Skip to content

Poór István – Harckocsik ​és páncélozott járművek típuskönyve

Találatok: 27

333

HOLLANDIA

19,0 LE/Mp

0,70 kp/cm2 31°

  1. m

0,65 m

Fegyverzet

Hatótáv

1 db.TOW rak. indító 1 db 7,62 mm gp.

370 km

0,48 m

125

INDIAI KÖZTÁRSASÁG

126

Harci súly

Kezelők

Teljes hossz

Teljes szélesség

Magasság

Motortípus

Motor­teljesítmény

38,1 Mp

4 fő

7,29 m

3,17 m

2,54 m

Gén. Mot. 12 V — 71 T

Diesel

750 LE

Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Gázlóképesség

VIJAYATA

Közepes harckocsi

A brit Vickers Engineering Ltd. 1960 után — elsősorban a nemzetközösség országai számára — a szabványos 105 mm-es L7A2 löveg felhasználásával egy közepes harckocsit dolgozott ki. Az indiai Avadi Co. gyár (Madras) a licencet megvásárolta, és 1966-tól kezdődően az Mk 1 változatból az indiai fegyveres erők számára több mint 400 db-ot gyártott. 1972-ben az Mk 2 változatból Kuvaitnak szállítottak 50 db-ot. A brit vállalat a megerősített Mk 3 változatot is kidolgozta, gyártását 1977-től tervezték. • A közepes harckocsi az indiai— pakisztáni háborúban igen eredményesen szerepelt, felülmúlva a pakisztáni hadsereg vegyes amerikai, kínai, francia eredetű harckocsianyagát. • Felépí­tésén — a futómű, a torony elrendezésén és az oldalsó köténylemezeknél — érezhető a Centurion sorozat hatása. Lényegében a Centurion korszerűbb, könnyebb és mozgékonyabb változata.

53 km/h

19,2 LE/Mp

0,79 kp/cms

1,1 m

(2,23 ni előkészítve)

Fegyverzet/

lőszer-

javadalma-

zás 1 db 105 mm hk.lg./50 db

1 db 12,7 mm

párhuzamosított gp.

1 db 7,62 mm tető gp.

Hatótáv 480 km

BEN GURION

Nehéz harckocsi

1960—1974 között a brit gyártmányú Centurion Mk—3., —5., —6., —8. szé-

riákból több részletben megközelítően 800 db került Izraelbe. Itt az egységes

L7A3 típusú, 105 mm-es löveg és a Continental Co. V—12-es 750 LE-s léghűté-

ses Diesel-motor, valamint a Generál Electric gyártmányú hajtómű felhaszná-

lásával fokozatosan átépítették őket. Az oldalpáncélzattal, köténnyel is felsze-

relt jármű harci súlya — amely 1973 óta Ben Gurion néven szerepel — meg-

haladja az 51,5 Mp-ot. • Az átépítés során a nehéz, erős páncélzatú jármű se-

bességét 35 km/h-ról 43 km/h-ra növelték, hatótávolsága a korábbi benzinmo-

toros típussal szemben 400 km. Harcértékét az utólag felszerelt Hughes Co.

gyártmányú lézeres távmérő jelentősen fokozza. A régi típusokat fokozatosan

kivonják, és 155 mm-es önjáró lövegekké alakítják át. A PzH M—72 jelű, a

155 mm-es, forgótoronyba beépített löveg főbb jellemzői megegyeznek az

M—68/L—33 típusú önjáró lövegével. • Az átépítés jó példája annak, miként

lehet egy már korábban elavult haditechnikai eszközt viszonylag hosszú időn

át rendszerben tartani.

Harci súly

Kezelők

Teljes hossz

Teljes

szélesség

Magasság

Motortípus

Motor-

teljesítmény

54,0 Mp

4 fő

9,82 m

3,39 m

2,97 m

Continental, Diesel V—12,

AVDS—1790 2A

750 LE

Sebesség úton

Fajlagos

teljesítmény

Fajlagos talaj-

nyomás

Oldalstabilitás

Árokáthidaló

képesség

Lépcsőmászó

képesség

IZRAEL

43 km/h

Páncélzat

mint a Centurion

51—90—152 mm, 1973-tól

14,4 LE/Mp

 

előtétpáncélzat is.

 

Fegyverzet

1 db 105 mm hk.lg.

0,93 kp/cm2

 

L7A3 L/51

58°

 

1 db 7,62 mm gp.

1 db 7,62 mm kupolán

3,0 m

 

levő gp.

12 db ködvető

0,91 m

Hatótáv

350 km

127

IZRAEL

Harci súly Kezelők Teljes hossz

47,6—48,0 Mp

4 fő

8,68 m

Teljes szélesség 3,63 m Magasság 3,09 m

Hasmagasság 0,39 m

Motortípus

Continental, Diesel V—12,

léghűtéses

Motor­

Sebesség úton Fajlagos

telj esítmény Fajlagos talaj­nyomás Gázióképesség Páncélzat

teljesítmény 750 LE

128

M48A1 PATTON MÓD.

Közepes harckocsi

Az Egyesült Államokból nagyszámú régi típusú M48A1 harckocsit szállítottak Izraelnek. Itt saját üzemeikben sorozatosan átalakították őket, s a korszerűsí­tési program során — jóval alacsonyabb önköltség mellett — megközelítették az M60A1 és az —A3 harcértékét. A főbb módosítások: a régi M41 mintájú 90 mm-es lövegeta 105 mm-es brit licencű, szabványos L7A3 lövegre cserélték ki. Ez a célok leküzdésének valószínűségét lényegesen növelte, a lőszerkész­letet pedig 10%-kal csökkentette. A benzinmotort és hajtóművet az M60 szab­vány szerinti 750 LE-s Continental V—12 típusú Diesel-motorra és hajtóműre cserélték át, s több más M60 alkatrészt is beépítettek. A harcjármű méretei az M48 típussal megegyezőek, hatótávolsága több mint kétszeresére nőtt. Az erős páncélzatú, konzervatív konstrukciójú jármű az új távmérővel, tűzvezető be­rendezéssel, rádiókkal, légszűrő-berendezésekkel stb. még hosszú ideig szol­gálatban marad. Az 1973. októberi arab—izraeli háború hadműveleteiben már jelentős számú módosított jármű vett részt, s teljesítményük megközelíti az újonnan érkezett M60A1 típusokét.

50 km/h

  1. LE/Mp

0,84 kp/cm2

1,22 m

mint M48A2, de a löveg- pajzsnál megerősítve

Fegyverzet

Hatótáv

1 db 105 mm hk.lg. (L7A3) 1 db 7,62 mm gp.

1 db 7,62 mm torony gp.

400 km

ISHERMAN (M—4)

Közepes harckocsi

Az 1960-as évek előtt leszállított, még a háborús készletekből származó ame­rikai M4A1, A3 Sherman és Super Sherman (M50) közepes harckocsikat szol­gálati idejük meghosszabbítására Izraelben átépítették és korszerűsítették. A járművek 1967 után a tartalékos gépesített dandárok felszerelését képezték. A főbb átalakítások: a régi benzinmotor helyett 460 LE teljesítményű Cum- mings Diesel-motort, és 105 mm-es francia 1508 d. típusú löveget építettek be. A hozzátartozó löszerkészlet 55 db HE, HEAT és gyújtógránát volt. A Super Sherman változatba az AMX—13 könnyű harckocsiknál alkalmazott 75 mm-es francia löveget építettek be. A 105 mm-es lövegű változatból több mint 200 db készült, és egy 160 mm-es aknavető-hordozót is kialakítottak.

Harci súly

39,6 Mp

Kezelők

5 fő

Teljes hossz

5,93 m

Teljes szélesség

2,98 m

Magasság

2,92 m

Sebesség úton

45 km/h

Fajlagos teljesítmény

11,6 LE/Mp

Fajlagos talajnyomás

0,89 kp/cm=

Árokáthidaló képesség

2,29 m

Gázlóképesség

0,90 m

Lépcsőmászó képesség Mászóképesség

IZRAEL

Fegyverzet

0,86 m

31°

Hatótáv

  1. db 105 mm hk.lg.
  2. db 7,62 mm Browning gp. (elöl)

1 db 7,62 mm Browning gp. (torony)

240 km

129

IZRAEL

TI—67

Közepes harckocsi

Az 1967. júniusi és az 1973. októberi arab—izraeli háború harcai során több száz szovjet T—54 és T—55 típusú közepes harckocsi — részben eredeti, rész­ben sérült állapotban — az izraeli haderő zsákmánya lett. Ezeket átépítve 1972-től kezdve szolgálatba állították, és néhány páncélosezredet az elavult M4A1 Sherman és Super Sherman-ok helyett velük szereltek fel. A főbb módo­sítások a következők voltak: az eredeti 100 mm-es löveget a licencben gyártott brit L7A3 típusra, a géppuskákat az amerikai licenc alapján izraeli gyártású 7,62 mm-es űrméretűre cserélték ki. A rádió, az elektromos és a légkondicio­náló rendszert is kicserélték, s új tűzvezető rendszert, valamint távmérőt épí­tettek a harckocsiba. A motor és a hűtőrendszer kicserélése során az M60 harc­kocsik szabványos, 750 LE-s Diesel-motorját és hűtőjét építették be; ez az iz­raeli harckocsik standard motorja. A fényképen a toronygéppuska és az új rádióantennák jól láthatóak. • Az 1973. évi októberi hadműveletek után jelen­tős számú T—62 típusú, szovjet gyártmányú közepes harckocsi is izraeli kézbe került; átépítés után ezeket is szolgálatba állították. A közölt fényképen csak a saját L7A3 105 mm-es löveg és 7,62 mm-es géppuska beépítése látható, a jár­mű új típusjelét nem tették közzé.

