Találatok: 27
333
1938. július 29-én a Haszán-tónál több mint 20 ezer főből álló japán kötelék tüzérségi és légi támogatás mellett szovjet területre hatolt be, és fontos magaslatokat foglalt el. Szovjet részről két lovashadosztályt, megfelelő tüzérséget, két önálló harckocsi-zászlóaljat és egy gépesített dandárt vetettek ütközetbe. Ez a légierővel támogatott csoportosítás augusztus 6-án támadásba ment át, áttörte az ellenség védelmét, és megsemmisítette a betolakodó japánokat. A védelem áttörésénél a harckocsikat gyalogságot közvetlenül támogató harckocsikként és távolharc- harckocsicsoportként alkalmazták. Az itt szerzett tapasztalatok azt mutatták, hogy nehezen járható terepen különösen fontos a harckocsik, a gyalogság és a műszaki csapatok tevékenységének összehangolása, a rohamozó csapatok erős tüzérségi támogatása, valamint a harckocsik bevetési szakaszán a terep pontos felderítése.
A szovjet—mongol csapatoknak 1939. augusztus 20-án a japán agresz- szorok ellen indított támadó hadművelete a Halhin-Gol folyónál még gazdagabb tapasztalatokat adott. A sivatagos-sztyeppés terepen lezajlott harcok 1939 májusában kezdődtek, s a szovjet és a mongol csapatok egészen augusztusig főleg védelmi harctevékenységet folytattak. Az 1. Had-
Type—I „Chiho” japán harckocsi
seregcsoportba egyesített szovjet és mongol erők támadó hadműveletében két harckocsi- és három gépkocsizó dandár vett részt, kb. 500 harckocsival és 350 páncélgépkocsival. A japánoknak mintegy 180 harckocsijuk volt. A szovjet páncéloscsapatok a szárnyakon mért csapások főere- jét képezték és az ellenség bekerítését kapták feladatul. A többi irányban a hadosztályok a harckocsi-alegységeket a gyalogság támogatására használták. A déli és az északi csoport harckocsiegységei a légi és tüzérségi előkészítés után a gyalogsággal együtt támadásba lendültek, leküzdötték a japánok ellenállását, és augusztus 23-án reggelre bekerítették az ellenség csoportosítását. Ezt a csoportosítást a harckocsikkal támogatott gyalogság egymástól elszigetelt részekre darabolta fel. A következő napokban az 1. Hadseregcsoport csapatai felszámolták a bekerített ellenséges csoportosítást, egyidejűleg visszaverték a felmentésükre törekvő japán erőket.
A halhin-goli hadműveletben a szovjet harckocsicsapatok döntő szerepet játszottak, s nemcsak harcászati, hanem hadműveleti feladatok megoldására is alkalmazták őket. A harckocsidandárok feladata volt az ellenség szárnyainak átkarolása, főcsoportosításának bekerítése.
Beigazolódott, hogy a harckocsi-magasabbegységek alkalmasak hadműveleti feladatok végrehajtására, továbbá, hogy az ellenség bekerítésére irányuló hadműveletek megkövetelik a gyorsanmozgó csapatok lendületes tevékenységét, valamint az egységek és a magasabbegységek megbízható együttműködését mind egymással, mind pedig a tüzérséggel és a repülőkkel. Helyeseknek bizonyultak azok a nézetek, hogy a harc- kocsi-magasabbegységeket az áttörésbe, a siker kifejlesztésére célszerű bevetni, és hogy a hadműveleti mélységben folyó eredményes tevékenységükhöz állományukba gépkocsizó lövészcsapatokat is szükséges beosztani. Ez utóbbiak mozgékonyságukkal és harci lehetőségeikkel kiegészítik a harckocsicsapatokban rejlő képességeket.
Már a második világháború időszakára, de még a Nagy Honvédő Háborút megelőző időre esik a finnek Szovjetunió elleni téli háborúja 1939—1940-ben. Az e háborúban szerzett tapasztalatok jelentősen hozzájárultak a páncéloscsapatok helyes megítéléséhez a Szovjetunióban. A hadszíntér túlnyomó részét mocsaras területek, tavak, folyók és erdőségek képezték, és ez megnehezítette a támadó tevékenységet. Mindezekhez hozzájárult az 1939—1940-es télre jellemző rendkívüli, a mínusz 45—50 °C-t is elérő hideg.
