Találatok: 162
365
a sátor közepén álló pózna a világot tartó oszlop, a Világfa, az Égigérö fa, amelyen a sámán közlekedik a való világból a felsőbb világokba.
A primitív hajlékok olyan korszakok
építészeti emlékei, amelyben az ember a természettel még harmonikus egységben élt, a természeti törvények, a rítusok, a hiedelemvilág egyszerre jelentkeztek alkotásaiban.
Az emberi hajlékok közepén évezredeken át szabadon lobogott az egyik legfontosabb lételemünk, a tűz. Lángjánál melegedett a vadászatból hazatérő jégkorszaki ember, tűz világított az első barlangrajzok készítéséhez, és a tűz tette ízletesebbé ételünket, emészthetőbbé táplálékunkat. Nem véletlen, hogy mágikus jelentőséget tulajdonítottak neki, rítusok, hiedelmek tapadtak hozzá. A tűz köré szerveződött a hajlék belső élete, körötte járták a táncot, ettek, ittak, aludtak. Nemcsak addig volt fontos a szerepe, amíg szabadon égett a helyiség közepén, hanem később, a zárt tüztér, a kemence megjelenése után is. A konyhában elhelyezkedő tűzhely köré ugyanúgy szerveződött az élet, mint korábban az egysejtű lakásban. A családi tűzhely az otthon melegét, összetartó erejét jelképezte. Sok helyen sosem hagyták kialudni a tüzet, parázslott egész éjszaka, és már hajnalban felszították, hogy egész nap lobogjon.
Az Alföldön olyan középtüzhelyes konyhák maradtak fönn, ahol a kör alakú, oltárszerü tűzhelyen csak kivételes ünnepen gyújtottak tüzet. Valószínűleg ebben is a tűz rituális tisztelete öröklődött.
Az emberi élet fenntartásához mindenképpen melegre van szükség. A tűz adta kincset ezért őriztük, ameddig csak lehetett, sőt saját testmelegünkkel is gazdaságosan bántunk. Ha kevés volt a tüzelőanyag, a fűtetlen szobában együtt aludtak az emberek állatbőrrel, bundával, pokró
cokkal takarózva, egymást melegítve. A hálózsákba bújt ember alvás közben a hidegben sem fázik, mert teste több meleget termel, mint amennyit elfogyaszt. Az együtt alvás szokása csak a legutóbbi időkben került háttérbe. Nemrég a gyermekek még sokfelé együtt aludtak az ágyban vagy a kemencesutban.
A meleg őrzésének sajátos példáját mutatja a ridegpásztor, amikor téli kint háláskor az állatok között alszik, vagy fölveri az állatot, hogy átmelegedett helyére telepedjen.
A meleg őrzésének modern formáját példázza, hogy a kóbor kutyák télen a parkolóhelyen az újonnan érkező autó alá bújnak melegedni.
Középtüzhelyes konyha [Bihar]
81
Mielőtt a hajlékok bemutatására rátérnénk, szóljunk néhány szót a településről. A természeti és társadalmi tényezők a település megszervezésére ugyanúgy érvényesek, mint a hajléképítésre. Érdekes összefüggés van a hagyományos társadalmak települése és társadalmi rendszere között: a település alaprajzából mindig kirajzolódik a társadalom szerkezete: a házak elhelyezkedéséből következtetni lehet az emberi kapcsolatokra, az egész közösség szervezetére. A horda szinten élő társadalmak települése szórt, rendszertelen. A nomádok sátrainak elhelyezkedésében már szigorú rend észlelhető. A letelepült parasztok falvai elsősorban a gazdálkodáshoz igazodnak. Legbelül helyezkedik el a lakóházak övezete, majd a kerteké, a falu határában pedig a szántóföldek terülnek el. A faluban is jól megfigyelhető, hogy a módosabb családok a templom körül, a település közepén laknak, a szegényebbek, a „jöttmen- tek” pedig a falu végén.
Ősi formájában a falu kör alaprajzú, halmazszerü volt. A közlekedés, az úthálózat alakította ki a két sorba települt, utcás faluképet. Az állattartás, a gazdálkodás külterjes jellege hozta létre a falun kívüli
szórványtelepülések rendszerét. Az állatokat sokfelé külső szállásokon tartották. A távoli földeket nem lehetett a faluból kijárva megművelni, állandóan lakható tanyát kellett létesíteni. A szőlőhegyen is szükség volt állandó épületre, ahol a borkészítés eszközeit tartották, és ahol szüret idején tartózkodni lehetett.
Sok területen ez a „második településrendszer” teremtette meg a népnek hosszú időn át a viszonylagos szabadságot, autonómiát. A tanyák, szőlőhegyek, zárt kertek településrendszere nagyrészt még ma is létezik.
