Találatok: 13
160
érzett alázat, a hatalommal szemben vallott lelkesült tisztelet, az író elsősorban új dolgok hírnöke és hitvallója.
Az új író nagy harcba csöppent belé, melynek kimenetelétől anyagi s erkölcsi sorsa, sőt nem ritkán az élete függött. (Volt olyan hitvita is, melynek végén a vesztes életével fizetett.) E harc az író legmélyebb belső rétegeit, szenvedélyeit s indulatait kavarta fel. A középkori irodalom egyéni színeket nélkülöző „kollektív14 s áhítatos hangját a teljes mértékben felszabaduló emberi hang váltja fel. Világ harcolt világ ellen s az alkotó ihlet többnyire az új világ kitörő szabadságérzete volt. Az író az élet olyan területeire is elsodródott, melyeket a középkori szem észre se bírt, vagy mert venni.
A belső élet e sodrával párhuzamosan futott az író külső élete is. Legtöbbje nem bírt megállapodni, még ha akart volna sem. Ellenséges főurak s főpapok, olykor pedig az uralkodó haragja elől kellett menekülnie. A neves papokért versenyeztek a gyülekezetek. Török hordák elől futott, török s német rabságban sínylődött a prédikátor. Hitvitákra sietett az ország másik sarkába. Maga cipelte a vállán kézi nyomdáját s árusította könyveit. Külföldi útra küldötte az idő szele, a szomjas nyugtalanság, önkéntelenül is belátta, megízlelte a magyar s az európai élet szélesebb területeit.
Merőben átalakul az íróra figyelő közösség is. A középkori író szavának a teljes egyházi és világi tekintély adott súlyt. Az új író sorsa azonban most már az új közösség kezében volt. Az író most is pap, de egyelőre egyedül áll az élet zűrzavarában, legjobb esetben egy-egy földesúr védőszárnyai alatt, éppen azért forró és mély kapcsolatokat teremt a közösséggel, s a reá testált kultúrát széles rétegek kenyerévé gyúrja. Más e közösség alkata, mint a középkorié: nem ájtatosan figyelő szemeket meresztettek a prédikátorra,
54