Skip to content

Poór István – Harckocsik ​és páncélozott járművek típuskönyve

Találatok: 26

333

MAGYARORSZÁG

44M TAS

Nehéz harckocsi

A német had vezetőség 1943-ban — elsősorban a bombázások következtében fellépő gyártási nehézségek miatt — a magyar harckocsigyártás olyan átalakí­tását szorgalmazta, amely a Pz.V. (Párduc) harckocsik gyártását segítette volna. Nem komplett gyártást, hanem csak részegységek készítését javasolták. A m. kir. honvédség vezérkarának hadműveleti csoportfőnöksége ezt elle­nezte, és a teljesen magyar konstrukciójú Tas harckocsi gyártását tűzte célul. A tervezési és a konstrukciós munkákat a Weiss Manfréd-gyár végezte el. • A Pz. V.-höz hasonló felépítésű járműbe 2 db külön-külön és együttesen is üzemeltethető 260 LE-s Túrán motort építettek. A futómű a Toldi- és a Turán- tapasztalatok figyelembevételével nem torziós rugózású és nem kisgörgős ki­vitelben készült; oldalanként 3 pár, laprugókra támaszkodó, középnagy görgő­párt alkalmaztak. • Az első lánckerék meghajtott, a 2×4 fokozatú bolygó­műves sebességváltó terhelés alatt is kapcsolható volt. A hegesztett törzsű és tornyú jármű 1944 tavaszán a Weiss Manfréd-gyárban készült. Futóműve, törzse a beépített motorokkal és sebességváltóval együtt — a torony felszere­lése nélkül — készen volt, amikor az 1944. július 27-1 bombatámadás a szerelő­műhelyt és a gépműhelyt elpusztította.

Harci súly

38,0 Mp

Kezelők

5 fő

Teljes hossz

9,20 m

Teljes szélesség

3,5 m

Teljes magasság

3,00 m

Hasmagasság

0,50 m

Mellső/hátsó terepszög

45/45°

Láncfelfekvési hossz

4,10 m

Lánctalpszélesség

0,60 m

Motorteljesítmény

2×260 = 520 LE

Sebesség úton

45 km/h

Fajlagos teljesítmény

13,8 LE/Mp

Fajlagos talajnyomás

0,78 kp/cm2

Oldalstabilitás

kb. 25°

Árokáthidaló képesség

1,80 m

Gázlóképesség

1,70 m

Lépcsőmászó képesség

0,85 m

Mászóképesség

35°

Páncélzat

Fegyverzet

Hatótáv

20—50 mm, homlok

120 mm

  1. db 43M

75 mm hk.á.

  1. db 30/40M 8 mm gp.

kb. 200 km

162

44M TAS

Rohamlöveg (tervezet)

A Weiss Manfréd tervező gárdája a Tas nehéz harckocsi megtervezésekor a Túrán—Zrínyi családelv alapján — elöterv szinten — tervezte meg a nehéz magyar rohamlöveget. A jármű alapját a Tas harckocsinál is alkalmazott 6 pár középnagy futógörgő képezte; a törzs kialakításánál figyelembe vették a Zrínyi rohamlöveg igen jól sikerült és korszerű alakját. • A motorok beépítését — az alaptípushoz hasonlóan — szintén együtt és külön üzemeltethető kivi­telben tervezték. A Tas harckocsiból átvett korszerű, a terhelés alatt is kap­csolható, 2×4 fokozatú sebességváltó a mellső lánckerekeket hajtotta meg. A tervek szerint a 120 mm vastag homlokfalba a német 8,8 cm-es L/71 harc- kocsiíöveg került volna beépítésre; a homlokfalnak a vízszintessel bezárt szöge kb. 40° volt. • A rohamlöveg az 1944. tavaszi bombázások miatt csupán terv maradt, de a tervezett prototípus elkészítése érdekében a Tas harckocsival közös alkatrészeket legyártották. Mindkét prototípust 2—2 példányban ter­vezték, így összesen 4 készlet futómű, motorpár és sebességváltó készült el.