Nem véletlenül támadt igényünk arra, hogy e településformákat újra felfedezzük, szorosan zárt városi életformánkat – legalább hétvégére – meglazítsuk, a természettel megbomlott harmóniánkat e „civilizálatlan” szállásokon, a kiskertben újra helyreállítsuk.
Az itt elmondottak kipróbálására is természetközeiben, a szabad idő eltöltése keretében lesz a legtöbb lehetőség. Legalább saját kertünk mikrokörnyezetében próbáljunk olyan világot teremteni, ami csak ránk jellemző, saját arcunkat hordozza és tiszteletben tartja a természet törvényeit is.
Alkalmi menedékek, egyszerű
hajlékok
A természet nyújtotta alkalmi menedékhelyek talán a hajlékok legősibb formái. Az erdőben, ha elkap a vihar, ösztönszerüen egy fa lombsátra alá húzódunk. A fa odva ma már csak az állatoknak nyújt menedéket. hajdan egy-egy nagyobb odvas fa be
tyárok búvóhelye, vándorok, remeték szállása volt. Nemcsak a fa törzse, koronája is szolgálhat menedékül. Néhány primitív fokon élő törzs a vadak elleni védekezésül, fészekszerüen a fa koronája közé építi kunyhóját. Sok helyen a függőágyat akasztják a fa ágaira.
A természet adta menedékek közé tartoznak a sziklaereszek, barlangok is.
82
Nyeregtetejű halászkunyhó ülőgödörrel
[Tiszántúl]
Árpád-kori veremház [Alföld]
A sziklaeresz, amellett, hogy véd az eső és a szél ellen, tűzrakásra, melegedésre is lehetőséget nyújt. A barlang nemcsak alkalmi menedéknek számit, hanem a pattintott kőeszközöket készítő jégkorszaki ember állandó lakhelyéül szolgált. A későbbi korokban a barlangot csak szükségből használják. legfeljebb a hűvösebb évszakot töltik benne. Barlanglakás azonban a világ számos pontján ma is található. Néhány törzs a halottait temeti barlangokba.
Lágyabb. löszös talajú hegyoldalakban, ásó segítségével, könnyen kialakítható a pincelakás. A szőlőhegyi lukpincék nagy részét, főleg a Dunántúlon, földbe vájva
83
készítették. Helyneveink közül nem egy azt sejteti, hogy régebben egész települések épültek löszfalba, partoldalba vájva (Ürög. Pincehely stb.).
A csak félig földbe vájt üregre gyakran tetőt is építettek. Az ábrázolt nyeregtetejü kunyhót úgy alakították ki, hogy a kétoldalt meghagyott padkára ülni is lehessen. A kunyhó átmenetet alkot a veremházak felé. Ez az egyik legősibb hajléktípusunk úgy készül, hogy a földet kútszerüen kimélyítik. majd fedéllel látják el. Földbe mélyített házat már az őskorban készíteti az ember, elsősorban a hűvösebb éghajlatú.
fátlan, sík vidéken. így Kelet-Európábán is. A földkunyhók vagy putrik egészen századunkig nemcsak a kint háló pásztorok és vándorcigányok szállásául, hanem kubikusok, dinnyések, sőt szegényebb sorsú parasztemberek lakásául is szolgállak.
A föld felszínére épített legegyszerűbb enyhely a féltetö. Általában növényi anyagokból (karó, nád) készítik, a szél vagy az erős napsugárzás ellen nyújt védelmet. Az alföldi pásztorok nádból készüli falakkal. szárnyékka! védték az állatokat a fagyos széltől. A fejlettebb hajlékformál, a lelő nélküli cserényt 2-4 vesszőből font láblá-
Hortobágyi ..vasaló” [Hermán Ottó nyomán]
84
ból állítják össze. Itt tartja a pásztor a gúnyáját, főzőedényeit, és étkezőhelyül is szolgál. A cserény szétszedhető, kocsira rakható, könnyen szállítható, talán nomád sátorféléink maradványa lehet.
Kifejezetten a főzés, étkezés céljaira szolgál a vasalónak nevezett, nádfalból készült pásztorépítmény. Nevét valószínűleg patkóra emlékeztető alaprajzáról kapta. A tető nélküli vasaló közepén ég a tűz. és a fölötte szoleafán lóró bográcsban főznek. A nádfal korcába dugják az evőeszközöket, konyhai felszereléseket és a vasalóban van az eleségesláda helye is. Az építmény keskeny bejáratát gyakran ajtóval látják cl.
