Találatok: 27
333
hatásos tüze ellenére is képes a feldúlt terepen és az akadályokon áthaladva, a mögötte támadó gyalogsággal együtt az állásrendszeren rést vágni, és ezzel a megmerevedett arcvonalakat mozgásba hozni. Ez a harceszköz a harckocsi volt, a háború gépi korszakának egyik legfejlettebb harci eszköze.
A harckocsi megalkotását a tudomány és a technika viszonylag magas színvonala, a teljesítőképes ipar, a fejlett gépipar és fegyvergyártó ipar, valamint a harckocsi fontosabb részegységeinek — a lánctalpas futóműnek, elsősorban pedig a robbanómotornak — a feltalálása és megépítése tette lehetővé. Kifejlesztését és alkalmazását nagymértékben meggyorsította az a körülmény, hogy az egyes országok vezető katonai körei ezen harceszköz harcászati, sőt hadműveleti jelentőségét rövid idő alatt felismerték.
A harckocsi létrehozásának a gondolata a háború folyamán először 1914-ben az angoloknál merült fel, a páncélgépkocsi-alakulatoknál szolgáló tengerésztisztek körében. A gondolat megvalósítását az 1914-es év keserű tapasztalatai nyomán Churchill is felkarolta. Később az angoloktól függetlenül a franciák is foglalkoztak a harckocsi megépítésének tervével, s az orosz szakemberek sem maradtak a nyugati szövetségesek mögött. A cári Oroszország vezető katonai köreinek rövidlátása és maradi- sága, az ország gazdasági elmaradottsága, iparának a nyugattól való függősége az orosz harckocsitervek megvalósulásának kerékkötői lettek. A központi hatalmak katonai szakemberei is csak későn ismerték fel a harckocsi jelentőségét.
A haditevékenységekben részt vett első harckocsit az angolok állították elő; a Mark—I (Mk—I) jelzést kapta. Az Mk—I harckocsi páncélzata 12 mm-es páncéllemez volt, fegyverzetét két 57 mm-es ágyú és négy, illetve hat géppuska alkotta, 6 km/h sebességgel haladt, kezelőinek száma 8 fő, súlya 28—30 t, fajlagos talajnyomása 1,2 kg/cm2 volt. A motor 105 LE teljesítményt adott, a hatósugara 29 km volt.
A harckocsinak 1916. február 2-án végrehajtott kipróbálása sikeres volt, és Lloyd George, a kormány tagja, a hadiszerügyek irányítója elrendelte azonnali gyártását. Titoktartás céljából ebben az időben kapta a harckocsi a „tank” (tartály) fedőnevet.
Az angolok első harckocsijai már 1916 szeptemberében a Somme folyó menti csatákban átestek a tűzkeresztségen. Bár bevetésük nem hozta 14 meg a várt sikert, igen jó tapasztalatokkal szolgált. Ezek első sorában
állt, hogy a harckocsik sebességét növelni, talajnyomásukat pedig csökkenteni kell. A haditevékenységek során szerzett tapasztalatok alapján az angolok az 1916-tól 1918-ig terjedő években az Mk—l-től Mk—IX-ig számozott harckocsitípusokat fejlesztették ki; valamennyi az első angol harckocsi módosított változata volt.
A fejlesztés egyik eredményeként 1917-ben elkészült a Médium Whippet (MKA) jelű harckocsi 14 mm-es páncélzattal és 3 géppuskával; sebessége 13,5 km/h, kezelőinek száma 3 fő, súlya 14 t, fajlagos talajnyomása 0,95 kg/cm2 volt.
Az Mk—IX jelzésű harckocsit gyalogság szállítására építették, és egykét géppuskán kívül 50 harcos befogadását tette lehetővé. A harckocsi még a háború végén elkészült, de alkalmazására már nem volt idő.
Az első világháborús angol harckocsik műszakilag korántsem voltak tökéletesek. Romboid alak, nem forgatható torony, külső burkolattal ellátott lánctalp, rugózatlan test — ezek a főbb jellemzői. Az új formájú, rugózott és forgótornyos harckocsik gyártására csak később tértek át.
A franciák az angoloktól függetlenül — kísérleteikről mit sem tudva — szintén foglalkoztak a harckocsi megépítésének tervével. A főparancsnokság Estienne francia tüzér ezredes kezdeményezésére 1916. február végén 400 db, november végéig szállítandó harckocsi gyártására adott megrendelést a Schneider-gyárnak. Ezzel párhuzamosan a fegyverzeti minisztérium a St. Chamond-gyárnál rendelt 400 db harckocsit. A külön-külön folyó munka azt eredményezte, hogy egyik gyártmány sem felelt meg a követelményeknek. így a francia harckocsikat — különösen a St. Chamond harckocsik hibái miatt — a szövetségesek csak az 1917 tavaszán meginduló offenzívában alkalmazták. Első bevetésük az Aisne folyó menti csatában, 1917. április 16-án Berry-aux-Bacnál kudarccal járt. A harckocsik támadásának elhárítására alaposan felkészült németek a 124 támadó harckocsi közül 66 darabot, a harckocsik 53%-át tették harcképtelenné. Ez a veszteség a francia vezetést arról győzte meg, hogy a nehéz harckocsik mellett gyors, kis súlyú, kis célfelületet mutató harckocsikra is szükség van, és nagy tömegben kell bevetni őket. így jött létre az első könnyű, a híres 6,5 t-ás Renault harckocsi, amelyet már 1917-ben gyártottak. A csapatoknál történő rendszeresítésük azonban még hosszabb időt vett igénybe.
A francia harckocsik külsőleg lényegesen eltértek angol társaiktól. Mind a 13,5 t-ás Schneider, mind a 24 t-ás St. Chamond harckocsi lánc-
„St. Chamond’’ francia harckocsi (1917)
talpai a harckocsitest oldalán forogtak, s a test spirálrugókon függött. A rugózás tompította a mozgás közben fellépő lökéseket, a harckocsi nagyobb sebességgel haladhatott, s a kezelők tevékenységét is megkönnyítette. A Renault harckocsi valamennyi elődjénél tökéletesebb volt: páncélzata 16—22 mm-es volt, fegyverzete egy 37 mm-es ágyúból és egy géppuskából állt, mozgási sebessége 9 km/h, kezelőinek száma 2 fő volt. Ehhez a harckocsihoz építettek első ízben a fegyverzetet magába foglaló tornyot.
Az Amerikai Egyesült Államokban 1917-ben kezdték meg a harckocsigyártást. Kezdetben —saját motorjaik fel használásával — lemásolták az angol és francia harckocsikat. 1918-ban készült el az első saját tervezésű kis harckocsi, a Ford-gyár 3 t-ás, 2 fős, egy géppuskával felszerelt harckocsija. Az amerikai harckocsik az első világháborúban már nem vettek részt.
