Találatok: 13
160
szemhatára. A históriaíró versekbe foglalta a régmúlt, a közelmúlt s a jelen minden eseményét, a mondát és a történelmet, a bibliát és a klasszikus ókor eseményeit, az erkölcsi életszabályokat és intéseket. Lényegében kétféle hang uralkodott a históriáé énekben: az egyszerű puritán, igazsághoz ragaszkodó, krónikás modor, melynek Tinódi Lantos Sebestyén a legjellegzetesebb képviselője, s a lírai hevületektől égő hősi modor.
A históriás ének jelentőségét sokáig félre értette irodalomtörténetünk, csupán nehézkes verselését, rossz rímeit és formai kezdetlegességét vette észre. Holott nem versről van itten szó, hanem énekről, s ha Tinódi kezdetleges verseit énekelni kezdik, egyszerre megszépülnek, művészi értelmet és jelentőséget nyernek. A prédikáció mellett az éneklés volt a XVI-ik században a műveltség leghatalmasabb eszköze és közlési módja. A zenetörténet különben már megmutatta Tinódi verseinek kezdetlegességével szemben Tinódi zenéjének magasrendűségét.
A históriás ének legközelebbi rokona a széphistória. Bennük már teljesen a kor költői hajlama nyilatkozott meg a históriás énekeknek történeti hűséghez való ragaszkodásával szemben. A széphistóriának már a képzelőerő a gerince. Nagy kalandok világa bontakozik ki bennük, az újkori ember szenvedélyeivel és vágyálmaival. Az életet és az embert a széphistória már önmagáért szemléli, így szólt Voltér király Grizeldiszhez: „Eléggé megláttam szivednek mélységét.44 Üj műfaj ez, mely az ember mélységeit s az emberi lélek és sors csodálatos útjait akarja „meglátni44.
A líra komoly csúcsra ér Szkhárosi Horváth András költészetében, a zsoltárfordításokban s teljesen kibontakozik Balassa Bálintban. Balassa lírája már európai színvonal. De alig ismerjük e korszak lírai mélyrétegét, népköltészetét,
57