Találatok: 164
365
Gyékény almaszedö kosár, a fölakasztásra
szolgáló kákóval [Szatmár]
szült káva alkotja, amit vékonyabb vesszővel fonnak be.
A fenekes kosár készítése újabb keletű. Ennek először a fenekét készítik el kereszt alakban egymásba dugott, vastagabb vesz- szők körbefonásával, majd a fenék szélébe
szúrt vesszőkön folytatják a kosár falának elkészítését. A fenekes kosarak száját sze- géssel erősítik össze, és fülel is készítenek hozzá.
A világ különböző részein számtalan kosárkötési eljárás alakult ki. Még az egyik legprimitívebbnek számító nép, a tűzföldi indiánok is négyféle módját ismerik a kosárkötésnek. Igen szépek a finnugor népek háncsból és kéregből kötött kosarai, valamint a kaliforniai indiánok kosárkötési technikával előállított színes, mintás edényei, kosarai, háton hordozott bölcsői. A kosarakat gyakran gyantával vagy más anyaggal vízhatlanítják, s alkalmassá teszik a forró kövekkel való főzésre is. A kosárkészítés csak a modern időkben kezdett hanyatlásnak indulni, korábban az emberek mindennapi életében fontos szerepet foglalt cl, szinte mindenki értett hozzá.
Számos kutató feltevése szerint a kosárkö- téstől egyenes út vezet a földműveléssel együtt megjelenő két legfontosabb mesterség, a .sTÓré.v és a fazekasság felé. Ezekkel most nem tudunk bővebben foglalkozni, mindössze a technikák fejlődéstörténetének folyamatában fellelhető legfontosabb jellegzetességekre mutatunk rá.
A gyékényszövés – amivel szőnyeget, szatyrot állítanak elő – átmenetet alkot a kosárkötés és a szövés közölt. Mint említettük, Tápén még a század elején is földbe vert karókra feszített szövőállványokon, földön ülve készítették a gyékényszöttese- ket, ugyanúgy, mint a neolitikumban vagy a legprimitívebb törzseknél. A növényi rostanyagok megmunkálásáról és a szövőszékek kialakulásáról a ruházatról szóló fejezetben már beszéltünk.
Ahogy a kosárkötés és a szövés háztáji, női munkának számított, a fazekasság „feltalálásáért” is a lányokat, asszonyokat illeti a dicséret. A férfiak a korai időkben inkább a vadászattal, halászattal voltak elfoglalva. A kerámia edények készítése valószínűleg ugyanolyan házimunka volt.
Tápéi hagyományos gyékényszövés
141
Gyékényszövés, primitív szövőállványon
[múlt századi ábrázolás]
mint a főzés és a gyereknevelés. Csak a lábítós korong megjelenésével fejlődött ki a fazekasmesterség és a cserépholmi előállítása fokozatosan átkerült a férfiak kezébe.
Magyarhertelendi vizcskorsó
és metszete [Baranya]
Az agyagedények készítése, mint említettük, valószínűleg a kosárkötésből fejlődött ki. Erre utal pl. az agyaghurkából felrakott spirális edénykészítés, ami szinte tökéletesen megegyezik az előbb leírt gyékénymunkával. A kosarak agyaggal való tapasztása is hathatott az agyagedények kialakulására. A kerámia edények kezdetleges formái gyakran a kosarak, tökedények alakjára emlékeztetnek, sőt a korai edényekbe karcolt mintákon vesszők, fonatok nyomát ismerhetjük fe. Az ún. szalagdíszes kerámia pedig a tökedények hordszalagjaira, kantárjaira utal.
Az agyagedény-készítés legfejlettebb módja a korongolás. A középkorban feltalált, lábbal hajtott korongon szakértő kéz néhány perc alatt olyan edényt formázhat, amilyent kézi munkával előállítani lehetet
142
len. A korong ismerete, akár a keréké, csak Eurázsiára korlátozódik. A korongon készült edény tökéletesen arányos, falvastagsága egyenletes.
A fazekasmesterség elsajátításához néhány év szükséges. A fazekast a közösség tartja el, akár a kovácsot. Feladata az elfogadott ízlésnek megfelelő használati és tá- ro 1 óedénvek e 1 őá 11 í tása.
