Találatok: 26
333
MAGYARORSZÁG
44M TAS
Nehéz harckocsi
A német had vezetőség 1943-ban — elsősorban a bombázások következtében fellépő gyártási nehézségek miatt — a magyar harckocsigyártás olyan átalakítását szorgalmazta, amely a Pz.V. (Párduc) harckocsik gyártását segítette volna. Nem komplett gyártást, hanem csak részegységek készítését javasolták. A m. kir. honvédség vezérkarának hadműveleti csoportfőnöksége ezt ellenezte, és a teljesen magyar konstrukciójú Tas harckocsi gyártását tűzte célul. A tervezési és a konstrukciós munkákat a Weiss Manfréd-gyár végezte el. • A Pz. V.-höz hasonló felépítésű járműbe 2 db külön-külön és együttesen is üzemeltethető 260 LE-s Túrán motort építettek. A futómű a Toldi- és a Turán- tapasztalatok figyelembevételével nem torziós rugózású és nem kisgörgős kivitelben készült; oldalanként 3 pár, laprugókra támaszkodó, középnagy görgőpárt alkalmaztak. • Az első lánckerék meghajtott, a 2×4 fokozatú bolygóműves sebességváltó terhelés alatt is kapcsolható volt. A hegesztett törzsű és tornyú jármű 1944 tavaszán a Weiss Manfréd-gyárban készült. Futóműve, törzse a beépített motorokkal és sebességváltóval együtt — a torony felszerelése nélkül — készen volt, amikor az 1944. július 27-1 bombatámadás a szerelőműhelyt és a gépműhelyt elpusztította.
Harci súly |
38,0 Mp |
Kezelők |
5 fő |
Teljes hossz |
9,20 m |
Teljes szélesség |
3,5 m |
Teljes magasság |
3,00 m |
Hasmagasság |
0,50 m |
Mellső/hátsó terepszög |
45/45° |
Láncfelfekvési hossz |
4,10 m |
Lánctalpszélesség |
0,60 m |
Motorteljesítmény |
2×260 = 520 LE |
Sebesség úton |
45 km/h |
Fajlagos teljesítmény |
13,8 LE/Mp |
Fajlagos talajnyomás |
0,78 kp/cm2 |
Oldalstabilitás |
kb. 25° |
Árokáthidaló képesség |
1,80 m |
Gázlóképesség |
1,70 m |
Lépcsőmászó képesség |
0,85 m |
Mászóképesség |
35° |
Páncélzat
Fegyverzet
Hatótáv
20—50 mm, homlok
120 mm
- db 43M
75 mm hk.á.
- db 30/40M 8 mm gp.
kb. 200 km
162
44M TAS
Rohamlöveg (tervezet)
A Weiss Manfréd tervező gárdája a Tas nehéz harckocsi megtervezésekor a Túrán—Zrínyi családelv alapján — elöterv szinten — tervezte meg a nehéz magyar rohamlöveget. A jármű alapját a Tas harckocsinál is alkalmazott 6 pár középnagy futógörgő képezte; a törzs kialakításánál figyelembe vették a Zrínyi rohamlöveg igen jól sikerült és korszerű alakját. • A motorok beépítését — az alaptípushoz hasonlóan — szintén együtt és külön üzemeltethető kivitelben tervezték. A Tas harckocsiból átvett korszerű, a terhelés alatt is kapcsolható, 2×4 fokozatú sebességváltó a mellső lánckerekeket hajtotta meg. A tervek szerint a 120 mm vastag homlokfalba a német 8,8 cm-es L/71 harc- kocsiíöveg került volna beépítésre; a homlokfalnak a vízszintessel bezárt szöge kb. 40° volt. • A rohamlöveg az 1944. tavaszi bombázások miatt csupán terv maradt, de a tervezett prototípus elkészítése érdekében a Tas harckocsival közös alkatrészeket legyártották. Mindkét prototípust 2—2 példányban tervezték, így összesen 4 készlet futómű, motorpár és sebességváltó készült el.
