Találatok: 164
365
nyeg, párna az ágyat, a széket is pótolta. A bútorok megjelenésével a szőttesek nem vesztettek jelentőségükből, sőt készítésükre egyre nagyobb gondot fordítottak, a lakás díszeivé, reprezentatív darabjaivá váltak.
Talán meglepőnek tűnik, hogy a mai lakásdíszítés fontos elemét, az élő zöld növényt már a honfoglalás előtti hajlékainkban alkalmaztuk. Az ősi időkben a lakásban elhelyezett örökzöld ágaknak elsősorban kultikus jelentősége volt.
Ha leszáll az este, emberi hajlék el sem képzelhető tűz nélkül. A tűz nemcsak meleget ad és az étel elkészítését segíti, hanem világít is. A tűzhely körül zajlott a család élete, így a közösségi összetartozás szimbólumává vált. A tűz fénye tette lehetővé az év jelentős részében a házimunkák elvégzését. a szövést, a fonást, a faragást, a szerszámjavítást. Az ősi hajlékokban a lobogó tűz lángja volt az egyetlen világítóeszköz, de még a tüzelőberendezések megjelenése után is hosszú ideig az maradt. A kandalló nyílt tűzhelyén égő tűz a szobát jól bevilágította. A zárt tűzhelyek (kemence, kályha) mellett azonban külön világítóeszközről kellett gondoskodni.
A tűz mellett ülő embernek, ha máshol akad dolga, kivesz egy égő fahasábot és ezzel világít a sötétben. Első világítóeszközünk talán a fáklyaként használt égő faha-
Egyszerű asztali foklatartó, fából faragott
gyertyatartó, drótból hajlított gyertyatartó
[különböző területekről]
sáb lehetett. A gyantás, szurkos fa hosz- szabb ideig ég, tovább lehet vele világítani. Száraz lucfenyőből 0,5 m hosszú szilánkokat vágtak, 4-5 szálat összeraktak és közéjük fenyőszurkot öntöttek. Az így készült, sok területen ismert v’üágilót fok Iának nevezik. Eleinte a foklát kézben tartották, de hogy dolgozni is tudjanak tőle, a végét gyakran szájbavették. Később állványt készítettek a fenyőszilánknak, s ha leégett, mindig kicserélték. A foklatartók számtalan változatát ismerjük.
Nemcsak fenyőfából, hanem gyertyánból is készítettek foklát. Először a fahasábot kemencébe tették szárítani, majd fejszével hasították ki a szilánkokat. A gyertyánfa neve valószínűleg kapcsolatban van egy másik világítóeszközünk, a gyertya elnevezésével. Mivel a fokla csak rövid ideig ég, s gyakran kellett cserélni, szükség volt hosszabban égő világítóeszközre.
A gyertya legősibb formája viaszba áztatott, sodrott nyirfakéreg volt. A római korban alakult ki a mai értelemben vett gyertya, aminek a kanóca papiruszháncsból vagy kenderkócból volt. A viaszgyertya elterjesztésében az egyház is nagy szerepet játszott. A viaszt a méhészet melléktermékéből, a sonkolyból nyerik. Hosszú ideig a mézeskalácsosok foglalkoztak gyertyakészítéssel, gyertyamártással is. A falusi házakban inkább a házilag készült faggyúból mártogatott gyertyát használ
121
ták. A gyertyamártás ugyanolyan fontos asszonyi munka volt, mint a szappanfőzés.