Bár a lábítós korongot használó fazekasok már néhány évszázada beépültek a paraszti használati tárgyak előállításának rendszerébe, egy-két helyen azonban a XX. századig fennmaradtak a primitívebb technikák. Erdély néhány falujában és a baranyai Magyarhertelenden női fazekasok a század elejéig szép, archaikus vizeskorsókat készítettek spiráltechnikával.
A közlekedés, a hírközlés, a kommunikáció nem korunk találmánya. A jégkorszaki vadászok a befagyott Berring-szoroson keresztük hótalpaikon eljutottak Ázsiából Amerikába; a nomád népek állataikkal, jurtáikkal évente több ezer kilométert vándoroltak és a viking hajósok már jóval Kolombusz előtt jártak Amerikában. A különféle ismeretek, kulturális elemek már a civilizáció kora előtt keresztül-kasul bejárták a földet. A vándorlásokon, migrációkon kívül fontos csatornája volt az ismeretek cseréjének a kereskedelem. Már a primitív törzsek között kiterjedt árucsere folyik, s a különböző adottságú területeken élők is kicserélik termékeiket, tapasztalataikat.
Hazánkban évszázadokon át a legfőbb kommunikációs forma a vásár volt. Itt nemcsak a sokfele áru cserélt gazdát, hanem számtalan ismeret, találmány, újítás és még a divat is.
Az ismeretek átadásának legfontosabb eszköze számunkra az írás. Az írástudatlan kultúrák betűk nélkül is képesek voltak információ közlésére, jelek segítségével. A jel sürített üzenet, többet fejez ki. mint a szó. Akár az emberiség őskorában, a népi
kultúrákban született tárgyak nagy részének „díszítése” is rejtett tartalmú jelekből áll.
Őseinkre a rovásírás jellemző. Népünknél hosszú ideig fennmaradt a rovások alkalmazása, a pásztorok egészen századunkig rováspálcán tartották számon állataikat.
A tülök vagy a fakéregböl csavart hosszú, havasi kürt a jeladás eszköze. Az alföldi tanyák lakói gégére tett újakkal segített torokhanggal, „gegözéssel” adtak hírt egymásnak. Ismert volt a „száldob”, a madzagra akasztott hársfadarab ütögeté- sével való jeladás is. A „lármafa” egy magaslaton elhleyezett füst- és fényjelző eszköz volt. A 8-10 m magas, földbe ásott rúd végére szurkos szalmacsóvát kötöttek, amiről szalmakötél lógott le. Veszély esetén a kötelet meggyújtották. Az erdélyi hegyekben lármafák egész rendszere alakult ki, így gyorsan eljuttatták a közelgő ellenség hírét.
Az Alföldön, ahol messzire látni, a gé- meskút felengedett, illetve leeresztett gémjét használták jeladásra. A pusztán éjszaka a pásztortüz igazította útba a sötétben közlekedőket.
143
A közlekedés legegyszerűbb módja a gyalog járás. Ehhez nem szükséges más, csak egy jó lábbeli. Fontos, hogy kényelmes, lehetőleg lapos sarkú legyen és a bokát jól tartsa. Évezredeken át a bocskor volt a gyalogosok egyetlen „közlekedési eszköze”. A gyalogláshoz bot is szükséges, a vándor el sem képzelhető nélküle. A bot különleges formája a „háromujjú” tapogató lápi bot, amely a mocsárban, a süppedé- kes lápon segíti a közlekedést. A faláb vagy gólyaláb szintén sáros talajon használatos. Ez lehet erősebb kampós ág vagy külön e célra készített lábtartós farúd.
Első teherhordó eszközünk is a bpt volt. Egyik végén görbe botra akasztotta a vándorlegény a batyuját és a víztartó edényt.
A jégpatkó
felerősítési módja
Jégpatkók
a Balaton vidékéről
A világ számos pontján ismert a két végén horgas bot mint teherhordó szerszám, ennek végeire akasztják a vödröket vagy más terhet. Az átalvetö is a vállon hordás eszköze. Az átalvetőhöz hasonlóan vállon hordták a nők a vászonkedövel összekötözött vizeskorsót, kantát.
Lápi bot [Szatmár]; fabocskorok jégen való
közlekedéshez [Fertő tó]; gólyaláb [Zala]
Vízhordó nő, vállrúdon hordott faedényekkel
[Dél-Alföld]
144
Háton hordták az asszonyok a lepedőből kötött batyut. A lepedőbe helyezett terhet a két átellenes sarokkal átkötötték, majd hátra véve a ruha szabadon maradt sarkait a váll fölött és a mell alatt átvetve elöl összekötötték. A hátizsák eredeti formája valóban zsák volt, aminek száját zsineggel kötözték össsze. A zsákot fölvették a hátra, és a zsineg szabadon maradt végeit alul a zsák csücskeihez rögzítették.
