Találatok: 159
365
konty kissé elörebukik. A trapéz formájú oromzatot gyakran faragással díszítik. A házak faoromzatára, a „vértelekre” gyakran óvó-védő szimbólum (nap, hold, kereszt stb.) kerül.
Nemcsak a primitív hajlékokra, hanem a fejlettebb építményekre is jellemző a tájba illeszkedés, a környezettel alkotott összhang. A népi építészetben az anyagok, szerkezetek és a funkció egységet alkotnak, cmberméretűek, a természeti törvé
„Napsugaras” oromzaté ház [Tápé,
Csongrád]
nyek szigorú megtartása jellemző rajuk. Ezek a házak nemcsak használhatóságukban, hanem látványukban és egész szerkezetükben közel állnak az emberhez. Az antropomorf jelleg az épületrészek elnevezésében is kifejeződik: talp, lábazat, mellvéd, tetőgerinc, homlokzat, ahlak szem, szemöldökfa, ajtószárny, kontyos tető, üstökös tető, idegágas, koszorúgerenda, könyökfa, tor ok gerenda, pólyásfödém, szoknyás harangláb, boldoganya. A házak utcai homlokzata két mélyen ülő ablakszemével, szalmás kucsmafedelével valóban az emberarcot idézi.
Az egységes stílusú, a kis tájra jellemző díszítésű házak a hagyományos népi építészetben sohasem válnak uniformizálná. Mindegyik egy-egy külön változat, a benne lakó egyéniségét hordozza.
Az elmúlt három évtized a népi építészetben igen nagy pusztulást okozott. Eltűntek az egyes tájakra jellemző épületek, és az Őrségtől Szatmárig elfoglalták helyüket az egy sablonra készült, jellegtelen „kockaházak”.
101
Mielőtt belépnénk a házba, a kerítés és a kapu fogad. A kertet körülzáró kerítés nem feltétlenül elválasztásra szolgál, lehet hívogató. a természettel összekötő, az utcával egybekapcsoló. Az elkertelés csak az állatokat zárja el, nem engedi elkóborolni, a veteménybe tévedni őket. Néhol látható még a kerítésen hágcsó, amin az ember könnyűszerrel átlép, de az állat akadályba ütközik.
A mellmagasságig érő kerítés a ház keretét, előterét adja, rá lehet könyökölni, az arra járóval beszélgetni, szomszédolni.
Az egyik legősibb forma a sövénykerítés vesszővel sűrűn befont, földbe vert karókból áll. Sövényből kapu is készül: szántalpas vagy kerekes változatban. Az élösövény-kerítés az egész utcaképet megváltoztatja. természetközelivé teszi. Régi
Kerítésformák: favázas gallykerítés, léckerítés,
hasoványkerítés
kerítésfajtánkat, a hasoványt fejszével és ékkel hasított, gyakran ember formájúra faragott deszkák alkotják.
Az ember formájú kerítéseknek hajdan óvó-védő jelentést tulajdonítottak, ugyanúgy. mint a kapuhálványoknak, a bejárai két oldalán elhelyezkedő, a kaput tartó erős oszlopoknak. Már a „bálvány” elne
vezés is jelzi, hogy a házat a család ősi szelleme védi, óvja: befogadja az érkezőt, elbocsátja a távozót. Erdélyben még sok helyen olvashatjuk a kapu feliratán is: „Áldás a bémenönek, békesség a távozónak”. A faragott kapubálványokon védelmi szerepben gyakori a kígyó-, a sárkány- és a napábrázolás.
Ember formájú hasoványkerítés
Kétszárnyú sövénykapu [Tiszamente]
102
Faragott kiskapu [Erdély]
A székelyek között mesterséggé fejlődött a kapufaragás. A fedeles nagykapuk, de még a kiskapuk között is sok dúsan faragott akad. A kiskapu mellé sok helyen odakerül a kispad, a „plctykapad”, a fedeles „szakállszárító”.