Kör alaprajzú hajlékok
A vasalóval eljutottunk ősi hajlékaink fontos csoportjához, a kör alaprajzú épületekhez. Nehéz eldönteni, hogy a hajlékok közül a kerek vagy a négyszögletes alapforma a régebbi. Talán a féltetö lehetett a
legkorábbi, később azonban a kör alaprajz vált eltcrjedtté. A bronzkor idején Európa legnagyobb részén a kúpos kunyhók voltak többségben. Kerek a Sarkvidéken élő eszkimók „iglu” nevezetű, hóból és jégből épült kunyhója is. Kör alaprajzú építményben lakik ma is Afrika számos törzse. A Földközi-tenger vidékének ősi pásztorszállásai kőből rakott kerek, álkupolás építmények voltak. A kör alaprajz a vándorló, nomád népek között vált a legkedveltebbé. Az észak-amerikai indiánok „tipi”-je – az egyszerű karóvázas, könnnyü borítású, szállításra alkalmas sátor – szinte tökéletesen megegyezik a szintén nomád lappok rudas sátraival, azzal a csekély különbséggel, hogy az előbbiek borítása bőrből készül, az utóbbiaké fakéregböl.
A család fölé boruló kerek hajlék, a közepén égő tűzzel ősi és egyben általános szimbólum. Ez a kép a téralakítás folytonosan érvényben levő kozmikus törvényszerűségeit hordozza magában, biztonságot nyújt és helyet ad a világban. A kör és a gömb formák az emberre emocionálisan hatnak, a téglalap és a hasáb viszont a racionalitást hangsúlyozza. Egy kínai
85
,,Tipi” kiterített palástjával
[Észak-A mi rí ka]
A JURTA
Honfoglaló őseink a nomád állattartó népek közé tartoztak, állandó hajlékuk nem lévén, sátrakban laktak. Minden valószínűség szerint – a források nagy része ezt bizonyítja – a magyarság kör alaprajzú nemezsátrakban élt. Feltételezhetjük, hogy ősi nemezsátrunk a belső-ázsiai nomád török és mongol népek jurtájához hasonlított. E hajléktípus a szerkezet, az építeni tudás igen magas szintjét képviseli, joggal mondhatjuk, hogy a népi építészet csúcsteljesítményei közé tartozik.
mondás szerint: a kör a világegyetem tökéletessége, a négyszög viszont a földi lét korlátozottsága.
Nem véletlenül váltak a rítusok terévé az égboltozat kupolasátrát idéző kerek alaprajzú és gömb formájú építmények; ezek lehetőséget adnak a közösségi életre, a kultuszok gyakorlására. Gondoljunk a kőkor hatalmas kultikus csillagvizsgáló építményére, a Stonehenge-re vagy a keresztény bazilikák szentélyeire. A primitív, kerek hajlékban a katedrálisok ösformáit kell látnunk.
A jurta vázszerkezete
Rudas sátor kércgborítással
[Lappi öld]
Milyen is jurta?Gyorsan fölállítható és szétszedhető, lóra, kocsira málházható, könnyű szerkezetű kupolasátor. Vázépítménye két részből áll: oldalfalát falécekből álló rácsszerkezet alkotja, amely hajlítható, összetolható, széthúzható. Az ollós vázat bőrszíjak erősítik össze. Tetővázát gömbhéjszerűen álló íves lécbordák alkotják, amelyek egy középső kerékabroncsba futnak össze. Felületére nemezborítás kerül, lószörböl font kötelekkel rögzítve.
A jurta közepén tűz ég, füstje a tetőabroncs nyílásán távozik. A berendezést szőnyegek. bőrök, ülőpárnák és evésre szolgáló alacsony asztalkák alkotják. A falon és
86
a földön elhelyezett szőnyegek szigetelnek is. A földre terített gyékényszönyeg több ázsiai népnél az ágy, a szék és az asztal szerepét tölti be. A jurta belsejében nemek szerinti elkülönülés figyelhető meg: jobb oldalon van a férfiak helye, a bal oldal a nőké és gyermekeké. Ez az elkülönülés nyomaiban a magyar parasztszoba hagyományos térbeosztásában is észlelhető.
A letelepedéssel a magyarság folyamatosan lemondott a sátorban lakásról, bár az állandó lakhelyül szolgáló épületek mellett, nyári szállásként hosszú ideig igénybe vette a sátrakat. Valószínűleg a Kárpátmedence szláv népeitől vettük át a négyszögletes házformát. A nomád hagyaték azonban évszázadok után is felismerhető nyomaiban, legprimitívebb hajlékaink őriznek valamit az ősi sátorkultúrából.
