Találatok: 27
333
szati) alapvonásait, amelyeket a németek 13 évvel később Lengyelország és Franciaország egymást követő lerohanásánál alkalmaztak.
A gyakorlatok eredményeit tükrözte a harckocsik és páncélgépkocslk alkalmazásával foglalkozó, 1927-ben kibocsátott „Ideiglenes harcászati utasítás”. Eszerint a harckocsik legmegfelelőbb harcmódja a támadás, ahol akár a gyalogsággal vagy lovassággal együttműködésben, akár pedig az ellenség hátában vívott önálló feladatok megoldásánál egyaránt lehet alkalmazni őket. Védelemben funkcióik: az ellenlökés, az ellencsapás és a páncélelhárítás. Ennek megfelelően szervezték meg 1927-ben az első vegyes összetételű, kísérleti gépesített dandárt, s ezt harcászati és hadműveleti feladatok megoldására egyaránt alkalmasnak tekintették. Az 1927- ben végrehajtott gyakorlat meglehetősen negatív tapasztalatai nyomán a dandárt 1928-ban feloszlatták.
A teljes gépesítés hívei és ellenzői között a tapasztalatok értelmezése körül heves vita indult meg. A hadsereg gépesítésével kapcsolatos problémák továbbvitelét nagyban gátolta egyrészt a tőkés világot a húszas évek végén megrázó gazdasági válság (amelynek következményeként a kísérletekre és a fejlesztésre rendelkezésre álló eszközöket erősen csökkentették), másrészt a hagyományos fegyvernemek híveinek ellenállása.
Az előremutató, bár több vonatkozásban hibás nézetek így holtpontra jutottak. Hatásuk a páncéloscsapatok és alkalmazásuk általános fejlődése szempontjából mégis jelentős. Nagy érdeklődést és vitákat váltottak ki külföldön (főleg Németországban) és a kontinens határain túl is. Az Észak-amerikai Egyesült Államokban 1928 nyarán egy kísérleti gépesített magasabbegységet állítottak fel, s ez nagyon hasonlított az angol mintához.
Angliában a csapatok gépesítése terén csupán annyi történt, hogy az eredetileg tervezett huszonhét lovasezred közül kettőt felderítő páncélosezreddé szerveztek át.
Az elfogadott alapelvek hatása abban is megmutatkozott, hogy kétféle harckocsitípust alakítottak ki: egyiket hadműveleti feladatok megoldására, másikat a gyalogsággal együttesen végrehajtandó harcászati feladatokra. Az első típust nagy sebesség és nagy hatósugár, viszonylag gyenge fegyverzet és páncélzat, a másodikat lényegesen erősebb fegyverzet és páncélzat jellemezte. A harckocsik e kétfajtájának megfelelően egy könnyű harckocsikból álló páncélosdandárt hoztak létre, amely a 26 gépesített hadosztály kötelékébe került. A gyalogsági harckocsikból
harckocsi-zászlóaljakat állítottak fel, és lövészhadosztályok állományáb osztották be őket.
Franciaországban az első világháborús elvek konzerválódtak: a harckocsikat nem tekintették képeseknek arra, hogy nagyobb kötelékekben, önálló feladatokat oldjanak meg. A harckocsit, az angolokkal ellentétben, az első világháború után is kisegítő, alkalmi fegyvernek tartották, amelynek csupán a gyalogság támadásának segítése a feladata. Ezért olyan típusok fejlesztését szorgalmazták, amelyek védik a harcosokat az ellenség géppuskáitól, és saját fegyvereikkel képesek leküzdeni az ellenség állásait. Mozgékonyságukat csak olyan értelemben tartották fontosnak, hogy a fegyvert, a lőszert és a kezelőket harcba vigyék, és képesek legyenek az ellenség védőállásainak nagy kiterjedésű akadályain áthaladni.
Ilyen nézetek tükröződnek az 1921-ben és az 1929-ben kiadott ideiglenes utasításaikban is. Ezek leszögezték, hogy a könnyű harckocsiknak együtt kell mozogniuk a gyalogsággal, a nehéz harckocsik pedig a gyalogság és a könnyű harckocsik előtt haladva átjárókat nyitnak az ellenség akadályrendszerén. A harckocsik feladata, hogy az ellenség fontosabb
AT—38 típusú könnyű harckocsi
ellenállási pontjait leküzdve lehetőséget teremtsenek a védelmi rendszer áttörésére. Az ilyen alkalmazás mintegy előre vetítette a páncélozott gyalogság létrehozását.
A francia katonai vezetők ezen felfogása hosszú ideig gátolta az új, tökéletesebb harckocsitípusok kifejlesztését. A franciák így még 1929-ben is a régi, nagy súlyú, kis sebességű Renault és 2C típusú harckocsikkal rendelkeztek.