Batyut cipelő asszony
[Palócföld]
gal összekötözni, és a lábra erősíteni. így készül a föld egész északi féltekéjén használt hótalp. Fontosságát jelzi, hogy Szibéria egy részét, Alaszkát és Kanada északi területeit „hótalpkultúrának” nevezik. A hótalpból fejlődött ki a sítalp, ami már gyorsabb haladást tesz lehetővé. A nyírfakéregből készült sílécet rénszarvas- vagy fókabőrrel vonták be. A szibériai népek lécei jóval rövidebbek és szélesebbek, mint a manapság használatosak.
Amikor a sarkvidéki vadász elejtett egy állatot, nem vette a vállára, hanem a havon, a jégen könnyedén hazavontatta. Az állatbör igen jól csúszik a havon. Ez a
145
A teherhordás máig használatos eszköze a hátikosár. Az ország északi részén kedvelt kosárféle leggyakrabban háncsanyagból, szijácsból készült. Háton hordott teherhordó eszköz még a rözsehor- dásra szolgáló „bazárka”.
Meg kell még említeni a nők körében szokásos fejen hordást is. Segédeszközének, a rongyból összevarrt „tekercsének a múltja az antik civilizációkig nyúlik.
Ha leesik a hó, nehezíti, de egyben meg is könnyíti a közlekedést. Mély hóban könnyedén lehet közlekedni megfelelő eszközzel: vesszöabroncsot kör alakban meg kell hajlítani, majd vesszögúzzsal, iszalag-
„Toboggán” [Észak-Amerika]
csolyát később két végén kifúrva, lábra kötözve használták. Régészeti leletek szerint már a történelem előtti népek is használtak irongához hasonló eszközt. Az eszkimók rozmáragyarból készült csontkorcsolyán követik a vadat a jégen.
Ha utunkat szakadék vagy patak akadályozza, hidat építve kíséreljük meg az átju-
felismerés indította el a szán megszületését. Kezdetleges formája a felhajló orrú, faváz nélküli, állatbörrel bevont „toboggán”; a későbbi változatok rendkívül könnyű faszerkezettel és szántalppal készültek.
A magyar területről is ismert a jégen való közlekedés igen nagy múltú eszköze, a csontkorcsolya vagy „ironga”. Ló vagy szarvasmarha lábszárcsontját jégre helyezik, és fölerösítés nélkül ráállnák. Az iron- gázó hegyes bot segítségével löki magát előre, és így csúszkál a jégen. A csontkor-
tást. A keskeny árkon kidőlt fát vagy deszkapallót rakhatunk keresztül; szélesebb akadályon kötélhídon vagy kúszónövényekből kötött függöhidon kelhetünk át. A trópusi őserdőkben sokféle lián találha-
146
tó. A szakadék fölött Tarzan módjára átlendülő ősembernek eszébe juthatott, hogy a növényszárat a túloldalon rögzítse, mert így visszafelé is tud közlekedni – és létrehozta az első hidat. A hídnak az emberiség történetében fontos szerepe volt. Sokszor háborúk kimenetelét döntötte el a stratégiailag fontos helyen levő híd birtoklása.
A néhány farönk vagy nádkéve összekötö- zésével készült tutaj a vízi közlekedés ősi eszköze. Hegyi folyókon sokáig élő gyakorlat volt a faúsztatás. A magashegyi erdőkben kivágott rönköket egymáshoz erősítve úsztatták a gyorsan sodró hegyi patakokon a síkságon levő városokba. A fake-
reskedö tutajosok, a „lápolók” az úsztatott szálfák tetején összeütött hajlékban laktak. A faúsztatás nagy mesterei a finnek, de a lengyel Tátrában levő Dunajec folyó is híres faszállításáról. Nálunk a tutajozás főleg a Maroson, a Tiszán, a Vágón és a Dráván folyt. A gyergyói tutajosok a Maros vizén juttatták a fenyőfát a keleti Kárpátokból egészen Szegedig. Erdélyben még szétbontott faházat is szállítottak a víz hátán az erdőövezetben lakó ácsok a mezöségi falvakban élő megrendelőkhöz.
