Találatok: 27
333
A páncéloscsapatok harci lehetőségeit a szervezetükbe tartozó harc
eszközök tulajdonságai határozzák meg. Ezek a nagy hadműveleti és harcászati mozgékonyságban, a hatalmas tűzerőben és a védettségben nyilvánulnak meg. Felsorolt tulajdonságok képessé teszik őket arra, hogy — a szemben álló fél ellentevékenysége esetén is — nagy távolságról végrehajtott gyors manőverekkel a kívánt helyen összpontosuljanak, hogy fegyverzetük legkedvezőbb távolságról leadott hatalmas tü- zével és lökőerejükkel megsemmisítő csapást mérjenek az ellenségre, csoportosítását szétdarabolják, szárnyaikat átkarolják, megkerüljék, bekerítsék, részt vegyenek a megsemmisítésében, és hogy az elért sikereket rövid idő alatt továbbfejlesszék.
Elérésük elengedhetetlen feltétele a hadművészet fejlesztése, a megfelelő szervezeti struktúra létrehozása és a páncéloscsapatok vezetésének, valamint ellátásának megoldása.
A második időszak alapvető célkitűzése — a páncéloscsapatok továbbfejlesztése mellett — a szárazföldi csapatok túlnyomó többségének harc- és egyéb rendeltetésű páncélozott járművekkel való ellátása. Az ily módon gépesített gyalogság — a lövészek —, valamint a többi fegyvernem és szakcsapat mozgékonysága elérte a páncéloscsapatokét, tűzerejűk az előzőekhez viszonyítva a többszörösére emelkedett, s a túlélőképességük Is megnövekedett. Alkalmassá váltak arra, hogy az atomfegyverek alkalmazása esetén is megőrizzék harcképességüket, és a páncéloscsapatokkal, valamint a légierővel együttműködésben feladataikat sikeresen teljesítsék.
A páncélosok fejlődésének ezen a két időszakon belül több olyan fejlődési szakasz is található, amelyeket a technikai fejlődés, az alkalmazásukra és szervezetükre vonatkozó nézetek, az ezek értékét mindennél meggyőzőbben bizonyító haditapasztalatok következtében mérföldköveknek tekinthetünk, bár ezek a szakaszok időben mereven nem elhatárolhatók.
A páncélos harceszközök fejlődése az egyes országokban nem volt töretlen. Az ebből származó lemaradások, visszaesések esetenként gazdasági okokra, máskor helytelen értékelésekre, illetve a hadművészeti koncepciók hibáira vezethetők vissza.
A páncélosok napjainkban és a belátható jövőben is tovább fejlődnek, és szerepüket, jelentőségüket mindaddig megtartják, amíg a mai értelemben vett szárazföldi haditevékenységek egyáltalán elképzelhetők.
A páncélosok megjelenése a harcmezön az első világháború idején
A páncéljárművek korai elődei már az ókorban megjelentek a harcok színterén. Időszámításunk előtt két-három évezreddel az asszírok, majd egyiptomiak, később a görögök és rómaiak is alkalmaztak harci járműveket azzal a céllal, hogy fegyvereiket az ellenség közelében, a leghatásosabb távolságban használják, s ezzel megbontsák az ellenség zárt harcrendjét. Az azóta eltelt időben mindenkor megvoltak a technikai fejlettség színvonalának megfelelő ilyen célú harceszközök, s a támadás és a védelem — a megsemmisítés és a védekezés — váltakozó eredménnyel folyó állandó harcában esetenként alkalmazták is őket.
Továbbfejlesztésük legnagyobb akadályát a mozgatóerő — az emberi és az állati erő — korlátái képezték. Éppen ezért a lőfegyverek feltalálása és elterjedése viszonylag hosszú időre lehetetlenné tette az ilyen harceszközök alkalmazását. A lövedékek hatásának ellenálló, vastag gerendákból összerótt, kövekkel is védett, kerekeken mozgó, belülről emberi erővel vagy lovakkal vontatott járművek mozgatása nehézkes volt, s a folyton fejlődő lőfegyverekkel nem vehették fel a versenyt. A kialakításukra való törekvés azonban továbbra sem szűnt meg, és olyan lángelméket is foglalkoztatott, mint Leonardo da Vinci. O egy 1482-ben kelt levelében arról ír, hogy önmozgó páncélozott, felfegyverzett jármű szerkesztésén fáradozik, amely lehetővé tenné az ellenség megtámadását anélkül, hogy az a benne ülőknek árthatna.
Érthető tehát, hogy előbb a James Watt által az 1780-as évek végén a sokoldalúan felhasználható gőzgép, majd a Gottlieb Daimler által 1886-ban megszerkesztett első benzinnel hajtott belsőégésű motor az érdeklődés középpontjába került, és a szakértők igyekeztek az új mozgatóerőt a katonai járműveken felhasználni.
A gőzgéppel hajtott, terepen is mozgó harcjármű megalkotására több figyelemre méltó kísérlet történt. Ezek a járművek elődeikkel szemben haladást mutattak, de a gyakorlatban nem feleltek meg, különösen a nagy súly és talajnyomás, továbbá a kerekes meghajtás tökéletlenségei miatt.
A haditevékenységekben ténylegesen részt vevő első páncélosjármű a páncélvonat volt. A vasutak és a vonatok fejlettsége szinte kínálta, hogy a fegyveres harcokban felhasználják őket. A mai páncélvonatok őspéldá-
Leonardo da Vinci harckocsiterve
nyának az 1870-ben Párizs ostromában részt vett német páncél vonat te-
kinthető; csak nyitott vasúti teherkocsikra felrakott lövegekből állt, és
az ostromban komolyabb szerepe nem is volt.
Jelentőségét mégis felismerték. Nagyrészt ennek tudható be, hogy az
angoloknak máraz 1899-ben kitört búr háború előtt négy páncélvonatuk
volt. Ezek is egy gyenge mozdonnyal vontatott, két vékony páncéllal vé-
dett csukott vasúti kocsiból, valamint elő- és utánfutó kocsiból álltak.
Az elsősorban a vasútvonalak mentén vívott búr háborúban a páncél-
vonatok igen jól beváltak, számuk a háború végére húszra szaporodott.
Az itt szerepelt páncélvonatok tekinthetők az első, mai értelemben vett
páncél jármű veknek.
A páncélvonatok ezután néhány államban már a béke idején is a had-
erő szervezetszerű kötelékeit képezték. így Franciaország, Belgium,
Anglia és Oroszország is rendelkezett páncélvonatokkal. Ezeknek a pán-
célvonatoknak az összeállítása lényegében megegyezett a búr háborús
11