Típusjel (alap) Harci súly Kezelők

Teljes hossz Teljes szélesség Magasság Hasmagasság Motortípus Motorteljesítmény Sebesség úton

TI—67/T—54

TI—67/T—55

35,0 Mp

4 fő

36,0 Mp

6,66 m

3,28 m

2,40 m

0,41 m

6,02 m

Continental, V—12, Diesel, léghűtéses (M60)

750 LE/2400 f/min

55 km/h

Fajlagos teljesítmény 21,4 LE/Mp

Fajlagos talajnyomás 0,82 kp/cm3 Árokáthidaló

képesség Fegyverzet

Hatótáv

2,73 m

20,8 LE/Mp

0,83 kp/cm3

2,67 m

1 db 105 mm hk.lg. (L7A3)

1 db 7,62 mm gp.

1 db 7,62 mm torony gp.

M—1919 A4

kb. 400 km, póttartályt nem használnak

130

MERKAVA Mk1

z Nehéz harckocsi

IZRAEL

Izraelben 1977. június 18-án mutatták be az új, hazai gyártású harckocsi első példányát; ún. előszériája 1977 őszéig 40 db-ot tett ki. Fejlesztési alapként részben a brit Chieftain nehéz harckocsit használták fel, amelyet Izraelben 1968—70-ben alapos csapatpróbának vetettek alá. Nem vásárolták meg, mert a sivatagi harcra nem bizonyult kellően alkalmasnak. Az új harckocsi súlya 56,0—58,0 Mp, legénysége 4 fő, motorja az amerikai M60A3-hoz kidolgozott 900 LE-s Teledyne-Continental Diesel—V—12 léghűtéses motor. Fegyverzete 1 db 105 mm-es harckocsilöveg, brit licenc alapján izraeli gyártású. A harc­jármű kialakításának fő újdonsága az előre helyezett motor-hajtőműegység, valamint az előtét- és az oldalpáncélozás a testen és a tornyon. Hátul ajtaja van, amelyen keresztül a 4 főnyi legénység a járművet gyorsan elhagyhatja. Az előre helyezett motortér miatt a vezető és a torony hátrább került; a hátra­nyúló küzdőtérben jóval nagyobb lőszerkészlet, helyette esetenként 9 teljes fegyverzetű lövész vagy 6 fekvő sebesült szállítható. Ez az első olyan harckocsi, amely lövészek szállítását is végezheti. A toronyban lézeres távmérő, balliszti­kai számítógép és légvédelmi géppuska is van. A későbbi Mk2 változat gyár­tását már új, 130 vagy 120 mm-es harckocsilöveggel, hidropneumatikus rugó­zással és 1000 LE teljesítményt elérő 2 db Boeing—550 típusú gázturbinával ter­vezték.

Harci súly

Kezelők/szállított lövészek

Motortípus

Motorteljesítmény Fajlagos teljesítmény

56,0—58,0 Mp

4/9 fő

AVOS—1790—7A;

V—12 Diesel, léghűtéses 900 LE/2400 f/min 16,0—16,5 LE/Mp

Fegyverzet/lőszer- ja vadai mazás

  1. db 105 mm hk.lg./62 db gr.
  2. db 7,62 mm gp.

További adatok nem ismeretesek

131

o

Az izraeli gépesített dandárok egyik régi sorozatú amerikai M2 Half Track lövészpáncélosa; még második világháborús gyártás.

Az 1967-ben nagy számban zsákmányolt BTR—152 lövész­páncélos Diesel-motorral átépített, módosított változata.

Centurion Mk. 5. harckocsik 105 mm-es licenc izraeli löveggel és oldalköténnyel felszerelt változatai 1967-ben. A löveg hatá­sos lötávolsága az eredeti változat kétszeresére emelkedett.

Az izraeli átépítésű Centurion Mk. 8. harckocsi 1973-ban a Golan-fennsikon. A 750 LE-s amerikai léghűtéses Diesel-mo- tor-hajtómű rendszer a hatótávolságát és manöverezöképes- ségét a háromszorosára növelte.

A régi típusú Sherman M4 harckocsialvázra épített 155 mm-es izraeli önjáró löveg tűzharcban 1970 tavaszán.

132

TYPE —95 HAGO

Könnyű harckocsi

JAPÁN

A japán császári hadsereg 1930-ban állította fel első motorizált hadtestét, s na­gyobbrészt a régi Type—89 könnyű és Type—92 nehéz harckocsikkal szerelte fel. Az 1933. évi hadműveletek során gyengeségeik megmutatkoztak. • A köny- nyű kategóriában 1932-ben készült el a Type—92 jelű harckocsi, ennek fegy­verzete csak géppuskákból állt; a korszerűbb, 4 futógörgős típus kidolgozását is megkezdték. Ez utóbbiba a korábbi Type—89—B harckocsi 110 LE-s Diesel­motorját építették be. A cél a 40 km/h sebesség és a nagyobb tűzerő elérése volt. • A torony tipikusan japán, zongora alakú. • Az új Type—95 harckocsit a Mitsubishi cég 1934-ben készítette el. Az előirányzott súlyt fél Mp-dal túl­lépte, de egyéb jellemzői jók voltak. 1934—35-ben a zord időjárású Eszak-Man- dzsúriában próbálták ki, s néhány módosítással megkezdték sorozatgyártását. Elsőként a régi Type—92 harckocsikat váltották fel vele. 1938-tól erősített változatát, a Type—98 járművet Keszi néven gyártották; a kisebb súlyú jármű hatótávolságát megnövelték. Az eredeti 37 mm-es lövedék kezdősebessége 575 m/s, az erősített változaté 675 m/s volt. Magasságát 0,5 m-rel csökkentet­ték, sebességét 50 km/h-ra növelték. Motorja 6-hengeres, léghűtéses Diesel­motor, 130 LE-vel. További eltérések: az alvázon 4 helyett 6 futógörgőt alkal­maztak, a géppuskát a vezető mellől a toronyba helyezték át. Felderítő és könnyű harckocsiként az egész második világháborút végigharcolta.

H arci súly

Kezelők

Teljes hossz

Teljes szélesség

Magasság

7,4 Mp

3 fő

4,3 m

2,07 m

2,28 m

Diesel, léghűtéses

120 LE

40 km/h

16,2 LE/Mp
2,0 m

Páncélzat Fegyverzet

Hatótáv

12 mm-ig

1 db 37 mm hk.lg.

1 db 7,7 mm gp.

250 km

Motortípus

Motorteljesítmény

Sebesség úton

Fajlagos teljesítmény

Árokáthidaló képesség

133

JAPÁN

TYPE —4 CHITO

Közepes harckocsi

A még a második világháború előtt tervezett japán Type—1 Chiha és Type—3 Chihu közepes harckocsik a csendes-óceáni szigeteken vívott csatákban mind a tűzerő, mind a páncélzat tekintetében az amerikai típusokkal szemben messze alulmaradtak. Ennek ellensúlyozására — az átadott német Pz.Kpfw—III.- és —IV.-dokumentációk felhasználásával — erősebb típusok építését rendelték el. A fejlesztés az erősebb, hosszú csövű harckocsilöveg, a hosszított erős futó­mű és erős Diesel-motor beépítésével jellemezhető; ennek arányában a pán­célzatot is erősítették. A fő cél a 75 mm-es légvédelmi löveg beépítése volt, de egy 88 mm-es L/38 légvédelmi löveggel is kísérleteztek. A harckocsik gyártását 1944 végén kezdték meg, de a csataterekre már nem jutottak el; Japán védel­mére tartalékolták. • A második világháború legjobb japán harckocsija volt. • Erősített változata, a Type—5 Chiri 1944-ben csak prototípusként készült el. Ennél az alvázat meghosszabbították, és a futógörgők számát 8-ra növelték; a 37,0 Mp-os jármű meghajtását egy német licenc alapján készült BMW 550 LE-s Diesel-motor végezte volna. • A toronyban levő 75 mm-es harckocsi­löveg fő fegyverzet mellett a homlokpáncélba 37 mm-es gyalogsági ágyút épí­tettek. Érdekességként megemlíthető, hogy a Type—88 L/38-as légvédelmi löveg lövedékének kezdősebessége viszonylag alacsony, 720 m/s volt; a hiányzó Diesel-motor helyett BMW repülőgépmotor beépítését tervezték, de meg­valósítására nem került sor. (A fényképen a Type—3, a vázlaton a Type—4 harckocsitípus látható.)

