Skip to content

Tarján Gábor – Mindennapi hagyomány

Találatok: 159

365

„görgő” volt, amivel súlyos tárgyakat lehet egyik helyről a másikra eljuttatni. A gör­gőhöz hasonló „vontatót” használták az Alföldön is. Könnyen adódik a feltevés: az első kereket fatörzsböl „szeletelték” le. Ez a magyarázat csak annyiban sántít, hogy az ilyen „bütüre vágott” kerék az évgyűrűk mentén hamar eltörik, nem bírja a terhe­lést. A legegyszerűbb korongkerekeket is szálirányban vágott fából állítják elő.

Misztikus magyarázatok is akadtak a kerék keletkezéséről. Eszerint a napvallás papja alkotta az első kereket, ami a forgó

napot jelképezte, és csak később fedezték fel ennek gyakorlati hasznát. Ebben a ma­gyarázatban lehet némi igazság. A kerekes járműveket ismerő korai kultúrákból ugyanis számtalan apró, agyagból készült kocsimodell maradt fenn, amelyeknek va­lószínűleg kultikus jelentőségük volt. Ha a „napkerék” elmélet nem is fedi tökéletesen a valóságot, annyi bizonyos, hogy kezdet­ben a kocsihasználatot a hiedelmek erősen befolyásolták.

Ismert az a felfogás is, ami az orsóból, illetve az orsókarikából vezeti le a kerék

151

Kocsimodell. Késő rézkori lelet
Budakalászról

Korongkerék
[Erdély]

eredetét. E magyarázat szerint az orsó kél végére először csak játékszerként húztak orsókarikákat, majd ennek alapján hozták létre az első tengelyt két kerékkel. Ennek az elméletnek a fö gyengéje, hogy nem elég gyakorlatias, nem a jármüvek fejlődéséről igyekszik magyarázatot adni.

A kocsi és a kerék első használói valószí­nűleg az első civilizációt létrehozó sumé- rok lehettek az i. e. 3. évezredben.

A kerék legegyszerűbb formája az egy darab fából készült korongkerék vagy sajt­kerék. Később jelentek meg az összetett formák, a keresztlécekkel erősített, majd a

Gyékényszönyeggel borított székely „koberos” szekerek
[múlt századi ábrázolás]

152

Ökör húzta „ekhós” eleségesszekér a Hortobágyról

Újabb vasalt parasztkocsi [Heves]

153

kiillős változatok. A tengely eleinte együtt forgott a kerékkel, a szabadon forgó kerék későbbi találmány.

A kocsi korai formái között megtaláljuk a kétkerekes, könnyű harci jármüveket és a négykerekes, fedett „ekhós” szekereket is. A négykerekes kocsi két kétkerekesnek az összekapcsolásából született. Vonó ál­latnak az ökröt, a lovat és a szamarat fog­ták be. Kezdetben a jármot az ökör nyaká­ra vagy szarvára kötözték, a lovakat nyak­ra és szügyre rakott pánttal fogták be. Ez a megoldás nem bizonyult jónak, sokszor fojtogatta az állatot. Csak a IX. században találták fel az állatnak is kényelmesebb szügyhámot.

Az ácsmesterségböl kifejlődő bognár- és kocsigyártó ipar a középkorban tökélete­

sedett, ekkor már összetettebb, nagyobb kényelmet nyújtó szekereket is tudtak ké­szíteni. A magyar .kocsi’ szó – ami köny- nyü, személyszállításra használt szekeret jelöl – sok európai nyelvbe is bekerült: a német Kutsche, az angol coach, a francia coche, az olasz coccio, a lengyel koczi stb. A Kaukázus vidékén a könnyű kis szekeret „madzsar”-nak nevezik. Mindezek a Bu- da-Bécs közötti útvonalon fekvő, már a XV. században működő híres kocsigyártó községről, Kocsról kapták nevüket.

A magyarság nemcsak kocsigyártó ipa­rával, hanem keleti eredetű, fejlett lószer­számaival is messze földön hírnevet szer­zett. Manapság az utolsó kerékgyártó, bognár és szíjgyártó mestereink kihalásá­ról értesülünk.