Gyertyakészítésre főleg a birka- cs a marhafaggyú alkalmas. A megtisztított faggyút üstben kioivasztják, és még melegen vászonkendőn átszűrik. A gyertyamártáshoz cserépből készült, hasáb alakú gyertyamártó edényt használnak. Ennek alsó része domború, oldallapjai fölül téglalap alakúak, kétoldalt füle van. Az edénybe egyharmad rész forró vizet és kétharmad rész faggyút öntenek. A forró víz a faggyúi alulról melegen, folyékony állapotban tartja. A gyertyabélnek használt lenfonalat (vagy pamutfonalat) a faggyúba addig mártogatják, amíg a gyertya egészen
Gyertyamártó edény [BALATON-vidék]
megkövéredik. Néha mártás közben a gyertyát hideg vízbe merítik, hogy hamarább szilárduljon. A gyertyakészítés fejlettebb módja a gyertyaöntés. Ehhez fémvagy üvegformát használnak, amelybe először a kanócot helyezik el, majd beleöntik a forró faggyút. Amikor kihűlt, kihúzzák a szabályos henger alakú gyertyát. A gyertyaöntő műhelyekben a múlt században tértek át a paraffin és sztearin gyertya készítésére.
Másik igen nagy múltú világítóeszközünk a mécs. amelyben olaj vagy zsiradék táplálja a kanócon égő lángot. Legegyszerűbb formája törött cserépedényből áll, de ismertek külön e célra készített fém-, üveg- és cserépmécsesek. Gyakran az edényke
Serpenyős falba szúrható gyertyatarló,
bádogmécs, üvegmécs vagy „pipics” talppal,
gyertyatarló alakú mécses
oldalán csőszerű orrot képeznek ki, ami a kanóc tartására szolgált. A mécseshez számtalan világítóanyagot használnak: napraforgó-, repce-, lenolajat, faggyúi, viaszt. zsírt, de még vajat is. Igen szépek a színes hutaüveg mécsesek. Századunkban leggyakrabban konzervdobozból készül ez az ősi világítóeszköz.
Ha a mécsest, a gyertyát szabadban használták, kis, átlátszó felületű dobozba. lámpásba tették, hogy a szél ne fújja el a lángot. Az egyik legrégebbi forma, a „bön- dölámpás” favázból és az erre húzott mar- habendőböl vagy disznóhólyagból, később bezsírozott papírból állt. Az újabb lámpások fémkeretesek és üvegezettek.
A világítóeszközök befejezéseként megemlítünk néhány olyat is, amelynek fényéi nem a tűz lángja adja.
Böndö 1 ám pás. üveg 1 á mpás
122
Az állat- és növényvilágban előfordulnak foszfortartalmú világítóanyagok. Ezeket az ember korán felfedezte és alkalmazta. Ilyen például a korhadó fa, amely – ha egy bizonyos helyen előre elhelyezik – a sötétben közlekedőt útbaigazíthatja.
A föld számos részén élnek foszforesz- káló kitinpáncélú bogárfajok. Az amerikai indiánok összegyűjtötték ezeket a bogara
kat és világításra használták. Nálunk kalapra tűzött szentjánosbogárral világítottak a legények, amikor éjjel meglátogatták a kedvesüket.
Felhőtlen éjszakában a hold és a csillagok a sötétben járó ember legjobb lámpásai. Az égitestek nemcsak világosságot adnak, hanem az irányt és az időt is megmutatják.
Az ember alkotta környezet, a tárgyak világa „második természetként” vesz körül bennünket. Ez a mesterséges burok is tulajdonképpen a természetből származik, a természetből kitermelt anyagokból épül föl. A hagyományos kultúrák az anyagok szerkezetének megváltoztatása nélkül, kézműves technológiával hozzák létre tárgyi környezetüket. Az ipari-, technikai kultúra átalakítja az anyagokat, megváltoztatja tulajdonságaikat, mesterségesen létrehozott, másodlagos anyagokból építkezik. Gondoljunk a faforgácsból, fürészporból készült farostlemez bútorokra, a sóderből közúzalékból előállított betonra, a műkőre, a szénhidrogénekből bonyolult eljárással nyert műanyagokra. Az anyagok természeti formáit megváltoztató, egyre szélesebb körben alkalmazott technológiák veszélyeiről, a környezetszennyezés fojtogató méreteiről nem beszélünk, ez nem feladatunk. A természetes anyagok, a kézműves technológiák és a természeti energiák hasznát, előnyeit viszont be kell mutatnunk, hiszen a világ évezredeken át csak ezekből építkezett.
