Találatok: 64
136
Gyártó ország: Franciaország
Személyzet: 3 fő
Fegyverzet: Egy 105 mm-es lőveg, egy 20 mm-es lőveg vagy egy 12,7 mm-es, a fő fegyverzettel párhuzamosított géppuska llásd a szöveget]; egy 7,62 mm-es géppuska a parancsnoki párt- céltornyon; két ködgránátvető
Páncélvastagság: maximum 3,1 inch (79 mml
Méretek: Hosszúság la fő fegyverzettell 31 láb 1 inch 19,48 ml; hosszúság (páncéltest) 21 láb 8 inch 16,59 ml; szélesség 10 láb 2 inch 13,1 ml; magasság (reflektorral egyúttl 9 láb 4 inch (2,85 ml
Tömeg: Harci 79 366 font (36 000 kgl
Fajlagos talajnyomás: 12,08 font/inch2 10,85 kg/cm2)
Motor: Hispano-Suíza HS-110 12 hengeres, vízhűtéses, többfajta tüzelőanyagé motor, amelynek 2600 percenkénti fordulaton 720 LE a teljesítménye
Teljesítmény: Sebesség 40 mf 165 km/h); hatótávolság 373 mf 1600 km); lépcsőmászó képesség 3 láb 1 inch 10,93 ml; árokáthidaló képesség 9 láb 6 inch (2,9 ml; kapaszkodóképesség 60% Történet: 1967-ben lépett szolgálatba a Francia Szárazföldi Erőnél. Jelenleg szolgálatban áll: Chile (21 AMX-301, Ciprus (50 AMX-30B2I, Egyesült Arab Emírségek 164 AMX-301, Franciaország (1084 AMX-30, amelyek többségét AMX-30B2-vé korszerűsítették, plusz 271 újonnan készített AMX-30), Görögország 1190 AMX-30), Katar (24 AMX-30SI, Spanyolország 1335 AMX-301, Szaúd-Arábia (290 AMX-3DSI és Venezuela (81 AMX-301
Franciaország a második világháború befejezése után gyorsan kifejlesztett három harcjárművet: az AMX-13 könnyű harckocsit, a Panhard EBR 8×8 nehéz páncélozott autót és az AMX-50
nehéz harckocsit. Az utóbbi nagyon érdekes harcjármű volt a harckocsitesttel és a német PyKpfw V Panther harckocsihoz hasonló felfüggesztéssel. Közvetlenül a háború utáni időszakban német harckocsiból néhányat alkalmazott a Francia Szárazföldi Erő is. Az AMX-50 tornya lengő típusú, amely megoldást az AMX-13 harckocsin alkalmazták. Az első AMX-50 harckocsikon 90 mm-es löveg volt, amit 100, majd 120 mm-es fegyver követett. Az AMX-30-at valamikor az AMX-50 felváltására szánták, de amikor az USA katonai segélyprogramja keretében nagyszámú amerikai M47 harckocsit kaptak, az egész programot törölték. 1956-ban Franciaország, Németország és Olaszország kidolgozta az 1960-as évek harckocsijával szembeni követelményeket. Az alapelgondolás jó volt: azonos általános követelmények alapján Franciaország és Németország is tervez egy-egy harckocsit; ezeket együttesen kiértékelik, majd a legjobb harckocsit gyártják mindkét országban, amelyet mindhárom ország használ. Azonban számos nemzetközi harckocsiprogramhoz hasonlóan ebből sem lett semmi: Franciaország elkezdte a saját AMX-30, míg Németország a saját Leopárd 1 gyártását. Az AMX-30-at a roanne-i Atelier de Construction állami üzemben, az egyetlen nagyobb francia harckocsigyárban gyártották. Az első sorozatgyártású AMX-30 harckocsikat 1966-ban készítették el. A következő évben rendszeresítették a Francia Szárazföldi Erőnél, ahol az amerikai M47-et váltotta fel. Az AMX-30 teste öntött és hegesztett szerkezet, míg a tornyot egyetlen darabban öntötték ki. A vezető a harckocsi elejének bal oldalán ül, a személyzet másik három tagja a toronyban. A parancsnok és az irányzó a torony jobb oldalán, míg a töltőkezelő a bal oldalán foglal helyet. A motor és az erőátvitel a harckocsi hátulján található, és komplett egységként egy óra alatt eltávolítható. A felfüggesztés torziós rugó típusú és magába foglalja az öt futógörgőt, a láncvezetőkereket hátul és a láncfeszítőkereket elöl, valamint az öt lánctalphordozó görgőt. Az utóbbiak a lánctalp
Lent: Az AMX-30 a Francia Szárazföldi Erő rendszeresített harckocsija, amit a roanne-i Atelier de Construction gyárban gyártották. Itt készítették az AMX-10P lövészpáncélost és az AMX-10RC felderítő harcjármüvet is
22