A tudomány csírái

Ha az emberi kultúra több ezer éves törté­netén végignézünk, a korai időszakokra igen lassú fejlődés jellemző. Csak az utóbbi néhány évezredben „ugrott meg” a fejlődés üteme. Körülbelül 300 ezer éve ismerjük a tüzet, de jóval később ismerkedtünk meg a tüzgerjesztés módjaival. Húszezer éve va­dászunk íjjal és nyíllal, tízezer éve ismertük meg a halászatot és az állatok háziasítását, nyolcezer éve a földművelést, a fazekasság primitív formáit, a szövés-fonást. Ötezer éve használunk kereket, kocsit és alig há­romezer éve vasszerszámokat.

A fejlődés nagyobb ugrásait mindig va­lamilyen felfedezéshez köthetjük. Az em­ber a környező természetet szemlélve, vele kapcsolatba kerülve alakította ki eszköze­it. A természetben megtaláljuk a tárgyak többé-kevésbé világosan felismerhető elő­képeit: a cserépedény a tökhéj vagy a be­hajlított emberi tenyér alapján készült, a

hálók, kosarak a pókháló szerkezetére em­lékeztetnek, a sárból rakott házhoz a fecs­kefészek volt a modell. Az ember nem olyan gyors, mint a ló, ezért megszelídí­tette és a hátára ült. Nincs éles karma, foga, mint a ragadozóknak, ezért ezeket elrabolta tőlük, nincs vastag bundája, mint a prémes állatoknak, ezért megnyúzta őket és a szőrméjükből ruhát készített.

A primitív korszakok ismeretanyagában a tudomány csirái rejlenek. A gyűjtögetés természetismeretében a növénytan, az ál­lattan. az éghajlattan, a csillagászat gyöke­reit láthatjuk, a tüzgerjesztés, szerszámké­szítés ismereteiben a fizika, a kémia, a ma­tematika veszi kezdetét. Az ember abszt­rakcióra képes, felismeri a törvényszerűsé­geket és a maga módján új szerkezeteket hoz létre. A zsákmányolás szintjén megje­lenő csapdák mindegyike egy-egy zseniális mechanikai konstrukció. A kétkarú emelő

154

elvén működik a kétserpenyös mérleg, a gémeskút, a gabonaörlésre, kendertörésre használatos kölyü. A lábítós szövőszék emelök bonyolult rendszerét alkotja. For­gó mozgáson alapuló erőátviteli szerkezet

pl. a kézimalom, a fazekaskorong és a ke­rekes kút.

A kalapácsos szerkezetű ványolómal- mokban a programvezérléses rendszer csí­ráját láthatjuk.

Energiafelhasználás

A hagyományos kézművesség nemcsak természetes anyagokat, hanem természetes energiákat is alkalmaz. Ezek közül az em­beri munkaerő az első és a legfontosabb. A szervezetnek is szüksége van bizonyos mennyiségű rendszeres erőkifejtésre, fizi­kai munkára az egészség fenntartásához. Az emberi erőt meghaladó, keményebb munkák megkönnyítésére az állatok mun­kába állítása mellett igen korán megjelen­tek a természet energiájával működő gé­pek, szerkezetek. Elsősorban két fontos elemet, a vizet és a szelet alkalmazták a hagyományos technológiák.

A víz az élővilág legfontosabb szükség­letei közé tartozik. Településeink helyét gyakran a víz közelsége határozza meg.

Ivóvizet szolgáltató forrás, kút nélkül még ideiglenes hajlék is elképzelhetetlen. A föld mélyebb rétegeiben megbúvó vizet emelő­szerkezettel, kutakkal hozzuk felszínre. Az ókori civilizációkat többek között az öntö­zéses gazdálkodás hozta létre. A folyókból vízkerékkel emelték át a csatornába a vi­zet. A kerék hasonlít az alul csapós ma­lomkerékhez, aminek az alsó fele a vízbe ér. és a folyó sodra mozgatja. A forgással a kerék peremére szerelt favödrökben a víz a part magasságáig emelödik, s ott favá­lyúba ömlik. A vízkereket nálunk bolgár­kertészek honosították meg, ezért „bolgár­kerék” a neve.

A vízi energia felhasználása az idők fo­lyamán a malomszerkezetek meghajtásá-

155

Tornyos szélmalmok a Kiskunságon [múlt századi ábrázolás]

bán vált a legfontosabbá. A malom legegy­szerűbb formája, az örlökövet felváltó ké­zimalom, két kőkorongból állt. A felső követ faforgantyúval hajtják. Mára római korban készítettek fogaskerék-áttételes ví­zimalmokat, de alkalmazásuk csak a kö­zépkorban vált általánossá. A XIII-XV. század a vízimalmok virágkora, Európá­ban ekkor több mint 200 ezer működött.