A harckocsigyártás az angol és a francia gépipart az első világháború
éveiben nagymértékben igénybe vette. Ezért volt nagy jelentőségű a
szövetségesek közötti együttműködés. Ezen belül egyes típusoknál az
amerikaiak gyártották a motort és a futószerkezetet, az angolok a pán-
célzatot és a fegyvereket, s a harckocsikat Franciaországban szerelték
össze,
A németek csak későn ismerték fel a harckocsik jelentőségét. Ez rész-
ben azzal magyarázható, hogy a kis kötelékekben alkalmazott angol és
francia harckocsik elhárítását gyorsan meg tudták szervezni, s bevetésük
csak helyi sikereket eredményezett. Ez az oka annak, hogy a harckocsik-
ban nem láttak súlyos veszélyt. Ezen túlmenően a német ipart rendkívül
igénybe vette a tengeralattjárók és a repülőgépek gyártása, s ez utób-
biak jelentőségét a harckocsikénál fontosabbnak ítélték.
A harckocsik kísérleti célokra történő előállítását 1916 végén rendel-
ték el, a munka azonban csak lassan haladt. Az első német harckocsit
1917 májusában mutatták be, de a hadsereg csak 1918 elején kapott
A7V típusú, hazai gyártmányú harckocsikat. Közülük négyet — 5 db
zsákmányolt és felújított Mk—IV harckocsival együtt — 1918. már-
cius 21-én St. Quentinnél alkalmazták. A német harckocsi merőben el-
tért angol és francia társaitól. Jellemző adatai: 15—30 mm-es páncélzat,
1 db 57 mm-es ágyú és 6 db géppuska, 9—10 km/h sebesség, 18 fő kezelő,
33 t súly.
Ebben az időben a német hadvezetés már kellően értékelte a harc-
kocsik jelentőségét. Lázas munkájuk eredményeként különböző szerke-
zeti megoldású harckocsikat építettek. Ilyenek voltak a 45 mm-es pán-
célzaté 44t-ás A7VY jelzésű, a 30 mm-es páncélzaté 150 t-ás K jelzésű,
valamint egy 9 t-ás könnyű harckocsi. Harcbavetésükre — mivel a háború
véget ért — már nem került sor.
A német harckocsikat a versailles-i békeszerződés értelmében meg-
semmisítették, illetve át kellett adniuk őket más országok hadseregei-
nek.
Az első világháború éveiben (Krüger adatai szerint) Nagy-Britanniá-
ban 2636, Franciaországban 5150, Németországban 60—80 darab harc-
kocsi készült. Hogy viszonylagos nagy tömegű megjelenésük mégsem
hozott hadműveleti sikert, annak elsősorban harckocsitechnikai és al-
kalmazási okai voltak. Értékelésükkor mégis megállapítható, hogy a há-
ború alatt nagyot fejlődtek, és harcászati méretekben jelentős szerep-
15
hez jutottak. A hadműveleti művészetet új problémák megoldására késztették.
A technikai hiányosságok közül — főleg az első harckocsiknál — a legjelentősebbek a csekély mozgási sebesség, a nagy fajlagos talajnyomás, valamint a nem megbízható működés. A kis sebességgel mozgó, önmagát fedezni nem tudó harckocsikat a védő jól kiépített állásaiból köny- nyen megsemmisíthette, a harckocsik a nagy fajlagos talajnyomás következtében a puha, laza talajon elakadtak. Az üzembiztosság hiánya miatt a rendelkezésre álló harckocsik egy része nem volt bevethető, a bevetettek közül pedig több kocsi mozgásképtelenné vált. Mindehhez járult a harckocsi-elhárítás hatékonyságának gyors fejlődése, amellyel szemben a harckocsik csak nehezen vehették fel a versenyt.
Az első világháborús harckocsik másik hátrányos tulajdonsága az volt, hogy a kis harcászati mozgékonyság mellett a hadműveleti mozgékonyságuk teljesen hiányzott. A lánctalpak az utakat rendkívüli mértékben igénybe vették, s eközben a lánctalp maga is erősen elhasználódott. A nehéz és a közepes harckocsikat vasúton, a könnyűeket különleges gépkocsikon szállították az alkalmazási területre, ahonnan már csak rövid menetet végezhettek a megindulási körletig. Ezért egy-egy harckocsitámadás előkészítése sok és módszeres munkát igényelt — jelentős időráfordítás és nagy anyagi áldozat mellett.
Ezek a felismerések indították el a harckocsik általános fejlődését, amely a különböző harckocsitípusok kialakításához vezetett.
A következtetések megvonása érdekében célszerű, ha a harckocsik első bevetésétől a cambrai-i csatával befejeződő időszak eredményeit, továbbá az amiens-i csata lefolyását és eredményeit vesszük szemügyre.
A szövetségesek 1916 nyarán, hosszú előkészítés után kísérletet tettek arra, hogy a németek védelmét a Somme folyónál áttörjék. A támadás a gondos előkészítés és az eddig kifejlesztett valamennyi leghatásosabb harceszköz (harcgázok, lángszórók, aknavetők stb.) alkalmazása ellenére is hamarosan kifulladt. A hatalmas veszteségeket szenvedett támadók a két hónapig tartó harcok eredményeként mindössze 3—8 km- re hatoltak be a németek védőállásaiba. A véres, sikertelen rohamok erősen csökkentették az angol katonák erkölcsi erejét. Ennek, valamint a keleti hadszíntéren zajló események hatására az angol kormány úgy döntött, hogy feladva azt a tervét, amely szerint 1917-ben harckocsik 16 tömeges bevetésével vívja ki az átütő sikert, a már elkészült 50 db
Mk—I típusú harckocsit a Somme menti harcokban részt vevő csapatok rendelkezésére bocsátotta.
Az 1916. szeptember 10-én rendeltetési helyükre érkező harckocsik feladatául szabták, hogy a gyalogság előtt támadva gázolják le az ellenség akadályrendszerét, küzdjék le tűzrendszerét — elsősorban géppuskafészkeit —, és törjék át a németek védelmét.
A harckocsiknak igen nehéz körülmények között kellett feladatukat megoldaniuk. Egy teljes éjszakára volt szükség ahhoz, hogy a sötétben, a sáros, gránáttölcsérekkel teli terepen elfoglalják megindulási állásaikat; ide már csak 32 db harckocsi érkezett be. A többi az előrevonás alatt a sárban elakadt, vagy üzemképtelenné vált. A kezelők az előrevonás folyamán alaposan kimerültek. Ilyen előzmények után indultak rohamra a háborúk történetében először a harckocsik, hogy fordulatot hozzanak a harcok menetében.
A harckocsik a gyalogság rohamát öt perccel megelőzve, erős tüzérségi fedezet mellett, a hajnali pirkadáskor kezdték meg támadásukat. A nagy zajjal és csikorgással, füstölve, ellenállhatatlanul előremozgó harckocsik szétszaggatták a drótakadályokat, széttaposták a tüzelőállásokat és a fedezékeket, rémületbe ejtették a németeket, akik futásnak eredtek vagy megadták magukat. A harckocsik visszaadták az angol katonák harci kedvét, utat nyitottak a gyalogságnak, s öt óra leforgása alatt 10 km széles arcvonalszakaszon 4—5 km-t nyomultak előre anélkül, hogy komoly veszteséget szenvedtek volna. Ez olyan eredmény volt, amelyhez ezelőtt sok ezer emberélet feláldozása mellett hetekre, hatalmas mennyiségű tüzérségi lövedékre volt szükség. A siker azonban mégsem volt teljes, mert a németek védelmét nem tudták áttörni. A 32 harckocsiból csak 18 vett részt mindvégig a rohamban, négy aknatölcsérben rekedt, a többi technikailag mondta fel a szolgálatot.