Harci súly Kezelők Teljes hossz Teljes szélesség Magasság Motortípus

30,0 Mp

5 fő

6,34 m

2,87 m

2,87 m

Type—4; V—12 Diesel

Motorteljesítmény Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Árokáthidaló képesség

400 LE

45 km/h

13,3 LE/Mp

3,0 m

Páncélzat Fegyverzet

Hatótáv

75 mm-ig

  1. db 75 mm hk.lg.
  2. db 7,7 mm gp.

250 km

136

SS—4

Vadászpáncélos

Japánnak a második világháború után épített első harckocsitípusa az SS-soro- zatú vadászpáncélos volt; könnyű páncélzatú, igen alacsony járműként készült. Az SS—1 prototípust 1956-ban a Komatsu M. Co., az SS—2-t 1957-ben a Mitsu­bishi N. H. J. Ltd. építette. Az ezeknél szerzett tapasztalatok alapján épült az SS—3, amelynek alvázát 1 db futógörgővel megnövelték és 3 db vezetőgörgőt is kapott. A fő fegyverzet 2 db 105 mm-es HSN löveg volt, amelyeket utóbb új, 106 mm-esre cseréltek ki; 360°-ban körben forgó tornyot kapott, a motor — a korábbi mellső elhelyezés helyett — hátra került. • Az alacsony, könnyű, gyors járművet főleg a gyalogság támogatására szánták. Az amerikai M—50 On- tos, a francia Hotchkiss stb. HSN fegyverzetű járművekhez hasonló kategória. Hátrányos tulajdonsága a HSN löveg nagy láng- és füstképződése és a lőszer külső betöltése. A 106 mm-es HSN lövegek 800—1500 m-ig hatásosak, az iker- löveg magasságban emelhető és forgatható, így a körtüzelés megoldott. Az ikerlöveget menetben leeresztett helyzetben rögzítik, így a jármű magassága minimális. • Sorozatgyártását SS—4 néven 1960-ban kezdték meg, s ennek so­rán az ikerlövegek felett egy belövőgéppuskát is elhelyeztek. A típus a HSN lövegek alkalmazási korlátái miatt elavult, a gyártását 1965 után leállították. Szerepét a korszerűbb páncélvadásztípusok és irányított páncéltörő rakéták vették át.

Harci súly

Kezelők

Teljes hossz

Teljes szélesség

Magasság

Hasmagasság

Motortípus

Motorteljesítmény

Sebesség úton

7,8 Mp

3 fő

4,20 m

2,23 m

1,38 m

0,35 m

Diesel—4 heng.

léghűtéses

120 LE

kb. 55 km/h

Fajlagos teljesítmény

Fajlagos talajnyomás

Árokáthidaló képesség

Gázlóképesség

Lépcsőmászó képesség

Páncélzat

JAPÁN

Fegyverzet

  1. LE/Mp 0,75 kp/cm!

1,8 m

1,0 m

0,55 m

  1. mm-ig

Hatótáv

2 db 106 mm HSN lg.

1 db 12,7 mm 8P-

150 km

137

JAPÁN

TYPE—61 Közepes harckocsi

A japán önvédelmi fegyveres erőknél a kifejlesztés 1950 utáni első időszakában amerikai építésű harcjárműveket rendszeresítettek. A háború utáni első saját tervezésű közepes harckocsi két prototípusát a hazai viszonyok figyelembe­vételével 1957-re dolgozták ki. A kiinduló bázis az amerikai M48 közepes harc­kocsi volt, de az 1945 előtti Type—97 és Type—1 közepes harckocsik tapaszta­latait is felhasználták. Az alapvető célkitűzés az M48-nál könnyebb, gyorsabb, jobban manőverező harckocsi kifejlesztése volt, amely jobban alkalmazkodik a japán kezelőszemélyzet ergonómiai képességeihez, mint az amerikai jármű­vek. A kisebb súlyt a japán hidak, vasutak kisebb átbocsátóképessége is indo­kolta. • Sorozatgyártása 1960-ban indult meg, s ennek során több száz példány épült meg. V—12 Diesel-motorjának megoldása már korszerűbb volt, mintáz amerikai M48-é, s a 90 mm-es japán gyártmányú csőszájfékes löveg ez utóbbi­nak tűzerejét elérte. A tűzvezetést egy méteres bázisú optikai távmérő segít­ségével végezték. Víz alatti átkelésre nem volt alkalmas, ABV védelme gyenge volt, ezek fejlesztését az alapcélkitűzés nem írta elő. Passzív rendszerű infra­vörös éjjellátó műszereket utólag szereltek fel rá. További változatai a Type—67 hídvető, a Type—70 műszaki mentő és Type—67 utász-műszaki harckocsi.

138

Harci súly Kezelők Teljes hossz Teljes szélesség Magasság Hasmagasság Motortípus

Motorteljesítmény

35,0 Mp

4 fő

6,30 m

2,95 m

2,49 m

0,4 m

Mitsubishi 12 HM 21

WTV—12 Diesel,

léghűtéses

600 LE/2100 f/min

Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Páncélzat

45 km/h

17,5 LE/Mp

0,95 kp/cm1

75 mm-ig

Fegyverzet

Hatótáv

1 db 90 mm hk.lg.

1 db 12,7 mm n.gp.

1 db 7,62 párhuzamosított gp. 200 km

STB—3

Közepes harckocsi

JAPÁN

Az 1950-es években tervezett és gyártott Type—61 közepes harckocsikat az STB jelű sorozat váltotta fel. Fejlesztését 1962-ben kezdték meg, és 1968/69-re az STB—1 prototípusa megépült. Ebben több korszerű irányzat elvét egyesí­tették. így a viszonylag vékony páncélozású harckocsiba brit licenc felhasználá­sával L7A3 jelű 105 mm-es harckocsilöveget építettek be. Kedvező teljesít­mény- és súlyviszonyokat értek el nála, amelyet a hidropneumatikus rugózás egészített ki. Mindez a hasmagasság 0,6—0,2 m között történő csökkentését tette lehetővé. A tűzvezetést lövegstabilizátor, lézeres távolságmérő, fedélzeti számítógép és éjjellátó berendezés segíti; ABV védelme is megfelelő. Ilyen technikai rendszerek együttvéve csak kevés korszerű harckocsin találhatók meg. A Mitsubishi H. J. L. cég által gyártott harckocsi légzőcsővel víz alatti át­kelésre alkalmas. • A sorozatban gyártott STB—2 és —3 jelű változatai kerül­tek a japán fegyveres erőkhöz. Ezeket az előrészen felkapcsolható tolólappal és 6 db ködvetővel is felszerelték. • Ugyanezen az alvázon egy 155 mm-es ön­járó löveg kifejlesztése is folyamatban van PhZ 155, Type—75 típusjellel. A 10-hengeres, mindenevő, léghűtéses Diesel V—motor furata 135 mm; lökete 150 mm; 25 LE-s indítómotorral is ellátták. Súlya a hajtóművel együtt 2,0 Mp, a differenciálműnek 6 előre-, 1 hátrameneti fokozata van.

Harci súly Kezelők Teljes hossz Teljes szélesség

Magasság Has magasság

38,0 Mp

4 fő

6,60 m

  1. m
  2. m

0,2—0,6 m között

Motortípus

Mitsubishi 102 Type 21 WT 10 heng. 2 ütemű Diesel

Motor­teljesítmény Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talaj­nyomás Árokáthidaló képesség

720 LE/2200 f/min

53 km/h

  1. LE/Mp

0,86 kp/cm1

  1. m

Lépcsőmászó képesség Fegyverzet

Hatótáv

1,0 m

1 db 105 mm L7A3 hk.lg.

1 db 12,7 mm lé.gp.

1 db 7,62 mm gp.

500—600 km

139


JAPÁN

Típusjel

SUB—1

SUB

Harci súly

13,0 Mp

13,5 F

Kezelők/szállított

   

lövészek

 

2/10 fő

Teljes hossz

5,50 m

5,60

Teljes szélesség

2,40 m

2,80

Magasság

1,50 m

1,70

Hasmagasság

 

0,40 m

Motortipus

 

Diesel V—8

Motorteljesítmény

300 LE/2600 f/min

E E E

140

SUB—1, SUB—2

Lövészpáncélos

A SUB—1 és a SUB—2 jelű járművek a japán szárazföldi haderő hazai gyártású páncélosjármű-típusainak sorában a lövészpáncélosok második generációját képezik; Type—73 MICV jelzéssel is ismeretesek. A gyártó cég, a Mitsubishi He. Ind. Ltd. hosszabb fejlesztő munka után az új szerkezeti elemek kipróbálá­sára egy átmeneti Type—70 járművet alakított ki, majd a tapasztalatok alapján elkészítette a Type—73 alaptípust, amely a korábban rendszeresített Type—60- at váltja majd fel. Ez a típus a japán fegyveres erőknél az amerikai M113 megfe­lelője volt. A japán út- és hídviszonyok, az ázsiai éghajlat könnyű és korrózió­álló páncélzatot követelt, így az alumínium páncélzat mellett döntöttek, amely az úszóképesség megvalósítását is megkönnyítette. Két fő típust alakítottak ki. A SUB—1 fegyverzete elöl 1 db 7,62 mm-es géppuska, a kupola mellett 1 db 12,7 mm-es nehéz géppuska és oldalt 6 db ködvető. A SUB—2 típusnál a to­ronyba 1 db 12,7 mm-es nehéz géppuskát, oldalt 3—3 db ködvetőt építettek be. Mindegyik változatnál gondoskodnak az ABV védelemről; komplett infra­vörös műszerezéssel is ellátták. Több változata — aknavető-hordozó, parancs­noki, szállító, rádiós stb. jármű — a fejlesztés stádiumában van. Az 1980-ig terjedő időszakban a régi M113 és Type—60 típusok felváltását tervezik vele.