Harci súly

Kezelők

Teljes hossz

Teljes szélesség

Teljes magasság

Hasmagasság Mellső/hátsó terepszög Láncfelfekvési hossz Lánctalpszélesség Motorteljesítmény

37,0 Mp

5 fő

9,50 m

3,00 m

2,30 m

0,50 m 45/45°

4,10 m

0,60 m

2×260=520 LE

Sebesség úton

Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Oldalstabilitás Árokáthidaló képesség Gázlóképesség Lépcsőmászó képesség M ászóképes ség

MAGYARORSZÁG

45 km/h 14,0 LE/Mp 0,76 kp/cm2 45°

1,80 m

  1. m

0,85 m 35’

Páncélzat

Fegyverzet

Hatótáv

20—50 mm, homlok

120 mm

1 db 8,8 cm L/71 hk.lg. kb. 220 km

163

o

O Ansaldo CV—35 kisharckocsik 1938-ban

© Toldi I könnyű harckocsi 1941-ben

© 39M Csaba II parancsnoki páncélgépkocsi 1941-ben

0 39M Csaba II parancsnoki páncélgépkocsik próbaúton

164

© A Túrán I közepes harckocsi 1941-ben

© A Nimród önjáró gépágyú — és háttérben a T—38 könnyű harckocsik 1942 tavaszán Esztergomban

© Az 1942-ben szállított 106 db Pz.Kpfw—38(t) könnyű (Magyar­országon közepes) harckocsi egy példánya 1943 elején

© Az 1944-ben átadott néhány Pz.Kpfw—III.G egyik példánya

© Az 1942-ben átvett Pz.Kpfw—1V.D egyik példánya az eszter­gomi díszfelvonuláson

165

® Az 1944-ben átadott 10 db Tiger I, Pz.Kpfw—VI. A egyik pél­dánya

® 1944-ben a magyar honvédség 6 db Panther D, Pz.Kpfw—V. jármüvet is kapott (A kép német jelzésű harckocsit ábrázol)

® A Zrínyi II rohamlöveg az 1944. évi harcokban

® A Tas nehéz harckocsi 1944 júliusában (modellkép)

® A tervezett Tas rohamlöveg 1944 végén (modellkép)

166

FUG

Felderítő úszógépkocsi

A felderítő úszógépkocsi a felderítő- és a gépesített lövészcsapatok harcesz­köze. • A gépjárműnek szárazon és vízen, nehéz terepviszonyok közepette, átszeldelt terepen is jó manőverezőképessége van. Harchelyzetben a személy­zete számára megfelelő páncél védettséget biztosít. A gépjármű fő szerkezeti részei: a páncéltest, a motor és az erőátviteli egységek, a futómű és a segéd­futómű, a hajócsavarhajtás, az elektromos és a híradó berendezések. • A jár­műtest zárt egységet alkotó önhordó páncélszerkezet. Alsó részét hajótestnek képezték ki, amely a vízen való haladásban szükséges hajócsavar-hajtást is ma­gában foglalja. • A járműtestet belül válaszfal osztja ketté. Mellső része a ve­zető- és küzdőtér, hátsó része a motortér. • A megfelelő terepjáró képesség elérése érdekében a járműnek összkerékhajtása, segédfutóművei (oldalanként 2—2 db kerék), menet közben is szabályozható nyomású kerékabroncsai és független felfüggesztésű mellső futóműve van. • A beépített csörlőmű lehe­tővé teszi, hogy a jármű önmagát vagy más járműveket kimentsen, illetve von­tasson.

Teljes hossz

5,8 m

Gázlóképesség

Teljes szélesség

2,5 m

Lépcsőmászó képesség

Magasság

1,9 m

Mászóképesség

Hasmagasság

0,34 m

Mellső/hátsó terepszög

Motorteljesítmény

100 LE

Kerékképlet

Sebesség úton/vízen

80/9 km/h

 

Fajlagos teljesítmény

14,3 LE/Mp

 

Fajlagos talajnyomás

1,0 kp/cm2

 

Oldalstabilitás

25°

 

Árokáthidaló képesség

1,5 m

 


MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG

0,6 m

0,4 m

30°

42/42“

4×4 m

167

MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG

VS—FUG

Vegyifelderítö úszógépkocsi

Gázlóképesség
Lépcsőmászó képesség

A vegyi- és sugárfelderítő úszógépkocsi a vegyivédelmi alakulatok harceszköze; beépített speciális berendezései segítségével alkalmas az általa leküzdhető te­repszakaszok vegyi- és sugárszennyezettségének felderítésére, a szennyezett területek jelölésére, illetve átjárók kitűzésére és a mért adatok gyors jelenté­sére. • A gépjármű szárazon és vízen, nehéz, átszeldelt terepen is jól manő­verez. Harchelyzetben a személyzete számára megfelelő páncélvédettséget biztosít. A gépjármű fő szerkezeti részei: a páncéltest, a motor és az erőátvi­teli egységek, a futómű és a segédfutómű, a hajócsavarhajtás, az elektromos és a híradó, valamint a speciális berendezések. • A járműtest zárt egységet al­kotó, önhordó páncélszerkezet. Alsó része hajótestnek van kiképezve, amely magában foglalja a vízen való haladáshoz szükséges hajócsavar hajtást. • A jár­műtestet belül válaszfal osztja ketté. Mellső része a vezető- és a küzdőtér, hátsó része a motortér. A speciális berendezések jelentős hányadát a vezető- és a küzdőtérbe építették be. A megfelelő terepjáró képesség elérése érdekében a járműnek összkerékhajtása, segédfutóművei, menet közben is szabályozható nyomású kerékabroncsai és független felfüggesztésű mellső futóműve van. • A beépített csörlőmű lehetővé teszi, hogy a jármű önmagát, vagy más jármű­vet kimentsen, illetve vontasson.

Harci súly

Teljes hossz

Teljes szélesség Magasság

Has magasság Motorteljesítmény Sebesség úton/vízen Fajlagos teljesítmény Oldalstabilitás Árokáthidaló képesség

  1. Mp

6,0 m

  1. m
  2. m

0,34 m

100 LE 80/9 km/h

14,1 LE/Mp 25°

  1. m

Mászóképesség

Mászóképesség

Mellső/hátsó terepszög

Kerékképlet

0,6 m

0,4 m

0,4 m

30°

42/42°

4×4

168


PSZH


Páncélozott szállító harcjármű


MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG

A páncélozott szállító harcjármű a gépkocsizó lövészek harceszköze. A harc­járműnek szárazon és vízen, nehéz terepviszonyok közepette átszeldelt tere­pen is jó a manőverező kép ess égé. Harchelyzetben jelentős tűzerőt képvisel, és a személyzete számára megfelelő pán cél védettséget biztosít. • A harcjármű fő szerkezeti részei: a páncéltest, a torony és a fegyverzet, a motor és az erő­átviteli egységek, a futómű, a hajócsavarhajtás, az elektromos berendezések, a híradó berendezések, a figyelőműszerek, valamint a szűrő-szellőző berende­zések. • A járműtest zárt egységet alkotó önhordó páncélszerkezet. Alsó ré­szét hajótestnek képezték ki, amely magában foglalja a vízen való haladáshoz szükséges hajócsavarhajtást. • A járműtestet belül válaszfal osztja ketté. Mellső része a vezető- és a küzdőtér, hátsó része a motortér. A vezető- és a küzdőtér hermetikusan zárható és a harcjárműbe épített szűrő-szellőző beren­dezései biztosítják a vegyi, a sugárzó, illetve bakteriológiai harcanyagokkal szennyezett terepszakaszok leküzdését. A forgatható toronyba egy nehéz és egy könnyű — párhuzamosított — géppuskát építettek be, kettős működésű irányzó műszerrel. • A megfelelő terepjáró képesség elérése érdekében a harcjárműnek összkerékhajtása, terepáttétele, kiegyenlítőzára, menet közben is szabályozható nyomású kerékabroncsai és független felfüggesztésű mellső futóműve van. • A beépített csörlőmű lehetővé teszi, hogy a harcjármű ön­magát vagy más járművet kimentsen, illetve vontasson.

Harci súly ‘

Teljes hossz

Teljes szélesség

Magasság

Hasmagasság

Motorteljesítmény

Sebesség úton/vízen

Fajlagos teljesítmény

Oldalstabilitás

Árokáthidaló képesség

  1. Mp

6,0 m

  1. m
  2. m

0,40 m

100 LE

80/9 km/h

  1. LE/Mp

     

    25*

0,8 m

Gázlóképesség

0,7 m

Lépcsőmászó képesség

0,5 m

M ászó ké pesség

30″

Mellső/hátsó terepszög

42/42″

Kerékképlet

4×4

   

-í c^íí’ ^f, 1^-

169

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Lap tetejére!