Világossá vált, hogy az akkori harckocsik csak viszonylag szilárd talajon képesek mozogni, a kezelőknek több gyakorlatra van szükségük s a harckocsik tökéletesebb hajtószerkezetet igényelnek. A meglépéstől várt átütő siker egyelőre elmaradt, de a harckocsik jelentősége és harci alkalmazhatósága nyilvánvalóvá vált. Ezt jól bizonyítja, hogy a csata után az angol ipar 1000 harckocsi gyártására kapott megrendelést.
Az angolok 1916 őszén még két alkalommal, 1917 őszéig pedig az angolok és a franciák is több ízben indítottak harckocsikkal támadást. A támadások eredményei azonban nem igazolták a harckocsik csatadöntő
szerepét. Az angolok július 31-én Ypernnél indított nagy támadása pedig alaposan megingatta a harckocsikba vetett hitet. A támadásban részt vevő 216 harckocsiból 100 vált mozgásképtelenné, illetve semmisült meg. A nagy veszteség elsődleges oka, hogy a harckocsikat mocsaras terepen alkalmazták, továbbá, hogy előremozgásukkor a németek harcgázokat és repülőgépeket vetettek be ellenük, a rohamnál pedig erős páncélelhárításba ütköztek.
Az 1917 őszéig tartó bevetések sikertelenségének okai közt említhető, hogy a harckocsikat többnyire helyi jelentőségű feladatok érdekében vetették be, és még ha egyidejűleg nagyobb számban is, csak kis kötelékenként alkalmazták őket. A harckocsikat a gyalogság különleges harceszközeként kezelték, amelyeknek a gyalogsággal szorosan együttműködve azt támogatniuk kell, s végül, hogy sok esetben működésükre nem kedvező terepen vetették be őket.
A legtöbb veszteséget a kis kötelékenként! alkalmazás okozta. Az ilyen, néhány harckocsiból és gyalogosalegységekből alkalomszerűen összeállított kötelékek magukra vonták az ellenség összpontosított tü- zét, s ennek következtében mind a harckocsik, mind az őket követő gyalogság súlyos veszteséget szenvedett. A gyalogsággal szoros együttműködésben végrehajtott támadás harceljárásának lényege a következő volt. A harckocsik, különböző leplező tevékenységek alkalmazásával, a lehető legjobban felzárkóztak a rohamra készülő gyalogság mögé. A roham — tüzérségi előkészítés után vagy anélkül indult meg. A harckocsik rést nyitottak a peremvonal előtti akadályrendszereken, a gyalogság pedig a helyzet szerint a harckocsikkal együtt vagy azok után tört be, és megkezdődött a védelem leküzdésére irányuló harc. Ez abból állt, hogy az egyes harckocsikat követő gyalogosraj vagy -szakasz a harckocsit pajzsként szorosan követve és annak tűztámogatását kihasználva egymás után támadta meg és küzdötte le az ellenálló fészkeket. Ez mindaddig így folyt, amíg a támadási célt elérték, vagy amíg a harckocsi harcképtelenné nem vált. Ez utóbbi esetben a gyalogság egyedül folytatta az átküzdést. A harckocsik — még ha sebességük meg is engedte — nem távolodhattak el a gyalogságtól, így a rájuk zúduló tűz a gyalogságot is sújtotta. Az ilyen harceljárás megkövetelte, hogy a támadás megszervezése során aprólékos pontossággal meghatározzák a harckocsik és a gyalogosok feladatát és együttműködését.
A harckocsik ilyen alkalmazása tehát nem hozott eredményt. Mind az
angolok, mind a franciák belátták, hogy a kis csoportokban, kis számban
és alkalomszerűen összeállított kötelékekben a harckocsikat nem lehet
alkalmazni.
A harckocsik sikeres bevetésében a döntő fordulat az 1917. novem-
ber 20. és december 2. között vívott cambrai-i csata volt. Itt tömegesen,
a döntés kierőszakolása érdekében vetették be őket. A harckocsi hívei-
nek sikerült a legfelsőbb hadvezetésnél elérniük, hogy ebben a csatában
a harckocsikat nagy kötelékekben, százával vessék be, és hogy az ellen-
ség tüzének megosztása, szétforgácsolása érdekében széles arcvonalon,
mélységben tagolva alkalmazzák őket. Helyesen használták fel azokat a
tapasztalatokat is, amelyek szerint a harckocsik nem nélkülözhetik a
légi támogatást, és hogy a gyalogság, ha magára marad, nem képes a
harckocsik által elért sikert kiaknázni.
Az áttörés végrehajtására kijelölt 2. angol hadsereg két gyaloghadtest-
ből (hat gyaloghadosztály), egy harckocsihadtestből (három harckocsi-
dandár összesen 378 hk.-val) és egy lovashadtestből (három lovasdandár)
állt. Feladatul kapta, hogy kb. 15 km-es szakaszon törje át az ellenség vé-
delmét, majd a Schelde folyón Cambrai-val szemben átkelve fedezze az
északi irányú támadást.
A hadsereg feladatát egylépcsős hadműveleti felépítésben hajtotta
végre, a gyalogságot és a harckocsikat 1160 db löveg és aknavető tűz-
hengerrel, továbbá ezer repülőgép támogatta. Tüzérségi előkészítés
nem volt, a lovashadtestet a gyalogság és a harckocsik után, a siker ki-
fejlesztésére tervezték ütközetbe vetni. Itt jegyezzük meg, hogy a harc-
kocsihadtest vezérkari főnöke J. F. C. Fuller őrnagy volt.
A hadtestek egy, a hadosztályok két lépcsőben támadtak. Az első lép-
csőben 204, a másodikban 138 harckocsi támadott a gyalogdandárok alá-
rendeltségében, a többiből (36 db) tartalékot képeztek. A támadásban
végül is 362 harckocsi vett részt. Ez arcvonal-kilométerenként 32 db
harckocsit jelentett. A gyalogság harcrendje az ún. csoportos harcrend:
nem összefüggő lánc, hanem egy-két raj a harckocsik és a kísérő lövegek
köré csoportosulva támadott, s csak akkor bontakoztak szét, ha roha-
mozni kellett.
A támadást részletesen megtervezték, és a csapatokat alaposan felké-
szítették feladataik végrehajtására. A harckocsik sikere elsősorban attól
függött, hogy ká>ések-e az akadály- és az árokrendszert leküzdeni, és
17
lehetővé válik-e az ellenség páncélelhárításának semlegesítése; ezekre külön eljárást dolgoztak ki.
A több mint hat méter széles árkok leküzdéséhez a harckocsikat fa- dorongkötegekkel szerelték fel. ezeket áthaladás előtt az árok aljába dobták. Mivel nem egyetlen árkot, hanem ezek sorozatát kellett leküzdeni, és a harckocsik csak egyetlen ilyen segédeszközt tudtak magukkal vinni, meglehetősen bonyolult manőverezésre volt szükség.