Sebesség úton/vízen

Fajlagos teljesítmény

Mászóképesség

Fegyverzet

Hatótáv

65/8 km/h 60/8 km/h

  1. LE/Mp 22,2 LE/Mp

31°

1 db 12,7 mm gp.

1 db 7,62 mm gp.

6 db ködvető

200 km

T—34 (mód.)

Közepes harckocsi

A fejlődő jugoszláv hadiipar az 1950-es években egy ideig a szovjet T—34/85 típusú közepes harckocsi módosított típusát gyártotta. Az eltérés a jugoszláv tervezésű csőszájfékkel ellátott lövegben és az öntött torony alakjában volt. A deszant számára több kapaszkodót, valamint hajtóanyag-póttartályt szerel­tek fel. Az L/51,5 85 mm-es löveg páncéltörő gránátjának kezdősebessége 792 m/s volt. A harckocsi egyéb harcászati-technikai adatai az eredeti szovjet típussal megegyeztek. Kezelők száma 4 fő, kiegészítő fegyverzet 2 db 7,62 mm-es géppuska.

Harci súly Kezelők

Teljes hossz

Teljes szélesség Magasság Hasmagasság Motortípus Motorteljesítmény Sebesség úton Fajlagos teljesítmény

31,5—32,3 Mp

4 fő

7,94 m

2,99 m

2,68 m

0,32 m

V—2—34 Diesel

500 LE/1800 f/min 51,0—53,0 km/h

15,6 LE/Mp

Fajlagos talajnyomás Oldalstabilitás Arokáthidaló képesség j Gázlóképesség Lépcsőmászó képesség ‘ Páncélzat

JUGOSZLÁVIA

0,78 kp/cm1 30°

mint T—34/85

45—90 mm

Fegyverzet/lőszer- j a vadai mazás

1 db 85 mm L/51,5 pct.lg. (kb. 55 db)

1 db 7,62 mm gp./1953 db

141

JUGOSZLÁVIA

További adatok

Harci súly

9,1S—9,5 Mp

Kezelők/szállított lövészek

1/9 fő

Teljes hossz

4,45 m

Teljes szélesség

2,70 m

Magasság

2,35 m

Motortípus

Diesel

Fegyverzet

1 db

12,7 mm n.gp.

142

M—590

Lövészpáncélos

Jugoszlávia első saját fejlesztésű és építésű lövészpáncélosának tervezését 1956-ban kezdték meg. Felépítésére az 1950-es évek felfogása a jellemző; első ízben 1961-ben jelent meg. • A viszonylag magas páncéltestű, zömök jármű kisgörgős, keskeny lánctalpon mozog. A lövészek oldalt kialakított lőréseken át tüzelhetnek. Fegyverzete 1 db, a tetőre felerősített 12,7 mm-es nehézgép­puska torony nélkül.

nem ismeretesek

M—980

Lövészpáncélos

JUGOSZLÁVIA

Az új típusú lövészpáncélos első ízben az 1975. május 1-i belgrádi katonai felvo­nuláson jelent meg. Felépítése a szovjet BMP—1-hez hasonlít, de könnyebb annál. Nagysága, tűzereje a francia AMX—10P és a BMP—1 között van, futó­művén öt közepes görgővel készült; a felső láncág burkolt a vízben történő haladáshoz. Elődje, az M—590 (M—60) típus szintén hazai gyártmány. A test jobb oldalán beépített motor Snecma-Saviem francia V—8 Diesel-licenc; lö­kettérfogata 8200 cm’. A vezető és a kocsiparancsnok egyaránt a bal oldalon ül. A szállított lövészek közül mindkét oldalon 3—3 fő tüzelhet, a hátsó részen két kifelé nyíló ajtó van, szintén lőréssel. A lapos felépítés és az ala­csony forgótorony növeli a jármű harcértékét. Érdekessége, hogy a tornyon elhelyezett kettős rakétaindító sín lépcsősen helyezkedik el. Erről indítják a 3000 m-es lőtávolságú AT—3 (Sagger) jelű irányított páncéltörő rakétát. A torony belsejében még 2—4 db tartalék rakétát szállít.

Harci súly Kezelők/szállított lövészek

Teljes hossz Teljes szélesség Magasság

12,0 Mp

3/8

6,25 m

2,85 m

1,73/2,16 m

Motortípus

Motorteljesítmény Sebesség úton/vízen Fajlagos teljesítmény

Saviem HS—115—2

Diesel V—8

276 LE/3000 f/min 70/8 km/h

23,0 LE/Mp

Fegyverzet/lőszer-

javadalmazás

Hatótáv

1 db 20 mm

MK.HS—804 gá./50 db

  1. db 7,92 mm gp.

MG53

  1. db AT—3 Sagger pct.rak./2—4 db 500 km

143


KANADA

Harci súly

30,0 Mp

Kezelők

4 fő

Teljes hossz

5,69 m

Teljes szélesség

2,82 m

Magasság

2,64 m

Motortípus

Ottó

Motorteljesítmény

400 LE

Sebesség úton

40 km/h

Fajlagos teljesítmény

13,3 LE/Mp

Fegyverzet

144

RAM —III

Közepes harckocsi

A második világháború éveiben a kanadai hadi- és gépipar — elsősorban a brit hadsereg szükségleteinek kielégítésére — teljesen bekapcsolódott a hadi­anyaggyártásba. Ennek során erős amerikai hatás érvényesült, legtöbbször . licenc alapján gyártottak fegyvereket. A jól bevált amerikai M4 Sherman alváz fel használásával 1942-ben alakították ki a Ram—I jelű harckocsit, 40 mm-es harckocsilöveggel és kissé eltérő toronnyal. A vezető mellé géppuskatornyot, a páncéltest közepén, a torony alatt mindkét oldalon ajtót építettek be. • Az

  1. ben végzett csapatpróbák után alakították ki az erősített Ram—II típust S7 mm-es harckocsilöveggel és módosított géppuskákkal. Sorozatgyártására nem került sor, mivel a normál Sherman típusok olcsóbbak és jobb teljesít­ményűek voltak. Azonos alvázon épült a Ram (O. P. Tank) parancsnoki harc­kocsi és Skink jelű légvédelmi páncélos 4 db 20 mm-es gépágyúval; ez utóbbi nagy számban épült. A parancsnoki harckocsit imitált fa löveggel látták el, csak a géppuskái működtek; a Ram-Kangaroo nevű lövészpáncélos-változat
  2. tól került a gépesített zászlóaljakhoz. Ez utóbbinak oldalajtói nem voltak. A fő méret- és teljesítményadatai a Sherman alaptípusokkal megegyezik.
  3. db 40 mm

     

    hk.lg.

  4. db gp.

További adatok nem ismeretesek

T—59 Közepes harckocsi

A kínai harckocsigyártás szovjet technikai segítséggel 1950 után fejlődött ki. Ennek keretében Mukden körzetében két nagy üzemet építettek. A gyártott első típus a szovjet T—54 közepes harckocsi módosított változata volt; 1963- tól kezdve T—59 típusjellel korszerűsített változatát gyártották. Az alapválto­zattal szembeni fő eltérések: a beépített lövegstabilizátor, az infravörös látó- és célzóberendezés, valamint a toronykupolán elhelyezett 14,5 mm-es nehéz géppuska. Egyéb adatai a szovjet T—54 típusával megegyezőek. Az erősített változatból 1966 után jelentősebb mennyiséget szállítottak Pakisztánnak. Brit adatok szerint az 1960-as évek elejéig mintegy 3000 db-ot készítettek.

T—60


Üszóharckocsi

A szovjet PT—76 úszóharckocsit a kínai haderőben nagyobb számban alkalmaz­ták; 1956-tól kezdve licenc alapján gyártották. Erősített változata már kínai gyártású, 6-futógörgös alvázzal. Ennél a T—59 közepes harckocsi tornyát 1 db 85 mm-es csőszájfékes löveggel és 1 db 7,62 mm-es párhuzamosított géppuská­val szerelték fel. Egy további 7,62 mm-es légvédelmi géppuska is felszerelhető a toronyra. A növekedett súly ellenére is úszóképes maradt, az alaptípushoz képest a tűzerő jelentősen emelkedett. A harckocsit a Kínai Népköztársaság haderején kívül a Vietnami Demokratikus Köztársaság, Pakisztán és Tanzánia részére is szállították.