Harci súly
Kezelők
Teljes hossz
Teljes szélesség
Teljes magasság
Hasmagasság Mellső/hátsó terepszög Láncfelfekvési hossz Lánctalpszélesség Motorteljesítmény
37,0 Mp
5 fő
9,50 m
3,00 m
2,30 m
0,50 m 45/45°
4,10 m
0,60 m
2×260=520 LE
Sebesség úton
Fajlagos teljesítmény Fajlagos talajnyomás Oldalstabilitás Árokáthidaló képesség Gázlóképesség Lépcsőmászó képesség M ászóképes ség
MAGYARORSZÁG
45 km/h 14,0 LE/Mp 0,76 kp/cm2 45°
1,80 m
- m
0,85 m 35’
Páncélzat
Fegyverzet
Hatótáv
20—50 mm, homlok
120 mm
1 db 8,8 cm L/71 hk.lg. kb. 220 km
163
o
O Ansaldo CV—35 kisharckocsik 1938-ban
© Toldi I könnyű harckocsi 1941-ben
© 39M Csaba II parancsnoki páncélgépkocsi 1941-ben
0 39M Csaba II parancsnoki páncélgépkocsik próbaúton
164
© A Túrán I közepes harckocsi 1941-ben
© A Nimród önjáró gépágyú — és háttérben a T—38 könnyű harckocsik 1942 tavaszán Esztergomban
© Az 1942-ben szállított 106 db Pz.Kpfw—38(t) könnyű (Magyarországon közepes) harckocsi egy példánya 1943 elején
© Az 1944-ben átadott néhány Pz.Kpfw—III.G egyik példánya
© Az 1942-ben átvett Pz.Kpfw—1V.D egyik példánya az esztergomi díszfelvonuláson
165
® Az 1944-ben átadott 10 db Tiger I, Pz.Kpfw—VI. A egyik példánya
® 1944-ben a magyar honvédség 6 db Panther D, Pz.Kpfw—V. jármüvet is kapott (A kép német jelzésű harckocsit ábrázol)
® A Zrínyi II rohamlöveg az 1944. évi harcokban
® A Tas nehéz harckocsi 1944 júliusában (modellkép)
® A tervezett Tas rohamlöveg 1944 végén (modellkép)
166
FUG
Felderítő úszógépkocsi
A felderítő úszógépkocsi a felderítő- és a gépesített lövészcsapatok harceszköze. • A gépjárműnek szárazon és vízen, nehéz terepviszonyok közepette, átszeldelt terepen is jó manőverezőképessége van. Harchelyzetben a személyzete számára megfelelő páncél védettséget biztosít. A gépjármű fő szerkezeti részei: a páncéltest, a motor és az erőátviteli egységek, a futómű és a segédfutómű, a hajócsavarhajtás, az elektromos és a híradó berendezések. • A járműtest zárt egységet alkotó önhordó páncélszerkezet. Alsó részét hajótestnek képezték ki, amely a vízen való haladásban szükséges hajócsavar-hajtást is magában foglalja. • A járműtestet belül válaszfal osztja ketté. Mellső része a vezető- és küzdőtér, hátsó része a motortér. • A megfelelő terepjáró képesség elérése érdekében a járműnek összkerékhajtása, segédfutóművei (oldalanként 2—2 db kerék), menet közben is szabályozható nyomású kerékabroncsai és független felfüggesztésű mellső futóműve van. • A beépített csörlőmű lehetővé teszi, hogy a jármű önmagát vagy más járműveket kimentsen, illetve vontasson.
