Találatok: 27
333
HOLLANDIA
19,0 LE/Mp
0,70 kp/cm2 31°
- m
0,65 m
Fegyverzet
Hatótáv
1 db.TOW rak. indító 1 db 7,62 mm gp.
370 km
0,48 m
125
INDIAI KÖZTÁRSASÁG
126
Harci súly
Kezelők
Teljes hossz
Teljes szélesség
Magasság
Motortípus
Motorteljesítmény
38,1 Mp
4 fő
7,29 m
3,17 m
2,54 m
Gén. Mot. 12 V — 71 T
Diesel
750 LE
Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Gázlóképesség
VIJAYATA
Közepes harckocsi
A brit Vickers Engineering Ltd. 1960 után — elsősorban a nemzetközösség országai számára — a szabványos 105 mm-es L7A2 löveg felhasználásával egy közepes harckocsit dolgozott ki. Az indiai Avadi Co. gyár (Madras) a licencet megvásárolta, és 1966-tól kezdődően az Mk 1 változatból az indiai fegyveres erők számára több mint 400 db-ot gyártott. 1972-ben az Mk 2 változatból Kuvaitnak szállítottak 50 db-ot. A brit vállalat a megerősített Mk 3 változatot is kidolgozta, gyártását 1977-től tervezték. • A közepes harckocsi az indiai— pakisztáni háborúban igen eredményesen szerepelt, felülmúlva a pakisztáni hadsereg vegyes amerikai, kínai, francia eredetű harckocsianyagát. • Felépítésén — a futómű, a torony elrendezésén és az oldalsó köténylemezeknél — érezhető a Centurion sorozat hatása. Lényegében a Centurion korszerűbb, könnyebb és mozgékonyabb változata.
53 km/h
19,2 LE/Mp
0,79 kp/cms
1,1 m
(2,23 ni előkészítve)
Fegyverzet/
lőszer-
javadalma-
zás 1 db 105 mm hk.lg./50 db
1 db 12,7 mm
párhuzamosított gp.
1 db 7,62 mm tető gp.
Hatótáv 480 km
BEN GURION
Nehéz harckocsi
1960—1974 között a brit gyártmányú Centurion Mk—3., —5., —6., —8. szé-
riákból több részletben megközelítően 800 db került Izraelbe. Itt az egységes
L7A3 típusú, 105 mm-es löveg és a Continental Co. V—12-es 750 LE-s léghűté-
ses Diesel-motor, valamint a Generál Electric gyártmányú hajtómű felhaszná-
lásával fokozatosan átépítették őket. Az oldalpáncélzattal, köténnyel is felsze-
relt jármű harci súlya — amely 1973 óta Ben Gurion néven szerepel — meg-
haladja az 51,5 Mp-ot. • Az átépítés során a nehéz, erős páncélzatú jármű se-
bességét 35 km/h-ról 43 km/h-ra növelték, hatótávolsága a korábbi benzinmo-
toros típussal szemben 400 km. Harcértékét az utólag felszerelt Hughes Co.
gyártmányú lézeres távmérő jelentősen fokozza. A régi típusokat fokozatosan
kivonják, és 155 mm-es önjáró lövegekké alakítják át. A PzH M—72 jelű, a
155 mm-es, forgótoronyba beépített löveg főbb jellemzői megegyeznek az
M—68/L—33 típusú önjáró lövegével. • Az átépítés jó példája annak, miként
lehet egy már korábban elavult haditechnikai eszközt viszonylag hosszú időn
át rendszerben tartani.
Harci súly
Kezelők
Teljes hossz
Teljes
szélesség
Magasság
Motortípus
Motor-
teljesítmény
54,0 Mp
4 fő
9,82 m
3,39 m
2,97 m
Continental, Diesel V—12,
AVDS—1790 2A
750 LE
Sebesség úton
Fajlagos
teljesítmény
Fajlagos talaj-
nyomás
Oldalstabilitás
Árokáthidaló
képesség
Lépcsőmászó
képesség
IZRAEL
43 km/h |
Páncélzat |
mint a Centurion 51—90—152 mm, 1973-tól |
14,4 LE/Mp |
előtétpáncélzat is. |
|
Fegyverzet |
1 db 105 mm hk.lg. |
|
0,93 kp/cm2 |
L7A3 L/51 |
|
58° |
1 db 7,62 mm gp. 1 db 7,62 mm kupolán |
|
3,0 m |
levő gp. 12 db ködvető |
|
0,91 m |
Hatótáv |
350 km |
127
IZRAEL
Harci súly Kezelők Teljes hossz
47,6—48,0 Mp
4 fő
8,68 m
Teljes szélesség 3,63 m Magasság 3,09 m
Hasmagasság 0,39 m
Motortípus
Continental, Diesel V—12,
léghűtéses
Motor
Sebesség úton Fajlagos
telj esítmény Fajlagos talajnyomás Gázióképesség Páncélzat
teljesítmény 750 LE
128
M48A1 PATTON MÓD.
Közepes harckocsi
Az Egyesült Államokból nagyszámú régi típusú M48A1 harckocsit szállítottak Izraelnek. Itt saját üzemeikben sorozatosan átalakították őket, s a korszerűsítési program során — jóval alacsonyabb önköltség mellett — megközelítették az M60A1 és az —A3 harcértékét. A főbb módosítások: a régi M41 mintájú 90 mm-es lövegeta 105 mm-es brit licencű, szabványos L7A3 lövegre cserélték ki. Ez a célok leküzdésének valószínűségét lényegesen növelte, a lőszerkészletet pedig 10%-kal csökkentette. A benzinmotort és hajtóművet az M60 szabvány szerinti 750 LE-s Continental V—12 típusú Diesel-motorra és hajtóműre cserélték át, s több más M60 alkatrészt is beépítettek. A harcjármű méretei az M48 típussal megegyezőek, hatótávolsága több mint kétszeresére nőtt. Az erős páncélzatú, konzervatív konstrukciójú jármű az új távmérővel, tűzvezető berendezéssel, rádiókkal, légszűrő-berendezésekkel stb. még hosszú ideig szolgálatban marad. Az 1973. októberi arab—izraeli háború hadműveleteiben már jelentős számú módosított jármű vett részt, s teljesítményük megközelíti az újonnan érkezett M60A1 típusokét.
50 km/h
- LE/Mp
0,84 kp/cm2
1,22 m
mint M48A2, de a löveg- pajzsnál megerősítve
Fegyverzet
Hatótáv
1 db 105 mm hk.lg. (L7A3) 1 db 7,62 mm gp.
1 db 7,62 mm torony gp.
400 km
ISHERMAN (M—4)
Közepes harckocsi
Az 1960-as évek előtt leszállított, még a háborús készletekből származó amerikai M4A1, A3 Sherman és Super Sherman (M50) közepes harckocsikat szolgálati idejük meghosszabbítására Izraelben átépítették és korszerűsítették. A járművek 1967 után a tartalékos gépesített dandárok felszerelését képezték. A főbb átalakítások: a régi benzinmotor helyett 460 LE teljesítményű Cum- mings Diesel-motort, és 105 mm-es francia 1508 d. típusú löveget építettek be. A hozzátartozó löszerkészlet 55 db HE, HEAT és gyújtógránát volt. A Super Sherman változatba az AMX—13 könnyű harckocsiknál alkalmazott 75 mm-es francia löveget építettek be. A 105 mm-es lövegű változatból több mint 200 db készült, és egy 160 mm-es aknavető-hordozót is kialakítottak.
Harci súly |
39,6 Mp |
Kezelők |
5 fő |
Teljes hossz |
5,93 m |
Teljes szélesség |
2,98 m |
Magasság |
2,92 m |
Sebesség úton |
45 km/h |
Fajlagos teljesítmény |
11,6 LE/Mp |
Fajlagos talajnyomás |
0,89 kp/cm= |
Árokáthidaló képesség |
2,29 m |
Gázlóképesség |
0,90 m |
Lépcsőmászó képesség Mászóképesség
IZRAEL
Fegyverzet
0,86 m
31°
Hatótáv
- db 105 mm hk.lg.
- db 7,62 mm Browning gp. (elöl)
1 db 7,62 mm Browning gp. (torony)
240 km
129
IZRAEL
TI—67
Közepes harckocsi
Az 1967. júniusi és az 1973. októberi arab—izraeli háború harcai során több száz szovjet T—54 és T—55 típusú közepes harckocsi — részben eredeti, részben sérült állapotban — az izraeli haderő zsákmánya lett. Ezeket átépítve 1972-től kezdve szolgálatba állították, és néhány páncélosezredet az elavult M4A1 Sherman és Super Sherman-ok helyett velük szereltek fel. A főbb módosítások a következők voltak: az eredeti 100 mm-es löveget a licencben gyártott brit L7A3 típusra, a géppuskákat az amerikai licenc alapján izraeli gyártású 7,62 mm-es űrméretűre cserélték ki. A rádió, az elektromos és a légkondicionáló rendszert is kicserélték, s új tűzvezető rendszert, valamint távmérőt építettek a harckocsiba. A motor és a hűtőrendszer kicserélése során az M60 harckocsik szabványos, 750 LE-s Diesel-motorját és hűtőjét építették be; ez az izraeli harckocsik standard motorja. A fényképen a toronygéppuska és az új rádióantennák jól láthatóak. • Az 1973. évi októberi hadműveletek után jelentős számú T—62 típusú, szovjet gyártmányú közepes harckocsi is izraeli kézbe került; átépítés után ezeket is szolgálatba állították. A közölt fényképen csak a saját L7A3 105 mm-es löveg és 7,62 mm-es géppuska beépítése látható, a jármű új típusjelét nem tették közzé.