KÍNAI NÉPKÖZTÁRSASÁG

145

KÍNAI NÉPKÖZTÁRSASÁG

146

T—62

Úszóharckocsi

A már teljesen kínai gyártású, 5 futógörgős harckocsi a T—59 kisebb méretű változata, összsúlya kb. 21,0 Mp, fegyverzete 1 db 85 mm-es löveg és 1 db 7,62 mm-es párhuzamosított géppuska. Egyszerűbb, vékony páncélzatú harc­kocsiként hozták létre, amely viszonylag olcsón és közepes ipari berendezések­kel is gyártható. A kínai haderőn kívül Albánia és Szudán részére szállították.

T—63


Könnyű harckocsi

A rendelkezésre álló adatok szerint 5 db kis méretű futó- és 4 db támasztó­görgős futóműve van, fegyverzete 85 mm-es löveg. Egyéb adatai nem ismere­tesek.

TYPE—55

Lővészpáncélos

A Kínai Népköztársaság első kerekes lövészpáncélosa, a szovjet BTR—40 kínai építésű változata, méret- és teljesítményadatai a szovjet típuséval megegyez­nek.

TYPE—56


Lövészpáncélos

A szovjet BTR—152 kerekes lövészpáncélos kínai építésű változata. Adatai, jellemzői az eredeti szovjet járműével megegyeznek. Alváza 3×3 kerekes.


M —1967 (vagy M —1970)


Lövészpáncélos

Az első teljesen kínai tervezésű és fejlesztésű lövészpáncélos. A T—60 jelzésű könnyű harckocsi bázisára — alvázára és futóművére — épült. Összsúlya kb. 10,0 M p, fegyverzete 1 db 12,7 mm-es nehéz géppuska, valamint a szállított 10 lövész fegyverzete. A kínai haderőn kívül a tanzániai hadsereg használja.

KÍNAI NÉPKÖZTÁRSASÁG

147


LENGYELORSZÁG

Harci súly

Kezelők

Teljes hossz

Teljes

szélesség

Magasság

Has magasság

Motortípus

Motor-

teljesítmény

  1. Mp

2,56 m

1,76 m

1,33 m

0,33 m

Polski Fiat AC—122, Ottó

42 LE/2600 f/min

Sebesség úton

Fajlagos

teljesítmény

Fajlagos talaj-

nyomás

Árokáthidaló

képesség

Lépcsőmászó

képesség

Mászóképesség

148

TKS Könnyű harckocsi

Lengyelország 1929-ben megvásárolta a brit Vickers Carden—Lloyd fegyver­hordozó jármű licencét; ez képezte az olasz Ansaldo kis harckocsi alapját is. Ebben az időszakban az európai államok azon törekvésükben, hogy minden­áron páncélos fegyvernemet hozzanak létre, sorozatban gyártottak és alkal­maztak kis harckocsikat. A Vickers jármű csak géppuska hordozására volt al­kalmas, komoly védőpáncélzata nem volt. Néhány eredeti példány megvásár­lása után 1930-ban elkészült a TK—1 és TK—2 prototípus, majd ezek alapján a TK—3 szériapéldányok. A gyártást 1933-tól a varsói Ursus traktorgyár vé­gezte, és a korszerűsített TK—3-ból TKS néven 1939-ig összesen kb. 390 db épült. Más adat szerint összesen 574 db TK—3 és TKS készült, és 21 harcko­csizó századot egyenként 13—18 db járművel láttak el. Ezenkívül a harckocsi- magasabhegységek kaptak egy-egy 13—16 járműves felderítő egységet. Az azo­nos alvázon a korszerűsített változatok TKW, TKF, TKS—D jelzéssel készül­tek. A 20 mm-es gépágyúval átfegyverzett tűzerősebb változat tervei is készen álltak, és a TK—3 és a TKS szériák velük történő átalakítását 1940 tavaszára tervezték, de ezt a háború megakadályozta. Ebből a változatból csak néhány tucat épült meg. A Hotchkiss fegyverzetű, kétszemélyes járműveket elsősor­ban felderítő és könnyűharckocsi-feladatkörben alkalmazták, de az 1939. évi hadműveletekben a tűzerősebb német harckocsikkal szemben lényeges ered­ményeket nem értek el.

40 km/h

15,5 LE/Mp

0,42 kp/cm2

1,0 m

Páncélzat 3—10 mm

Fegyverzet/

lőszer-

javadalmazás 1 db 7,92 mm gp./2000 db

Wz25

vagy

1 db 20 mm gá./250 db

Hatótáv 180 km

7TP

Könnyű harckocsi

Lengyelország 1931-ben megvásárolta a brit Vickers—E típusú könnyű harc­kocsi egy példányát a licencgyártás jogával együtt. Az eredeti E jelű konstruk­cióból 1932-től 50 db-ot vettek meg. Ezek kétféle toronykialakítással épültek, vagy 2 db géppuska, vagy 1 db 47 mm-es kis kaliberhosszú löveg és 1 db gép­puska kialakítással. Súlyuk 7,2 Mp, páncélzatuk 5—13 mm volt, 92 LE-s Sid- deley-motor meghajtással, a hatótáv 80—160 km között adódott. Ennek a jár­műnek a lengyel tervezők által 1934-ben korszerűsített változata volt a 7TP jelű harckocsi. Fő eltérések: a gyártás kezdetétől osztrák Saurer licencű Die­sel-motort és 37 mm-es Bofors típusú löveget építettek a járműbe. Néhány példányon a 2 db 7,62 mm-es VZ—30 típusú beépített géppuska maradt. Az 1935 és 1939 között elkészült 170—200 db elsősorban a harckocsizó zászló­aljak felszerelését képezte, zászlóaljanként 49 járművel. A korábbi Vickers—E típusokat is részben átépítették, ezeket négy harckocsiszázad kapta, egyen­ként 16 járművel. • A meghajtás mindegyik típusnál mellső lánckerekes meg­oldású, a futómű jellegzetes Vickers típus; ez utóbbi több járművön is szerep­hez jutott, pl. a szovjet T26 sorozatnál. A járműveket az 1939. évi, a németek ellen vívott háború során harcba vetették, a legnagyobb részük megsemmisült. A továbbfejlesztése — az amerikai Christie és szovjet BT sorozat mintájú — 10TP jelű jármű volt, ebből azonban 1937—38-ban csak 1 példány épült meg.

Harci súly 9,4 Mp

Kezelők 3 fő

Teljes hossz 4,60 m

Teljes szélesség 2,41 m

Magasság Hasmagasság Motortípus

Motor-

2,15 m

0,38 m

VBLD—6 Diesel (Saurer) 6 heng.

teljesítmény 110 LE

Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talaj­nyomás Árokáthidaló képesség Lépcsőmászó képesség Mászóképesség

LENGYELORSZÁG

32 km/h

11,7 LE/Mp

0,60 kp/cm3

1,8 m

1,0 m

36°

Páncélzat Fegyverzet

Hatótáv

5—17 mm, ■ 11. 4—40 mm-ig A 2 db 7,92 mm gp. M30 B torony: 1 db 37 mm hk.lg.

1 db 7,92 mm

8P-

160 km

149

LENGYELORSZÁG

TK—3

Könnyű harckocsi

A Vickers Carden Lloyd Mk.—6. licence és a mintapéldányok megvásárlása,

majd a TK—1 és TK—2 kísérleti prototípusok elkészítése után 1930-ban épült

meg a lengyel TK—3 jelű könnyű harckocsi (kis harckocsi), amelyből a czecho-

wice-i STW-gyár 1933-ig kb. 300 db-ot épített. Az 1 db 7,92 mm-es géppus-

kája, a felderítésre és a gyalogság támogatására is gyenge volt. A javított TKS

változat gyártásának megindítása után a változatlan alvázra jó néhány variáció

épült; pl. a vasúti kocsi keretbe szerelhető TK/TKS változat, továbbá a TK-

vontató típus, amely lánctalpas utánfutót kapott. A TKD, a TKW és a TKW—B

géppuskás, emelt tornyú típus volt; a C2P változat szállítójármű, a TKS—D

egy könnyű páncélvadász prototípusa volt, nyitott küzdőtérrel és mereven be-

épített löveggel. Ezek 1939 őszén korlátozott számban vagy csak prototípu-

sokként álltak készen, így háborús szerepük is korlátozott volt. • A bal oldali

rajz a TKS—D változatot ábrázolja.

EZÍ’ —

Harci súly Kezelők Teljes hossz Teljes szélesség Magasság Hasmagasság

2,43 Mp

2 fő

2,58 m

1,78 m

1,32 m

0,30 m

Motortípus Motorteljesítmény Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Árokáthidaló képesség

Ford A, 4 ütemű

40 LE

46 km/h

16,4 LE/Mp

0,56 kp/cma

1,0 m

Páncélzat Fegyverzet Hatótáv

3—8 mm-ig

1 db 7,92 mm gp.