Ez az eljárás rendkívül nehézkes volt, mégis meglépést lehetett vele elérni.
A páncélelhárítás bénítását mesterséges ködfejlesztéssel oldották meg. A megindulási körlet elhagyását ködfüggönnyel rejtették, hogy az ellenség tüzérségét megakadályozzák a közvetlen irányzásban.
A harckocsik tervezett tevékenységére a terep megfelelt. Egyedül a Schelde folyó képezett akadályt, amelyen át csak néhány átkelőhely vezetett.
Az angol harckocsik a támadási sáv teljes szélességében november 20-án 6 óra 10 perckor indultak rohamra. Néhány perc múlva a tüzérség is megnyitotta tüzét, hogy a harckocsik és a gyalogság rohamát támogassa.
A harckocsik tömeges támadása a németeket teljesen váratlanul érte. A kezdetben mesterséges köd oltalma alatt előnyomuló harckocsik a német tüzérség és gyalogság zárótüze ellenére feltartóztathatatlanul kúsztak előre. A Siegfried-állás árkai és a mély drótakadályok a harckocsik számára csak csekély akadályt képeztek. A harckocsik ügyesen követve a németek árkainak vonalát, ágyú- és géppuskatüzükkel fedezékeibe kergették a német gyalogságot, majd az óvóhelyek lejáratánál elhelyezkedve, azokat mindaddig tűz alatt tartották, amíg a harckocsikat követő gyalogság megadásra nem kényszerítette őket. A harckocsikkal együttműködő repülők alacsonyan szállva, a harckocsik tüzétől megfélemlített és az árokrendszerek sarkaiban összetömörült német csoportokra mérték csapásaikat.
A németek csak néhány óra múlva tértek magukhoz, és különösen a szárnyakon elkeseredett ellenállást tanúsítottak. Déli 12 órára az angolok 7—8 kilométert nyomultak előre, áttörték a németek első és második állását, vagyis néhány óra alatt nagyobb sikert értek el, mint az előző hadműveletek hónapokig tartó véres gyalogosrohamai. A harmadik 18 állásnál azonban a támadókat erős tűz fogadta, a gyalogság lemaradt a
harckocsiktól, és mert tartalék nem állt rendelkezésre, a támadás elakadt. Az áttörésbe a lovashadtestet sem sikerült bevetni, mert lemaradt. ‘
A következő napon az angolok a támadás felújításával kísérleteztek, de az előző napon elszenvedett veszteségek következtében a támadás sikeréhez szükséges erők már nem álltak rendelkezésükre. A németek az áttörés szakaszán keletkezett rés betömésére új erőket csoportosítottak át, az angolokat fokozatosan visszaszorították, és lényegében visszafoglalták eredeti állásaikat.
A cambrai-i harcokban ténylegesen részt vevő 362 db harckocsi közül a németek 71-et kilőttek, illetve elakadtak, utóbbiak a németek kezébe kerültek.
A cambrai-i támadás, az elért eredmények mellett sem hozott hadműveleti sikert. Tapasztalatainak azonban komoly hatása volt a háború további harcaira, annak ellenére, hogy egy részük ebben a háborúban már nem volt hasznosítható, és hogy ez a csata olyan tapasztalatokkal is szolgált, amelyeket akkor nem ismertek fel.
A cambrai-i csata eredményei következtében kezdett megerősödni az a vélemény, hogy a harckocsik alkalmazásának a szárazföldi harcokban, hadműveletekben döntő jelentősége van, s hogy a mélyen lépcsőzött állásrendszer áttörésének nélkülözhetetlen eszközei. Sikeres tevékenységük további fontos feltétele a többi fegyvernemmel, főleg a gyalogsággal, a tüzérséggel és a repülőkkel való szoros együttműködés. A gyors áttöréshez azonban gyors harckocsik szükségesek. Emellett a harckocsikkal olyan lövészcsapatoknak kell együttműködniük, amelyek képesek a harckocsikat követni, segítik őket a terepakadályok leküzdésében, az ellenség ellenállásának megtörésében, és birtokba veszik a harckocsik által elfoglalt terepszakaszokat. (Az angolokat ezen felismerés vezette az Mk—IX harckocsi megépítéséhez.) Az ellenálló támpontok birtokbavétele ugyanis sok időt vesz igénybe, feleslegesen leköti a harckocsikat, amelyeknek elsőrendű feladata a gyors előretörés.
A harckocsik jelentőségének elismerését mutatta, hogy a cambrai-i csatánál tulajdonképpen a harckocsik oldották meg a feladatokat, igaz, a gyalogsággal szoros együttműködésben. Olyan elv alakult ki, hogy harckocsikkal végrehajtott támadásnál a főszerep a harckocsiké, így a többi fegyvernemnek a harckocsikhoz kell igazodniuk. Ezzel szemben állt az a tény, hogy a harckocsiknak tulajdonképpen nem volt saját har-
cászatuk. Ebben a csatában nem harckocsi kötelékek harcoltak, hanem egymás mellett és mögött haladó, a gyalogsággal együtt lassan előregördülő, a gyalogság harcát segítő páncélozott tűzfegyverek.
Most tekintsük át röviden, milyen szerepet töltöttek be a harckocsik a védelmi hadműveletekben.
Az antanthatalmak 1918. évi tavaszi védelmi hadműveletei során a gyalogsággal együttműködő harckocsik ellenlökéseinek, ellencsapásainak jelentős szerepük volt. Eredményesnek bizonyult az az eljárás, hogy rövid, heves tüzérségi előkészítés után a harckocsik a gyalogság harcrendjén keresztül, a részükre szabadon hagyott hézagokon át rohamra indultak, s a gyalogsággal együtt birtokba vették a célul kijelölt terepszakaszt. Itt a gyalogság védelemre rendezkedett be, s a harckocsikat többnyire megindulási körletükbe vonták vissza. Megjegyezzük, hogy a harckocsikat ebben az időben már védelemben is alkalmazták, pl. páncélozott tűzfészekként a páncélelhárítás megerősítésére.
Az év első felének német sikerei után a harckocsik komoly szerepet töltöttek be az antant 1918. június közepén kezdődő ellentámadásában. A harckocsik alkalmazása szempontjából különösen jelentős az amiens-i hadművelet, amelynek első napját — 1918. augusztus 8-át — maga a német hadvezetés nevezte el a németek „fekete napjá”-nak. Ebben a hadműveletben a 4. angol és az 1. francia hadsereg vett részt.
A 4. angol hadsereg a főcsapás irányában 15 km szélességben támadott, tizenegy gyalog-, három lovashadosztállyal, 472 harckocsival, kétlépcsős hadműveleti felépítésben. Az első lépcsőben levő hadosztályok összesen 192 nehéz, a második lépcsőben levő három hadosztály 136 nehéz és 108 könnyű harckocsi megerősítést kapott. Hadseregtartalék 36 harckocsi (egy zászlóalj) volt. Tüzérségi előkészítést nem terveztek, a tüzérségi támogatást 2000 löveg és aknavető, a légi támogatást 400 repülőgép végezte. A másodrendű irányban 12 km-es sávszélességben az 1. francia hadsereg támadott hét hadosztállyal, 90 harckocsival, 600 löveggel és 60 repülőgéppel.