Típusjel (alap) Harci súly Kezelők
Teljes hossz Teljes szélesség Magasság Hasmagasság Motortípus Motorteljesítmény Sebesség úton
TI—67/T—54 |
TI—67/T—55 |
|
35,0 Mp |
4 fő |
36,0 Mp |
6,66 m |
3,28 m 2,40 m 0,41 m |
6,02 m |
Continental, V—12, Diesel, léghűtéses (M60)
750 LE/2400 f/min
55 km/h
Fajlagos teljesítmény 21,4 LE/Mp
Fajlagos talajnyomás 0,82 kp/cm3 Árokáthidaló
képesség Fegyverzet
Hatótáv
2,73 m
20,8 LE/Mp
0,83 kp/cm3
2,67 m
1 db 105 mm hk.lg. (L7A3)
1 db 7,62 mm gp.
1 db 7,62 mm torony gp.
M—1919 A4
kb. 400 km, póttartályt nem használnak
130
MERKAVA Mk1
z Nehéz harckocsi
IZRAEL
Izraelben 1977. június 18-án mutatták be az új, hazai gyártású harckocsi első példányát; ún. előszériája 1977 őszéig 40 db-ot tett ki. Fejlesztési alapként részben a brit Chieftain nehéz harckocsit használták fel, amelyet Izraelben 1968—70-ben alapos csapatpróbának vetettek alá. Nem vásárolták meg, mert a sivatagi harcra nem bizonyult kellően alkalmasnak. Az új harckocsi súlya 56,0—58,0 Mp, legénysége 4 fő, motorja az amerikai M60A3-hoz kidolgozott 900 LE-s Teledyne-Continental Diesel—V—12 léghűtéses motor. Fegyverzete 1 db 105 mm-es harckocsilöveg, brit licenc alapján izraeli gyártású. A harcjármű kialakításának fő újdonsága az előre helyezett motor-hajtőműegység, valamint az előtét- és az oldalpáncélozás a testen és a tornyon. Hátul ajtaja van, amelyen keresztül a 4 főnyi legénység a járművet gyorsan elhagyhatja. Az előre helyezett motortér miatt a vezető és a torony hátrább került; a hátranyúló küzdőtérben jóval nagyobb lőszerkészlet, helyette esetenként 9 teljes fegyverzetű lövész vagy 6 fekvő sebesült szállítható. Ez az első olyan harckocsi, amely lövészek szállítását is végezheti. A toronyban lézeres távmérő, ballisztikai számítógép és légvédelmi géppuska is van. A későbbi Mk2 változat gyártását már új, 130 vagy 120 mm-es harckocsilöveggel, hidropneumatikus rugózással és 1000 LE teljesítményt elérő 2 db Boeing—550 típusú gázturbinával tervezték.
Harci súly
Kezelők/szállított lövészek
Motortípus
Motorteljesítmény Fajlagos teljesítmény
56,0—58,0 Mp
4/9 fő
AVOS—1790—7A;
V—12 Diesel, léghűtéses 900 LE/2400 f/min 16,0—16,5 LE/Mp
Fegyverzet/lőszer- ja vadai mazás
- db 105 mm hk.lg./62 db gr.
- db 7,62 mm gp.
További adatok nem ismeretesek
131
o
Az izraeli gépesített dandárok egyik régi sorozatú amerikai M2 Half Track lövészpáncélosa; még második világháborús gyártás.
Az 1967-ben nagy számban zsákmányolt BTR—152 lövészpáncélos Diesel-motorral átépített, módosított változata.
Centurion Mk. 5. harckocsik 105 mm-es licenc izraeli löveggel és oldalköténnyel felszerelt változatai 1967-ben. A löveg hatásos lötávolsága az eredeti változat kétszeresére emelkedett.
Az izraeli átépítésű Centurion Mk. 8. harckocsi 1973-ban a Golan-fennsikon. A 750 LE-s amerikai léghűtéses Diesel-mo- tor-hajtómű rendszer a hatótávolságát és manöverezöképes- ségét a háromszorosára növelte.
A régi típusú Sherman M4 harckocsialvázra épített 155 mm-es izraeli önjáró löveg tűzharcban 1970 tavaszán.
132
TYPE —95 HAGO
Könnyű harckocsi
JAPÁN
A japán császári hadsereg 1930-ban állította fel első motorizált hadtestét, s nagyobbrészt a régi Type—89 könnyű és Type—92 nehéz harckocsikkal szerelte fel. Az 1933. évi hadműveletek során gyengeségeik megmutatkoztak. • A köny- nyű kategóriában 1932-ben készült el a Type—92 jelű harckocsi, ennek fegyverzete csak géppuskákból állt; a korszerűbb, 4 futógörgős típus kidolgozását is megkezdték. Ez utóbbiba a korábbi Type—89—B harckocsi 110 LE-s Dieselmotorját építették be. A cél a 40 km/h sebesség és a nagyobb tűzerő elérése volt. • A torony tipikusan japán, zongora alakú. • Az új Type—95 harckocsit a Mitsubishi cég 1934-ben készítette el. Az előirányzott súlyt fél Mp-dal túllépte, de egyéb jellemzői jók voltak. 1934—35-ben a zord időjárású Eszak-Man- dzsúriában próbálták ki, s néhány módosítással megkezdték sorozatgyártását. Elsőként a régi Type—92 harckocsikat váltották fel vele. 1938-tól erősített változatát, a Type—98 járművet Keszi néven gyártották; a kisebb súlyú jármű hatótávolságát megnövelték. Az eredeti 37 mm-es lövedék kezdősebessége 575 m/s, az erősített változaté 675 m/s volt. Magasságát 0,5 m-rel csökkentették, sebességét 50 km/h-ra növelték. Motorja 6-hengeres, léghűtéses Dieselmotor, 130 LE-vel. További eltérések: az alvázon 4 helyett 6 futógörgőt alkalmaztak, a géppuskát a vezető mellől a toronyba helyezték át. Felderítő és könnyű harckocsiként az egész második világháborút végigharcolta.
H arci súly
Kezelők
Teljes hossz
Teljes szélesség
Magasság
7,4 Mp
3 fő
4,3 m
2,07 m
2,28 m
Diesel, léghűtéses
120 LE
40 km/h
16,2 LE/Mp
2,0 m
Páncélzat Fegyverzet
Hatótáv
12 mm-ig
1 db 37 mm hk.lg.
1 db 7,7 mm gp.
250 km
Motortípus
Motorteljesítmény
Sebesség úton
Fajlagos teljesítmény
Árokáthidaló képesség
133
JAPÁN
TYPE —4 CHITO
Közepes harckocsi
A még a második világháború előtt tervezett japán Type—1 Chiha és Type—3 Chihu közepes harckocsik a csendes-óceáni szigeteken vívott csatákban mind a tűzerő, mind a páncélzat tekintetében az amerikai típusokkal szemben messze alulmaradtak. Ennek ellensúlyozására — az átadott német Pz.Kpfw—III.- és —IV.-dokumentációk felhasználásával — erősebb típusok építését rendelték el. A fejlesztés az erősebb, hosszú csövű harckocsilöveg, a hosszított erős futómű és erős Diesel-motor beépítésével jellemezhető; ennek arányában a páncélzatot is erősítették. A fő cél a 75 mm-es légvédelmi löveg beépítése volt, de egy 88 mm-es L/38 légvédelmi löveggel is kísérleteztek. A harckocsik gyártását 1944 végén kezdték meg, de a csataterekre már nem jutottak el; Japán védelmére tartalékolták. • A második világháború legjobb japán harckocsija volt. • Erősített változata, a Type—5 Chiri 1944-ben csak prototípusként készült el. Ennél az alvázat meghosszabbították, és a futógörgők számát 8-ra növelték; a 37,0 Mp-os jármű meghajtását egy német licenc alapján készült BMW 550 LE-s Diesel-motor végezte volna. • A toronyban levő 75 mm-es harckocsilöveg fő fegyverzet mellett a homlokpáncélba 37 mm-es gyalogsági ágyút építettek. Érdekességként megemlíthető, hogy a Type—88 L/38-as légvédelmi löveg lövedékének kezdősebessége viszonylag alacsony, 720 m/s volt; a hiányzó Diesel-motor helyett BMW repülőgépmotor beépítését tervezték, de megvalósítására nem került sor. (A fényképen a Type—3, a vázlaton a Type—4 harckocsitípus látható.)