200 km

150

10TP

Könnyű harckocsi

1936-ban a lengyelországi harckocsitervező iroda egy akkor korszerű, kerekes­lánctalpas futóművel egyaránt üzemeltethető 10TP jelű vadászharckocsi terve­zését kezdte meg. Az alapelveket az amerikai Christie harckocsiról vették át, de Bofors tornyot alkalmaztak, és egy amerikai Motor American de la Francé típusú 240 LE-s Otto-motort építettek a járműbe. Ez utóbbi teljesítménye nem bizonyult elegendőnek, ezért német Maybach 300 LE-s Otto-motorral cserél­ték ki. A nagygörgőket gumiperemmel burkolták, a lánc nélküli, kerekes menetnél az első nagy futógörgőt hajtották meg; a 2. és 3. emelhető, a 4. szin­tén meghajtott volt. A kezelők a lánctalpakat 10 perc alatt felszerelhették. A mechanikus tengelykapcsoló-rendszert hidraulikussal cserélték fel. Az 1938— 39-ben végrehajtott próbák megmutatták, hogy a prototípus-jármű túl bo­nyolult és drága konstrukció, ezért az erőfeszítéseket egy új lánctalpas, 14TP jelű könnyű harckocsi kidolgozására összpontosították. Ebből 1938—39-ben 1 prototípus épült meg. • A 14,0 Mp súlyú, 4 főnyi legénységű harckocsi 50 km/h sebességet ért el. Páncélzata alakilag megegyezett a korábbi 10TP járműével, de vastagsága 35—50 mm-re nőtt. Az újonnan beszerelt 300 LE-s V—12 Maybach típusú motort 4 előre-, 1 hátrameneti fokozatú váltóművel építették össze. 1938/39-ben megkezdték a 20/25TP jelű 22—25 Mp súlyúra tervezett közepes harckocsi építését, de a második világháború a fejlesztési munkákat megszakította.

Harci súly

12,8 Mp

Kezelők

4 fő

Teljes hossz

5,40 m

Teljes szélesség

2,55 m

Magasság

2,20 m

Has magasság

0,40 m

Motortípus Motorteljesítmény Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás

LENGYELORSZÁG

Maybach, V—12

300 LE

75, 111. 50 km/h

23,4 LE/Mp

0,47 kp/cm2

Páncélzat Fegyverzet

Hatótáv

8—20 mm-ig

  1. db 37 mm hk.lg.
  2. db 7,92 mm

8P-

210 km

151

MAGYARORSZÁG

38M TOLDI I

Könnyű harckocsi

A csepeli Weiss Manfréd-gyár már 1936-ban hozzákezdett a V3 és V4 (V=von- tató) fedőnevű könnyű harckocsik tervezéséhez és a prototípusok gyártásához. A típussal kapcsolatos túlzott követelmények, nevezetesen az, hogy lánc nél­kül is üzemeljen és úszóképes legyen, a svéd Landsverk-gyár L—60 típusú könnyű harckocsijával szemben nem tették versenyképessé, így ezen licenc megvásárlására került sor; 38M Toldi I néven a MÁVAG- és a Ganz-gyárak gyártották. • Viszonylag jó fajlagos teljesítménye abból eredt, hogy az eredeti 145 LE-s svéd Scania-Vabis motor helyett a 155 LE-s, 8 hengeres német Büssing motort építették be; a harckocsi súlya ugyanakkor — a svéd 11,0 M p helyett — csak 8,5 Mp volt. Ez a fajlagos teljesítmény a későbbiekben — 1944-ben — a 40 mm-es ágyúval történő átépítés következtében romlott. • A harckocsi motorját, hajtóművét, futóművének lényeges elemeit import útján szerezték be, és ez az összesen mintegy 200 példány gyártását nagymértékben hátráltatta. A lengőkaros futómű torziós rugóinak sorozatos törése is sok problémát oko­zott. • A Toldi harckocsikat a közepes- és nehézharckocsi-századok között osz­tották szét, de feladatuk valójában csak felderítésre szorítkozott. • Az 1943. év kezdetétől 1944 áprilisáig 80 db-ot a 42M 40 mm-es löveggel láttak el; ezzel a jármű súlya 9,4 Mp-ra növekedett. Ennek a típusnak Toldi II (B40) jelzést ad­tak.

Harci súly

Kezelők

Teljes hossz

Teljes szélesség

Teljes magasság Hasmagasság Mellső/hátsó terepszög Motorteljesítmény Sebesség úton Fajlagos teljesítmény

8,5 Mp

3 fő

4,75 m

2,14 m

1,87 m

0,35 m 45/50°

155 LE

50 km/h

18,1 LE/Mp

Fajlagos talajnyomás Oldalstabilitás Árokáthidaló képesség G áz I ó kép esség Lépcsőmászó képesség Mászóképesség Lánctalpfelfekvési hossz Lánctalpszélesség Páncélzat

0,55 kp/cm2 25°

1,75 m

0,75 m

0,60 m 35°

2,70 m

0,29 m

5—7 mm, homlokfal 13 mm

Fegyverzet/lőszer- javadalmazás

Hatótáv

1 db 36M 20 mm n.pu./208 db

1 db 8 mm

Gebauer gp./2400db 200 km

152

39M CSABA

Felderítő páncélgépkocsi

A jármű a csepeli Weiss Manfréd-gyárban készült. Alapját az angol rendelésre szerkesztett AC II terepjáró alváz képezte. Az alváz korszerű kialakításával 1936-ban a külföldi rendelő figyelmét is felkeltette. • A csöalváz két végén csatlakozott a differenciálokhoz; mindkét tengely keresztlaprugós lengőten­gely volt. • Az összkerék-hajtású és összkerék-kormányzású jármű meglehe­tősen bonyolult megoldása miatt a kormányzás igen nagy erőt kívánt; ezt két sebességfokozatú kormánygéppel oldották meg. • Az első, hazai célra készült típusnak 90 LE-s, fel ül vezérelt, 4 hengeres soros kialakítású motorja volt. A so­rozatgyártásnál ezt nem alkalmazták, helyette a honvédségben már elterjedt 90 LE-s V—8-hengeres kölni Ford motort építették a járműbe. • A mindkét irányban 5—5 fokozattal rendelkező sebességváltó az akkori időknek megfe­lelően tolókerekes, nem szinkronizált kivitelben készült. • A páncélgépkocsi­nak mindkét irányban azonos kezelőelemekkel felszerelt vezetőhelyei voltak, bár a motor mellett elhelyezett hátra-vezetőülés meglehetősen szűk volt. • A felépítmény és a torony szegecselt, illetőleg csavarozott kivitelben készült. • 1943-tól a parancsnoki páncélgépkocsival együtt bizonyos, a gyakorlat meg­kívánta korszerűsítéseket hajtottak végre rajta. Az 1939-től 1944 tavaszáig el­készült mintegy 172 db Csaba páncélgépkocsi többsége a felderítő zászlóaljak­hoz került.

Harci súly

5,95 Mp

Sebesség úton

Kezelők

4 fő

Fajlagos teljesítmény

Teljes hossz

4,52 m

Fajlagos talaj nyom ás

Teljes szélesség

2,10 m

Oldalstabilitás

Magasság

2,33 m

Árokáthidaló képesség

Has magasság

0,33 m

Gázlóképesség

Mellső/hátsó terepszög

30/25°

Lépcsőmászó képesség

Tengely távolság

3,0 m

Mászóképesség

Nyomtávolság

1,70 m

Páncélzat

Motorteljesítmény

90 LE

 

MAGYARORSZÁG

85 km/h

15 LE/Mp

kb. 1,7 kp/cm2

kb. 30°

kb. 0,5 m

kb. 1,0 m

0,5 m

kb. 30°

9—13 mm

Fegyverzet/Iőszer- javadal mazás

Hatótáv

1 db 36M n.pu./200 db

1 db gp./

3000 db

1 db 31M gsz.

kb. 200 km

153

MAGYARORSZÁG

39M CSABA

Parancsnoki páncél gépkocsi

A 39M Csaba felderítő páncélgépkocsi rendszeresítése után alig egy évvel,

1940-ben a csepeli Weiss Manfréd-gyárban a Csaba alapján elkészült a parancs-

noki páncélgépkocsi. A páncéltest, a motor, a hajtómű és a futómű változatlan

maradt; az egységesítés érdekében a toronygyűrű átmérője szintén. • A lénye-

ges eltérés az volt, hogy a normál Csabának csak 1 db R—S-ös rádiókészüléke,

a parancsnoki típusnak 2 db R—4-es és R—5-ös készüléke volt. A megfelelő

rádió-összeköttetés érdekében rácsszerkezetű tetőantennát kapott, amelyet

az alsó helyzetből a felső üzemi helyzetig pneumatikusan lehetett emelni. •

A felderítő típusnál kisebb toronyba csak 1 db géppuskát építettek be. • A pa-

rancsnoki típus a felderítővel párhuzamosan készült. 1943-ban mindkettőnél

korszerűsítéseket vezettek be. Közülük a leglényegesebb az elektropneumati-

kus szervokormány, ami a terepen igen nehéz kormányzást megkönnyítette,

és ezzel a jármű manőverezőképessége lényegesen jobb lett. • Változások tör-

téntek a futóműnél is; itt a lengőtengeiyek acélöntésű házait és a bekötéseket

a tapasztalatok alapján megerősítették.