Franciaországban a páncélostechnika és alkalmazása elméletének Európa-szerte végbemenő fejlődése a harmincas évek elején sem hozott gyökeres változást. A hadsereg motorizálása lassan haladt. 1931-ben először két, majd három lovashadosztályt motorizáltak. Ezek azonban az 1932. évi hadgyakorlaton nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. A lovas-, motorizált, harckocsi-, motorkerékpáros, páncélgépkocsi- csapatokból álló vegyes szervezetük miatt a vezetésük és az együttműködésük szinte megoldhatatlan volt. Ezért 1933-ban új gépesített csapatokat szerveztek, ezekbe már harckocsidandárok is tartoztak. 1935-ben végrehajtott hadgyakorlatok tapasztalatai alapján a könnyű gépesített hadosztály szervezete mellett döntöttek.
így a kor követelményeinek hatására a franciák is fokozták csapataik mozgékonyságát, de a harckocsicsapatok önálló alkalmazását elvetették. Továbbra is az állásháborút tartották valószínűnek, és terveik alapját a hadászati védelem alkotta. A harckocsikat, a légierőt, a gépvontatású tüzérséget csak a védelem megerősítésére, legfeljebb az arcvonal eredeti helyzetének visszaállítására és ellentámadások végrehajtására tervezték felhasználni.
De Gaulle ezen elavult elvek ellen szállt síkra Hitler hatalomra jutása után írt cikkében és az 1934 tavaszán megjelent „A hivatásos hadseregért” című (De Gaulle: Frankreichs Stossarmee. Das Berufsheer— die Lösung von Morgen. Németül.) könyvében (Voggenreiter Verlag, Pots- dam 1935). Németország hadseregének gyors ütemű korszerűsítését látva, és ismerve más országok — elsősorban a Szovjetunió — erőfeszítéseit a hadsereg gépesítésére, javasolta, hogy késedelem nélkül lássanak hozzá válogatott gépesített és páncéloscsapatokból álló, csapásmérő, manőverező hadsereg felállításához. Szerinte csakis ilyen hadsereg védheti meg Franciaországot a váratlan támadástól. Hangsúlyozta, hogy a technikának — az emberi tevékenység más területeihez hasonlóan — a hadseregben is uralkodóvá kell válnia.
Az általa javasolt, százezer fős hadsereg többlépcsős hadműveleti fel-
építésben, háromezer harckocsijával, képes lenne 50 km széles szakaszon
az ellenség védelmének áttörésére, majd 50 km-es sebességgel előnyo-
mulva nemcsak harcászati, de hadműveleti, sőt hadászati feladatokat is
megoldana.
Bár ez a javaslat csupán már ismert elméletek felújítását tartalmazta,
a francia katonai elméletben újként hangzott. De Gaulle elképzelései és
javaslatai azonban a francia vezető katonai körökben kevés megértésre
találtak, és korszerűtlen elveiket csak 1936-ban, akkor adták fel, amikor
a németek megszállták a Rajna-vidéket és bevezették a kétéves katonai
szolgálatot. Ekkor döbbentek rá, hogy a francia páncéloscsapatok vélt
fölénye nincs többé. A továbbiakban a németeknél nemcsak komoly
páncélelhárítással, de mindinkább erősödő páncéloscsapatokkal is szá-
molniuk kellett. Ezért tervbe vették, hogy a gyalogságot közvetlenül
támogató harckocsi-zászlóaljak számát ötvenre növelik, továbbá három
könnyű gépesített hadosztályt (hadosztályonként 200 harckocsival) és
két páncéloshadosztályt szerveznek hat-hat harckocsi-zászlóaljjal. A terv
indoklásában hangsúlyozták, hogy az áttörés fő eszköze a páncéloshad-
osztály, önálló hadműveleti feladatok megoldására való alkalmazásáról
azonban lemondtak, s a páncéloshadosztály tevékenységének mélységét
csupán a saját tüzérségi tűz hatótávolságáig korlátozták; a harckocsi-
magasabbegységek önálló alkalmazásával még 1937-ben sem foglalkoz-
tak.
A franciák védelmi jellegű katonai doktrínája a harckocsik konstruk-
cióját (vastag páncélzat, gyenge fegyverzet, kis sebesség), a páncélos-
csapatok szervezetét és alárendeltségét egyaránt befolyásolta. A harc-
kocsicsapatokat két parancsnokság között osztották meg. A könnyű
gépesített hadosztályok és a lovashadosztályok állományába tartozó al-
egységeket a lovasparancsnokság, a gyalogoshadosztályok támogatására
létrehozott harckocsi-zászlóaljakat pedig a gyalogosparancsnokság alá
rendelték. A legszembeötlőbb szervezési hiba az volt, hogy hadműveleti
feladatok megoldására képes páncélos-magasabbegység felállítására nem
is gondoltak.
Az angolok és a franciák közötti elméleti és hadseregfejlesztési vitákat
a Szovjetunióban behatóan tanulmányozták, és a katonai folyóiratok
hasábjain meg is vitatták. A viták azt tükrözik, hogy a szovjet katonai
szakemberek már a húszas évek elején megértették az új harceszköz
27