Találatok: 21
49
edény öblén, vagy a szálak felszíne még külön rovátkolással tagozott a fényjáték fokozása érdekében. Vonalvezetésük a nagyobb művészi becsű daraboknál mindig logikusan következik az edény formai felépítéséből, mintegy az edényt összetartó erők játékát jelképezve, a kevésbé sikerült daraboknál azonban gyakran szervetlen toldalékként hat (17., 18., 19. kép).
★
A színes opák zománcfestéssel díszített magyar üvegedények készítői bizonyára velencei és német példák után indultak.
A XV. század színes, zománcfestésű muranói üvegei elsőrangú műremekek. E gyönyörű darabok még a Mátyás-kori reneszánsz alatt eljutottak Magyarországra, s itt mintákul szolgálhattak.
A későbbi fejlődés folyamán Velencét háttérbe szorítják a német színes zománcfestésű edények.
A legkorábbi, nagy valószínűséggel magyarnak tartható zománcfestésű üvegek készítési korát a XVI. század végére tehetjük. Opálüvegeken kétségtelenül magyar kéztől származó színes opák zománcfestés a XVII. század harmincas éveitől ismert (20. kép). Az 1696-os évszámot viseli egy ónkupakos, pincetokba való palack a Magyar Nemzeti Múzeumban. Előlapján az Andrássyak címere. Érdekesebb két keskeny oldala, finom, magyar ízlésű és határozott habán hatásról is tanúságot tevő virágbokrétákkal (21. kép).
Ebben az időben Erdélyben igen igényes zománcfestésű üvegek készültek. Legszebb példájuk a kolozsvári múzeum egy kis szögletes palackja, csavaros ónkupakkal, oldalain egy-egy magyaros ízlésű virágszál, rózsa, szegfű, tulipán zománcfestésű képével. A virágok és levelek elosztása, rajza biztos kézre, fejlett térkitöltő érzékre és jó ízlésre vall. A vonalvezetés kalligrafikusán tiszta, biztos és szép (22. kép). Hasonlóan igényes díszítmény borítja egy magángyűjteményben levő kis ónkupakos hasábos testű palackocska oldallapjait. A színezése mérték
38