A kapu és a ház bejárata közötti részen gyakran lugas található, de még a tornácra, az ereszre, a házra is fölfuttatják a vadrózsát, vadszölöt. A fölfutó növényzet megváltoztatja az architektúrát: az épület belesimul a környezetbe, harmonikus viszonyba kerül a természettel.
A ház az utcára merőlegesen áll, hosz- szabbik oldala mindig délre néz. Sok házon itt található a tornác, amelyen át a házba léphetünk. Ez ugyan már fedél alatt van. mégsem tartozik a ház szorosan vett belső részeihez. A ház életében mégis fontos szerepet tölt be: nyáron árnyékot ad. véd az esőtől, jó időben alvóhelyül szolgál, a kukoricát, paprikát, szőlőt gyakran ide akasztják száradni. A tornác sokszor a ház homlokzati részén is folytatódik. A tornácok számtalan változata közül talán legszebbek a keményfából készült oszlopos tornácok, vagy a vályogból épült, fehérre meszelt, félkörives „gádorok”, „ambitu- sok”.
Sok helyen a veranda veszi át a tornác szerepét, később azonban ez is eltűnik a házakról, pedig a mai családi és hétvégi házakat is hangulatosabbá, egyénibbé tehetné egy-egy szépen befuttatott előtér.
Székelykapu, szakállszárító, zsindely fedésű
boronaház [Székelyföld]
103
A házba belépve először a konyhába, illetve annak előterébe, a pitvarba jutunk. Az ősi lakások alapsejtje az a helyiség volt, ahol a tüzet rakták. A kör alaprajzú házakban a helyiség közepén lobogott a tűz. A négyszögletes hajlékokban a tűzhely általában a sarokba kerül. A régi kémény nélküli füstös konyhákban, ahol nyílt tűzön főztek, szabadon terjengett a füst, a konyhaajtón át, füstlyukon vagy a padlásdeszkákon át távozott. Mai szemmel ez nagyon egészségtelennek tűnik, de a füstös konyhák jól tartották a meleget, ezért hosszú ideig ragaszkodtak hozzájuk az emberek. A füstös konyha mellett füsttelen szoba volt, az élet inkább itt zajlott. A szoba kályháját is a konyhából fűtötték.
A kemence zárt rendszerű sütő-, főző-, fűtőalkalmatosság. A szája előtti padkán szabad tűzön folyt a főzés. A kemence belsejét nemcsak sütésre, hanem gyümölcsaszalásra, -szárításra is használták,
sőt egyes területeken gyógyító és tisztító célzatú gözfürdőzésre is szolgált. Gondoljunk a finnek és több kelet-európai nép szaunájára, fürdökemencéjére. A kemence tetejét a gyermekek, öregek alvásra is használták.
A kemence szája előtti padkán álltak a sütés-főzés eszközei: a vas háromláb, a vasból kovácsolt tűzikutya, a rostély, a cseréplábas, valamint a kenyérsütéshez használt sütölapát, piszkafa, szénvonó.
A konyhai kemencék későbbi változatai szögletesek és különböző rendeltetésű részekkel bővülnek: főzőkatlannal, rétessütésre szolgáló „ren”-nel és vaslapos takaréktűzhellyel, a „sparhert”-tel. Ezek a beépített konyhák a térkihasználás jó példáját mutatják.
Adott helyen mindig az a tüzelőberendezés a legmegfelelőbb, amelyik a helyi körülményekhez illik; a helyben található tüzelőanyagok (rőzse, kukoricacsutka, szalma, nád, tehéntrágya, szemét stb.) hasznosítására alkalmas. A különböző tüzelők
Füstös konyha: láncon lógó bográcsban
főztek, sütésre a kemencét használták [Dél-
Dunántúl]
Vcsszöfonású füstfogó,
szabad tűzhellyel
[Székelyföld]
104
Szikrafogóval ellátott tűzhely és kemence
[Moldva]
közül talán a takaréktüzhely a leggazdaságosabb. Ez nemcsak a legkülönfélébb hulladékokkal fűthető; sütésre, főzésre, fűtésre alkalmas, hanem – zárt tüzelörendszere lévén – a füstelvezetése is egészséges.