Harci súly

5,85 Mp

Sebesség úton

85 km/h

Fegyverzet/lőszer-

Kezelők

4 fő

Fajlagos teljesítmény

15,2 LE/Mp

javadalmazás

1 db gp./

Teljes hossz

4,52 m

Fajlagos talajnyomás

kb. 1,6 kp/cm1

 

4000 db

Teljes szélesség

2,10 m

Oldalstabilitás

kb. 32°

Hatótáv

kb. 220 km

Magasság

2,80 m

Árokáthidaló képesség

kb. 0,5 m

   

Has magasság

0,33 m

Gázlóképesség

kb. 1,0 m

   

Mellsö/hátsó terepszög

30/25°

Lépcsőmászó képesség

0,5 m

   

Tengely távolság

3,0 m

Mászóképesség

kb. 30°

   

Nyomtávolság

1,70 m

Páncélzat

9—13 mm

   

^54 Motorteljesítmény

90 LE .

       

40M NIMRÓD

Páncélvadász

A svéd konstrukció alapján, L—62 jelzéssel készült prototípusát 1939-ben mu­tatták be. A Toldi könnyű harckocsi elemeinek felhasználásával készült;az alváz­nak a 4 pár futógörgő helyett 5 pár futógörgője volt, ennek következtében

  • bár a görgők kisebbek voltak — az alváz mintegy 0,5 m-rel hosszabb lett. • A felül nyitott, kúpos toronyban a 40 mm-es gépágyút helyezték el a toronnyal együtt forgó talapzaton. A gépágyú légi célok ellen is használható volt, mert a torony mellső kivágásának zárószerkezete ezt lehetővétette. • A típust 1940- ben rendszeresítették. Mint állandó tűzkész fegyvert, a gyorscsapatok páncél- és légvédelmi eszközeként alkalmazták. A MÁVAG-gyárban 1944-ig mintegy 140 példány készült el. • Mind a torony, mind pedig az alváz hegesztett kivi­telben készült. A több mint 2 m átmérőjű kúpfelületű torony kialakítása a gyár­tás során nehézségeket okozott. • A futómű torziós rugói és lengőkarjai
  • a Toldi típushoz hasonlóan — gyengéknek bizonyultak; sok meghibásodás fordult elő.

Harci súly

10,5 Mp

Sebesség úton

Kezelők

6 fő

Fajlagos teljesítmény

Teljes hossz

5,32 m

Fajlagos talaj nyom ás

Teljes szélesség

2,30 m

Oldalstabilitás

Magasság

2,80 m

Árokáthidaló képesség

Hasmagasság

0,35 m

Gázlóképesség

Mellső/hátsó terepszög

45/50°

Lépcsőmászó képesség

Lánctalpfelfekvési hossz

3,20 m

Mászóképesség

Lánctalpszélesség

0,29 m

Páncélzat

Motorteljesítmény

155 LE

 

MAGYARORSZÁG

50 km/h 15,2 LE/Mp

0,57 kp/cm1

22° 2,0 m

0,75 m

0,60 m

35°

6—10 mm;

jmlokfal 13 mm

Fegyverzet

Hatótáv

1 db

40 mm lé.gá.

(150 db)

kb. 200 km

155

MAGYARORSZÁG

40M TÚRÁN

Közepes harckocsi

A harckocsi aT—21 típusú Skoda-licenc alapján épült. Rendszeresítésére 1940 őszén Túrán néven került sor. Kialakítása kevéssé korszerű, de bonyolult és költséges volt. A 45°-os V—8-hengeres motor forgattyústengelyét annak érde­kében, hogy a szokásos siklócsapágy helyett hengergörgős csapágyakat alkal­mazhassanak, tagonként szerelték össze. Ez a megoldás igen kényes gyártási feltételeket tett szükségessé. • A pneumatikusan működtetett sebességváltó 2×3 fokozatú, terhelés alatt kapcsolható bolygóműrendszerből állt. A hátsó lánckerék hajtott, de a mellső láncfeszítő kerék is fogazott volt, ezáltal 4 db fékezhető kereke volt. • A 8 pár futógörgőt laprugókkal megtámasztott him­barendszerbe ágyazták, a lépcsőmászó képesség növelése érdekében elöl te- kercsrugózású lökésgátló görgőket helyeztek el, alumíniumöntvény koszorúk­kal. A futómű a kis görgők miatt igen kényes és költséges volt, a hátsó lánc­hajtás nem tette lehetővé a felül előrefutó lánc öntisztításának kihasználását. • A Weiss Manfréd-, a Magyar Vagon-, a Ganz- és a MÁVAG-gyárak 1944-ig — a nehéz Túrán- és Zrínyi- változatokat is beleértve — összesen mintegy 500 db-ot gyártottak.

Harci súly

18,2 Mp

Kezelők

5 fő

Teljes hossz

5,50 m

Teljes szélesség

2,44 m

Magasság

2,30 m

Hasmagasság

0,38 m

Mellső/hátsó terepszög

40/35°

Lánctalpfelfekvési hossz

3,70 m

Lánctalpszélesség

0,42 m

Motorteljesítmény

260 LE

Sebesség úton

Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Oldalstabilitás Arokáthidaló képesség Gázlóképesség Lépcsőmászó képesség Mászó képesség Páncélzat

47 km/h

14,3 LE/Mp

0,61 kp/cm2 45’

2,20 m

0,90 m

0,80 m 45’

13—25 mm,

50 mm

Fegyverzet/lőszer-

javadalmazás

Hatótáv

  1. db 41M

40 mm

Ig./IOI db

  1. db

34/40M

8 mm gp./3000 db

165 km

41M TÚRÁN

Nehéz harckocsi

Az 1941. év kezdetén már látható volt, hogy a Túrán harckocsiba épített 40 mm-es löveg számára a 40M Túrán harckocsi mozgékonysága nem megfe­lelő, futóműve elavult. A követelmény a nehéz harckocsi kialakítása lett. Ezt a már gyártásban levő közepes harckocsiból kellett kialakítani úgy, hogy a motorja, a futóműve és a toronygyűrű átmérője ne változzék meg. • így ala­kult ki a nehéz Túrán típus, amely csak a torony és a 75 mm-es ágyú alkalma­zásában tért el a közepes harckocsitól. A nagyobb torony és a nagyobb űr­méretű ágyú a harci súly mintegy 1,0 Mp-os növekedését jelentette, amely természetesen a fajlagos teljesítményre, a fajlagos talajnyomásra, a sebességre és az oldalstabilitásra is hatással volt. Mindezek a közepes típusú harckocsi mozgékonyságát hátrányosan befolyásolták. • A mintegy 130 db nehéz harc­kocsit a Weiss Manfréd-, a Ganz- és a Magyar Vagon-gyárak a közepes típussal párhuzamosan gyártották. • Néhány darabot — 2 db R—4 és R—5 rádióval felszerelve — parancsnoki harckocsi megjelöléssel alkalmaztak, és a parancs­noki Csaba páncélgépkocsi rácsantennájával szerelték fel őket. • A Túrán harc­kocsik 75 mm-es hosszú csövű löveggel való átalakítását és 8 mm-es lemezzel történő kötényezését is tervezték, ezekből azonban 1944 tavaszán csak 1 db kísérleti példány készült el.

