Találatok: 13
160
A királyi udvar Mátyás király korában nemcsak a magyarhoni műveltség központja, hanem otthona az egész középeurópai kultúrának is. A középkor szellemi határait és korlátáit feszegető humanizmus szívesen húzódott meg a világi vagy a véle rokonszenveő egyházi udvar védőszárnyai alatt, ahol a klasszikus ókor élményétől megittasúlva a teljesebb és korlátlanabb emberi életet élhetett, műveket és életstílust alkothatott. A műveltség alulról induló szerves felépítése még ismeretlen fogalom volt, de az udvarban a humanista szellem nap és csillag lehetett. Pályát futhatott be és ragyoghatott. S a humanista és a reneszánsztól ittasult szellemeket többnyire elsősorban a nagy pálya izgatta.
A humanizmus egyelőre teljesen nemzetközi mozgalom volt, hiszen a nemzetközi keresztény műveltség leváltását, vagy átszinezését akarta. Nyelve elsősorban a latin nyelv, melynek itt Közép-Kelet-Európában megvolt a maga különös jelentősége: az egymás mellé sodródott, sőt egymásba nyúló népek számára a természetes életközösség és kultúr- közösség nyelve lett.
Az első magyar humanista udvart Vitéz János, a későbbi esztergomi érsek alapította még nagyváradi püspök korában. Mátyásnak már csak ki kellett szélesítenie ezt a hagyományt, ami annál könnyebben ment, mert Mátyásban forró latin vonzódások éltek, s kortársaitól meg nem értve, eleitől fogva tudatosan középeurópai politikát csinált. Cseh király és osztrák herceg is volt. Kancellárjai magyarok, csehek, osztrákok s németek is voltak, udvarának középeurópai levegője 8 közismert bőkezűsége ide vonzotta a vándorló humanistákat.
A humanista szellemek együttműködésének módja: a
38