Harci súly Kezelők Teljes hossz Teljes szélesség Magasság Motortípus
30,0 Mp
5 fő
6,34 m
2,87 m
2,87 m
Type—4; V—12 Diesel
Motorteljesítmény Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Árokáthidaló képesség
400 LE
45 km/h
13,3 LE/Mp
3,0 m
Páncélzat Fegyverzet
Hatótáv
75 mm-ig
- db 75 mm hk.lg.
- db 7,7 mm gp.
250 km
136
SS—4
Vadászpáncélos
Japánnak a második világháború után épített első harckocsitípusa az SS-soro- zatú vadászpáncélos volt; könnyű páncélzatú, igen alacsony járműként készült. Az SS—1 prototípust 1956-ban a Komatsu M. Co., az SS—2-t 1957-ben a Mitsubishi N. H. J. Ltd. építette. Az ezeknél szerzett tapasztalatok alapján épült az SS—3, amelynek alvázát 1 db futógörgővel megnövelték és 3 db vezetőgörgőt is kapott. A fő fegyverzet 2 db 105 mm-es HSN löveg volt, amelyeket utóbb új, 106 mm-esre cseréltek ki; 360°-ban körben forgó tornyot kapott, a motor — a korábbi mellső elhelyezés helyett — hátra került. • Az alacsony, könnyű, gyors járművet főleg a gyalogság támogatására szánták. Az amerikai M—50 On- tos, a francia Hotchkiss stb. HSN fegyverzetű járművekhez hasonló kategória. Hátrányos tulajdonsága a HSN löveg nagy láng- és füstképződése és a lőszer külső betöltése. A 106 mm-es HSN lövegek 800—1500 m-ig hatásosak, az iker- löveg magasságban emelhető és forgatható, így a körtüzelés megoldott. Az ikerlöveget menetben leeresztett helyzetben rögzítik, így a jármű magassága minimális. • Sorozatgyártását SS—4 néven 1960-ban kezdték meg, s ennek során az ikerlövegek felett egy belövőgéppuskát is elhelyeztek. A típus a HSN lövegek alkalmazási korlátái miatt elavult, a gyártását 1965 után leállították. Szerepét a korszerűbb páncélvadásztípusok és irányított páncéltörő rakéták vették át.
Harci súly
Kezelők
Teljes hossz
Teljes szélesség
Magasság
Hasmagasság
Motortípus
Motorteljesítmény
Sebesség úton
7,8 Mp
3 fő
4,20 m
2,23 m
1,38 m
0,35 m
Diesel—4 heng.
léghűtéses
120 LE
kb. 55 km/h
Fajlagos teljesítmény
Fajlagos talajnyomás
Árokáthidaló képesség
Gázlóképesség
Lépcsőmászó képesség
Páncélzat
JAPÁN
Fegyverzet
- LE/Mp 0,75 kp/cm!
1,8 m
1,0 m
0,55 m
- mm-ig
Hatótáv
2 db 106 mm HSN lg.
1 db 12,7 mm 8P-
150 km
137
JAPÁN
TYPE—61 Közepes harckocsi
A japán önvédelmi fegyveres erőknél a kifejlesztés 1950 utáni első időszakában amerikai építésű harcjárműveket rendszeresítettek. A háború utáni első saját tervezésű közepes harckocsi két prototípusát a hazai viszonyok figyelembevételével 1957-re dolgozták ki. A kiinduló bázis az amerikai M48 közepes harckocsi volt, de az 1945 előtti Type—97 és Type—1 közepes harckocsik tapasztalatait is felhasználták. Az alapvető célkitűzés az M48-nál könnyebb, gyorsabb, jobban manőverező harckocsi kifejlesztése volt, amely jobban alkalmazkodik a japán kezelőszemélyzet ergonómiai képességeihez, mint az amerikai járművek. A kisebb súlyt a japán hidak, vasutak kisebb átbocsátóképessége is indokolta. • Sorozatgyártása 1960-ban indult meg, s ennek során több száz példány épült meg. V—12 Diesel-motorjának megoldása már korszerűbb volt, mintáz amerikai M48-é, s a 90 mm-es japán gyártmányú csőszájfékes löveg ez utóbbinak tűzerejét elérte. A tűzvezetést egy méteres bázisú optikai távmérő segítségével végezték. Víz alatti átkelésre nem volt alkalmas, ABV védelme gyenge volt, ezek fejlesztését az alapcélkitűzés nem írta elő. Passzív rendszerű infravörös éjjellátó műszereket utólag szereltek fel rá. További változatai a Type—67 hídvető, a Type—70 műszaki mentő és Type—67 utász-műszaki harckocsi.
138
Harci súly Kezelők Teljes hossz Teljes szélesség Magasság Hasmagasság Motortípus
Motorteljesítmény
35,0 Mp
4 fő
6,30 m
2,95 m
2,49 m
0,4 m
Mitsubishi 12 HM 21
WTV—12 Diesel,
léghűtéses
600 LE/2100 f/min
Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Páncélzat
45 km/h
17,5 LE/Mp
0,95 kp/cm1
75 mm-ig
Fegyverzet
Hatótáv
1 db 90 mm hk.lg.
1 db 12,7 mm n.gp.
1 db 7,62 párhuzamosított gp. 200 km
STB—3
Közepes harckocsi
JAPÁN
Az 1950-es években tervezett és gyártott Type—61 közepes harckocsikat az STB jelű sorozat váltotta fel. Fejlesztését 1962-ben kezdték meg, és 1968/69-re az STB—1 prototípusa megépült. Ebben több korszerű irányzat elvét egyesítették. így a viszonylag vékony páncélozású harckocsiba brit licenc felhasználásával L7A3 jelű 105 mm-es harckocsilöveget építettek be. Kedvező teljesítmény- és súlyviszonyokat értek el nála, amelyet a hidropneumatikus rugózás egészített ki. Mindez a hasmagasság 0,6—0,2 m között történő csökkentését tette lehetővé. A tűzvezetést lövegstabilizátor, lézeres távolságmérő, fedélzeti számítógép és éjjellátó berendezés segíti; ABV védelme is megfelelő. Ilyen technikai rendszerek együttvéve csak kevés korszerű harckocsin találhatók meg. A Mitsubishi H. J. L. cég által gyártott harckocsi légzőcsővel víz alatti átkelésre alkalmas. • A sorozatban gyártott STB—2 és —3 jelű változatai kerültek a japán fegyveres erőkhöz. Ezeket az előrészen felkapcsolható tolólappal és 6 db ködvetővel is felszerelték. • Ugyanezen az alvázon egy 155 mm-es önjáró löveg kifejlesztése is folyamatban van PhZ 155, Type—75 típusjellel. A 10-hengeres, mindenevő, léghűtéses Diesel V—motor furata 135 mm; lökete 150 mm; 25 LE-s indítómotorral is ellátták. Súlya a hajtóművel együtt 2,0 Mp, a differenciálműnek 6 előre-, 1 hátrameneti fokozata van.
Harci súly Kezelők Teljes hossz Teljes szélesség
Magasság Has magasság
38,0 Mp
4 fő
6,60 m
- m
- m
0,2—0,6 m között
Motortípus
Mitsubishi 102 Type 21 WT 10 heng. 2 ütemű Diesel
Motorteljesítmény Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Árokáthidaló képesség
720 LE/2200 f/min
53 km/h
- LE/Mp
0,86 kp/cm1
- m
Lépcsőmászó képesség Fegyverzet
Hatótáv
1,0 m
1 db 105 mm L7A3 hk.lg.
1 db 12,7 mm lé.gp.
1 db 7,62 mm gp.
500—600 km
139
Típusjel |
SUB—1 |
SUB |
Harci súly |
13,0 Mp |
13,5 F |
Kezelők/szállított |
||
lövészek |
2/10 fő |
|
Teljes hossz |
5,50 m |
5,60 |
Teljes szélesség |
2,40 m |
2,80 |
Magasság |
1,50 m |
1,70 |
Hasmagasság |
0,40 m |
|
Motortipus |
Diesel V—8 |
|
Motorteljesítmény |
300 LE/2600 f/min |
E E E
140
SUB—1, SUB—2
Lövészpáncélos
A SUB—1 és a SUB—2 jelű járművek a japán szárazföldi haderő hazai gyártású páncélosjármű-típusainak sorában a lövészpáncélosok második generációját képezik; Type—73 MICV jelzéssel is ismeretesek. A gyártó cég, a Mitsubishi He. Ind. Ltd. hosszabb fejlesztő munka után az új szerkezeti elemek kipróbálására egy átmeneti Type—70 járművet alakított ki, majd a tapasztalatok alapján elkészítette a Type—73 alaptípust, amely a korábban rendszeresített Type—60- at váltja majd fel. Ez a típus a japán fegyveres erőknél az amerikai M113 megfelelője volt. A japán út- és hídviszonyok, az ázsiai éghajlat könnyű és korrózióálló páncélzatot követelt, így az alumínium páncélzat mellett döntöttek, amely az úszóképesség megvalósítását is megkönnyítette. Két fő típust alakítottak ki. A SUB—1 fegyverzete elöl 1 db 7,62 mm-es géppuska, a kupola mellett 1 db 12,7 mm-es nehéz géppuska és oldalt 6 db ködvető. A SUB—2 típusnál a toronyba 1 db 12,7 mm-es nehéz géppuskát, oldalt 3—3 db ködvetőt építettek be. Mindegyik változatnál gondoskodnak az ABV védelemről; komplett infravörös műszerezéssel is ellátták. Több változata — aknavető-hordozó, parancsnoki, szállító, rádiós stb. jármű — a fejlesztés stádiumában van. Az 1980-ig terjedő időszakban a régi M113 és Type—60 típusok felváltását tervezik vele.