A harckocsik alkalmazása szempontjából ez a hadművelet sokban hasonlított a cambrai-ihez, eredményeiben azonban felülmúlta azt. A harckocsikat zászlóaljanként gyalogos- és lovashadosztályoknak rendelték alá, és tevékenységüket a cambrai-i csatához hasonló módon szervezték meg. Oka, hogy a harckocsik harceljárását meghatározó két döntő tényező az előző csatához képest nem változott: itt is állásvédelem ellen,
lényegében ugyanolyan tulajdonságú harckocsik támadtak. Ez pedig — a gyalogsággal történő legszorosabb együttműködés mellett — a harckocsik feladatainak szűk határok közötti megszabását követelte.
Az augusztus 8-án hajnali 4 órakor meginduló támadás — elsősorban a harckocsik tömeges és helyes alkalmazása következtében — hatalmas sikerrel járt. A szövetségesek két óra alatt 16 ezer foglyot ejtettek, és több mint 200 löveget zsákmányoltak. Estére az angol csapatok 11 km-t nyomultak előre, és teljesen áttörték a németek védelmét. A németek vesztesége 27 ezer ember és kb. 400 löveg. A támadásban részt vevő harckocsikból mintegy 100 db (22%) vált harcképtelenné. A kép teljessé tételéhez tartozik, hogy a 4. angol hadseregnek a hadműveletek ötödik napján már csak hat harcképes harckocsija volt.
A harckocsik minden várakozást felülmúló sikert arattak. Sikerükhöz jelentősen hozzájárult a repülők beavatkozása a földi harcokba. Ez utóbbiak zavarták a német hadtáp munkáját, akadályozták az utánpótlás előrevonását és a tartalékok bevetését, lefogták az ellenség ütegeit, a
Mark-V típusú angol harckocsi (1918)
ro |
|||||
1 cw |
r 1 |
/’-w |
|||
r ■ • * ■ |
|||||
-i» 1 |
19
megszállt terepszakaszokat ködfejlesztéssel álcázták, folyamatosan figyelemmel kísérték és jelentették a támadás térnyerését.
Az amiens-i csatában a szövetségeseknek mintegy 16 db páncélgépkocsija is hatékony harceszköznek bizonyult. A páncélgépkocsik, amint lehetővé vált, az utakon gyorsan előretörtek, mozgékonyságukkal és tüzűkkel az ellenség mélységében zavart keltettek. Szétugrasztottak egy hadtesttörzset, és fontos okmányokat szereztek meg, veszteségeket okoztak a pihenő tartalékoknak és a visszavonuló csapatoknak. Tevékenységük fokozta a támadás sikerét.
A németek 1918 márciusától kezdve mind a tavaszi támadó, mind pedig a nyár közepén kezdődő elhárító hadműveleteik során több esetben alkalmaztak harckocsikat. A bevetett harckocsik jórészt az angoloktól zsákmányolt és felújított harckocsik voltak. (Az 1918. május 21-i támadásukat pl. 20 db Mk—IV harckocsival támogatták.) Az egy-egy alkalom-
Fiat-2000B típusú olasz harckocsi (1918)
20
mai bevetett harckocsik száma azonban csupán két esetben érte el a húszat. Alkalmazásuk a hadművészet fejlődését befolyásoló tanulságokat nem hozott.
Az első világháború végével a páncélosok, elsősorban a harckocsik technikai fejlődésük és alkalmazásuk egyik fontos mérföldkövéhez érkeztek. A harcmezőn 1916-ban megjelenő, alapjaiban primitív, sokak által lebecsült harckocsi a továbbiak során az antanthatalmak minden jelentősebb tevékenységének részese lett, és kimenetelükben fontos szerepet töltött be. A harckocsik ekkor gyors fejlődésnek indultak.
A páncélos harcjárművek alkalmazása több nagy jelentőségű technikai, szervezési, hadművészeti, ellátási, vezetési problémát is felvetett. Közülük egyeseket szükségszerű mértékben a háború folyamán megoldottak, de nagyobb részük kimunkálása a jövőre várt. Megjelenésük életre hívta a páncélelhárítást, amely versenyre kelt a páncélosokkal.
Összegezve; a harckocsik az első világháború legégetőbb problémáját, a védelem harcászati mélységének áttörését megoldották. Alkalmazásuk megkövetelte a harckocsik, a gyalogság, a tüzérség, a műszakiak szoros együttműködését.
A harckocsik sikere és fejlődőképessége előrevetítette a védelem teljes mélysége áttörésének és a manőverező harctevékenységek megvalósításának lehetőségét.
Páncélosok Szovjet-Oroszország polgárháborúja és a külföldi katonai intervenció időszakában
A páncélosok és alkalmazásuk fejlődésének egyik fontos szakasza az 1918—20. évi orosz polgárháború és a külföldi katonai intervenció időszaka. Ennek folyamán a páncélosokat merőben más körülmények között és más módon alkalmazták, mint pl. az első világháború nyugati hadszínterén. A polgárháború hadicselekményeit az óriási kiterjedések, az összefüggő arcvonal hiánya, egyes irányokban, nagy mélységben, elsősorban a közlekedési vonalak mentén vívott tevékenységek, a nagyfokú manőverezés mellett a szemben álló felek páncélos harceszközeinek korlátozott volta, valamint a lovasság tömeges alkalmazása jellemezte. A haditevékenységeket nagymértékben befolyásolta az a tény, hogy a Vörös Hadsereget a polgárháború kitörése után, 1918 januárjától kezdve kel-
A „Lenin” harckocsi (1920)
lett megszervezni, amikor is nyilvánvalóvá vált, hogy a régi hadsereg a
szovjethatalmat nem képes megvédeni. A minden oldalról körülzárt
fiatal szovjetállam csupán saját szűkös erőforrásaira támaszkodhatott, a
fehérgárdisták viszont az imperialisták és az ország területére behatolt
intervenciósok sokoldalú — fegyvereket és harceszközöket is magában
foglaló — segítségét élvezték. Táborukat a kozákság és a cári hadsereg
tisztjeinek jelentős része erősítette.
A polgárháború kezdetén a haditevékenységek elszigetelten, egyes
körzetekben folytak, és a nagy ellenforradalmi gócok felszámolására ki-
küldött katonai és tengerészosztagok egy részét páncélvonatok és pán-
célgépkocsik is támogatták.
Az antant intervenciósok 1918 tavaszán bontakoztatták ki támadásai-
kat. Murmanszkban, Arhangelszkban, Vlagyivosztokban amerikai, angol,
francia, japán intervenciós csapatok szálltak partra. Céljaik elérésére
felhasználták a jól felfegyverzett csehszlovák hadtestet is.
1918 novemberében lényeges változások következtek be. Az an-
tant—német fegyverszünet és a németországi forradalom a szovjet-
hatalom részére lehetővé tette a németek által 1918 tavaszán és nyarán
megszállt területek felszabadítását. De ugyanakkor az is lehetővé vált,
hogy az antant, befejezve az első világháborút, nagy létszámú csapatokat,
fegyverzetet — köztük harckocsikat, páncélgépkocsikat — és más hadi-
anyagokat szállítson Oroszország különböző területeire, s megkezdje a
nyílt intervenciót.
