jó szolgálatot tesz az egyenetlen terepen
17