Sebesség úton/vízen
Fajlagos teljesítmény
Mászóképesség
Fegyverzet
Hatótáv
65/8 km/h 60/8 km/h
- LE/Mp 22,2 LE/Mp
31°
1 db 12,7 mm gp.
1 db 7,62 mm gp.
6 db ködvető
200 km
T—34 (mód.)
Közepes harckocsi
A fejlődő jugoszláv hadiipar az 1950-es években egy ideig a szovjet T—34/85 típusú közepes harckocsi módosított típusát gyártotta. Az eltérés a jugoszláv tervezésű csőszájfékkel ellátott lövegben és az öntött torony alakjában volt. A deszant számára több kapaszkodót, valamint hajtóanyag-póttartályt szereltek fel. Az L/51,5 85 mm-es löveg páncéltörő gránátjának kezdősebessége 792 m/s volt. A harckocsi egyéb harcászati-technikai adatai az eredeti szovjet típussal megegyeztek. Kezelők száma 4 fő, kiegészítő fegyverzet 2 db 7,62 mm-es géppuska.
Harci súly Kezelők
Teljes hossz
Teljes szélesség Magasság Hasmagasság Motortípus Motorteljesítmény Sebesség úton Fajlagos teljesítmény
31,5—32,3 Mp
4 fő
7,94 m
2,99 m
2,68 m
0,32 m
V—2—34 Diesel
500 LE/1800 f/min 51,0—53,0 km/h
15,6 LE/Mp
Fajlagos talajnyomás Oldalstabilitás Arokáthidaló képesség j Gázlóképesség Lépcsőmászó képesség ‘ Páncélzat
JUGOSZLÁVIA
0,78 kp/cm1 30°
mint T—34/85
45—90 mm
Fegyverzet/lőszer- j a vadai mazás
1 db 85 mm L/51,5 pct.lg. (kb. 55 db)
1 db 7,62 mm gp./1953 db
141
JUGOSZLÁVIA
További adatok
Harci súly |
9,1S—9,5 Mp |
Kezelők/szállított lövészek |
1/9 fő |
Teljes hossz |
4,45 m |
Teljes szélesség |
2,70 m |
Magasság |
2,35 m |
Motortípus |
Diesel |
Fegyverzet |
1 db 12,7 mm n.gp. |
142
M—590
Lövészpáncélos
Jugoszlávia első saját fejlesztésű és építésű lövészpáncélosának tervezését 1956-ban kezdték meg. Felépítésére az 1950-es évek felfogása a jellemző; első ízben 1961-ben jelent meg. • A viszonylag magas páncéltestű, zömök jármű kisgörgős, keskeny lánctalpon mozog. A lövészek oldalt kialakított lőréseken át tüzelhetnek. Fegyverzete 1 db, a tetőre felerősített 12,7 mm-es nehézgéppuska torony nélkül.
nem ismeretesek
M—980
Lövészpáncélos
JUGOSZLÁVIA
Az új típusú lövészpáncélos első ízben az 1975. május 1-i belgrádi katonai felvonuláson jelent meg. Felépítése a szovjet BMP—1-hez hasonlít, de könnyebb annál. Nagysága, tűzereje a francia AMX—10P és a BMP—1 között van, futóművén öt közepes görgővel készült; a felső láncág burkolt a vízben történő haladáshoz. Elődje, az M—590 (M—60) típus szintén hazai gyártmány. A test jobb oldalán beépített motor Snecma-Saviem francia V—8 Diesel-licenc; lökettérfogata 8200 cm’. A vezető és a kocsiparancsnok egyaránt a bal oldalon ül. A szállított lövészek közül mindkét oldalon 3—3 fő tüzelhet, a hátsó részen két kifelé nyíló ajtó van, szintén lőréssel. A lapos felépítés és az alacsony forgótorony növeli a jármű harcértékét. Érdekessége, hogy a tornyon elhelyezett kettős rakétaindító sín lépcsősen helyezkedik el. Erről indítják a 3000 m-es lőtávolságú AT—3 (Sagger) jelű irányított páncéltörő rakétát. A torony belsejében még 2—4 db tartalék rakétát szállít.
Harci súly Kezelők/szállított lövészek
Teljes hossz Teljes szélesség Magasság
12,0 Mp
3/8 fő
6,25 m
2,85 m
1,73/2,16 m
Motortípus
Motorteljesítmény Sebesség úton/vízen Fajlagos teljesítmény
Saviem HS—115—2
Diesel V—8
276 LE/3000 f/min 70/8 km/h
23,0 LE/Mp
Fegyverzet/lőszer-
javadalmazás
Hatótáv
1 db 20 mm
MK.HS—804 gá./50 db
- db 7,92 mm gp.
MG53
- db AT—3 Sagger pct.rak./2—4 db 500 km
143
Harci súly |
30,0 Mp |
Kezelők |
4 fő |
Teljes hossz |
5,69 m |
Teljes szélesség |
2,82 m |
Magasság |
2,64 m |
Motortípus |
Ottó |
Motorteljesítmény |
400 LE |
Sebesség úton |
40 km/h |
Fajlagos teljesítmény |
13,3 LE/Mp |
Fegyverzet
144
RAM —III
Közepes harckocsi
A második világháború éveiben a kanadai hadi- és gépipar — elsősorban a brit hadsereg szükségleteinek kielégítésére — teljesen bekapcsolódott a hadianyaggyártásba. Ennek során erős amerikai hatás érvényesült, legtöbbször . licenc alapján gyártottak fegyvereket. A jól bevált amerikai M4 Sherman alváz fel használásával 1942-ben alakították ki a Ram—I jelű harckocsit, 40 mm-es harckocsilöveggel és kissé eltérő toronnyal. A vezető mellé géppuskatornyot, a páncéltest közepén, a torony alatt mindkét oldalon ajtót építettek be. • Az
- ben végzett csapatpróbák után alakították ki az erősített Ram—II típust S7 mm-es harckocsilöveggel és módosított géppuskákkal. Sorozatgyártására nem került sor, mivel a normál Sherman típusok olcsóbbak és jobb teljesítményűek voltak. Azonos alvázon épült a Ram (O. P. Tank) parancsnoki harckocsi és Skink jelű légvédelmi páncélos 4 db 20 mm-es gépágyúval; ez utóbbi nagy számban épült. A parancsnoki harckocsit imitált fa löveggel látták el, csak a géppuskái működtek; a Ram-Kangaroo nevű lövészpáncélos-változat
- tól került a gépesített zászlóaljakhoz. Ez utóbbinak oldalajtói nem voltak. A fő méret- és teljesítményadatai a Sherman alaptípusokkal megegyezik.
- db 40 mm
hk.lg.
- db gp.
További adatok nem ismeretesek
T—59 Közepes harckocsi
A kínai harckocsigyártás szovjet technikai segítséggel 1950 után fejlődött ki. Ennek keretében Mukden körzetében két nagy üzemet építettek. A gyártott első típus a szovjet T—54 közepes harckocsi módosított változata volt; 1963- tól kezdve T—59 típusjellel korszerűsített változatát gyártották. Az alapváltozattal szembeni fő eltérések: a beépített lövegstabilizátor, az infravörös látó- és célzóberendezés, valamint a toronykupolán elhelyezett 14,5 mm-es nehéz géppuska. Egyéb adatai a szovjet T—54 típusával megegyezőek. Az erősített változatból 1966 után jelentősebb mennyiséget szállítottak Pakisztánnak. Brit adatok szerint az 1960-as évek elejéig mintegy 3000 db-ot készítettek.
T—60
A szovjet PT—76 úszóharckocsit a kínai haderőben nagyobb számban alkalmazták; 1956-tól kezdve licenc alapján gyártották. Erősített változata már kínai gyártású, 6-futógörgös alvázzal. Ennél a T—59 közepes harckocsi tornyát 1 db 85 mm-es csőszájfékes löveggel és 1 db 7,62 mm-es párhuzamosított géppuskával szerelték fel. Egy további 7,62 mm-es légvédelmi géppuska is felszerelhető a toronyra. A növekedett súly ellenére is úszóképes maradt, az alaptípushoz képest a tűzerő jelentősen emelkedett. A harckocsit a Kínai Népköztársaság haderején kívül a Vietnami Demokratikus Köztársaság, Pakisztán és Tanzánia részére is szállították.