A tutajozásnak, a faúsztatásnak századunk nem kedvez. A sok gát, vízlépcső kiépülése lehetetlenné teszi a közlekedésnek ezt a nehéz munkát igénylő, de kellemes és nagyon olcsó módját.
A vízen való átkelés fontos eszköze a
147
Rév a Tiszán [múlt századi ábrázolás]
148
komp. Régi változata a két part közt átvetett kötélen mozgatott „rév” volt. Ezt váltotta föl századunkban a hidat pótló motoros komp.
Bödönhajó [egy fából kivájt csónak]
[BALATON]
Gyékény- vagy sáskötegekböl csónak formájú tutajok is készíthetők. Ezek a vízi járművek az egész világon elterjedtek. A dél-amerikai Titicaca tó partján élő indiánok balsasásból készült csónaktutajával kelt át Thor Heyerdahl, norvég kutató a
Favázas, kosárszerű börcsónak, a „coracle”
[Észak-Amerika]
Húsvét-szigetekre, ezzel is bizonyítva az amerikai kontinens és az óceániai szigetvilág ősi kulturális kapcsolatait.
A legegyszerűbb csónakokat egyetlen fatörzsből faragták, ezt az ún. „bödönhajót” használták az elmúlt századokban folyóvizeinken és a Balatonon is. Készítése az előzőekben leírt módon vájással, égetéssel történt. A primitív csónakfélék között ismerünk olyat, ami lényegében gyantával vízhatlanított, nagyméretű kosár. Az eszkimók találmánya a zárt, egyszemélyes bőrcsónak, a kajak. Az indiánok a favázas, kéregbevonatú kenu készítésének mesterei. Az óceániai népektől ismerjük az ún.
149
vendéghajós csónakokat. A csónak testhez két oldalon egyensúlyozórudakat szerelnek, ezek védik meg a hajót az erős hullámverésben, viharban a felborulástól.
Az egyszerű tulajokat, csónakokat eredetileg hosszú rudakkal lökték előre és kormányozták; a lapátos evező későbbi találmány. Igen korán felfedezte az ember a szél hasznosításának lehetőségét is. Növényi részekből, levelekből, majd vászonból vitorlát készített. így a szél ereje hajtotta, vitte előre a csónakot. A vitorla megjelenése után került sor a nagy tengeri kalandozásokra. a távoli, ismeretlen földrészek felfedezésére. A vitorla feltalálása legalább olyan forradalmi változást jelentett a vízi közlekedésben, mint a kerék a szárazföldiben. Az ácsmesterség kialakulása lehetővé tette a bonyolultabb hajótestek építését is. A gerinccel, oldalbordázattal ellátott hajó nagysága korlátlanul növelhető. A hajók vázszerkezetéhez a gerincesek csontvázának felépítése szolgáltatta a példát.
A közlekedésben az élő állatok igénybevétele is ugrásszerű változást jelenteit. Legegyszerűbb módszer az állat hátalása, mái- házása. Különösen az Óvilágban nagy a teherhordásra fogott állatok száma, Dél-
Közép-ázsiai eredetű magyar fanyereg
Felnyergelt ló [Alföld]
Amerikában csak a lámát használják erre, az eszkimók teherhordó és szánhúzó állata pedig a kutya.
Az állatok húzta közlekedési eszközök közül legegyszerűbbek a csúszójármüvek. Ilyen például a két rúdból álló. V alakú „csúszka”, amit úgy helyeznek el az állat hátán, hogy két szára a földön csússzon.
Hajlékony husángokból készítették a bakszekeret, a rözse. falomb szállítására emberi erővel használt egyszerű eszközt, amely gyermekjátékként maradt fenn.
Valószínűleg a csúszójárművekböl alakultak ki a közlekedési eszközök legfejlettebb formái, a kerekes jármüvek. A kerék felfedezése az emberiség legnagyobb vívmányai közé tartozik, új korszakot nyitott nemcsak a közlekedésben, hanem az élet £
számos más területén is. Érdekes, hogy az ember a kerekei előbb ismerte, kocsit azonban csak később szerkesztett belőle. A korai kerekek – pontosabban kerékábrázolások – jelképek, szimbólumok voltak, leggyakrabban a napot ábrázolták.
A kerék feltalálásának folyamata hosz- szú ideje izgatja a kutatók fantáziáját, számos elmélet látott napvilágot a kerék születéséről. Az egyik legelterjedtebb változat szerint a kerék őse a fatörzsekböl álló
150