Az intervenciósok és a fehérgárdisták ellen, a Nagy Októberi Szocia-
lista Forradalom vívmányainak védelmére felkelt az egész szovjet nép.
A Lenin vezette kommunista párt kezdeményezésére és segítségével a
nagy ínségben szenvedő, súlyos nehézségekkel küzdő ország hadseregét
ellátta a szükséges felszereléssel, közöttük páncélgépkocsikkal, páncél-
vonatokkal, később harckocsikkal is. –
A Népbiztosok Tanácsa 1918 januárjában törvényerőre emelte a Vö-
rös Hadsereg megalakítására vonatkozó nyilatkozatot. Röviddel ezután
a hadügyi népbiztosság rendeletére megalakult a páncélosegységeket
közvetlen irányító szerv, a Centrobrony. A párt és a kormány erőfeszí-
tésének eredményekéntsikerült a Vörös Hadsereget jelentősen megerő-
síteni és páncélosegységekkel is kiegészíteni.
A páncélososztagok megalakítását 1918 elején kezdték meg. A szovjet
hadsereg állományába már ez év októberében 23 páncélvonat és 37 pán-
21
célososztag (összesen 150 páncélgépkocsi) tartozott; 1920-ban pedig 103 páncélvonatot és 52 páncélososztagot állítottak fel. A megrongálódott, harcképtelenné vált páncélos járműveket a szovjet munkások óriási erőfeszítések közepette a legrövidebb idő alatt helyreállították.
Egy-egy páncélososztag állománya mintegy száz főt tett ki, felszerelését pedig rendszerint 4 páncélgépkocsi, 3—4 motorkerékpár, 4 gépkocsi és javítóeszközök képezték. A páncélgépkocsik közül hármat géppuskával, egyet ágyúval szereltek fel.
Caricin védelménél 1918 őszén első alkalommal egyesítettek több páncélososztagot önálló páncélososzlopba. Ezzel kirajzolódtak a páncéloscsapatok önálló alkalmazásának lehetőségei.
A páncélososztagok és a páncélvonatok a harcokban fontos szerepet töltöttek be. Lövész- és lovashadosztályokhoz osztották be őket, s ezeknek nemcsak a harci erejét növelték, hanem erkölcsi állapotukat is előnyösen befolyásolták.
Mivel mind az ellenség lovassága, mind a vörös lovasság a sikert főképpen a vasútvonalak sávjában kereste, széleskörűen alkalmazták a páncélvonatokat. A vasútvonalaktól távol pedig mindkét fél igyekezett páncélgépkocsijait is harcba vetni, harckocsik birtokában pedig azokat is bevetették.
A páncélgépkocsik és páncélvonatok fontos szerepét bizonyítja, hogy az 1919 novemberében felállított 1. lovashadsereg szervezetének is részét képezték. Ez a páncélososztag páncélgépkocsikkal és géppuskákkal felszerelt gépkocsikkal, egyes esetekben páncélvonattal is rendelkezett.
Az első világháború befejezése után az antant nyílt katonai intervenciója és a fehérgárdisták harci ereje megerősítése érdekében a Feketetenger északi partvidékén 86 angol és 12 francia harckocsit tett partra. Ezeket főképpen Gyenyikin, majd Vrangel csapatainak megerősítésére alkalmazták. Északnyugaton a Balti-tenger kikötőiben Jugyenics hadseregének megerősítésére 14 angol nehéz és 17 francia könnyű, és az északon működő Miller vezette Murman-hadsereg részére 6 db angol harckocsit hajóztak ki. A harckocsik beérkezése után az angol és a francia oktatók azonnal megkezdték a fehérgárdista kezelők kiképzését.
Az intervenciósok és a fehérgárdisták viszonylag kisszámú harckocsija nem tette lehetővé a harckocsitámadások végrehajtását. A harckocsikat 22 1—3 harckocsiból álló kis kötelékenként vetették be, s a vasútvonalak
mentén vívott harcok során a harckocsikat rendszerint páncélvonatok fedezete mellett alkalmazták.
A Vörös Hadsereg csapatai, annak ellenére, hogy a harcok kezdetén a kisszámú tüzérségen kívül nem voltak páncélelhárító fegyverei, mégis sikeresen tevékenykedtek, és a bevetett harckocsik többségét zsákmányul ejtették. Az intervenciósok rendelkezésére bocsátott 135 harckocsi közül 104 került szovjet kézre, amelyek helyet kaptak a Vörös Hadsereg első harckocsicsapatainak felszerelésében.
Az események nyomán hamarosan nyilvánvalóvá vált, hogy a páncélososztagok és páncélvonatok az akkoriban legkorszerűbb fegyverekkel és harceszközökkel — közöttük harckocsikkal is — felszerelt intervenciós csapatok elleni harcra nem elegendőek, és nem mindenben megfelelőek. Ezért 1919 végén megkezdték a harckocsik hazai gyártását. A fiatal szovjetállamnak ebben a nehéz helyzetében — a nyersanyag, a gyártáshoz szükséges eszközök és tapasztalatok hiánya ellenére — 1920. augusztus 31-én az első szovjet harckocsi, a szormovói gyár könnyű harckocsija kigördült a gyár kapuján.
Páncélgépkocsi az intervenciós háború idején
Ettől az időtől kezdve a harckocsik tervezése és gyártása rohamosan fejlődött. Az első harckocsit hamarosan még 14 azonos típus követte, és 1920-ban egy meghirdetett versenypályázaton az első díjat egy 76 mm-es ágyúval felfegyverzett úszóharckocsi terve nyerte el. A szovjet harckocsik semmiben sem maradtak el a hasonló típusú, legjobb külföldi harckocsiktól, sőt bizonyos szerkezeti megoldások és fegyverzet tekintetében felül is múlták őket.
A szovjet harckocsiosztagok felállításának feltételei 1920-ban érlelődtek meg. Az 1920 májusában jóváhagyott szervezés szerint egy osztagba három harckocsi, néhány gépkocsi, néhány motorkerékpár, valamint egy vasúti szerelvény tartozott. Ez utóbbi segítségével a harckocsikat gyorsabban — üzemképességük fenntartásával és üzemanyag-felhasználás nélkül — tudták a szükséges irányba szállítani, illetve átcsoportosítani.
A Vörös Hadsereg első harckocsijai 1920. július 4-én Polock város közelében, Zjabka állomásnál, a fehérlengyelek elleni hadműveletben estek át a tűzkeresztségen. Itt a harckocsik — páncélvonat- és tüzérségi támogatás mellett — a gyalogsággal együtt áttörték az ellenség védelmét. Az áttörést követően a lovasság és a páncélgépkocsik üldözőbe vették a pánikszerűen menekülő ellenséges csapatokat. Grúzia fővárosa, Tbiliszi felszabadítása során 1921 februárjában hasonlóan vetettek be harckocsikat.