KÍNAI NÉPKÖZTÁRSASÁG
145
KÍNAI NÉPKÖZTÁRSASÁG
146
T—62
Úszóharckocsi
A már teljesen kínai gyártású, 5 futógörgős harckocsi a T—59 kisebb méretű változata, összsúlya kb. 21,0 Mp, fegyverzete 1 db 85 mm-es löveg és 1 db 7,62 mm-es párhuzamosított géppuska. Egyszerűbb, vékony páncélzatú harckocsiként hozták létre, amely viszonylag olcsón és közepes ipari berendezésekkel is gyártható. A kínai haderőn kívül Albánia és Szudán részére szállították.
T—63
A rendelkezésre álló adatok szerint 5 db kis méretű futó- és 4 db támasztógörgős futóműve van, fegyverzete 85 mm-es löveg. Egyéb adatai nem ismeretesek.
TYPE—55
Lővészpáncélos
A Kínai Népköztársaság első kerekes lövészpáncélosa, a szovjet BTR—40 kínai építésű változata, méret- és teljesítményadatai a szovjet típuséval megegyeznek.
TYPE—56
A szovjet BTR—152 kerekes lövészpáncélos kínai építésű változata. Adatai, jellemzői az eredeti szovjet járműével megegyeznek. Alváza 3×3 kerekes.
Az első teljesen kínai tervezésű és fejlesztésű lövészpáncélos. A T—60 jelzésű könnyű harckocsi bázisára — alvázára és futóművére — épült. Összsúlya kb. 10,0 M p, fegyverzete 1 db 12,7 mm-es nehéz géppuska, valamint a szállított 10 lövész fegyverzete. A kínai haderőn kívül a tanzániai hadsereg használja.
KÍNAI NÉPKÖZTÁRSASÁG
147
Harci súly
Kezelők
Teljes hossz
Teljes
szélesség
Magasság
Has magasság
Motortípus
Motor-
teljesítmény
- Mp
- fő
2,56 m
1,76 m
1,33 m
0,33 m
Polski Fiat AC—122, Ottó
42 LE/2600 f/min
Sebesség úton
Fajlagos
teljesítmény
Fajlagos talaj-
nyomás
Árokáthidaló
képesség
Lépcsőmászó
képesség
Mászóképesség
148
TKS Könnyű harckocsi
Lengyelország 1929-ben megvásárolta a brit Vickers Carden—Lloyd fegyverhordozó jármű licencét; ez képezte az olasz Ansaldo kis harckocsi alapját is. Ebben az időszakban az európai államok azon törekvésükben, hogy mindenáron páncélos fegyvernemet hozzanak létre, sorozatban gyártottak és alkalmaztak kis harckocsikat. A Vickers jármű csak géppuska hordozására volt alkalmas, komoly védőpáncélzata nem volt. Néhány eredeti példány megvásárlása után 1930-ban elkészült a TK—1 és TK—2 prototípus, majd ezek alapján a TK—3 szériapéldányok. A gyártást 1933-tól a varsói Ursus traktorgyár végezte, és a korszerűsített TK—3-ból TKS néven 1939-ig összesen kb. 390 db épült. Más adat szerint összesen 574 db TK—3 és TKS készült, és 21 harckocsizó századot egyenként 13—18 db járművel láttak el. Ezenkívül a harckocsi- magasabhegységek kaptak egy-egy 13—16 járműves felderítő egységet. Az azonos alvázon a korszerűsített változatok TKW, TKF, TKS—D jelzéssel készültek. A 20 mm-es gépágyúval átfegyverzett tűzerősebb változat tervei is készen álltak, és a TK—3 és a TKS szériák velük történő átalakítását 1940 tavaszára tervezték, de ezt a háború megakadályozta. Ebből a változatból csak néhány tucat épült meg. A Hotchkiss fegyverzetű, kétszemélyes járműveket elsősorban felderítő és könnyűharckocsi-feladatkörben alkalmazták, de az 1939. évi hadműveletekben a tűzerősebb német harckocsikkal szemben lényeges eredményeket nem értek el.
40 km/h
15,5 LE/Mp
0,42 kp/cm2
1,0 m
Páncélzat 3—10 mm
Fegyverzet/
lőszer-
javadalmazás 1 db 7,92 mm gp./2000 db
Wz25
vagy
1 db 20 mm gá./250 db
Hatótáv 180 km
7TP
Könnyű harckocsi
Lengyelország 1931-ben megvásárolta a brit Vickers—E típusú könnyű harckocsi egy példányát a licencgyártás jogával együtt. Az eredeti E jelű konstrukcióból 1932-től 50 db-ot vettek meg. Ezek kétféle toronykialakítással épültek, vagy 2 db géppuska, vagy 1 db 47 mm-es kis kaliberhosszú löveg és 1 db géppuska kialakítással. Súlyuk 7,2 Mp, páncélzatuk 5—13 mm volt, 92 LE-s Sid- deley-motor meghajtással, a hatótáv 80—160 km között adódott. Ennek a járműnek a lengyel tervezők által 1934-ben korszerűsített változata volt a 7TP jelű harckocsi. Fő eltérések: a gyártás kezdetétől osztrák Saurer licencű Diesel-motort és 37 mm-es Bofors típusú löveget építettek a járműbe. Néhány példányon a 2 db 7,62 mm-es VZ—30 típusú beépített géppuska maradt. Az 1935 és 1939 között elkészült 170—200 db elsősorban a harckocsizó zászlóaljak felszerelését képezte, zászlóaljanként 49 járművel. A korábbi Vickers—E típusokat is részben átépítették, ezeket négy harckocsiszázad kapta, egyenként 16 járművel. • A meghajtás mindegyik típusnál mellső lánckerekes megoldású, a futómű jellegzetes Vickers típus; ez utóbbi több járművön is szerephez jutott, pl. a szovjet T26 sorozatnál. A járműveket az 1939. évi, a németek ellen vívott háború során harcba vetették, a legnagyobb részük megsemmisült. A továbbfejlesztése — az amerikai Christie és szovjet BT sorozat mintájú — 10TP jelű jármű volt, ebből azonban 1937—38-ban csak 1 példány épült meg.
Harci súly 9,4 Mp
Kezelők 3 fő
Teljes hossz 4,60 m
Teljes szélesség 2,41 m
Magasság Hasmagasság Motortípus
Motor-
2,15 m
0,38 m
VBLD—6 Diesel (Saurer) 6 heng.
teljesítmény 110 LE
Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Árokáthidaló képesség Lépcsőmászó képesség Mászóképesség
LENGYELORSZÁG
32 km/h
11,7 LE/Mp
0,60 kp/cm3
1,8 m
1,0 m
36°
Páncélzat Fegyverzet
Hatótáv
5—17 mm, ■ 11. 4—40 mm-ig A 2 db 7,92 mm gp. M30 B torony: 1 db 37 mm hk.lg.
1 db 7,92 mm
8P-
160 km
149
LENGYELORSZÁG
TK—3
Könnyű harckocsi
A Vickers Carden Lloyd Mk.—6. licence és a mintapéldányok megvásárlása,
majd a TK—1 és TK—2 kísérleti prototípusok elkészítése után 1930-ban épült
meg a lengyel TK—3 jelű könnyű harckocsi (kis harckocsi), amelyből a czecho-
wice-i STW-gyár 1933-ig kb. 300 db-ot épített. Az 1 db 7,92 mm-es géppus-
kája, a felderítésre és a gyalogság támogatására is gyenge volt. A javított TKS
változat gyártásának megindítása után a változatlan alvázra jó néhány variáció
épült; pl. a vasúti kocsi keretbe szerelhető TK/TKS változat, továbbá a TK-
vontató típus, amely lánctalpas utánfutót kapott. A TKD, a TKW és a TKW—B
géppuskás, emelt tornyú típus volt; a C2P változat szállítójármű, a TKS—D
egy könnyű páncélvadász prototípusa volt, nyitott küzdőtérrel és mereven be-
épített löveggel. Ezek 1939 őszén korlátozott számban vagy csak prototípu-
sokként álltak készen, így háborús szerepük is korlátozott volt. • A bal oldali
rajz a TKS—D változatot ábrázolja.
EZÍ’ —
Harci súly Kezelők Teljes hossz Teljes szélesség Magasság Hasmagasság
2,43 Mp
2 fő
2,58 m
1,78 m
1,32 m
0,30 m
Motortípus Motorteljesítmény Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Árokáthidaló képesség
Ford A, 4 ütemű
40 LE
46 km/h
16,4 LE/Mp
0,56 kp/cma
1,0 m
Páncélzat Fegyverzet Hatótáv
3—8 mm-ig
1 db 7,92 mm gp.