Harci súly

19,2 Mp

Sebesség úton

Kezelők

5 fő

Fajlagos teljesítmény

Teljes hossz

5,50 m

Fajlagos talajnyomás

Teljes szélesség

2,44 m

Oldalstabilitás

Teljes magasság

2,60 m

Árokáthidaló képesség

Hasmagasság

0,45 m

Gázlóképesség

Mellső/hátsó terepszög

40/35°

Lépcsőmászó képesség

Lánctalpfelfekvési hossz

3,70 m

Mászó képesség

Lánctalpszélesség

0,42 m

 

Motorteljesítmény

260 LE

 

MAGYARORSZÁG

Páncélzat

45 km/h

13,5 LE/Mp

0,61 kp/cm1 40°

2,20 m

0,90 m

0,80 m 45°

Fegyverzet/lőszer- javadal mazás

Hatótáv

13—25 mm, homlok max. 60 mm

  1. db 41M

75 mm hk.á./80 db

  1. db 8 mm gp./3000 db 150 km

157

MAGYARORSZÁG

42M TOLDI II

Könnyű harckocsi

A Toldi harckocsik harci tapasztalatai alapján nyilvánvalóvá vált, hogy a jármű — elsősorban gyenge fegyverzete miatt — csak összekötő és felderítő felada­tokra használható. Bár az akkori Haditechnikai Intézet megbízást adott egy korszerűbb változat kialakítására, nyilvánvalóvá lett, hogy annak nincs ér­telme. Ennél a mindenképpen irreális elképzelésnél a 40 mm-es lövegen kívül a páncélzat erősítésén túl a kormányrendszer megváltoztatását is feladatul szabták. • így más lehetőség nem volt, mint a még üzemképes Toldi könnyű harckocsik minimális befektetéssel történő átalakítása. A legjelentősebb fel­adat a 20 mm-es nehézpuska helyett a 40 mm-es löveg elhelyezése volt. • Az átalakítások eredményeképpen a harckocsi súlya 8,5 Mp-ról 9,4 Mp-ranöveke­dett. Ez a több mint 10%-os növekedés természetesen a fajlagos paraméte­rekre — a sebességre, a hatótávolságra stb. — kedvezőtlenül hatott. Végül is egy közepes űrméretű löveggel ellátott, de védettség szempontjából elégtelen harckocsi jött létre. 1944-ig a Ganz-gyár kereken 80 db-ot alakított át, de az átalakítás eredményeképpen az amúgy sem tökéletes futómű meghibásodásai szaporodtak.

Harci súly

9,4 Mp

Fajlagos teljesítmény

16,5 LE/Mp

Fegyverzet

Kezelők

3 fő

Fajlagos talajnyomás

0,61 kp/cm2

 

Teljes hossz

4,75 m

Oldalstabilitás

25°

 

Teljes szélesség

2,14 m

Árokáthidaló képesség

1,75 m

 

Magasság

1,87 m

Gázlóképesség

0,75 m

 

Mellső/hátsó terepszög

45/50°

Lépcsőmászó képesség

0,60 m

Hatótáv

Lánctalpfelfekvési hossz

2,70 m

Mászóképesség

35°

 

Lánctalpszélesség

0,29 m

Páncélzat

5—7 mm,

 

Motorteljesítmény

155 LE

 

homlok

 

Sebesség úton

47 km/h

 

13 mm

 
  1. db 42M 40 mm lg.
  2. db

34/37M

8 mm gp.

190 km

43M ZRÍNYI II

Rohamlöveg

A rohamlöveg a Túrán családhoz tartozó típus. A motor és a hajtómű felhasz­nálásával abban az időben korszerű, feltűnően alacsony, mozgékony jármű ala­kult ki. Az eredeti tervek szerint a 75 mm-es hosszú csövű ágyút tervezték be­építeni (Zrínyi l), mivel azonban a 10,5 cm tarack állt rendelkezésre, így ennek beépítésére került sor (Zrínyi II). A tarack hátrasi kiásnál a motortér a küzdőtér elválasztó falához annyira közel került, hogy a biztonság érdekében a tüzelés­nél a töltőkezelő a szánon megfelelő helyen elhelyezett elektromos nyomó­gombot működtetett. A csapatpróbáját 1943 elején végezték. • Az osztott lőszer hátrányosnak bizonyult, szükség lett volna egyesített lőszerre. • A ro­hamlöveg törzse a Túrán családnak megfelelően szegecselt és csavarozott ki­vitelben készült. • A tervek szerint 1944-től a már említett 75 mm-es hosszú csövű, csőszájfékes löveg beépítését tervezték, de ebből a típusból 1944 elején csak egy kísérleti példány készült el, kötényezett kivitelben. • A Weiss Man- fréd-gyára Zrínyi II rohamlövegből 1944 júliusának végéig, a bombatámadások okozta súlyos sérüléséig kereken 60 db-ot készített el.

Harci súly

21,5 Mp

Sebesség úton

Kezelők

4 fő

Fajlagos teljesítmény

Teljes hossz

5,90 m

Fajlagos talajnyomás

Teljes szélesség

2,89 m

Oldalstabilitás

Teljes magasság

1,90 m

Árokáthidaló képesség

Hasmagasság

0,45 m

Gázlóképesség

Mellső/hátsó terepszög

40/35’

Lépcsőmászó képesség

Lánctalpfelfekvési hossz

3,70 m

Mászó képesség

Lánctalpszélesség

0,42 m

 

Motorteljesítmény

260 LE

 

MAGYARORSZÁG

40 km/h

Páncélzat

13—25 mm

12,1 LE/Mp

 

homlok

0,75 kp/cm1

 

75 mm

45°

Fegyverzet

1 db

2,20 m

 

40/43 M

0,90 m

 

10,5 cm tar

0,80 m

..

(52 db)

45°

Hatótáv

180 km

159

MAGYARORSZÁG

44M TÚRÁN

Nehéz harckocsi

1943 elején a harctéri tapasztalatok alapján elhatározták, hogy a Túrán harc­kocsikat új, nagy teljesítményű löveggel látják el. A legnehezebben megvaló­sítható feltétel az volt, hogy a jelenlegi toronyba, nagyobb átalakítás nélkül, az új, nagyobb teljesítményű löveg beépíthető legyen. Ezen felül szükségessé vált a homlokpáncéllemezek minimálisan 80 mm vastagságra történő meg­erősítése (taipalása). • Ezt a típust már kötényezett kivitelben tervezték ki­alakítani. A legsúlyosabb feltétel — a változatlan torony — nem volt teljesít­hető. Ezért a toronygyűrűre — a követelménynek megfelelően — új tornyot szerkesztettek. Lövegként a 43M 75 mm-es, hosszú csövű és csőszájfékes ágyút építették be. • Az új toronnyal készült járműből — a követelményeket telje­sítve — 1944 elején 1 db prototípus készült el; kísérleti üzemelésére is sor került. A nagyobb torony, a nagyobb űrméretű löveg és a kötényezés súlya következtében — változatlan motorteljesítmény mellett — a fajlagos para­méterek tovább romlottak.

Harci súly

21,0 Mp

Kezelők

5 fő

Teljes hossz

6,60 m

Teljes szélesség

 

(kötényezéssel)

2,60 m

Teljes magasság

2,70 m

Has magasság

0,38 m

Mellső/hátsó terepszög

40/35°

Lánctalpfelfekvési hossz

3,43 m

Lánctalpszélesség

160

0,42 m

Motorteljesítmény

260 LE

Sebesség úton

40 km/h

Fajlagos teljesítmény

12,4 LE/Mp

Fajlagos talajnyomás

0,78 kp/cma

Oldalstabilitás

kb. 40°

Arokáthidaló képesség

2,20 m

Gázlóképesség

0,90 m

Lépcsőmászó képesség

0,80 m

Mászóképesség

45°

Páncélzat

Fegyverzet

Hatótáv

13—25 mm, homlok

80 mm

  1. db 43M

75 mm hk.á.

  1. db

30/40M 8 mm gp. (3000 db)

150 km

44M ZRÍNYI I

Rohamlöveg

A harctéri tapasztalatok alapján a Zrínyi rohamlövegbe is — a nehéz Túrán harckocsihoz hasonlóan — a 75 mm-es hosszú csövű, csőszájfékes harckocsi- löveget építették be. Ez a típus kötényezett kivitelben készült, a homlok­lemez vastagságát 100 mm-ben állapították meg. A rohamlöveget 1 példányban 1944 tavaszán a Weiss Manfréd-gyárban készítették el. A prototípus az akkor már gyártott rohamlöveg felhasználásával készült. • A menetpróbákra 1944 elején került sor, és ennél a típusnál is bebizonyosodott, hogy a súlynövekedés miatt a fajlagos paraméterek romlanak. Kivételt képezett az oldalstabilitás, amely az egyébként is igen korszerű, alacsony építés mellett ennél a típusnál kedvező volt. A gyár, az 1944. július 27-i bombázás után harckocsigyártásra már nem volt képes. Néhány — a csapatoknál levő— rohamlövegre a köténye- zést utólag felszerelték. • Említést érdemel, hogy a felszabadulás után a Ganz- gyárban talált 1 db Zrínyi alvázra épített mozgó daru hosszú évekig üzemelt.

Harci súly

22,0 Mp

Kezelők

4 fő

Teljes hossz

7,60 m

Teljes szélesség

 

(kötényezéssel)

3,00 m

Teljes magasság

1,90 m

Hasmagasság

0,38 m

Mellső/hátsó terepszög

40/35°

Lánctalpfelfekvési hossz

3,43 m

Lánctalpszélesség

0,42 m

M otortel j esítmé ny Sebesség úton Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Oldalstabilitás Árokáthidaló képesség Gázló képesség Lépcsőmászó képesség Mászóképesség

MAGYARORSZÁG

Páncélzat

260 LE

40 km/h

11,8 LE/Mp

0,78 kp/cm! 45°

2,20 m

0,90 m

0,80 m 45°

Fegyverzet

Hatótáv

13—25 mm homlok

100 mm

1 db 43M

75 mm hosszú csö­vű, csőszáj- fékes hk.á.

180 km

161

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Lap tetejére!