Találatok: 13
160
(1513—1579)
A magyar protestáutizmus árnyalatai a XVI. században gyakorta éles harcban állottak egymással. Maguk a prédikátorok hol a lutheránizmushoz állottak közelebb, hol pedig a kálvinizmushoz. E két felekezet a maga módján s a Szent- irás magyarázatának alapján meg akarta kötni a szabadságérzetnek elemi lendületét. E „kodifikálás44 azonban nem ment olyan könnyen, mert a protestantizmussal beoltott embert
69
a szabadság érzete és tudata vitte, a Szentírás élménye egyre alakult és tovább kristályosodott benne. A szabadságnak e gáttalan ritmusa ijesztette meg Méliusz Juhász Pétert, s ezért indított olyan elkeseredett harcot az unitáriusok és elsősorban Dávid Ferenc ellen. Dávid Ferencék pedig úgy látták, hogy Juhász Péterék tulajdonképen a katolicizmus útjára kanyarodtak vissza, hiszen megkötötték az ember vallásos élményének szabadságát és fejlődési lehetőségét, a protestántizmus elindító értelmét. Méliuszék a reformációt lezárt műnek tekintették, Dávid Ferencék örök elvnek.
A szebeni kézműves és a magyar nemzetes asszony fiának, Dávid Ferencnek célját, életelvét, egyik könyvének János Zsigmond fejedelemhez írott előszava már tisztán és világosan kifejezi. A „világosságnak és békességnek útjára44 akarja vezetni a fejedelmet. A szellem elsőrangú jussát jelentette be ezzel a világra. Egész életét, minden megnyilatkozását az eszmei magasság jellemzi, sohase bírt leszállani róla, egyre magasabbra tört. Az Ige egyszerűsége és tisztasága volt fontos neki, nem akart olyan szavakat használni, melyeket „Isten meg nem szentelt44. A vallási harcok mindent felkavaró áradata fölött állott, a vallás szellemi kérdés, lelki ügy volt számára.
ő fogalmazta meg Magyarországon először a maga tisztaságában a „lelki ember44 mivoltát. Istent sem emberi viszonylatokban, s emberi indulatok fergetegében szemléli, mint Méliusz, hanem a szellem tiszta himnuszaival öleli át. A protestánskor át meg át van szőve az ószövetség komor élményével, de Dávid Ferenc pályájának a csúcspontján teljesen és tudatosan újszövetségi lélek volt. „A zsidók a törvény alatt voltak, mi pedig a kegyelem alatt.44 Krisztus számára „új világ építése44 második Ádám, új embert számít a születésétől fogva: „Miképen az ótestámentumban egyedül az Isten mindeneket
70
teremtett, és mindeneket akkor cselekedett Krisztus nélkül, azonképen mindeneket az új testamentumban csinált és újonnan teremtett az új Ádám által, ki az ember, Jézus Krisztus, az ő áldott szent fia44. Dávid Ferenc legfőbb izgalma Isten szellemi megközelítése, Isten tiszta szellemi megfogalmazása volt. Csakis lelki fegyverekkel volt hajlandó a szellemi élményért harcolni. „A hadakozó szerszámokban és fegyverekben mutatkozik meg a különbség, mert a király istápja a szabja … A Messiásnak ő fegyverei nem testiek.44 E szellemi tűz, s az építő szellemnek ez a szinte mértani biztossága már nemcsak a prédikátoré, hanem a gondolkodóé és a művészé. Ha támad is, ha vitatkozik, szinte indulatok nélkül teszi, a rostáló, rendszerező, ellentétek feloldásán át új egység felé siető elme fölényével. Nemcsak a vallás tiszta szellemiségét, hanem az új szövetségnek és Krisztusnak fölényes szelídségét és szabadságát is legtisztábban képviseli a XVI. század protestáns irodalmában.
Dávid Ferenc szinte átrohant a felekezeteken. Mint katolikus pap kezdte, majd egy-egy időre püspöke volt Erdélyben valamennyi protestáns felekezetnek. Mindig az élre került, de minden vallás egy-egy szellemi mű volt számára s tovább sietett újabb, s újabb „mű44 felé. Megizlelte a szellem alkotó szabadságának gyönyörét, s azonosította a protes- tántizmussal. Élete: ballada, balladai időmértékű út Isten arca felé. Az ő istenélménye az emberi szellem remekműve, s e remekművön folyton újabb alkotnivalót talált. Fejlődési útjának sohasem lehetett vége. A protestántizmns megalapítóinak alkotó hősiességét a protestantizmus örök ritmusává akarta tenni. S e visszafojthatatlan fejlődési láz okozta, hogy korának indulatait le tudta vetni, s az emberiességnek, a szellemi és lelkiismereti szabadságnak szinte egyedülálló tisztaságú hősévé nőtt a XVI. század Európájában.
71
Az egyházban az örök fejlődés templomát látta, a nagy kohót, melyben sohasem aludhat ki a teremtés forrósága. Végső állomása az unitárizmus volt, de ebbe sem bírt belemerevedni és ezért kellett otthagynia templomát és híveit. Betegen, bilincsekbe verve, de töretlen lélekkel halt meg a dévai vár börtönében, ahová a fejedelem vetette, ő a szellemi szabadság első vértanúja magyar földön.