A vízimalmok korábbi formái alul csa­pós kerekű hajómalmok voltak, amelyek­kel partközeiben horgonyoztak. A hajó­malommal a víz áramlásának legkedve­zőbb szakaszába lehetett úszni. A vízima­lom másik fajtáját sebes sodrású hegyi pa­takok partjára építették, kerekének meg­hajtása alul vagy fölül csapós rendszerű volt. A víz fölött, cölöpökön állt a malmok legősibb formája, az ún. kanalas malom, amelynek kereke vízszintesen forog.

A vízimalmokon nemcsak gabonát őröl­tek, hanem posztót ványoltak, olajat ütöt­tek, deszkát fűrészeltek, gyapjút kártoltak, paprikát törtek, ércet, követ zúztak. A bo­nyolult szerkezetű zúzó-törö, ványoló mal­mokban a víz nem malomkövet, hanem faszegekkel ellátott bütykös hengert for­gat. A bütykök kalapácsokat, döngölöket emelnek, s ezek saját tömegüktől zuhan­nak a megmunkálandó anyagra. A fűrész­malomban függőlegesen álló fürészpengét hajt le-föl a malomkerék.

Nálunk a Bakonyban, Pápa környékén működtek nagy számban vízimalmok. A Balaton-melléki Örvényesen még ma is dolgozik egy vízimolnár. A szatmári Tu- ristvándi vízimalmát múzeumnak rendez­ték be. Erdélyben több helyen található működő szerkezet. Sok hajómalom volt a Dunán, a Tiszán és a mellékfolyókon is. A

156

ráckevei utolsó hajómalom a szentendrei skanzenbe kerül.

A szél energiájának felhasználásában először a hajós népek jeleskedtek. A vitor­la keletről került a Földközi-tenger vidéké­re, Kínában a szárazföldön is használták: egykerekű teherhordó riksára szerelték, s a szél hajtotta, csak irányítani kellett.

A szélmalmok hazája is keleten volt, a keresztes háborúk idején ismerkedett meg velük Európa. A tengerpartok széljárta vi­dékein Hollandia, Dánia, Görögország partjain terjedtek el. Magyarországra is Hollandiából kerültek. Először a bakos szélmalom honosodott meg, majd a tor­nyos típus alakult ki. Mindkét malomfajta

Vásznas vitorlájú vízkiemclő szélmalom [múlt századi ábrázolás]

157

A szclkerepló vadriasztásra, szélirány
megmutatására szolgál [Székelyföld]

a szél irányába fordítható, a különbség annyi, hogy elfordításkor a bakos malom­nak az egész bakra állított malomteste el­fordul. a tornyoson viszont csak a tető és a vitorlák iránya változik.

A magyar malmoknak négy- vagy hat­szárnyas, lécezett vitorlái vannak. A szél­malmok főleg az Alföldön terjedtek el a XIX. században. A század végén az or­szágban 712 működött. Napjainkra csak néhány hírmondó maradt a szélmalmok­

ból: Kiskunhalason, Kiskundorozsmán, Kiskunfélegyházán, valamint a bakonyi Tésen. Sokfelé kisebb, vásznas vitorlájú széldarálót is építettek. A vásznas vitorla elsősorban a görög partokra jellemző.

A szélerögépek legegyszerűbb fajtája, a házak, tornyok tetejére szerelt madár alak – a szélkakas – sokáig az ég és a föld között közvetített, egyben gyakorlati haszna is volt, megmutatta a szél irányát. A szőlős­kertekben felszerelt szélhajtotta kereplő zaja a seregélyeket riasztja. A legkorsze­rűbb szélerögépek sűrű lapátozású szélke­rekeihez – akár a szélkakashoz – vízszintes, lapát alakú farok tartozik, ez teszi lehetővé a megfelelő szélirányba tartást.

A repülés régóta foglalkoztatja az embe­reket. A nálunk gyermekjátékként ismert papírsárkány levegőbe emelkedéséhez a szél energiáját használják fel. A portugál tengerészek hajóvontatásra alkalmazták a sárkányokat, a délkelet-ázsiai népek pedig sárkány segítségével fogják a falat.