A páncéloscsapatok alkalmazása terén szerzett tapasztalatok értékelése alapján 1920 szeptemberében „Utasítás” jelent meg a páncélosok alkalmazására. Ez többek között kimondja, hogy a harckocsik alapvető rendeltetése a gyalogság közvetlen támogatása s tüzérségi támogatással indulnak rohamra. Védelemben és ellenlökések végrehajtására is használhatók. Azt is megállapította az Utasítás, hogy a harckocsik — elsősorban csekély hadműveleti mozgékonyságuk miatt — alkalmatlanok a siker továbbfejlesztésére. Ez a lovasság feladata.
A harckocsikat tehát csak a gyalogság közvetlen támogatására alkalmazták, a rohamot tüzérségi tűzzel vagy páncélvonatok tüzével támogatták. A páncélgépkocsi-osztagokkal a gyalogos- és lovas-magasabb- egységeket erősítették meg. A páncélgépkocsikat elsősorban felderítési feladatokra használták; támadásban a gyalogságot, lovasságot kísérték és a szárnyakat biztosították. A páncélvonatok néhány hadműveletben — gyalogosdeszantokkal együtt — különleges előrevetett osztagként
birtokba vettek fontos vasútállomásokat, útcsomópontokat és más ob-
jektumokat.
A polgárháború éveiben a páncéloscsapatok bebizonyították, hogy
nemcsak az ellenség védelmének áttörésében, hanem a siker kifejlesz-
tésében és manőverező tevékenységekben is jelentős szerepük lehet.
Igaz, a harckocsik alkalmazása kis számuk és más okok miatt nem hozott
újat, sőt az 1916-os évekre emlékeztetett. A páncélgépkocsikkal és pán-
célvonatokkal megerősített lovas-magasabbegységek áttörésbe való be-
vetése azonban új gondolatokat ébresztett a harckocsik minőségi és al-
kalmazási elvei fejlesztésében.
Ebben az időben a mozgékonyságot, a mélységben folytatott tevé-
kenységet, a siker kifejlesztését megfelelő számú és minőségű harckocsi-
csapatok hiányában a lovasság biztosíthatta.
A lovasság lendületes és merész rohamai, gyors manőverei mozgó jel-
leget adtak a háborúnak, és megakadályozták, hogy az ellenség álláshar-
cot vívjon. A lovasság így a második világháború harckocsi- és gépesített
csapatai elődjének tekinthető.
Katonai elméletek és azok gyakorlati próbája
a két világháború közötti időben
A két világháború közötti időszak a páncélosok szempontjából azért je-
lentős, mert ezekben az években alakultak ki a páncéloscsapatok alkal-
mazásának azok az elvei és szervezetei, a páncélos harceszközök azon
fajtái és típusai, amelyekkel a második világháború megindult. Emellett
a második világháborút megelőző kis háborúk alkalmat adtak ezen elvek,
szervezetek és eszközök gyakorlati kipróbálására és az addig vallott né-
zetek bizonyos fokú módosítására. Lényegében ebben az időben alakul-
tak a páncélosok csapatnemei.
A páncélosok alkalmazásának elvei az első világháborúban kialakult
nézetek folytatásaként, a felhalmozódott tapasztalatok felhasználásával
indultak fejlődésnek. Ezen a téren kezdetben az angolok, majd a szovjet
szakemberek, végül — Hitler uralomra jutása után — a németek vették
át a kezdeményezést. A fejlesztés során a különböző országokban kiala-
kult elméletek lényegesen különböztek egymástól. Különösen az angol
és a francia felfogásban mutatkoztak jelentős eltérések, bár mindkét
23
nyugati hatalom ugyanazon háborúnak ugyanolyan viszonyai közepette, a közös ellenség ellen vívott küzdelemben szerzett tapasztalatokból indult ki. A különbségek főleg a katonai célkitűzések és egy elkövetkező világháború jellegéről alkotott eltérő nézetekből adódtak.
Az angolok a háború befejezése után visszahúzódtak szigetükre, fegyveres erőiket csökkentették, a háborúból visszamaradt páncélos harceszközeiket eladták vagy kiselejtezték. Hadseregük átszervezésekor páncéloscsapataikat egyrészt annak érdekében fejlesztették, hogy azok — a többi fegyvernemekkel együttműködve — részt vegyenek a gyarmatbirodalom megvédésében, másrészt egy esetleges európai háborúban képesek legyenek a szövetségesek megsegítésére. Ez utóbbi cél megvalósítása érdekében kis létszámú, mechanizált, a döntő csapás mérésére képes expedíciós hadsereg létrehozására törekedtek.
A franciák, megszabadulva a közvetlen német veszélytől, elsősorban az első világháborúban elért eredményeik megtartására törekedtek. Alapvető koncepciójuk a hadászati védelem volt, így hosszú menetek és manőverezések nélküli haditevékenységre készültek fel. Ebből eredően a háborúból visszamaradt nagy mennyiségű Renault harckocsit alkalmasnak ítélték háborús terveik megvalósításához, s meg is tartották őket. Ezek voltak páncéloscsapataik fő eszközei, amelyek lassúságuk és kis hatótávolságuk miatt elsősorban a gyalogsággal való szoros együttműködésre voltak alkalmasak. Ezen felfogáson csak a harmincas évek végén változtattak, de akkor sem megfelelő határozottsággal.
A Szovjetunió katonai elmélete — számolva azzal, hogy esetleges háborúját az imperialisták koalíciójával szemben kell megvívnia —■ abból indult ki, hogy az elkövetkező háború manőverező jellegű lesz, bár nem zárta ki az állásharc lehetőségét sem. Ennek a felfogásnak, valamint az ország egyre növekvő gazdasági lehetőségeinek megfelelően fejlesztette páncéloscsapatait és alakította ki alkalmazásuk elveit.
Németország páncélosteoretikusai a versailles-i szerződés korlátozó rendelkezése miatt kezdetben csak élénk figyelemmel kísérték a páncé- ioscsapatok fejlesztésével és alkalmazásával kapcsolatos elméletek alakulását és vitáit, majd a harmincas évek kezdetétől fokozatosan kidolgozták sajátos nézeteiket, amely részét képezte a fasiszta Németország villámháborús elméletének. Ebből eredően nagy páncéloserők létrehozására törekedtek, amelyek a légierővel együttműködésben alkalmasak a meg- 24 támadott ország lerohanására. Ennek az elvnek megfelelően fejlesztették
páncélosjárműveiket, szervezték meg és készítették fel páncéloscsapataikat.
A páncéloscsapatok hadművészete a nyugati hatalmaknál csak lassan, olykor vontatottan követte a páncélostechnika fejlődését. Franciaországban és Angliában csak nehezen szakítottak az elavult, a négyéves állásháborúban megmerevedett szemléletekkel. A többi országban a páncélosok alkalmazási elvei a vezető hatalmakéhoz igazodtak, közülük átvették azokat, amelyek leginkább megfeleltek célkitűzéseiknek, helyzetüknek és lehetőségeiknek.
A páncélos harceszközök fejlesztése az első világháborúban tapasztalt hibák és hiányosságok kiküszöbölésére, illetve az új alkalmazási elvek követelte igények szerint alakult. A technika fejlődése csak fokozatosan tette lehetővé a hadseregek motorizálását, majd gépesítését. A fordulat ezen a téren a harmincas évek első felében következett be a gépipar fejlődésének és a folyékony üzemanyagok termelésének felgyorsulásakor.
