Skip to content

Féja Géza – A régi magyarság

Találatok: 13

160

A humanizmus.

A királyi udvar Mátyás király korában nemcsak a ma­gyarhoni műveltség központja, hanem otthona az egész kö­zépeurópai kultúrának is. A középkor szellemi határait és korlátáit feszegető humanizmus szívesen húzódott meg a világi vagy a véle rokonszenveő egyházi udvar védőszár­nyai alatt, ahol a klasszikus ókor élményétől megittasúlva a teljesebb és korlátlanabb emberi életet élhetett, műveket és életstílust alkothatott. A műveltség alulról induló szerves felépítése még ismeretlen fogalom volt, de az udvarban a humanista szellem nap és csillag lehetett. Pályát futhatott be és ragyoghatott. S a humanista és a reneszánsztól ittasult szellemeket többnyire elsősorban a nagy pálya izgatta.

A humanizmus egyelőre teljesen nemzetközi mozgalom volt, hiszen a nemzetközi keresztény műveltség leváltását, vagy átszinezését akarta. Nyelve elsősorban a latin nyelv, melynek itt Közép-Kelet-Európában megvolt a maga külö­nös jelentősége: az egymás mellé sodródott, sőt egymásba nyúló népek számára a természetes életközösség és kultúr- közösség nyelve lett.

Az első magyar humanista udvart Vitéz János, a későb­bi esztergomi érsek alapította még nagyváradi püspök ko­rában. Mátyásnak már csak ki kellett szélesítenie ezt a ha­gyományt, ami annál könnyebben ment, mert Mátyásban forró latin vonzódások éltek, s kortársaitól meg nem értve, eleitől fogva tudatosan középeurópai politikát csinált. Cseh király és osztrák herceg is volt. Kancellárjai magyarok, cse­hek, osztrákok s németek is voltak, udvarának középeurópai levegője 8 közismert bőkezűsége ide vonzotta a vándorló hu­manistákat.

A humanista szellemek együttműködésének módja: a

38

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Lap tetejére!