Találatok: 13
160
hanem kétségeiknek megoldását várták tőle. Előtérbe nyomult az ember egyéni Ítéletének a szerepe, s a tömeghangulat felszabadult lerögzítettségéből. Kételkedés, ingadozás s mindenek fölött várakozás szállotta meg az emberi lelket; világképek és hatások közül várt és figyelt a számára leginkább vonzó hangra és hatásra. A vallásos gondolat tehát leszállt sokszázados magaslatáról a közösség körébe: a gyülekezetekbe. Az írónak nemcsak az irodalommal, mondanivalójával kellett szervesen összeforrnia, hanem a közösséggel is. A közösség nyelvéből, leikéből kellett merítenie, a közösség belső alkatához kellett mondanivalóját hangolnia. Ezenkívül elnyomott s többnyire üldözött helyzete is a nép mellé, a népi érdekek mellé állította. Azután mégcsak a minap volt a Dózsa-lázadás, melyben az alsó papság jórésze a parasztság mellett állott, a kései humanisták is telítve voltak e lázadás emlékeivel s jelentőségével.
Mi volt mindennek az irodalmi hatása? Megnövekedett az író valóságérzéke, társadalomszemlélete pedig felfedezésszerű erővel tört föl. Az alulról való társadalmi látás jellemzi az egész század irodalmát, Szerémi György magva lombosodon ki benne. A középkor „Istenországa“ s a humanisták nagy birodalmi álma helyébe a valóság lép: német és török hordák, kegyetlenkedő főurak, könyörgő jobbágyok, fene hajdúk és portyázó katonák. Az író panaszkodó és követelő néptömegek élére kerül. Persze e század társadalomszemléletét még teljesen áthatja a vallás. Meglátják s kikiáltják az elriasztó társadalmi tényeket, de mindennek mélyén vallási, vagy legjobb esetben erkölcsi okot látnak és keresnek.
Az ezerszer megrázott, hegedő sebekkel teli írói lelkekben egy új fogalom szirmai kezdettek bimbózni. Ügy hívják e fogalmat, hogy „magyar sors“. Az író döntő kérdésnek érzi azt, hogy mi végett is van e nép a világon, merre is
55