200 km
150
10TP
Könnyű harckocsi
1936-ban a lengyelországi harckocsitervező iroda egy akkor korszerű, kerekeslánctalpas futóművel egyaránt üzemeltethető 10TP jelű vadászharckocsi tervezését kezdte meg. Az alapelveket az amerikai Christie harckocsiról vették át, de Bofors tornyot alkalmaztak, és egy amerikai Motor American de la Francé típusú 240 LE-s Otto-motort építettek a járműbe. Ez utóbbi teljesítménye nem bizonyult elegendőnek, ezért német Maybach 300 LE-s Otto-motorral cserélték ki. A nagygörgőket gumiperemmel burkolták, a lánc nélküli, kerekes menetnél az első nagy futógörgőt hajtották meg; a 2. és 3. emelhető, a 4. szintén meghajtott volt. A kezelők a lánctalpakat 10 perc alatt felszerelhették. A mechanikus tengelykapcsoló-rendszert hidraulikussal cserélték fel. Az 1938— 39-ben végrehajtott próbák megmutatták, hogy a prototípus-jármű túl bonyolult és drága konstrukció, ezért az erőfeszítéseket egy új lánctalpas, 14TP jelű könnyű harckocsi kidolgozására összpontosították. Ebből 1938—39-ben 1 prototípus épült meg. • A 14,0 Mp súlyú, 4 főnyi legénységű harckocsi 50 km/h sebességet ért el. Páncélzata alakilag megegyezett a korábbi 10TP járműével, de vastagsága 35—50 mm-re nőtt. Az újonnan beszerelt 300 LE-s V—12 Maybach típusú motort 4 előre-, 1 hátrameneti fokozatú váltóművel építették össze. 1938/39-ben megkezdték a 20/25TP jelű 22—25 Mp súlyúra tervezett közepes harckocsi építését, de a második világháború a fejlesztési munkákat megszakította.
Harci súly |
12,8 Mp |
Kezelők |
4 fő |
Teljes hossz |
5,40 m |
Teljes szélesség |
2,55 m |
Magasság |
2,20 m |
Has magasság |
0,40 m |
Motortípus Motorteljesítmény Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás
LENGYELORSZÁG
Maybach, V—12
300 LE
75, 111. 50 km/h
23,4 LE/Mp
0,47 kp/cm2
Páncélzat Fegyverzet
Hatótáv
8—20 mm-ig
- db 37 mm hk.lg.
- db 7,92 mm
8P-
210 km
151
MAGYARORSZÁG
38M TOLDI I
Könnyű harckocsi
A csepeli Weiss Manfréd-gyár már 1936-ban hozzákezdett a V3 és V4 (V=von- tató) fedőnevű könnyű harckocsik tervezéséhez és a prototípusok gyártásához. A típussal kapcsolatos túlzott követelmények, nevezetesen az, hogy lánc nélkül is üzemeljen és úszóképes legyen, a svéd Landsverk-gyár L—60 típusú könnyű harckocsijával szemben nem tették versenyképessé, így ezen licenc megvásárlására került sor; 38M Toldi I néven a MÁVAG- és a Ganz-gyárak gyártották. • Viszonylag jó fajlagos teljesítménye abból eredt, hogy az eredeti 145 LE-s svéd Scania-Vabis motor helyett a 155 LE-s, 8 hengeres német Büssing motort építették be; a harckocsi súlya ugyanakkor — a svéd 11,0 M p helyett — csak 8,5 Mp volt. Ez a fajlagos teljesítmény a későbbiekben — 1944-ben — a 40 mm-es ágyúval történő átépítés következtében romlott. • A harckocsi motorját, hajtóművét, futóművének lényeges elemeit import útján szerezték be, és ez az összesen mintegy 200 példány gyártását nagymértékben hátráltatta. A lengőkaros futómű torziós rugóinak sorozatos törése is sok problémát okozott. • A Toldi harckocsikat a közepes- és nehézharckocsi-századok között osztották szét, de feladatuk valójában csak felderítésre szorítkozott. • Az 1943. év kezdetétől 1944 áprilisáig 80 db-ot a 42M 40 mm-es löveggel láttak el; ezzel a jármű súlya 9,4 Mp-ra növekedett. Ennek a típusnak Toldi II (B40) jelzést adtak.
Harci súly
Kezelők
Teljes hossz
Teljes szélesség
Teljes magasság Hasmagasság Mellső/hátsó terepszög Motorteljesítmény Sebesség úton Fajlagos teljesítmény
8,5 Mp
3 fő
4,75 m
2,14 m
1,87 m
0,35 m 45/50°
155 LE
50 km/h
18,1 LE/Mp
Fajlagos talajnyomás Oldalstabilitás Árokáthidaló képesség G áz I ó kép esség Lépcsőmászó képesség Mászóképesség Lánctalpfelfekvési hossz Lánctalpszélesség Páncélzat
0,55 kp/cm2 25°
1,75 m
0,75 m
0,60 m 35°
2,70 m
0,29 m
5—7 mm, homlokfal 13 mm
Fegyverzet/lőszer- javadalmazás
Hatótáv
1 db 36M 20 mm n.pu./208 db
1 db 8 mm
Gebauer gp./2400db 200 km
152
39M CSABA
Felderítő páncélgépkocsi
A jármű a csepeli Weiss Manfréd-gyárban készült. Alapját az angol rendelésre szerkesztett AC II terepjáró alváz képezte. Az alváz korszerű kialakításával 1936-ban a külföldi rendelő figyelmét is felkeltette. • A csöalváz két végén csatlakozott a differenciálokhoz; mindkét tengely keresztlaprugós lengőtengely volt. • Az összkerék-hajtású és összkerék-kormányzású jármű meglehetősen bonyolult megoldása miatt a kormányzás igen nagy erőt kívánt; ezt két sebességfokozatú kormánygéppel oldották meg. • Az első, hazai célra készült típusnak 90 LE-s, fel ül vezérelt, 4 hengeres soros kialakítású motorja volt. A sorozatgyártásnál ezt nem alkalmazták, helyette a honvédségben már elterjedt 90 LE-s V—8-hengeres kölni Ford motort építették a járműbe. • A mindkét irányban 5—5 fokozattal rendelkező sebességváltó az akkori időknek megfelelően tolókerekes, nem szinkronizált kivitelben készült. • A páncélgépkocsinak mindkét irányban azonos kezelőelemekkel felszerelt vezetőhelyei voltak, bár a motor mellett elhelyezett hátra-vezetőülés meglehetősen szűk volt. • A felépítmény és a torony szegecselt, illetőleg csavarozott kivitelben készült. • 1943-tól a parancsnoki páncélgépkocsival együtt bizonyos, a gyakorlat megkívánta korszerűsítéseket hajtottak végre rajta. Az 1939-től 1944 tavaszáig elkészült mintegy 172 db Csaba páncélgépkocsi többsége a felderítő zászlóaljakhoz került.
Harci súly |
5,95 Mp |
Sebesség úton |
Kezelők |
4 fő |
Fajlagos teljesítmény |
Teljes hossz |
4,52 m |
Fajlagos talaj nyom ás |
Teljes szélesség |
2,10 m |
Oldalstabilitás |
Magasság |
2,33 m |
Árokáthidaló képesség |
Has magasság |
0,33 m |
Gázlóképesség |
Mellső/hátsó terepszög |
30/25° |
Lépcsőmászó képesség |
Tengely távolság |
3,0 m |
Mászóképesség |
Nyomtávolság |
1,70 m |
Páncélzat |
Motorteljesítmény |
90 LE |
MAGYARORSZÁG
85 km/h
15 LE/Mp
kb. 1,7 kp/cm2
kb. 30°
kb. 0,5 m
kb. 1,0 m
0,5 m
kb. 30°
9—13 mm
Fegyverzet/Iőszer- javadal mazás
Hatótáv
1 db 36M n.pu./200 db
1 db gp./
3000 db
1 db 31M gsz.
kb. 200 km
153
MAGYARORSZÁG
39M CSABA
Parancsnoki páncél gépkocsi
A 39M Csaba felderítő páncélgépkocsi rendszeresítése után alig egy évvel,
1940-ben a csepeli Weiss Manfréd-gyárban a Csaba alapján elkészült a parancs-
noki páncélgépkocsi. A páncéltest, a motor, a hajtómű és a futómű változatlan
maradt; az egységesítés érdekében a toronygyűrű átmérője szintén. • A lénye-
ges eltérés az volt, hogy a normál Csabának csak 1 db R—S-ös rádiókészüléke,
a parancsnoki típusnak 2 db R—4-es és R—5-ös készüléke volt. A megfelelő
rádió-összeköttetés érdekében rácsszerkezetű tetőantennát kapott, amelyet
az alsó helyzetből a felső üzemi helyzetig pneumatikusan lehetett emelni. •
A felderítő típusnál kisebb toronyba csak 1 db géppuskát építettek be. • A pa-
rancsnoki típus a felderítővel párhuzamosan készült. 1943-ban mindkettőnél
korszerűsítéseket vezettek be. Közülük a leglényegesebb az elektropneumati-
kus szervokormány, ami a terepen igen nehéz kormányzást megkönnyítette,
és ezzel a jármű manőverezőképessége lényegesen jobb lett. • Változások tör-
téntek a futóműnél is; itt a lengőtengeiyek acélöntésű házait és a bekötéseket
a tapasztalatok alapján megerősítették.