Ezek eredményeként lehetővé vált az első világháborús páncélos harceszközök kedvező tulajdonságainak tökéletesítése, hiányosságaik csökkentése. Különösen a harckocsiknál következett be jelentős változás. Tűzerejűk hatékonysága és védettségük egyaránt növekedett, sokat fejlődött működésük biztonsága, harcászati és hadműveleti mozgékonyságuk nagymértékben nőtt, javult vezethetőségük. A harmincas évek közepén a harcjárművek építése technikailag már annyira fejletté vált, hogy az alkalmazásukkal foglalkozó, kísérletező szakemberek a páncélosok olyan tulajdonságú fajtáit és típusait kaphatták meg, amilyenekre éppen szükségük volt.
A páncélos harcjárműveknek azonban több olyan tulajdonságuk is van, amelyek korlátozzák alkalmazásukat. Közülük a fontosabbak, hogy tömegesen nem minden terepen alkalmazhatók, egyes fajtái úthoz, vasúthoz kötöttek. Sikeres alkalmazásuk — főleg az ellenség szervezett ellenállása esetén — megköveteli a tüzérségi és légi előkészítést és támogatást, páncéltörő és légvédelmi fegyverekkel való oltalmazást, műszaki csapatok segítségét az akadályok leküzdésében és olyan lövészekkel — gyalogosokkal — való együttműködést, akik segítik őket a működésükre kedvezőtlen terepszakaszok és az ellenség szervezett páncélelhárítása leküzdésében, és képesek a páncélosok által birtokba vett terepszakaszok megtartására.
A páncélosok alkalmazásának lehetőségei és korlátái, továbbá a hatásos alkalmazás harcászati és technikai feltételei, teljesítésük lehetőségei a különböző országokban eltérő szervezési és alkalmazási elvek, nézetek kialakulásához vezetett. Ezeket az elveket és nézeteket egyrészt a páncélosok — főleg a harckocsik — harci lehetőségeinek maximális érvényesítésére való törekvés, másrészt az alkalmazás meglevő korlátainak eltérő, esetenként egyiküket-másikukat eltúlzó értékelések jellemezték. Jelentős szerepet töltött be ezen nézetek kialakulásában és hivatalos nézetté történő elfogadásában a különböző országok vezető köreinek az elkövetkező háború jellegéről alkotott elképzelései, továbbá háborús célkitűzései.
Az eltérő alkalmazási elvek a páncélos harcjárművek különböző típusainak előtérbe helyezését, a páncélosok újabb fajtáinak és típusainak kifejlesztését eredményezte. Mindezek hatottak a páncéloscsapatok szervezetére.
Rendeltetésüknek megfelelően a páncéloscsapatoknak a következő alapvető struktúrái jöttek létre:
—- A lényegében csak harckocsikból álló kötelékek — alegységek, egységek és magasabbegységek —, amelyek rendeltetése a gyalogság, lovasság harcának támogatása volt.
■— Az összfegyvernemi jellegű páncélos-, harckocsi-, valamint a gépesített magasabbegységek, seregtestek. Ezekben megtalálható volt valamennyi fegyvernem, szakcsapat és ellátószerv. Rendeltetésük önálló feladatok megoldása. A páncélos- (harckocsi-) kötelékekben általában 2:1, a gépesítettekben 1:2 volt a harckocsicsapatok aránya a lövészekhez (gyalogosokhoz) viszonyítva. Megnevezésük — az átszervezések folyamán — nem minden esetben fedte tényleges összetételüket.
A két világháború közötti időben tehát megszületett a szárazföldi haderő új fegyverneme: a páncélos- és gépesített csapatok. Rendeltetésük, páncélos harcjárművekkel való ellátottságuk és szervezetük azonban a különböző országokban igen tarka képet mutatott.
Angliában a háború befejezése után a kis létszámú gépesített hadsereg szószólója Fuller (nevével a cambrai-i csata ismertetésénél már találkoztunk) volt, aki elképzeléseit a harmincas évek közepéig több cikkben és könyvben fejtette ki. Szerinte a páncélosok megjelenésével a tömeghadseregek kora lejárt, és a jövő a kis létszámú gépesített hadseregeké.
Az ilyen korszerű technikájú hadseregek elsősorban harckocsikból, gé-
pesített csapatokból, repülőgépekből, személyi állományuk pedig hiva-
tásos katonákból áll. Megjelenésükkel megváltozik a fegyveres küzdelem
képe. A háború kitörésekor a saját határerődítményekre támaszkodó
harckocsi-hadseregek betörnek az ellenséges országba, elfoglalják fon-
tosabb központjait, majd az ellenség hagyományos hadseregére vetik
magukat, a szárnyakra és a hátba mért csapásokkal bekerítik, majd meg-
semmisítik őket. Az általános mozgósítással fegyverbe szólított katonák-
nak csak másodrendű szerep jut: a megszállás és a rend fenntartása.
Fuller elképzelései több helyes megállapítás mellett jó néhány téves né-
zetet is tartalmaztak. Közülük csupán kettőt emelünk ki: lebecsülte a
többi fegyvernem szerepét, és figyelmen kívül hagyta a tömeghadsere-
gek törvényszerű meglétét. Kortársai közül Liddel Hart és Alorteí is
többé-kevésbé hasonló nézeteket vallott.
Fullerék nézeteinek az angol hadsereg legfőbb vezetésére kifejtett ha-
tása nem volt egyértelmű. Túlzó követeléseiket nem fogadták el, mégis
a fejlett angol nehéziparra támaszkodva sokat tettek a hadsereg gépesí-
téséért. Magukévá tették azt az álláspontot, hogy a harckocsicsapatok
a lovasságot helyettesíthetik. A harckocsiállományt már 1921-ben új, az
elődöknél jobban manőverező, 10 t-ás, Vickers gyártmányú, géppus-
kával és 47 mm-es löveggel felszerelt, forgótornyú harckocsikkal egé-
szítették ki, és több könnyűharckocsi-típussal is kísérleteztek. Az egy-
mást követő hadgyakorlatokon kísérleteket folytattak a páncélosegysé-
gek és -dandárok alkalmazásának kimunkálására. Az egyik, 1926 novem-
berében Nagy-Britannia kormánya és a domíniumok miniszterelnökei
részére tartott bemutató zárógyakorlatának lefolyásáról Liddel Hart a
második világháború után megjelent emlékirataiban a következőkben
számolt be.
„Az előnyomulást kis felderítő páncélosok indították meg, azután jöt-
tek a nehéz harckocsik, amelyeket az önjáró lövegek tüze fedezett, és
végrehajtották a tulajdonképpeni támadást, ugyanakkor a felhőkből re-
pülőgépek csaptak le zuhanórepülésben a védők állásaira. A gyalogság
géppuskás lövészei páncélozott járműveken, a harckocsikra szorosan
felzárkózva törtek előre, hogy birtokba vegyék az elfoglalt terepet.”
(Liddel Hart: Emlékiratok. EconVIg. Düsseldorf—Wien,1966. Németül.)
A szerző még hozzáfűzte, hogy ez a kép felölelte a villámháború tech-
nikájának azon harcászati (ha ugyan egyes vonatkozásaiban nem hadá-
25