A fő események a mintegy 100 km széles Karéliai-földszoroson az erődelemekből álló, 90 km mélységet is elérő Monnerheim-vonal leküzdése során zajlottak le, ahol a Vörös Hadsereg első alkalommal törte át az ellenség jól kiépített védelmét.
A háború kezdetén a szovjet csapatok váltakozó eredménnyel harcoltak, s eközben hasznos tapasztalatokat szereztek az ilyen nehéz természeti viszonyok közötti harc megvívásában. A döntő esemény a Manner- heím-vonal áttörése volt.
Az áttörés szakaszán a harckocsikat a gyalogság közvetlen támogatására és távolharc-harckocsicsoportonként alkalmazták. Az áttörést végrehajtó csapatok, leküzdve a Monnerheím-vonalat, március 13-ára éjjel elfoglalták az ellenség legfontosabb csomópontját, Viborgot.
A finn háborúban szerzett tapasztalatok azt mutatták, hogy a harckocsik nehezen járható terepen és a legmostohább időjárási viszonyok között is sikeresen alkalmazhatók nemcsak a gyalogság közvetlen támogatására, hanem a hadsereg gyorscsoportjában is, a siker kifejlesztésére a hadműveleti mélységben. A finn háborúban a szovjet csapatok széleskörűen használták a harckocsikhoz kapcsolt páncélozott szánokat a gyalogságnak a rohamvonalba való szállítására.
A háború emellett több technikai-kiképzési hiányosságot tárt fel. Bebizonyosodott pl., hogy a Vörös Hadseregnek vastagabb páncélzaté harckocsikra, valamint több páncéltörő tüzérségre van szüksége.
A Vörös Hadseregnek 1938 és 1940 között vívott háborúi, továbbá a második világháború kezdeti tapasztalatai azt mutatták, hogy a szovjet katonai elméletben — ezen belül a páncéloscsapatok értékelésével és alkalmazásával kapcsolatban — bizonyos helyesbítések, egyes nézetek felülvizsgálása szükséges.
Nyilvánvalóvá vált, hogy a siker döntő tényezője a támadás nagy üteme és folyamatossága, ez pedig csak a repülőkkel és légideszantokkal együttműködő harckocsik tömeges alkalmazásával érhető el. A szovjet fegyveres erőket fel kell készíteni mind a manőverező tevékenységre, mind a jól kiépített, erős védőövek áttörésére. A harcászati áttöréshez valamennyi fegyvernem erőfeszítése szükséges, és a fegyveres küzdelem ezen szakaszában a harckocsikat a gyalogság közvetlen támogatására kell alkalmazni. Az áttörést légierővel támogatott, erős gyorsanmozgó magasabbegységek és légideszantok ütközetbevetésével lehet hadműveleti áttöréssé kifejleszteni.
Mindezek a szovjet fegyveres erők átszervezését és haditechnikai ellátottságának javítását követelték. 1940 közepén újjászervezték a gépesített hadtesteket, s ezeked most már nemcsak a siker hadműveleti kimélyítésére, hanem a védelem harcászati övének áttörésében való részvételre is alkalmazhatták. A hadtest általános szervezete: két harckocsiéi egy gépesített hadosztály. Sajnos, a Nagy Honvédő Háború kezdetéig az egész Vörös Hadsereg átszervezésével és átfegyverzésével kapcsolatos óriási munkát nem sikerült befejezni.
Ebben az időben jelentek meg a legújabb harckocsi-konstrukciók — a T—34 és a KV harckocsik —, amelyek harcászati-technikai jellemzőik tekintetében minden más ország harckocsijait felülmúlták. A hadtesteknek az új harckocsikkal való ellátásában viszont hibát követtek el. A harckocsikat párhuzamosan, egyidejűleg juttatták el valamennyi hadtesthez, s így a Nagy Honvédő Háború kitörésekor egyik hadtest feltöltése sem volt teljes. A hadtesteknek volt ugyan nagyszámú, régi típusú harckocsijuk, de azoknak csak kevesebb mint 30%-a volt harcképes. A szovjet katonai felső vezetés, az 1937—38-ban bekövetkezett törés után két évvel — bár elkésve, de — visszatért a páncélos- és gépesített
T—34/85 típusjelű szovjet harckocsi
35