Teljes hossz |
5,8 m |
Gázlóképesség |
Teljes szélesség |
2,5 m |
Lépcsőmászó képesség |
Magasság |
1,9 m |
Mászóképesség |
Hasmagasság |
0,34 m |
Mellső/hátsó terepszög |
Motorteljesítmény |
100 LE |
Kerékképlet |
Sebesség úton/vízen |
80/9 km/h |
|
Fajlagos teljesítmény |
14,3 LE/Mp |
|
Fajlagos talajnyomás |
1,0 kp/cm2 |
|
Oldalstabilitás |
25° |
|
Árokáthidaló képesség |
1,5 m |
0,6 m
0,4 m
30°
42/42“
4×4 m
167
MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG
VS—FUG
Vegyifelderítö úszógépkocsi
Gázlóképesség
Lépcsőmászó képesség
A vegyi- és sugárfelderítő úszógépkocsi a vegyivédelmi alakulatok harceszköze; beépített speciális berendezései segítségével alkalmas az általa leküzdhető terepszakaszok vegyi- és sugárszennyezettségének felderítésére, a szennyezett területek jelölésére, illetve átjárók kitűzésére és a mért adatok gyors jelentésére. • A gépjármű szárazon és vízen, nehéz, átszeldelt terepen is jól manőverez. Harchelyzetben a személyzete számára megfelelő páncélvédettséget biztosít. A gépjármű fő szerkezeti részei: a páncéltest, a motor és az erőátviteli egységek, a futómű és a segédfutómű, a hajócsavarhajtás, az elektromos és a híradó, valamint a speciális berendezések. • A járműtest zárt egységet alkotó, önhordó páncélszerkezet. Alsó része hajótestnek van kiképezve, amely magában foglalja a vízen való haladáshoz szükséges hajócsavar hajtást. • A járműtestet belül válaszfal osztja ketté. Mellső része a vezető- és a küzdőtér, hátsó része a motortér. A speciális berendezések jelentős hányadát a vezető- és a küzdőtérbe építették be. A megfelelő terepjáró képesség elérése érdekében a járműnek összkerékhajtása, segédfutóművei, menet közben is szabályozható nyomású kerékabroncsai és független felfüggesztésű mellső futóműve van. • A beépített csörlőmű lehetővé teszi, hogy a jármű önmagát, vagy más járművet kimentsen, illetve vontasson.
Harci súly
Teljes hossz
Teljes szélesség Magasság
Has magasság Motorteljesítmény Sebesség úton/vízen Fajlagos teljesítmény Oldalstabilitás Árokáthidaló képesség
- Mp
6,0 m
- m
- m
0,34 m
100 LE 80/9 km/h
14,1 LE/Mp 25°
- m
Mászóképesség
Mászóképesség
Mellső/hátsó terepszög
Kerékképlet
0,6 m
0,4 m
0,4 m
30°
42/42°
4×4
168
Páncélozott szállító harcjármű
A páncélozott szállító harcjármű a gépkocsizó lövészek harceszköze. A harcjárműnek szárazon és vízen, nehéz terepviszonyok közepette átszeldelt terepen is jó a manőverező kép ess égé. Harchelyzetben jelentős tűzerőt képvisel, és a személyzete számára megfelelő pán cél védettséget biztosít. • A harcjármű fő szerkezeti részei: a páncéltest, a torony és a fegyverzet, a motor és az erőátviteli egységek, a futómű, a hajócsavarhajtás, az elektromos berendezések, a híradó berendezések, a figyelőműszerek, valamint a szűrő-szellőző berendezések. • A járműtest zárt egységet alkotó önhordó páncélszerkezet. Alsó részét hajótestnek képezték ki, amely magában foglalja a vízen való haladáshoz szükséges hajócsavarhajtást. • A járműtestet belül válaszfal osztja ketté. Mellső része a vezető- és a küzdőtér, hátsó része a motortér. A vezető- és a küzdőtér hermetikusan zárható és a harcjárműbe épített szűrő-szellőző berendezései biztosítják a vegyi, a sugárzó, illetve bakteriológiai harcanyagokkal szennyezett terepszakaszok leküzdését. A forgatható toronyba egy nehéz és egy könnyű — párhuzamosított — géppuskát építettek be, kettős működésű irányzó műszerrel. • A megfelelő terepjáró képesség elérése érdekében a harcjárműnek összkerékhajtása, terepáttétele, kiegyenlítőzára, menet közben is szabályozható nyomású kerékabroncsai és független felfüggesztésű mellső futóműve van. • A beépített csörlőmű lehetővé teszi, hogy a harcjármű önmagát vagy más járművet kimentsen, illetve vontasson.
Harci súly ‘
Teljes hossz
Teljes szélesség
Magasság
Hasmagasság
Motorteljesítmény
Sebesség úton/vízen
Fajlagos teljesítmény
Oldalstabilitás
Árokáthidaló képesség
- Mp
6,0 m
- m
- m
0,40 m
100 LE
80/9 km/h
- LE/Mp
25*
0,8 m
Gázlóképesség |
0,7 m |
Lépcsőmászó képesség |
0,5 m |
M ászó ké pesség |
30″ |
Mellső/hátsó terepszög |
42/42″ |
Kerékképlet |
4×4 |
-í c^íí’ ^f, 1^-
169