Fejlettebb módon a füst a kéményen át távozik. A kémény korai formája a szabad kémény, ami nem más, mint egy nagy kürtő. Gyakran a konyha egész boltozatát alkotja. A szabad kémény füst- és szikrafogó is egyben, készülhet karóvázzal, sövényfonással, tapasztással; de talán a legszebbek a vályogból épült „sárkupolák”. A szabadkéményes konyhában – különösen, ha ősi módon a középpadkán égett a tűz – a középpontra rendezett térbeosztás maradt fönn. A szabadkéménynek van azonban egy nagy hátránya. A magas kürtő nemcsak a füstöt, hanem a meleget is kiszippantja, így a szabad kéményes konyhákat sok helyen „hideg konyhának” nevezik.
A konyha elülső részét általában füstgerendával, boltozattal választották el a hűvös, füstös, kémény alatti résztől. Az igy elválasztott előtér a pitvar. Ez a helyiség füsttelen, tiszta volt, itt folyt az étel előkészítése, sok esetben az étkezés is. Ide nyitottak a szobák ajtajai, tehát közlekedöhe- lyiségként is szolgált. Berendezését tárolóbútorok (tálasok, tékák, polcok, vizespad stb.) alkották, valamint itt tartották az ide- oda helyezhető gyalogszékeket. A kémény aljától elválasztó boltozatos falrészre kerülnek az ünnepi használatú cseréptálak, edények.
A pitvar-konyha helyét később a lakókonyha vette át. Itt zajlott a ház mindennapi élete, itt tartózkodott a család a legtöbbet. A teljes füstelvezetés megvalósítása, a zárt kémények építése után vált a konyha szinte az egyetlen lakóhelyiséggé. A lakókonyha kialakulásának többek között az lett a következménye, hogy az
105
Újabb kemence, két tűzhellyel [Somogy]
enni, inni, beszélgetni, társas életet élni, a másikban tenni-venni, dolgozni; a harmadikban félrehúzódni, szunyókálni, pihenni.
Az évszázadok folyamán a lakás belső térelosztásának, a bútorelrendezésnek szabályos kánonjai alakultak ki. Már a kerek hajlékok, a sátrak belső rendjét is szigorú törvények szabályozták. A négyszögletes alaprajzú épületekben kezdetben a helyiség falát körben sárpadkák szegélyezték. Az ülésre, alvásra szolgáló padkák valószínűleg a veremházakban található ülögöd-
amúgy is keveset használt „tisztaszoba” teljesen elvesztette lakófunkcióját, s csak az anyagi jólét presztízshelyiségévé vált, már ahol erre lehetőséi* volt.
A városi lakásokban a konyha elveszti eredeti szerepét, a szobában zajlik az étkezéstől az alvásig szinte valamennyi életfunkció.
Ház hosszanti metszete: a konyhából fütik
mindkét szoba búbos kemencéjét, középen
szabad tűzhely van. Az egész konyha fölött
a szabad kémény kürtője áll [Bihar]
A tisztaszoba kialakulása előtt a hagyományos elrendezésű házakban nem volt egyetlen hely sem kihasználatlan, felesleges. Minden résznek megvolt a maga szerepe, fontossága. Az egyik sarokban lehetett
Palócház alaprajza a századfordulón
a asztal; b kemence; c d e korpád
rök peremrészének maradványai voltak. A moldvai csángóknál a legutóbbi időkig, a palócoknál a század elejéig fennmaradt a szoba három oldalán végighúzódó „korpád”. A kemencén és a padokon kívül csak néhány apróbb bútor állt ezekben a házakban.
A régi lakóházakban igen nagy kemencét építettek, sokszor a szoba nagy részéi elfoglalta. A kemence számtalan formáját ismerjük, leggyakoribbak a lapos tetejüek és a boglya formájúnk. Az alföldi házak klasszikus tüzelőberendezése a „búbos” vagy „boglyakemence”. Régebben sárból
106
építették karóvázra, később téglából ké-
szült. A kemencét kívülröl-belülröl jól be
kellett tapasztani, ezt a munkát évenként
megismételték. A tavaszi és az őszi mesze-
lés alkalmával a kemencét a szoba falával
Búbos kemence sárpadkával
[Alföld]
együtt fehérre meszelték. A kemence gyakran ülőpaddal készült, ez is lehetett sárból vagy deszkából.