KÚPOS KUNYHÓK
Egyszerű kúpformájuk van a szálfákból álló vázzal és növényianyag-borítással készült kerek kunyhóknak. Szálfakunyhó készítésekor először kúp alakba egymásnak
Kúpos kunyhó [pálinkafőzésre használják]
[Göcsej]
Kúpos kunyhó tűzhellyel és ülőgödörrel
[metszet] [Erdély]
Kontyos kunyhó [Hortobágy]
87
Kúpos kunyhó, gyűjtögető „pákász” család szállása
[Hermán Ottó nyomán]
támasztanak néhány hosszabb dorongot, majd tetejüket gúzzsal összekötözik. Ezután a vázra sűrűn egymás mellé rövidebb karókat fektetnek, végül avarral, szénával, földdel vastagon befedik az egészet. Csak a kunyhó tetején hagynak nyílást a füstnek és a világosságnak. A bejáratot – előteret képezve – külön kis tetővel látják el. A kunyhó közepén van a tűz helye, kétoldalt alvás céljára összehányt széna vagy sövényből font vacok, a bejárattal szemben az eleségesláda. Ez a sátorszerü kunyhó szerkezetében és belső térelosztásában teljesen megegyezik az Eurázsiában és Ame
rikában megtalálható kerek hajlékokkal. Finnugor rokonaink „kotának” nevezik az említett hajléktípust.
Kúpos kunyhó sokféle anyagból készülhet. Nádból építik az Alföld jellegzetes pásztorhajlékát, a kontyos kunyhót. Ez faváz nélkül, 3-4 m hosszú nádkévékböl készül. A kévéket csúcsosan egymáshoz támasztják. majd a gyűrű alakban körbefutó nádkévékkel 2-3 helyen összekorcolják. A csúcsot körbecsavart gyékénykötél erősíti. A nád bugáját a csúcson meghagyják, ez lesz a kunyhó kontya. Ajtaja nádkévékből vagy deszkákból készül. A kunyhó falán
88
Méhkas alakú kunyhó [Bihar]
keresztben rudat szúrnak át, erre akasztják a bográcsot. Alatta rakják a tüzet, a füst a csúcson ütött résen át távozik. Gyakran pelyvás sárral, marhatrágyával tapasztják belülről, hogy a nád tüzet ne kapjon.
A kerek hajlékok másik típusa a favázas méhkas alakú kunyhó. A következőképpen készül: 15-20 db 4-5 m hosszú hajlékony husángot 3-4 m átmérőjű körben a földbe vernek, felső végüket összeguzsolják, majd különböző magasságokban gyűrűszerűén összefonják. Borítása lehet nádból, vesszö-
Az előbbi kunyhó szerkezete
bői vagy más anyagokból is. Gyakran előtér, eresz is készül hozzá. Berendezése minden esetben hasonló az előbbiekéhez: középen a tűzhely, két oldalon fekvőhelyek, hátul az élelem.
Az eddig tárgyalt hajlékok – kivéve a jurtát – valamennyien tetőkunyhók, csak
Jurta formájú pálinkafőző kunyhó [Göcsej]
Jurta formájú havasi pásztorszállás
[Székelyföld]
fedélrészből állnak, felmenöfaluk nincs. Az építmények fejlettebb formái külön oldalfallal és tetővel ellátottak.
A havasi pásztorszállások, az esztenák között a jurtához nagyon hasonló formá- júak is találhatók. Falazatukat földbe vert
89
Az ellipszis alakú kunyhó szerkezete
[Erdély]
Négyszögletes alapformák
A tetökunyhók közé tartozik a négyszögletes hajlékok alapformája, a nyeregtetejű kunyhó. Legegyszerűbb típusa két nád vagy sövény „féltető” egymásnak támasztásával és rögzítésével készül. Fejlettebb változat a favázas nyeregtető, „ágasfás- szelemenes” szerkezettel. Készítésekor először a hajlék alapjául kijelölt téglalap alakú terület rövidebb oldalainak közepén egy-egy villásan elágazó ágasfát szúrnak a földbe és ezekre keresztbe fektetik a szelement, a tető élét alkotó rudat. A szelemenre két oldalról sűrűn husángokat támasz-
karókra sövényszerüen font vesszők alkotják. A kúpos tetőzetet tartó szarufákat fölül kerékabroncs fogja össze. E célra gyakran igazi kocsikereket építenek be. Tetejükre szalmafedél kerül füstlyukkal. Az esztenák között olyan is akad, amelynek a tetőzetét középoszlop, „árguefa” támasztja alá. A középoszlopos kerekház a bronzkor idején Európa-szerte igen elterjedt volt. Az esztenák fejlettebb változata már négyszögletes alaprajzú, de kúpos tetőzetét megtartja.
Nyeregtetejű pásztorkunyhó [Dunántúl]
Ellipszis és kör alaprajzú
pásztorszállások
Cölöpökön álló, náddal fedett halászkunyhó
[Kis-Balaton]
90