Találatok: 13
160
minél érzékelhetőbb emberi ábrázolása. „Jámborul bizonyára elképzelhetjük — írja a Stelláriumban — hogy a világ teremtése előtt a Szentháromság személyei közt tanácskozás folyt ennek a világnak a megteremtéséről.. . Első kérdés: Vájjon kell-e teremteni angyali természetet? .. . Az első kérdés tehát a Szentháromság tanácsában tárgyalás alá került44. Az egyházi zsinat képe ez, égi mezőkre vetíteve. Isten gondoskodott, hogy az „égi haza polgárok hiján ne maradjon44, akár a földi király az államáról. Az isteni Gondviselés nála a józan emberi megfontolás alapján cselekszik: „A Szentháromság személyeinek tanácsában egy második terv keletkezett arról, hogy mikor kell a megtestesülésnek történnie, avagy a világ kezdetétől fogva, a bűnbeesés után mennyi időre halasztható el?44
Egészen valószerű módon érzékelteti a szent család menekülését Egyptomba: „Ki tudná eléggé átérteni, mennyi nélkülözésen, fáradságon és könnyhullatáson ment akkor éjjel-nappal keresztül Mária ilyen pusztaságon, ahol még egy vendégfogadó sem volt, csak folytonos küzdés, aggodalom és remegés!44 De rögtön mellette ragyogó szökőforrásként csap fel a vallásos ihlet: „Szomjuhozol — mondja Mária keresztfán kínlódó fiának — mért nem tudtam Neked vizet nyújtani én, aki mikor csecsemő voltál égből patakzó szűzi tejjel tápláltalak!44
A keresztény irodalom először átfestette a földi életet az égi mezők színeivel, beléje lehelte az isteni tájak lelkét. Utóbb az égi sorsot alakította földivé, érzékelhetőbbé, emberibbé. A Stelláriumban Mária csodálatos testi szépségéről, s ékességéről szól, mind a nagyság, mind a szin és külső báj szempontjából:
„Ami a nagyságot illeti… sem nagyon magas, sem nagyon kicsi nem volt, hanem olyan nagyságú, mely megfelel a
3 Féja, A régi magyarság.
33