Másik tüzelőnket, a szemes kályhát szintén a konyhából fütötték. Régebbi változata tulajdonképpen agyagból rakott kemence volt, amelynek testébe égetett agyagbögréket helyeztek. A szájjal kifelé rakott bögrék a meleget jól tartották, sőt
Alvásra is használt, kürtös füstclvezetésü
palóc kemence
107
Középkori eredetű „kupás” kályha. Az
ülőpadka fölötti rész kupás vagy bögrés
kályhaszemekböl áll [Sárköz]
még aszalásra is használták őket. A bögrébe tett alma, szilva hamar megaszalódott és a szobáknak kellemes illatot adott. A kályhaszemek később tálszerüen bemélye- dö formájúak lettek, és négyszögletes oldalakkal illeszkednek egymáshoz. A legszebb szemes kályhákat a Dunántúl nyugati és déli részéről ismerjük.
A kályhaszemeket fazekasok korongol- ták, a domborműves, táblás kályhacsem
Az előbbi kályha alkotórészei: a legfölsö
„korona” szegély, bögre, kályhaszem
Sövényfonásos füstfogóval ellátott kandalló.
Később a sövényfonás helyére kályhacsempék
kerülnek. így lesz „cserepes” [Székelyföld]
pék viszont kályhásmesterek munkái. A székelyföldi „cserepes”, kályhacsempékből kirakott nyílt tüzhelyes kandalló nem azonos az udvarházakból ismert öblös szájú tűzhelyekkel, bár eredetében bizonyára kapcsolatban volt vele. A kandalló füstfogóval felszerelt szobabeli tűzhely volt, amelyen szolgafán lógó üstben főztek. A székely kandalló füstfogója néhány sor
108
kályhacsempéböl áll. A cserepes alatt szabadon lobogó tűz a szoba megvilágítására is szolgált. A kandallóknak, bár sok előnyük van – a tűz élményét hozzák a házba, mégis tiszta marad a levegő -, nagy hátrányuk, hogy sok tüzelőt fogyasztanak, tehát csak olyan területen érdemes használni, ahol bőven akad fa.
Szoba szavunk eredetileg csak a kályhát, a kemencét jelentette, később terjedt át jelentésátvitellel a „fütött helyiség” fogalmára. Sok helyen magát a szobát „háznak” nevezik, ami a korábbi egyetlen helyiségre utal.
A szoba belső térelosztása
Az ősi lakóház belső tere – a kerek hajlékokhoz hasonlóan – két részre oszlott. A mestergerenda osztotta ketté a szobát, munkatérre és kultikus térre. A tűzhely felé eső oldal volt a hétköznapi munkák helye. A kemencepadkán fontak, morzsolták a kukoricát, javították a szerszámokat, itt beszélgettek téli estéken a szomszédasszonyok. A gyermekek a kemence tetején vagy a kemence és a fal közötti „sutban” hancú- roztak.
A fal mellett álltak az ágyak, ez volt a pihenés helye is. A munkatér egyben a nők oldala, az asszonyok tartózkodási helye volt. Ide állították a szülőasszony rontás ellen sátorlepedővel letakart ágyát, a „boldogasszony ágyát”. A gyermekágyas asz- szony életét különösen szigorú törvények szabályozták. Hat hétig a mestergerenda alatt sem léphetett át.
A szoba másik fele a férfiaké volt, itt helyezkedett el a tüzelővel átellenes sarokban az ún. „szent sarok”. Az utca felé eső szögletben a sarokpad állt az asztallal, hosszú ideig ide csak férfi ülhetett le. Az asztalfiókban volt a megszentelt kenyér he-
Sarokpad kamarásasztallal [Székelyföld] lye; ide akasztották az aratókoszorút, a szentképeket. A fali saroktékában tartották a Bibliát, a Kalendáriumot, a gyógyszereket és egyéb fontos tárgyakat. Sokféle rítus, előírás szabályozta az asztal környékének használatát.