Az előző évszázadok sikertelen kísérletei után újabban ismét hódít a sárkányrepülés. A vontatóeszköz nélküli, lábról felszálló, pehelykönnyű „gépek” ma már több órás repülésre képesek.

Az ősi technológiák tanulsága

Napjainkban, az energiaválság korában egyre fontosabbá válik a természeti energi­ák felkutatása, alkalmazása. Földünkre a legtöbb energia a napból érkezik, érthető, hogy sokan a napenergia felhasználásától várják a nehézségek megoldását. Bár a ko­rábbi kultúrákban nem hajtottak erőgépe­ket napenergiával, a napsütés felhasználá­sának számos példáját láthatjuk. A telepü­lés elrendezését, a házak elhelyezését a „be- napozás” szerint állapították meg. Az egész mezőgazdaság a napenergiára alapo­

zott, s még a vásznat is a napon lehetett tökéletesen szárítani, fehéríteni.

Természeti energiák tekintetében ha­zánk nem áll rosszul. A mai napkollekto­rok éghajlati viszonyaink között az év leg­nagyobb részében fedezni tudnák egy-egy háztartás elektromosáram- és melegvíz­szükségletét. És ott vannak a szélkerekek, amelyek házilag összeállítva dinamót, áramfejlesztőt működtethetnének. Létez­nek további alternatív energiák is, mint pl. a biogáz (dz állatok testmüködéséböl fel­

158

szabaduló energia), valamint a hulladékok elégetésével nyerhető hőenergia. A kom­posztálással – a szerves anyagok zárt tér­ben való lebontásával – is energia szabadul fel. A hagyományos háztartásokban nem létezett hulladékprobléma, minden anya­got újra felhasználtak, ha másra nem volt

alkalmas, trágyáztak vele. Ismeretlenek voltak a természeti körforgásba vissza nem juttatható, környezetszennyező anyagok, hulladékok.

A hagyományos technológiák talán ökologikus jellegükkel szolgálnak szá­munkra a legtöbb tanulsággal.

Elet a nap alatt

TERMÉSZETISMERET

A következőkben – bár a cím alapján vár­ható lenne – nem foglalkozunk az állat- és növényismerettel, az ásványokkal és egyéb természetrajzi területekkel. Az önellátás szempontjából fontos természetismeretbe az előző fejezetek adtak némi bepillantást. Figyelmünket most főleg a szemléletre, a hagyományos kultúrában élő ember ter­

mészetmegfigyeléseire, világképére fordít­juk. Lehet, hogy a kelleténél több szó esik majd a hiedelmekről, a mítoszokról és ke­vesebb a konkrét gyakorlati kérdésekről. Magyarázatul szolgáljon, ha valaki az egész kerek világgal tisztában akar lenni, a világról alkotott elképzeléseket is ismer­nie kell.

Ősi világmagyarázatok

Hiába szervezünk, építünk magunk köré tökéletesen összkomfortos, légkondicio­nált, százféle kényelemmel felszerelt vegy­tiszta környezetet, a természettől egészen elzárkózni mégsem tudunk. Nagy havazá­sok számtalanszor megbénítják közlekedé­sünket, az időjárási frontok erős hatással vannak hangulatunkra, közérzetünkre, szervezetünkre. A túlzott elzártság egy fo­kon túl már nem szolgálja a védelmet. Aki keveset tartózkodik a levegőn és keveset mozog, annak szervezete elveszti ellenálló­képességét, könnyen megbetegszik. A vi­lágból csak keskeny sávot láthatunk az autópályán, a volán mögül. Bakancsban, hátizsákkal a természetben barangolva sokkal többet tapasztalhatunk, élhetünk át. Sokan még saját közvetlen környezetü­ket – azt a várost, települést, tájat – sem ismerik, ahol élnek. Legalább az „egynapi járóföldre”, harminc-harmincöt kilomé­

terre levő erdőt, patakot, barlangot kellene keresztül-kasul járva mindenkinek megis­mernie.

A hagyományos kultúrák embere, bár­mennyire ki volt téve a természettel vívott lankadatlan harcnak, közvetlen környeze­tében otthonosan érezte magát, saját sze­mélyét tekintette a mindenség középpont­jának, a természet tárgyait, jelenségeit ma­gához hasonlította, megszemélyesítette. A hagyományos elnevezésben nemcsak az ember alkotta tárgyak rendelkeznek embe­ri tulajdonságokkal, hanem a természet tárgyai is: a hegynek lába, gerince, háta, gyomra van, a völgynek öle, a nap, a hold fölkel és lenyugszik, jár az égen, elbújik a felhők mögött, a csillagok pislognak, hu­nyorognak, jutnak, a réten köd ül, szél fü­tyül, az erdő zág, a falomb suseg stb.