A növény- és állatvilág, az ásványok és a közetek adta alapanyagokból kevés megmunkálással, könnyen készíthetők tárgyak. Egyes állatfajok körében is megfigyelhető a természetben található anyagok felhasználása. A hód víz alatti bejárattal rendelkező várának építése igen bonyolult tevékenység, de említhetjük a madarak fé
szekrakását vagy a pókok hálószövését. Az ember természetátalakító munkájának legfontosabb eszköze a két keze, a szerszámok, az egyszerű gépek pedig tulajdonképpen a kéz meghosszabbításai.
A tárgykészítés legelső lépése a megfelelő anyag kiválasztása és a helyes mértékvétel. Sokáig az emberi testrészek szolgáltak mérőeszközül, egyes országokban hivatalos mértékegységként is fennmaradt közülük néhány: a láb (angol nyelvterületen, 30,5 cm) és a hüvelyk (2,6 cm).
A méterrendszer bevezetése előtt ősi mértékegységeket használtak hazánkban is. Közülük sorolunk föl néhányat.
H összmérték ek:
ököl (a behajlított ököl szélessége), arasz (bakarasz vagy kis arasz: a kinyújtott hüvelyk- és mutatóujj távolsága),
nagy arasz (a kinyújtott hüvelyk- és a kisujj távolsága),
suk (a két ököl távolsága a kinyújtott hüvelykujjakkal),
sing (a kar hossza: 62 cm),
röf (mellközéptöl ujjhegyig: 77,8 cm), lépés (75 cm), öl (190 cm).
Tömeg- és ürmértékek:
csipet, félmarék, marék, kupa (a koponya űrtartalma 1,5 1).
Testrészeinkkel vastagságot is jelölünk (ujj-, kar-, comb-, derékvastagságú).
A tapasztalat szolgáltatott más távol- ságmérö egységeket is: köhajításnyira; ameddig a szem ellát; egy napi járóföld stb.
125
A technológiák, az eszközkészítés bemutatása előtt ismerkedjünk meg az egyik legfontosabb „őselemmel”, a tűzzel, a tűzgyújtással, a tüzgerjesztés legegyszerűbb, legősibb módszereivel.
A fejlődés kezdeti szakaszán még csak a tűz megszelídítése, megőrzése volt a cél. Néhány ma élő nép ezen a szinten maradt, nem jutott el a tűzgyújtási módok megismeréséig. A tűz indította el a technológia fejlődését és lehetővé tette a zord éghajlatú területeken való megtelepedést, a föld benépesülését.
A tűz – mint gonoszűző, isten, szent – szinte valamennyi kultúra hiedelemvilágában fontos helyet foglal el, számtalan szertartás tapad hozzá. A tüzet a Napisten földi helytartójának is tartják.
Az egész világon ismert legprimitivebb tűzgyújtási mód két fadarab izzitásig való dörzsölése. A magyar pásztorok ezt úgy
Tüzgerjesztés két fadarab összedörzsölésével
[Zemplén]
csinálták, hogy egyikük mellével rádölt
egy vastagabb, felállított faág végére, és
egy száraz mogyoróágat le-föl huzigált raj-
ta. Amikor a fa füstölni, majd pattogni
kezdett, társa száraz taplóval fölfogta a
parazsat, és erős fújás közben fücsomóba
Tüzgerjesztés összerösített fadarabok között
[Kárpátok]
rakta, és a levegőben megcsóválta, hogy lángra kapjon. Egy másik tűzgerjesztési eljáráshoz három száraz puhafa gally szükséges. Kettőt erősen összegúzsolták, a harmadikat laposra faragták. A lapos fát
A tüzfúró legegyszerűbb formája
[Ausztrália]
126
a másik kettő közé szorítva sebesen ide- oda huzigálták. A súrlódás helye előbb bámulni, majd feketedni kezdett, végül füstölgőn. Ekkor az előbbihez hasonlóan fölszították a tüzet.