A magyar parasztházban az ősi idők kozmikus térelrendezésének maradványait figyelhetjük meg. A ház középoszlopának eredete igen régi időkig nyúlik vissza. A mestergerendát alátámasztó oszlopot „boldoganyának”, „bálványnak” is nevezték. A szoba terét kettéválasztó oszlop neve utal az eredeti kultikus funkcióra.
A hagyományos szohahelsö a fal mellé rendezett, beépített bútorokkal a jó térki-
109
használás mintapéldájául szolgál. A sárpadkák helyére a későbbiekben padládák kerültek, amelyek már a tárolás feladatát is ellátták. A további tárolóbútorokat a falra akasztották; a rúdra került a napi felvevöruha, a törülköző, a beépített tékába az apróbb holmi. A szoba közepe üresen maradt, így a zsúfoltan berendezett ház is térélményt nyújtott.
A hagyományos parasztház hármas elrendezésű: szoba-konyha-kamra. A kamrát elsősorban tárolásra használták, de néhány helyen – például a Palócföldön – szokás volt, hogy az asszonyok a kamrában aludtak. A Dél-Dunántúlon a fiatal házasok költöztek a különálló kis kamraépületekbe. Csak az első gyermek születése után kaptak helyet a házban.
A kamrában főleg élelmiszert tároltak. Hatalmas, egy fából faragott hombárok
ban, bödönökben tartották a gabonái, vesszőből, gyékényből, szalmából fonott kosarakba kerültek a különféle termények (pl. a tojás), vászonzacskóban, szegre akasztva tették el a fűszernövényeket, a vetőmagot. A befőttet, lekvárt cserépedényben, üvegben a polcon tartották. A télire való krumplit, hagymát a földre teregették. Itt volt a szerszámok, munkaeszközök helye is. A kamrának nemigen volt bútorzata. Az újabb stílusú bútorok megjelenésekor a kamrába vándoroltak az ősi ácsolt bútorfélék. A korábban keiengyés- ládának használt bútorból így lett lisztes- szuszék. A teljesen fölöslegessé vált darabokat a padlásra tették, hátha még jó lesz valamire.
A paraszti gazdálkodást mindig a biztonságra való törekvés jellemezte. A termelés és a fogyasztás között a raktározásnak igen fontos szerepe volt. így fordulhatott elő, hogy a kamraépületek, pajták gyakran még a lakóházaknál is módosabbak voltak.
A régi parasztszoba bútorai – amikor egyáltalán már bútorokról beszélhetünk – mind házilag készültek, a férfiak maguk barkácsolták össze, vagy a falu ügyesebb faragójával készíttették. Mint az egész népi tárgyformálásra, a bútorok ősi rétegére is jellemző a „kevesebb = több” elv. Szerkezetükben, anyagukban, kivitelezésükben a legegyszerűbb módszereket, a legcélszerűbb megoldásokat hordozzák.
A padok elődje, mint említettük, a sárpadka volt. Elmozdíthatatlan bútorféle a földbe vert lábú pad is. A mozgatható ló
cák bárdolt ülőlapjába négy rövid botlábat csapoltak. Becsapolt botlábbal készültek a számtalan változatban ismert gyalogszékek is. Sok helyen még ma is házilag készítik ezeket a három-négy lábú, kerek vagy négyszögletes ülölapú kisszékeket. A farönkből kialakított tuskószékek, bodonii- lökék egyetlen fadarabból készüllek. Néhány szerszámmal állítják elő a fa természetes adottságait felhasználó rönkpadokat is. Szabadban, szőlőhegyen, erdei szálláson tavasztól őszig használták ezeket az ősi bútorféléket pihenésre, ilyenkor a nap hevétől álmelegedve kellemes volt rajtuk az ülés. Zárt helyen a vastag rönk nem meleg-
110