Az emberközpontú szemlélet időmegha­tározásunkra is jellemző: mióta az eszemet

161

’udom használjuk ezeket a kifejezéseket, nemcsak emberöltő óta, hanem már szépapáink idején is, de így volt ez pende- íves gyermek koromban, és akkor is, ami­kor suttyó legény voltam. Egy szempillantás alatt több nem jut az eszembe…

Az ember ősi törekvése, hogy a világ­egyetemről alkotott elképzeléseit saját kör­nyezetére vetítse és eszerint rendezze be lakóhelyét. Ez a viszony kétoldalú, nem­csak a világ hat az emberre, hanem az ember is részt kér, szerepelni akar a világ dolgaiban. A környezet rendjébe való bea­vatkozás vágya hozza létre a természetet befolyásolni akaró hiedelmeket, rítusokat, szokásokat – az esövarázslástól a termé­kenységet célzó szertartásokig.

Az ősi világkép szerint a világ kerek, ilyennek látszik az ég, a föld, a nap. a hold. Minden mindennel összefügg – kerek egész. A magyar néphit sámánizmusból eredő felfogása szerint egymás fölött több világ helyezkedik el. A világokat az Égig­érő fa (világfa, életfa) köti össze, amelyen csak a kiválasztott közvetítő, a sámán jut­hat el a „felsőbb világokba”, kapcsolatot teremtve a szellemekkel, az égi lényekkel.

A korai kultúrák népei természetkultu­szokban hittek, őseink hitvilágában is felfe­dezhetők a természeti jelenségeknek, az elemeknek a tisztelete.

A tüztiszteletröl már többször ejtettünk szót, látni fogjuk, hogy a szokásokban so­káig milyen fontos szerepe maradt. A fin­nekhez, a törökökhöz és a mongolokhoz

hasonlóan a magyaroknak is lehettek víz- istenei, erre utal a folyókban lakó vízi dé­mon alakja. Az esőhöz és a szélhez is fűződ­tek babonás hiedelmek, gyakran a gara­bonciás diák alakjához kapcsolódva, aki forgószelet, jégesőt támasztott. A táltosok bika képében harcoltak egymással a fel­hőkben. A népmesékben szélúrfiak és szél­királyok fújják a szelet. A villámlás, a mennydörgés is erősen foglalkoztatta az ember fantáziáját, innen erednek az isteny- nyila, mennvkö stb. elnevezések.

A földnek gyógyító, tisztító hatást tulaj­donítottak. A halottat sok helyen a földre fektették, majd a földbe temették, hogy ott térjen meg. ahonnan elszármazott. Általá­nosan elterjedt hiedelem szerint az első embert is földből gyúrták.

Az ember a környező természet tárgyait, jelenségeit igyekezett a maga módján meg­magyarázni. Primitív fokon az élet minden területét át- meg átszőtték a természettel való kapcsolatot fenntartó különféle szer­tartások, rítusok – logikusnak tűnő rend­szert alkotva. A mágikus gondolkodásban a valóság feldolgozásának – tehát a tudo­mánynak – kezdeteit kell látnunk. Ha le- hántjuk az ismeretekről a hiedelmet, a misztikus burkot, fontos természetmegfi- gyelések birtokába juthatunk. Most a ter­mészetközeiben élő ember ismereteinek tárházából próbálunk ízelítőt adni, remél­ve, hogy az évszázados vagy talán évezre­des tapasztalatokból máig érvényesek, ma is alkalmazhatók akadnak.

Idöjárásismeret

Az emberi tevékenység legnagyobb része hosszú századokon át a természethez való kényszerű alkalmazkodásból állt. Ahhoz, hogy ez az alkalmazkodás tökéletes le­gyen. meg kellett figyelni a természet jelen­

ségeit, periodikus változásait. így föl lehe­tett készülni rájuk. Az ember alkalmazko­dóképességét bizonyítja a szárazföld szinte teljes benépesülése a sarkvidékektől a tró­pusokig.

162

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Lap tetejére!