A .tüzfúró függőlegesen álló pálcából és vízszintesen fekvő puhafa lapból áll. A pálcát két tenyér között pörgetve gyors mozgásba hozzák, és közben erősen belenyomják a falap felületébe. Pár perc múlva a fa izzani kezd. A tüzfúró fejlettebb formájánál a pálcái két végén íjszerűen hajló fára erősített szíjjal forgatják. Ez a maga egyszerűségében tökéletes mechanikai szerke-
Tüzgerjcsztés két cölöp közt pörgetett
orsóval. Az elsőt két ember működteti
[Máramaros. Erdély]; az utóbbi íját egy
ember is mozgathatja [Szerbia]
zet fontos szerepet játszik a fúrószerszámok. majd az esztergák kialakításában is. A tüzfúró az északi félteke számos népénél ismert, az eszkimók a legutóbbi időkig használták.
Hasonló elven működik a két cölöp közt pörgetett orsóval használt eszköz. A mára- marosi pásztorok a gyógyító erejű „szent tűz” gerjesztésekor alkalmazzák. A rituálé előírja, hogy a tűzgyújtást napfelkeltekor szűz ifjú ikerpárnak kell végeznie.
A primitív tűzgerjesztési módok több helyen az „új tűz” gyújtásához, tavaszi
népszokásokhoz kapcsolódva maradtak fönn. Fejlettebb tűzgyújtási módszer a tüzcsiholás. A gyufa megjelenéséig, a múlt század közepéig egész Európában csiholták a tüzet. Az úri konyhák tűzhelyéről ugyanúgy nem hiányozhatott a tűzszer- szám, mint a paraszti konyhákból. A tüzcsiholás tudományát az alföldi pásztorok őrizték legtovább, legtöbbjük még a 30-as években is így gyújtott pipára. A pásztor tüzszerszámát, a „készséget” övén hordta, mindig a keze ügyében volt.
A tüzcsiholáshoz acél, kovakő és tapló vagy valamilyen más gyúlékony anyag szükséges. Az acélt kovácsok készítették, formájuk gyakran megegyezett a honfoglaláskori sírokban talált példányokkal. A szikrát vető tűzkő kova, kvarc vagy pirít volt, de megfelelt a malomkőből lepattintott darabka is. A borsodi Korlát község
A tüzcsiholás módja
127
határában és a Vértesben kovakőbányák találhatók.
Tűzgyújtó tapló készítéséhez a cser-, a tölgy-, a bükk- vagy a nyárfa törzsén élősködő taplógomba alkalmas. Ezt először forrásban levő hamulúggal kevert vízben puhítják, majd felakasztva megszárítják. Száradás után a taplógombát kalapáccsal szétverik. A megpuhult, foszló belső részek könnyen lángra kapnak. Fátlan vidéken, víz közelében a gyékény „buzogányából”, készítik a „pákataplót” bográcsba szétmorzsolt gyékénypelyhet tesznek, majd kukoricacsutka hamujával beborítják. Az egészet vízzel felöntve két órán át forral
ják. Kihűlve leszűrik, szétmorzsolják és napon szárítják. Készíthető tapló ismert fűszernövényünkből, a vadürömböl is.
Az acéllal, a kovával és a taplóval a tüzcsiholást a következőképpen végezzük: a kovát a bal kéz behajlított mutatóujjára helyezzük és hüvelykujjal egy csipetnyi taplót szorítunk rá. A jobb kézben tartott acél élével erősen ráütünk a kova sarkára, s ezt addig ismételjük, amíg a kova szikrát nem vet, és a tapló parázsra nem kap. Amikor ez megtörtént, erősen fújni kell. A parázsló taplóval száraz szalma, fűcsomó vagy papírdarab könnyen lángra lob- bantható.