Harci súly |
5,85 Mp |
Sebesség úton |
85 km/h |
Fegyverzet/lőszer- |
|
Kezelők |
4 fő |
Fajlagos teljesítmény |
15,2 LE/Mp |
javadalmazás |
1 db gp./ |
Teljes hossz |
4,52 m |
Fajlagos talajnyomás |
kb. 1,6 kp/cm1 |
4000 db |
|
Teljes szélesség |
2,10 m |
Oldalstabilitás |
kb. 32° |
Hatótáv |
kb. 220 km |
Magasság |
2,80 m |
Árokáthidaló képesség |
kb. 0,5 m |
||
Has magasság |
0,33 m |
Gázlóképesség |
kb. 1,0 m |
||
Mellsö/hátsó terepszög |
30/25° |
Lépcsőmászó képesség |
0,5 m |
||
Tengely távolság |
3,0 m |
Mászóképesség |
kb. 30° |
||
Nyomtávolság |
1,70 m |
Páncélzat |
9—13 mm |
||
^54 Motorteljesítmény |
90 LE . |
40M NIMRÓD
Páncélvadász
A svéd konstrukció alapján, L—62 jelzéssel készült prototípusát 1939-ben mutatták be. A Toldi könnyű harckocsi elemeinek felhasználásával készült;az alváznak a 4 pár futógörgő helyett 5 pár futógörgője volt, ennek következtében
- bár a görgők kisebbek voltak — az alváz mintegy 0,5 m-rel hosszabb lett. • A felül nyitott, kúpos toronyban a 40 mm-es gépágyút helyezték el a toronnyal együtt forgó talapzaton. A gépágyú légi célok ellen is használható volt, mert a torony mellső kivágásának zárószerkezete ezt lehetővétette. • A típust 1940- ben rendszeresítették. Mint állandó tűzkész fegyvert, a gyorscsapatok páncél- és légvédelmi eszközeként alkalmazták. A MÁVAG-gyárban 1944-ig mintegy 140 példány készült el. • Mind a torony, mind pedig az alváz hegesztett kivitelben készült. A több mint 2 m átmérőjű kúpfelületű torony kialakítása a gyártás során nehézségeket okozott. • A futómű torziós rugói és lengőkarjai
- a Toldi típushoz hasonlóan — gyengéknek bizonyultak; sok meghibásodás fordult elő.
Harci súly |
10,5 Mp |
Sebesség úton |
Kezelők |
6 fő |
Fajlagos teljesítmény |
Teljes hossz |
5,32 m |
Fajlagos talaj nyom ás |
Teljes szélesség |
2,30 m |
Oldalstabilitás |
Magasság |
2,80 m |
Árokáthidaló képesség |
Hasmagasság |
0,35 m |
Gázlóképesség |
Mellső/hátsó terepszög |
45/50° |
Lépcsőmászó képesség |
Lánctalpfelfekvési hossz |
3,20 m |
Mászóképesség |
Lánctalpszélesség |
0,29 m |
Páncélzat |
Motorteljesítmény |
155 LE |
MAGYARORSZÁG
50 km/h 15,2 LE/Mp
0,57 kp/cm1
22° 2,0 m
0,75 m
0,60 m
35°
6—10 mm;
jmlokfal 13 mm
Fegyverzet
Hatótáv
1 db
40 mm lé.gá.
(150 db)
kb. 200 km
155
MAGYARORSZÁG
40M TÚRÁN
Közepes harckocsi
A harckocsi aT—21 típusú Skoda-licenc alapján épült. Rendszeresítésére 1940 őszén Túrán néven került sor. Kialakítása kevéssé korszerű, de bonyolult és költséges volt. A 45°-os V—8-hengeres motor forgattyústengelyét annak érdekében, hogy a szokásos siklócsapágy helyett hengergörgős csapágyakat alkalmazhassanak, tagonként szerelték össze. Ez a megoldás igen kényes gyártási feltételeket tett szükségessé. • A pneumatikusan működtetett sebességváltó 2×3 fokozatú, terhelés alatt kapcsolható bolygóműrendszerből állt. A hátsó lánckerék hajtott, de a mellső láncfeszítő kerék is fogazott volt, ezáltal 4 db fékezhető kereke volt. • A 8 pár futógörgőt laprugókkal megtámasztott himbarendszerbe ágyazták, a lépcsőmászó képesség növelése érdekében elöl te- kercsrugózású lökésgátló görgőket helyeztek el, alumíniumöntvény koszorúkkal. A futómű a kis görgők miatt igen kényes és költséges volt, a hátsó lánchajtás nem tette lehetővé a felül előrefutó lánc öntisztításának kihasználását. • A Weiss Manfréd-, a Magyar Vagon-, a Ganz- és a MÁVAG-gyárak 1944-ig — a nehéz Túrán- és Zrínyi- változatokat is beleértve — összesen mintegy 500 db-ot gyártottak.
Harci súly |
18,2 Mp |
Kezelők |
5 fő |
Teljes hossz |
5,50 m |
Teljes szélesség |
2,44 m |
Magasság |
2,30 m |
Hasmagasság |
0,38 m |
Mellső/hátsó terepszög |
40/35° |
Lánctalpfelfekvési hossz |
3,70 m |
Lánctalpszélesség |
0,42 m |
Motorteljesítmény |
260 LE |
Sebesség úton
Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Oldalstabilitás Arokáthidaló képesség Gázlóképesség Lépcsőmászó képesség Mászó képesség Páncélzat
47 km/h
14,3 LE/Mp
0,61 kp/cm2 45’
2,20 m
0,90 m
0,80 m 45’
13—25 mm,
50 mm
Fegyverzet/lőszer-
javadalmazás
Hatótáv
- db 41M
40 mm
Ig./IOI db
- db
34/40M
8 mm gp./3000 db
165 km
41M TÚRÁN
Nehéz harckocsi
Az 1941. év kezdetén már látható volt, hogy a Túrán harckocsiba épített 40 mm-es löveg számára a 40M Túrán harckocsi mozgékonysága nem megfelelő, futóműve elavult. A követelmény a nehéz harckocsi kialakítása lett. Ezt a már gyártásban levő közepes harckocsiból kellett kialakítani úgy, hogy a motorja, a futóműve és a toronygyűrű átmérője ne változzék meg. • így alakult ki a nehéz Túrán típus, amely csak a torony és a 75 mm-es ágyú alkalmazásában tért el a közepes harckocsitól. A nagyobb torony és a nagyobb űrméretű ágyú a harci súly mintegy 1,0 Mp-os növekedését jelentette, amely természetesen a fajlagos teljesítményre, a fajlagos talajnyomásra, a sebességre és az oldalstabilitásra is hatással volt. Mindezek a közepes típusú harckocsi mozgékonyságát hátrányosan befolyásolták. • A mintegy 130 db nehéz harckocsit a Weiss Manfréd-, a Ganz- és a Magyar Vagon-gyárak a közepes típussal párhuzamosan gyártották. • Néhány darabot — 2 db R—4 és R—5 rádióval felszerelve — parancsnoki harckocsi megjelöléssel alkalmaztak, és a parancsnoki Csaba páncélgépkocsi rácsantennájával szerelték fel őket. • A Túrán harckocsik 75 mm-es hosszú csövű löveggel való átalakítását és 8 mm-es lemezzel történő kötényezését is tervezték, ezekből azonban 1944 tavaszán csak 1 db kísérleti példány készült el.
Harci súly |
19,2 Mp |
Sebesség úton |
Kezelők |
5 fő |
Fajlagos teljesítmény |
Teljes hossz |
5,50 m |
Fajlagos talajnyomás |
Teljes szélesség |
2,44 m |
Oldalstabilitás |
Teljes magasság |
2,60 m |
Árokáthidaló képesség |
Hasmagasság |
0,45 m |
Gázlóképesség |
Mellső/hátsó terepszög |
40/35° |
Lépcsőmászó képesség |
Lánctalpfelfekvési hossz |
3,70 m |
Mászó képesség |
Lánctalpszélesség |
0,42 m |
|
Motorteljesítmény |
260 LE |
MAGYARORSZÁG
Páncélzat
45 km/h
13,5 LE/Mp
0,61 kp/cm1 40°
2,20 m
0,90 m
0,80 m 45°
Fegyverzet/lőszer- javadal mazás
Hatótáv
13—25 mm, homlok max. 60 mm
- db 41M
75 mm hk.á./80 db
- db 8 mm gp./3000 db 150 km
157
MAGYARORSZÁG
42M TOLDI II
Könnyű harckocsi
A Toldi harckocsik harci tapasztalatai alapján nyilvánvalóvá vált, hogy a jármű — elsősorban gyenge fegyverzete miatt — csak összekötő és felderítő feladatokra használható. Bár az akkori Haditechnikai Intézet megbízást adott egy korszerűbb változat kialakítására, nyilvánvalóvá lett, hogy annak nincs értelme. Ennél a mindenképpen irreális elképzelésnél a 40 mm-es lövegen kívül a páncélzat erősítésén túl a kormányrendszer megváltoztatását is feladatul szabták. • így más lehetőség nem volt, mint a még üzemképes Toldi könnyű harckocsik minimális befektetéssel történő átalakítása. A legjelentősebb feladat a 20 mm-es nehézpuska helyett a 40 mm-es löveg elhelyezése volt. • Az átalakítások eredményeképpen a harckocsi súlya 8,5 Mp-ról 9,4 Mp-ranövekedett. Ez a több mint 10%-os növekedés természetesen a fajlagos paraméterekre — a sebességre, a hatótávolságra stb. — kedvezőtlenül hatott. Végül is egy közepes űrméretű löveggel ellátott, de védettség szempontjából elégtelen harckocsi jött létre. 1944-ig a Ganz-gyár kereken 80 db-ot alakított át, de az átalakítás eredményeképpen az amúgy sem tökéletes futómű meghibásodásai szaporodtak.