Az emberré válás folyamatában, a legkezdetibb fokon a természet készen kínált javait használta eszközként az ember. A legelső időszakot – amit már kultúrának számítunk – kökorszaknak nevezte el a tudomány. Számos kutató véleménye szerint ezt megelőzhette egy „fakorszak”. Ez valószínűleg igaz, de ha a szerszámok fejlődését kísérjük figyelemmel, primitív fokon a köveknek, az ásványoknak volt a legnagyobb szerepe. Az igazi famesterségek csak a fémeszközök megjelenése után bontakozhattak ki.
A kő mint a természetben található legszilárdabb anyag, megmunkálás nélkül is használható szerszámnak, pl. csonthéjas termések feltöréséhez, tűzhely alapjának kirakásához, vagy akár védekezésre, fegyverként. Amikor a megmunkálásán magkövet pattintással darabolni kezdték, fejlettebb korszak következett. E feldolgozásra csak néhány ásványféleség alkalmas (kovakő, kalcedon, kvarc, nefrit, obszidi- án). Ezek az igen merev kövek erős ütésre
kés élességü peremmel szilánkokra törnek, így könnyen készülhet belőlük kés, nyílhegy, dárdahegy stb. Néhány természeti nép szinte napjainkig az eszközkészítésnek ezen a primitív fokán maradt, például az ausztráliai bennszülöttek és a dél-afrikai busmanok. Nemcsak a kőzeteknek, néhány más anyagnak is hasonló tulajdonságai vannak, így a porcelán, az üveg is jól hasad, alkalmas szilánkolásra. Ezért ütközött nehézségekbe az Ausztráliát átszelő távíróvezeték felállítása, ugyanis a bennszülöttek leszerelték a porcelán szigetelőket, hogy pattintott dárdahegyet készítsenek belőlük.
Más kőzetek (gránit, homokkő, mészkő) nem hasadnak jól, ellenben alkalmasak a csiszolással való megmunkálásra. A kökorszak második periódusában már ezzel a módszerrel készítették kőeszközeiket az emberek. A gránitkövön érdes homokkal és vízzel készre csiszolt szerszámot befejezésképp palával simították tükörsimára.
128
A kő átfúrása fémeszközök nélkül igen nehéz feladatot jelentett. Kezdetben hegyes kövei ütögetve „pontkalapálással”, később a tüzfúróhoz hasonló íjas szerszámmal lyukasztották át a tömör kődarabot.
Csiszolás
A kövek használatának sok esetben mágikus jelentőséget tulajdonítottak. Különösen az égből hullott meteoritdarabok, a szántás közben előkerült’ásatag köbalták és különleges formájú kődarabok varázserejében hittek, és gyógyításra, amulettként, talizmánként használták. Egy-egy természetben található nagyobb kő vagy rendkívüli formájú szikla gyakran ihlette mondára a helybelieket.
Néhány kőfeldolgozó eljárás az idők folyamán külön mesterséggé fejlődött (köfa- ragás, malomkövágás), de fennmaradtak a kövek legősibb felhasználási módjai is. Dió-, mogyorótöréshez ma is sokszor
használunk követ; erős szélben papírra, vászonra helyezünk kőnehezékeket.
A táplálékról szóló fejezetben már volt szó arról, hogy a tűzben átforrósodott köveket vízmelegítésre, főzésre használták. A kővel főzés jellegzetes kökorszaki eljárás, abból az időből származik, amikor még nem ismertük a fémedényeket és a tűzálló agyagedényeket sem. Forró kövekkel forralták a fa-, kéreg- vagy böredénybe töltött folyadékot. A szintén említett sütökövek alkalmazása is valószínűleg kökorszaki eredetű lehet. Megfelelő kődarab alkalmas késpenge, kasza élesítésére, így fenőkövet, köszörükövet készítenek belőlük, de meg- munkálatlanul is alkalmasak e célra. A kovakő tüzcsiholásra való használata lényegében az ősi eljárás, a pattintás továbbélése. A vájt faedényben tartott sót gyakran kődarabbal morzsolták szét. Hasonló módon történt még néhány évtizede a gabonafélék őrlése Európa elmaradottabb részein. A homokkő lapra helyezett magvakat dörzsölökövel zúzták szét, akárcsak Egyiptomban, a gabonatermelés kezdetekor. Az örlőkövek a malomkövek ősei. Némely vidéken – így az erdélyi Kis- Küküllö mentén – a természetben található kődarabokat, teljesen megmunkálatla- nul, sírjeleknek állítják.