Harci súly |
9,4 Mp |
Fajlagos teljesítmény |
16,5 LE/Mp |
Fegyverzet |
Kezelők |
3 fő |
Fajlagos talajnyomás |
0,61 kp/cm2 |
|
Teljes hossz |
4,75 m |
Oldalstabilitás |
25° |
|
Teljes szélesség |
2,14 m |
Árokáthidaló képesség |
1,75 m |
|
Magasság |
1,87 m |
Gázlóképesség |
0,75 m |
|
Mellső/hátsó terepszög |
45/50° |
Lépcsőmászó képesség |
0,60 m |
Hatótáv |
Lánctalpfelfekvési hossz |
2,70 m |
Mászóképesség |
35° |
|
Lánctalpszélesség |
0,29 m |
Páncélzat |
5—7 mm, |
|
Motorteljesítmény |
155 LE |
homlok |
||
Sebesség úton |
47 km/h |
13 mm |
- db 42M 40 mm lg.
- db
34/37M
8 mm gp.
190 km
43M ZRÍNYI II
Rohamlöveg
A rohamlöveg a Túrán családhoz tartozó típus. A motor és a hajtómű felhasználásával abban az időben korszerű, feltűnően alacsony, mozgékony jármű alakult ki. Az eredeti tervek szerint a 75 mm-es hosszú csövű ágyút tervezték beépíteni (Zrínyi l), mivel azonban a 10,5 cm tarack állt rendelkezésre, így ennek beépítésére került sor (Zrínyi II). A tarack hátrasi kiásnál a motortér a küzdőtér elválasztó falához annyira közel került, hogy a biztonság érdekében a tüzelésnél a töltőkezelő a szánon megfelelő helyen elhelyezett elektromos nyomógombot működtetett. A csapatpróbáját 1943 elején végezték. • Az osztott lőszer hátrányosnak bizonyult, szükség lett volna egyesített lőszerre. • A rohamlöveg törzse a Túrán családnak megfelelően szegecselt és csavarozott kivitelben készült. • A tervek szerint 1944-től a már említett 75 mm-es hosszú csövű, csőszájfékes löveg beépítését tervezték, de ebből a típusból 1944 elején csak egy kísérleti példány készült el, kötényezett kivitelben. • A Weiss Man- fréd-gyára Zrínyi II rohamlövegből 1944 júliusának végéig, a bombatámadások okozta súlyos sérüléséig kereken 60 db-ot készített el.
Harci súly |
21,5 Mp |
Sebesség úton |
Kezelők |
4 fő |
Fajlagos teljesítmény |
Teljes hossz |
5,90 m |
Fajlagos talajnyomás |
Teljes szélesség |
2,89 m |
Oldalstabilitás |
Teljes magasság |
1,90 m |
Árokáthidaló képesség |
Hasmagasság |
0,45 m |
Gázlóképesség |
Mellső/hátsó terepszög |
40/35’ |
Lépcsőmászó képesség |
Lánctalpfelfekvési hossz |
3,70 m |
Mászó képesség |
Lánctalpszélesség |
0,42 m |
|
Motorteljesítmény |
260 LE |
MAGYARORSZÁG
40 km/h |
Páncélzat |
13—25 mm |
12,1 LE/Mp |
homlok |
|
0,75 kp/cm1 |
75 mm |
|
45° |
Fegyverzet |
1 db |
2,20 m |
40/43 M |
|
0,90 m |
10,5 cm tar |
|
0,80 m |
.. |
(52 db) |
45° |
Hatótáv |
180 km |
159
MAGYARORSZÁG
44M TÚRÁN
Nehéz harckocsi
1943 elején a harctéri tapasztalatok alapján elhatározták, hogy a Túrán harckocsikat új, nagy teljesítményű löveggel látják el. A legnehezebben megvalósítható feltétel az volt, hogy a jelenlegi toronyba, nagyobb átalakítás nélkül, az új, nagyobb teljesítményű löveg beépíthető legyen. Ezen felül szükségessé vált a homlokpáncéllemezek minimálisan 80 mm vastagságra történő megerősítése (taipalása). • Ezt a típust már kötényezett kivitelben tervezték kialakítani. A legsúlyosabb feltétel — a változatlan torony — nem volt teljesíthető. Ezért a toronygyűrűre — a követelménynek megfelelően — új tornyot szerkesztettek. Lövegként a 43M 75 mm-es, hosszú csövű és csőszájfékes ágyút építették be. • Az új toronnyal készült járműből — a követelményeket teljesítve — 1944 elején 1 db prototípus készült el; kísérleti üzemelésére is sor került. A nagyobb torony, a nagyobb űrméretű löveg és a kötényezés súlya következtében — változatlan motorteljesítmény mellett — a fajlagos paraméterek tovább romlottak.
Harci súly |
21,0 Mp |
Kezelők |
5 fő |
Teljes hossz |
6,60 m |
Teljes szélesség |
|
(kötényezéssel) |
2,60 m |
Teljes magasság |
2,70 m |
Has magasság |
0,38 m |
Mellső/hátsó terepszög |
40/35° |
Lánctalpfelfekvési hossz |
3,43 m |
Lánctalpszélesség 160 |
0,42 m |
Motorteljesítmény |
260 LE |
Sebesség úton |
40 km/h |
Fajlagos teljesítmény |
12,4 LE/Mp |
Fajlagos talajnyomás |
0,78 kp/cma |
Oldalstabilitás |
kb. 40° |
Arokáthidaló képesség |
2,20 m |
Gázlóképesség |
0,90 m |
Lépcsőmászó képesség |
0,80 m |
Mászóképesség |
45° |
Páncélzat
Fegyverzet
Hatótáv
13—25 mm, homlok
80 mm
- db 43M
75 mm hk.á.
- db
30/40M 8 mm gp. (3000 db)
150 km
44M ZRÍNYI I
Rohamlöveg
A harctéri tapasztalatok alapján a Zrínyi rohamlövegbe is — a nehéz Túrán harckocsihoz hasonlóan — a 75 mm-es hosszú csövű, csőszájfékes harckocsi- löveget építették be. Ez a típus kötényezett kivitelben készült, a homloklemez vastagságát 100 mm-ben állapították meg. A rohamlöveget 1 példányban 1944 tavaszán a Weiss Manfréd-gyárban készítették el. A prototípus az akkor már gyártott rohamlöveg felhasználásával készült. • A menetpróbákra 1944 elején került sor, és ennél a típusnál is bebizonyosodott, hogy a súlynövekedés miatt a fajlagos paraméterek romlanak. Kivételt képezett az oldalstabilitás, amely az egyébként is igen korszerű, alacsony építés mellett ennél a típusnál kedvező volt. A gyár, az 1944. július 27-i bombázás után harckocsigyártásra már nem volt képes. Néhány — a csapatoknál levő— rohamlövegre a köténye- zést utólag felszerelték. • Említést érdemel, hogy a felszabadulás után a Ganz- gyárban talált 1 db Zrínyi alvázra épített mozgó daru hosszú évekig üzemelt.
Harci súly |
22,0 Mp |
Kezelők |
4 fő |
Teljes hossz |
7,60 m |
Teljes szélesség |
|
(kötényezéssel) |
3,00 m |
Teljes magasság |
1,90 m |
Hasmagasság |
0,38 m |
Mellső/hátsó terepszög |
40/35° |
Lánctalpfelfekvési hossz |
3,43 m |
Lánctalpszélesség |
0,42 m |
M otortel j esítmé ny Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Oldalstabilitás Árokáthidaló képesség Gázló képesség Lépcsőmászó képesség Mászóképesség
MAGYARORSZÁG
Páncélzat
260 LE
40 km/h
11,8 LE/Mp
0,78 kp/cm! 45°
2,20 m
0,90 m
0,80 m 45°
Fegyverzet
Hatótáv
13—25 mm homlok
100 mm
1 db 43M
75 mm hosszú csövű, csőszáj- fékes hk.á.
180 km
161