129
A kökorszakot az emberi kultúra fejlődésében fémkorszakok – bronz- és vaskor – követték. Néhány fém a természetben tiszta állapotban is előfordul, így a réz és az arany. Gondoljunk a lassan folyó patakban kotorászó aranymosókra, akik fárasztó munkával, nagy türelemmel naponta néhány gramm tiszta aranyat vihetnek haza. Természetesen nem mindegy, hogy az aranymosó hol állítja fel posztóval borított mosódeszkáját. Kevés olyan terület akad az országban, ahol sikerre számíthat, ezeket általában a helynevek is jelölik (Ara- nyos. Ásvány).
Az észak-amerikai Alaszkában, a Cop- per folyó mentén nagy mennyiségben található tiszta állapotú réz. Az itt élő eszkimókat copper (réz) eszkimóknak nevezik, mivel ebből az értékes, könnyen megmunkálható fémből készítik számos tárgyukat. Csak a hideg állapotban való kalapálást alkalmazzák; az öntés, az olvasztás eljárásait – amellyel szilárdabb anyagot nyerhetnének – nem ismerik.
A fémeket fejlettebb módon hevítéssel meglágyítják, majd hideg vízbe téve edzik, szilárdítják.
Az ónnal elegyített rézből jól megmunkálható, gyönyörű fényű ötvözet, bronz
lesz. A kökorszak után, az i. e. 3. évezredben beköszöntő bronzkor a civilizáció hajnalát jelenti. Számos mesterség születése a fémeszközöknek köszönhető. így a hajóá- csolás, a kocsikészítés, valamint a fegyverkovácsolás is. Az új eszközök lehetővé telték a fejlettebb közlekedés kialakulását, a távoli területek megismerését, a földművelés intenzívebbé válását. A primitív ásóbotok után a bronzkorban jelentek meg a bőséges termést elősegítő bronzpapucsos ekék.
A bronzkor rövid korszaka után (réz és ón viszonylag kevés helyen fordult elő) a sokkal nagyobb területen található vas felfedezése terjesztette el igazán a fémeszközök használatát. A vas előállítása bonyolult munkafolyamat eredménye. Az olvasztás, az öntés, a kovácsolás mesterségét ismerők tudásukat szigorúan őrizték, titokban tartották, csak rokoni körben ad- ták tovább. így a kovácsokat mágikus tisztelet övezte vagy – épp ellenkezőleg – megvetés kísérte. A társadalmakban először a kovács váll specializált mesterré. A vasnak a népi kultúrában gyakran mágikus erőt tulajdonítottak. A vastárgyakat gonoszűzésre, a jégeső elhárítására és még számtalan praktikára használták.
Z’
Állati nyersanyagok feldolgozása
Térjünk vissza a primitívebb korokba, hiszen az ember nemcsak az ásványvilágol használta fel tárgyai készítéséhez, hanem növényi és állati eredetű anyagokat is. Az emberiség őskorában különösen az állatvilágnak volt nagy szerepe a kultúra gazdagításában. Mint említettük, egyik első ruhadarabunk lenyúzott állati bőr volt. Szá
mos nép csont-, kő-, kagylóeszközökkel kaparja le a bőrről a húsos részeket; a bőrt zsírral, májjal és egyéb állati részekkel puhítják. Igen korán alkalmazták a kipeckelt bőr szabad levegőn való szárítását is. Az eszkimók prémből készült anorákjukat inakkal, csonllű segítségével varrják össze. A ruházaton kívül bőrből készülnek még
130